جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نگاهی به سیر تاریخی زندگی امام رضا(ع)

شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب: 566468
به تعبیر رهبر معظم انقلاب امامت امام رضا(ع) در دنیای اسلام به حدی عمق و گسترش یافت که منجر به آشنایی خوب مردم به اهل بیت گردید و با حرکت عظیم انجام شده در دوران امامت این امام همام محبت اهل بیت همه گیر شد.
نگاهی به سیر تاریخی زندگی امام رضا(ع)
به گزارش جهان نيوز به نقل از هرمز؛گسترش قلمرو سلطنت شجره ملعونه بنی امیه و بعد از آن بنی عباس در عصر امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) چنان بود که از شمشیر هارون الرشید خون می‌چکید و در این نقطه از تاریخ مأمون بسان گرگی در لباس خلیفه کاملا حرکات امام رضا(ع) را به وسیله جاسوسان رصد می کرد و نظارت داشت.
امام علی بن موسی الرضا(ع) روش مبارزاتی خود را که در پوشش تقیه به شیعیان خود نیز الهام نموده بود با پشتوانه تفکر شیعی در بر هم زدن بساط خلافت بنی عباس از قیام مسلحانه و حرکات شورش گرانه مسلمانان بر ضد دستگاه خلافت سازماندهی می کرد.
تا اینکه مأمون مجبور شد امام رضا(ع) را از مدینه که محل زندگی امام بود به خراسان دعوت نماید و با این دعوت ظاهری با تقدیم ولایت عهدی خلافت خود را مشروعیت بخشد و از جنبش های مردمی علیه حکومت دیکتاتوری خود جلوگیری نماید.
در سایه این ابتکار چند هدف عمده را دنبال می کرد:
۱- تخطه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافت های اموی و عباسی و مشروعیت دادن به خلافت حاکمان اسلامنش
۲- ایجاد فاصله بین امام و مردم و کاهش محبت ها ی مردمی به امام رضا(ع) با محصور نمودن امام(ع)
۳- کسب وجهه معنوی برای خود با انتخاب امام به عنوان چهره  ولی عهدی
۴- تبدیل کردن امام به توجیه گر دستگاه خلافت.
البته امام در مواجهه با سیاست های مأمون اقدامات قابل توجهی جهت تخریب شخصیت آن ملعون انجام داد.که عبارت است از:الف: پرکردن فضای مدینه از اکراه و نارضایتی سفر به خراسان و آگاه کردن مردم از بدبینی خود به مأمون و نیت های شوم مأمون.
ب: خودداری از پذیرش ولایت عهدی تا زمانی که توسط مأمون تهدید به مرگ نشدند آن را نپذیرفتند که این امر توسط اطرافیان مأمون به گوش همگان رسید.
ج: پذیرش ولایت عهدی به شرط عدم دخالت در هیچ یک از شئون حکومت که مورد قبول مأمون قرار گرفت که همین امر نقشه مأمون را نقش بر آب کرد و...
 با این کار تریبون عظیم خلافت در اختیار امام رضا(ع) قرار گرفت و امام(ع) در آن سخنان و فرمایشاتی که در سال های طولانی بعد از پدرشان حضرت موسی بن جعفر(ع) فقط در خفا و با روش تقیه به پیش می برد حالا با صدای بلند و رسا و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که در اختیار خلیفه و نزدیکان درجه یک او بود به سمع همگان رساند.
امام رضا(ع) توانست در این فرصت مناسب برای رساندن پیام غاصبانه خلافت بنی امیه و بنی عباس با همه ی مردم ارتباط برقرار نماید و از مسیر مدینه تا خراسان(بصره- اهواز و مرو) ضمن نامهربانی های زیاد از عمال دستگاه خلافت جهت معرفی امامت و ولایت تلاش کرد.
در نیشابور حدیث سلسله الذهب که روح امامت و ولایت در آن تعیین شده برای همیشه به یادگار گذاشت که این امر از بزرگ ترین دستاوردهای سیاسی و فرهنگی امام هشتم است.
با ایجاد فرصت در بین انبوه مردم حصارهای دستگاه حکومت و خلافت بنی عباس راشکست و همچون خورشید درخشان چهره امامت و ولایت را آشکار کرد.
و با این حضور در بین مردم فعالیت مخالفان خلافت در مرو را دو چندان نمود و به آنان جرات داد تا به انتظار پایان حکومت هارونی و مأمونی بنشینند.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب امامت امام رضا(ع) در دنیای اسلام به حدی عمق و گسترش یافت که منجر به آشنایی خوب مردم به اهل بیت گردید و با حرکت عظیم انجام شده در دوران امامت این امام همام محبت اهل بیت همه گیر شد.
حضور و وجود آن ها در جامعه اسلامی به اعماق دل های مردم نفوذ پیدا کرد.
تمام مراحل زندگی امام رضا(ع) قضا، اراده و تدبیر الهی است که پاره ی تن رسول خدا در این نقطه دور دست از مدینه مدفون شود که خود این یک تدبیر و مهندسی فرهنگی و سیاسی خداوند متعال است تا بوسیله دشمنان اهل بیت انجام بگیرد و بار دیگر خورشید اسلامی نبوی از سرزمین خراسان طلوع نماید.
احمد عامری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *