شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۸
۲۹
کادوهای که وزارت خارجه به غرب طلبکار هدیه می دهد

ظریف؛ ظرفیت و توان پیشبرد دیپلماسی پس از برجام را ندارد؟

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۴
کد مطلب: 572325
ارتباط با کشورهای اتحادیه اروپا نه بد است و نه آنچنان خوب و عالی که برخی از دولتمردان و دیپلمات های کشور باری آن ذوق زده می شوند و آن را به عنوان دستاورد سیاست تنش زدایی خود معرفی می کنند. هزینه های بسیاری نیز برای افزایش سطح روابط با کشورهای اروپایی به کار رفته است ولی آنچه در انتها حاصل شده، سیاست گام برداشتن اروپا برای گرفتن امتیازات بیشتر و حتی خصمانه بوده است.
ظریف؛ ظرفیت و توان پیشبرد دیپلماسی پس از برجام را ندارد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: جانسون برای آزادی جاسوس هایش به ایران می آید و ماکرون قصد دارد برای فشار به دولت و نظام ایران در بحث منطقه ای و موشکی قصد سفر به ایران را دارد، آیا می توان نام آن را دیپلماسی سازنده یا تعاملی برد – برد نامید؟

به گزارش جهان نيوز، ارتباط با کشورهای اتحادیه اروپا نه بد است و نه آنچنان خوب و عالی که برخی از دولتمردان و دیپلمات های کشور باری آن ذوق زده می شوند و آن را به عنوان دستاورد سیاست تنش زدایی خود معرفی می کنند. هزینه های بسیاری نیز برای افزایش سطح روابط با کشورهای اروپایی به کار رفته است ولی آنچه در انتها حاصل شده، سیاست گام برداشتن اروپا برای گرفتن امتیازات بیشتر و حتی خصمانه بوده است.

سیاست کلی جمهوری اسلامی در ارتباط با اروپا برقرای روابط مسالمت جویانه است، بنابراین هدف این یادداشت، بی توجهی به این روابط یا قطع آن نخواهد بود. ولی باید توجه کرد آیا در زمینه چنین اربتاطاتی ایران توانسته منافع پایدار و باثباتی به دست آورد؟

این در حالیست که در دولت های نهم و دهم، برقراری روابط با بسیاری از کشورهای حاضر در آمریکای جنوبی یا آفریقا، مورد تمسخر برخی از جریان ها و فعالین سیاسی قرار می گرفت و عدم سفر هیات های خارجی غربی را ناشی از انزوا و مدیریت ضعیف سیاست خارجی می دانستند.

هرچند در این میان مناقشه هسته ای و هم نوایی اروپا و آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران بی تاثیر نبود با این وجود باید به این نکته نیز توجه کرد، کشوری مانند چین، منافع خود را به اروپا یا آمریکا محدود نساخته و برای بازاریابی محصولات خویش سرمایه گذاری هنگفتی در قاره آفریقا و آمریکای لاتین صورت داده است. بنابراین یافتن متحدان غیر غربی، نه یک مولفه منفی بلکه یک سرمایه گذاری دراز مدت است.

به طور کلی می توان گفت، روابط ایران با کشورهای اتحادیه اروپا، به دلایل مختلف شکننده بوده است و در واقع این روابط فاقد عناصر ثباتبخش و پایدار است. با موشکافی این روابط در طول 4 دهه اخیر باید اذعان کرد که این روابط بر اساس یک آهنگ منظم، برنامه ریزی و زمان بندی شده پیشرفت نرفته و همواره با ایست های ناگهانی همراه بوده است و اساسا” با توجه به اختلاف نظراتی که بین ایران و اتحادیه اروپا در برخی مسائل مانند حقوق بشر، سیستم های قضائی دوطرف، مسائل منطقه ای، تروریسم و غیره وجود داشته، هر یک از این اختلافات می تواند مانع از پیشرفت این روابط در یک دوره طولانی مدت شده است. با این دو طرف همواره مشتاق افزایش سطح روابط بوده اند که در طول 4 دهه با مشکلاتی همراه بوده است.

 گفتگوهای انتقادی در دولت هاشمی، گفتگوها تحت عنوان «گفتگوهایی فراگیر و سازنده» در دوران دولت خاتمی و در حال حاضر نیز گفتگوهایی سطح بالا، در دولت روحانی، نمونه هایی از سطح روابط ایران و اتحادیه اروپا برای مذاکره و گفتگو حول مباحثی مانند حقوق بشر، مسائل هسته ای، مسائل سلاح های کشتار جمعی، روند صلح خاورمیانه و مسئله سلمان رشدی، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست و ... بوده اند. که در مورد گفتگوهای انتقادی، دادگاه مینوکوس پایان آن را رقم زد و گفتگوهای دوران دولت اصلاحات نیز به موضوع هسته ای گره خورد و به اغما رفت. در دولت کنونی نیز گفتگوهای سطح بالا در حال انجام است که به نظر می رسد با طرح مباحثی مانند دفاعی و منطقه ای این مذاکرات نیز به شکست بیانجامد.

دولتمردان و حامیان دولت اعتدالی، بزرگترین برگ برنده خود را برجام می دانند که به وسیله آن توانسته اند پای هیات های بزرگ دیپلماتیک و اقتصادی غربی را بار دیگر به کشور باز کنند. با این حال باید دید ماحصل چنین سفرهایی چه بوده است؟

هرچند حتی حضور چنین هیات هایی که به صورت 100 تا 400 نفره از کشورهایی اروپایی در ماههای اول برجام به ایران سفر می کردند با افزایش سیاست های تحریمی و خصمانه آمریکا کاهش پیدا کرده و برای مثال بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در قالب هیات چند نفره به ایران آمد. چنین روابطی را نمی توان پایه گذار روابط باثبات دانست و سفر مقامات غربی به تهران نیز بیشتر جنبه فشار و تهدید و تطمیع پیدا کرده است.

در سفر جانسون به ایران یکی از دستور کارهای اصلی وی، تلاش برای آزادی جاسوسان انگلیسی مانند نازنین زاغری بود و سفر اعلام شده ماکرون به ایران در اوایل سال 97 نیز در قالب فشار به ایران جهت مذاکرات دفاعی و موشکی خواهد بود. برجام راه تسهیل فشار به ایران را همواره کرده است.

حصول برجام این ذهنیت را در غرب ایجاد کرده که با فشار و تهدید می توان ایران را به پای میز مذاکرات کشاند و در موضوعات مورد بحث، امتیازاتی به دست آورد  و محدودیت هایی را اعمال کرد.

چنین رویه ای بدون قطع هیچ دستاوردی برای ایران نخواهد داشت و دوران بی دستاوردی در ارتباط با اروپا همچنان ادامه خواهد داشت و کشورهای غربی هر روز طلبکارتر از دیروز، مباحث خصمانه ای را علیه منافع ملی ایران پیگیری خواهند کرد.

اینکه وزیر خارجه انگلیس فرصت ملاقات با تمامی مقامات بلندپایه ایران به غیر از رهبر معظم انقلاب را پیدا می کند، نشانه های خوبی ندارد، حال آنکه دستورکار چنین دیدارهایی نیز تلاش برای آزادی جاسوس های انگلیسی از سمت دیپلمات های انگلیسی باشد. ورود طلبکارانه دیپلمات ها و مقامات غربی به ایران، حاصل دیپلماسی است که تنها با مماشات و تعارف با غرب در ارتباط است و عنصر قاطعیت در آن مشاهده نمی شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پس متکی را وزیر امور خارجه کنید تا روابط را با کوکور توسعه دهد
سرور
Iran, Islamic Republic of
نه همین ظریف خوب بود که کشور جیبوتی هم با ما قطع رابطه کرد.احتمالا فردا روزی افریقای مرکزی هم ما را تهدید به حمله نظامی با بمبهای "همه چیز از بین ببر" خود می کند.
پس متکی را وزیر امور خارجه کنید تا روابط را با کوکور توسعه دهد
SAABER
Canada
moshaver

⛔️ ببخشید_چند_لحظه ⛔️

از کجا فهمیدی ایرانیان عصبانی‌ترین کشور دنیا هستند؟

اخیراً نتایج یک موسسه نظرسنجی منتشر شده مبنی بر اینکه جامعه‌ی ایران عصبی‌ترین جامعه‌ی روی زمین است و برخی هم با آب و تاب آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که ‌ای داد! چقدر ما ایرانی‌ها عصبانی هستیم! چقدر غمگین هستیم! چقدر افسرده هستیم و غیره...

مشخص نیست مؤسسه گالوپ چگونه و با کدام "هزار ایرانی" مصاحبه کرده و با این جامعه آماری گسترده! چنین گزارش‌هایی صادر کرده! اما مشخص است که نتایج آن تا چه حد تمسخرآمیز است...

شش سال است که دنیا شاهدِ جدیدترین و عریان‌ترین صحنه‌های خشونت تکفیری است که در مقابل دوربین‌ها صورت می‌گیرد. اتفاقاتی که از شدتِ تلخی گاه انسان باورش نمی‌شود که واقعیت باشد. انواع و اقسام خشونت را شهروندانِ کشورهای پیرامون ایران از زمان یازده سپتامبر تاکنون مرتکب شده‌اند و حالا ایرانیان شدند عصبانی‌ترین؟

"سالانه 30 هزار آمریکایی با اسلحه همشهریان خود کشته می‌شوند"! آمار کشته‌های خودکشی در ژاپن از کل تلفات رانندگی ایران بیشتر است... آن‌وقت ایران عصبانی‌ترین کشور است؟!

ایران ما، ممکن است در خیلی زمینه‌ها برای زندگی، بهترین یا حتی خوب نباشد، ولی اگر می‌خواهید در برخی حوزه‌ها بدترین‌اش بکنید لااقل حرفِ منطقی و روِشمند بزنید.

عزیزانی که این دست نتایج مؤسسات نظرسنجی‌ها را همخوان می‌کنید، لااقل اگر نگران تحقیرِ ملی نیستید، به "مستدل" بودن این نتایج تردید کنید.

هدف اصلی این پروپاگاندا، تخریب چهره ایران و ایرانی در ذهن مردم دنیا و حتی مردم خودمان است...

👈 برای نابودی یک ملت، اول باید او را تحقیر کرد. هشیار باشیم.

/////

به خاطر اینست که یک نظام کلاهبردار دزدی که همگانشان خشتک ساب حقارت ها و وصله پینه وصلت اندازان خفتهای شیطانی هستند و بالا زده کلاشی های جهنمی و ملت بدبخت کرده را تا خرخره ها چاپیده اند و برازران لاری جانی بیناموس زاده های صهیونیستی بدون دادن قطره خونی مندل نشینان مغربات شیطانی شده اند که خود از شتردزدان پرو و ملت بدخت شهیدپروران مظلوم را بازیچه فرضیده اند و همچنان از رو نرفته اند و زمامدار نظام الفلان هم آنها را برادران خود میسرایند !!! و گوش شنوایی به اعتراضها و فریادها و شکایات ملت شهیدپروران عاشورایی ندارند و همچنان سرازیر میدوند و امورات بر بعد داده ملت شرافتمند را به دست و بال های خنینشاان انداخته اند که خود پشت این همه نابسامانی ها بوده اند و , ممد دوزا زارهنر کلاهبردار بیسواد هم پیشاپیش برای سال ۱۴۰۰ رییس تمبان پدر گور بگور شده اش را تعیین میکنند !!! و رسانه های مغز شورنده افکارعمومی بغارت رفتگان هم زر تیتراتشان را میچاپند , اما زهی خیال زرشک که به جز جهنم سوزان راه به جایی برند ...
حسین
Netherlands
جناب صابر از هر جهت مطلع هستی و از هر نظر روی خط.
باور کن هر از گاهی در ناامیدی نگرشی چون این می رسد و دل را گرامی امید می بخشد.متشکر و موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
سالانه چندین میلیارد تومان صرف پوستر و بنرهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل می شود رقمی که می تواند خرج تحصیل و پیشرفت یک کشور شود.
Iran, Islamic Republic of
در دنیای امروزی بدون ارتباط با دیگران زندگی امکان پذیر نیست . حالا هرچه قدر اطرافیانمان قدرتمند باشند برای ما هم بهتر است . به نظر نگارنده ارتباط با کجا خوبه . امریکا کانادا بد اروپا بد همه بد پس کی خوبه . ارتباط به روسیه و سوریه و ونزوئلا و ..... هیچ چیز مثبتی برای ما ندارد . اروپا به دنبال گرفتن امتیاز از ماست ایا روسیه و پوتین بدتر از آنها نیستند؟ روسیه بدتر از امریکا و اروپا و حتی اسرائیل به ماضربه زده .
وقتی همه باهم خوب هستند نکنه خدای ناکرده ما خودمان مشکل داریم . ؟
عمار
Iran, Islamic Republic of
غرب براساس منافع خود با کشورها ارتباط میگیرد هرجا ذره ای اگر قرار باشد امتیاز بدهند صدها برابر امتیاز میگیرند.بنابراین رابطه با غرب به نفع هیچ کشور در حال توسعه ای نیست.چرا که آنها تنها به عنوان بازار فروش محصولات خودبه این کشورها نگاه میکنند وهیچگاه سودی به این کشورها نمیرسانند.
بنابراین بهترین رابطه بین المللی رابطه با کشورهای در حال توسعه است که متقابل در دوکشور باعث رشد وتوسعه میشود.
دولت تدبیر هم اشتباه اسلاف خود را تکرار نمود وتنها مقهور زرق وبرق غرب شد ومنافع کشور را باخت.
همین که اروپاییها اینا رو آدم حساب کنن وبیان بخورن برن براشون بسه .ولی اینطور که اینا ذوق زده هستند از حول حلیم میافتند تودیگ واز طرف اونا خورده و نیست می شن وبعد دستمال کاغذی ......
ناصر
Iran, Islamic Republic of
برای آن درست است
نه باری آن...

اصلاح بفرمایید
ناصر
Iran, Islamic Republic of
دیپلماتهای کشور برای آن

نه باری آن
Iran, Islamic Republic of
ظریف بیش از سی سال در خارج زندگی کرده
من متحیرم ایشان چرا اینقدر در دیدار با خارجیان ذوق زده میشه و کنترل خودشو از دست میده
جدی بودن موثرین راه برای مذاکرات است و با خنده ی بیش از حد امتیازی نمیتوان گرفت جز اینکه خود را سبک کنه
جاسوس يك كشور را در كشورمون گرفتن ,اونوقت وزير خارجه شون رو دعوت مي كنن و حلوا حلواش مي كنن و مسئولين دولت مقتدر شيخ حسن تو صف مي ايستند تا نوبتشون بشه برن ديدار جناب وزير و كلي هم ذوق زده مي شن از ديدار با ايشون!!!
اين در حاليست كه هر گاه خبري از دستگيري جاسوس يك كشور در كشوري ديگه پخش شده ,بلافاصله شاهد به هم خوردن رابطه سياسي اونها و بروز تنشهاي سياسي بين مسئولين دوكشور هستيم.
کاظم
Iran, Islamic Republic of
کلنجار رفتن با غربی ها مرد زرنگ وقوی میخواهد ادم ظریف به درد نمیخورد.!
مگر وزی خارجه ما اذاب دیپلماسی را بلد است که خانم انگلیسی بلد باشد؟
سقا
Iran, Islamic Republic of
لبخند زدن های اقای ظریف ، تهش میشه پررویی والبته وقاحت اروپایی ها یی که حکم پادو ونوکر امریکا رو دارن....
حرص خوردن هم سهم ما مردم میشه حرص اینکه چرا در عمل اقتدار وصلابت ایران رو به این جماعت نشون نمیدن .
Iran, Islamic Republic of
از جیب پدر که نمی دهند از جیب ملت بدبخت وا مانده در زلزله می دهند
این شد دیپلماسی که این ظریف دارد
Iran, Islamic Republic of
به نظرم ظریف دارد خوب کار می می کند، تسلطش بر زبان انگلیسی و وجاهتی که پیش اروپایی ها دارد به پیشبرد اهداف انقلاب کمک می کند
Iran, Islamic Republic of
خوب یا بد شخص ظریف به سبب برجام اعتباری پیش اروپایی ها پیدا کرده که باید بخواهیم این اعتبار را خرج فلسطین و یمن کند و و آنها فراموش نشوند
Iran, Islamic Republic of
مخالفم، ظریف اتفاقا الان انقلابی تر از قبل رفتار می کند، دفاع او از برنامه موشکی و سپاه آن هم در دل آمریکا و اروپا بسیار خوب بوده
Iran, Islamic Republic of
من مخالف برجام بوده و هستم، اما اکنون تغییر یا تضعیف وزیرخارجه ضربه به توان دیپلماسی انقلاب در جبه یمن و سوریه و قدس و... است
Iran, Islamic Republic of
همیشه یا به افراط بوده ایم یا به تفریط
یا به سمت انزوا رفتیم و یا به سمت وادادگی علیه غرب
راه صحیح به گفته حضرت آقا رفتار و همکاری عزتمندانه با اروپا و غرب است.
Iran, Islamic Republic of
نه ما میتوانیم با دنیا تامل و رابطه خوب و پایا پا داشته باشیم و نه دنیا میتواندپس بهتر است کلا مرزهای ایران را دیوار بکشیم و مشغول خودمان باشیم
Iran, Islamic Republic of
موافقم. نه تنها ایشان بلکه هیچ کسی دیگر هم در ایران این توان را ندارد. به دو دلیل. یکی اینکه مرکز تصمیم گیری سیاست خارجی بیت رهبری ست. دوم اینکه سپاه از بیت اجازه می گیرد و نه دولت و در نتیجه پیشاپیش تصمیمات وزیر خارجه را خراب می کند.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا شما درست می فرمائید چون ایشان توان به نابودی کشاندن کار های انجام شده را ندارند لذا بهتر است از بهترین ترمالیشین دنیا... دعوت به عمل بیاورید نزول اجلال فرمایند .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
ظریف خوشحال میگه دیدی دستتونو روکردیم وجاسوسا ی شمارگیر اونداختیم و وزیر خارجه انگلیس با لبخند میگه بله
مهمان
مگه قبلا توان پیشبرد برجامو داشتی که الان ناتوان شدی؟فقط بلدی بخندی و بخندی و لا غیر
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف دیپلماسی خوبی دارند - دوستان قبول کنند که همه کارها دست ظریف نیست .