شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

تاکید امام رضا(ع) بر اهمیت عید غدیر خم

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 698540
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام رضا (ع)» در مورد عید غدیر خم فرموده‌اند: پدرم از پدرش شنیده است که عید غدیر در بین اهل آسمان شناخته‌شده تر است تا در بین اهل زمین به‌ راستی‌ که خداوند در این روز گناه ۶۰ هزار نفر را می‌آمرزد.
تاکید امام رضا(ع) بر اهمیت عید غدیر خم
به گزارش جهان نيوز، سید ابراهیم قائمی کارشناس علوم قرآنی با اشاره به معنی لغوی «عید غدیر» گفت: «غدیر» به معنای جایی در بیابان که در آن آب باران جمع می‌شود و «خم» نیز به مکانی می‌گویند که مردم در آنجا لباس‌هایشان را شست‌وشو می‌‌کنند.

وی پیرامون واقعه «عید غدیر» افزود: در حجة الوداع واقعه غدیر خم اتفاق افتاد که به‌ عنوان بزرگ‌ترین رویداد برای دین اسلام و شیعیان محسوب می‌شود. این عید به خاطر عظمتش با تعابیر مختلف مثل «اشرف العید» نیز از آن یاد شده است.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: عید سعید غدیر خم که به‌عنوان بزرگ‌ترین عید شیعیان از آن یاد می‌شود روزی است که همه نگاه عالم به‌ سوی ولایت و نقش آن در پیشبرد اهداف اسلام ناب متمرکز می‌شود. روزی که خداوند دستور داد تا «امیر المومنین (ع)» به عنوان جانشین «پیامبر (ص)» معرفی شود، بدین ترتیب رسالت دین اسلام بر امت به‌ طور کامل اعلام شد.

قائمی ۱۸ ماه ذی‌الحجه که مصادف با «غدیر خم» بوده و به‌ عنوان بزرگ‌ترین عید شیعه از آن یاد می‌شود با اهمیت دانست و اظهار کرد: در این روز «پیامبر اکرم (ص)» به دستور خداوند آخرین وظیفه خود یعنی تعیین جانشینی خود را برای جامعه اسلامی و در بین حجاج انجام دادند تا حجت را برای همه مسلمانان تمام کنند.

وی در ادامه افزود: «پیامبر اکرم (ص)» در این گردهمایی «حضرت علی (ع)» را به‌ عنوان ولی و جانشین خود معرفی کردند تا دین مبین اسلام در ابتدای راه با چالش روبه‌رو نگردد و با کمک و حمایت ولایت و امامت مستحکم و پابرجا باقی بماند.

این کارشناس قرآنی اظهار کرد: اهمیت این روز در عهد و پیمانی است که «پیامبر اکرم (ص)» بر گردن مردم گذاشتند در این روز رسالت پیامبر(ص) تکمیل شد و به طور کامل ابلاغ گردید. «پیامبر اکرم (ص)» به حجاج و مردم حاضر در آنجا اعلام کردند هرکس من مولای او هستم از این‌ پس «علی (ع)» مولا و پیشوای او خواهد بود.

قائمی به برگزاری آیین‌ها و مراسم در زمان ائمه اشاره کرد و تأکید کرد: گرامی داشتن عید غدیر از زمان خود «امیرالمؤمنین (ع)» توسط فرزندانشان گرامی داشته می‌شد و در این روز مردم کوفه را میهمان می‌کردند و این به سنتی تبدیل شده بود.

وی در خصوص روایات ثبت‌شده در خصوص عید غدیر و تأکیدات «امام رضا (ع)» اشاره کرد و افزود: «امام رضا (ع)» در مورد عید غدیر خم فرموده‌اند: پدرم از پدرش شنیده است که عید غدیر در بین اهل آسمان شناخته‌شده تر است تا در بین اهل زمین به‌ راستی‌ که خداوند در این روز گناه ۶۰ هزار نفر را می‌آمرزد، همه فکر می‌کنند شب قدر شب آمرزش گناهان است درحالی‌که روز غدیر بالاتر از همه این روزها و شب ها است، اگر در ماه مبارک رمضان خداوند انسان را از آتش دوزخ خداوند می‌رهاند در روز عید غدیر خم تعداد بیشتری را مورد عفو قرار می‌دهد.

تاکید امام رضا (ع) بر اهمیت عید غدیر خم/در سالروز ولایت عهدی «امیرالمومنین (ع)» چه اعمالی بجا بیاوریم
این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: در روایاتی از «امام صادق (ع)» غدیر عید بزرگ خداوند است. خداوند پیامبر(ص) را مبعوث نکرده مگر برای بیان این رسالت، این روز در آسمان روز عهد و پیمان است. در روایتی دیگر از «پیامبر (ص)» بیان‌شده اگر در این روز «حضرت علی (ع)» را به مردم به‌عنوان جانشین معرفی نکنم تمام اعمال و رسالتی که تابه‌حال انجام داده‌ام از بین خواهد رفت.

وی در خصوص اعمال واردشده در عید غدیر خم بیان کرد: در این روز غسل بسیار مورد تأکید بوده است و دیدار با مؤمنین و صله‌رحم نیز سفارش شده است، بر طبق روایات هر کس در این روز به دیدار دوستان، مؤمنین و یا آشنایان برود ثواب بسیاری برای او نوشته می‌شود و بعد از مرگ نیز ۷۰ هزار فرشته برای او دعا می‌کنند حتی در روایات آمده است هر کس در این روز بتواند تبسمی بر روی لب مؤمنی ایجاد کند خداوند ۱۰۰۰ حاجت او را برآورده می‌کند و در روز قیامت مورد رحمت قرار می‌گیرد.

قائمی اظهار کرد: در روایات آمده است «امام صادق (ع)» در خصوص ثواب اطعام و میهمانی در روز غدیر خم بسیار تأکید کرده‌اند، زیرا این کار ارزش زیادی دارد. استعمال کردن بوی خوش و خواندن دعای ندبه و دعای غدیریه واردشده است و به هنگام دیدن مؤمنین گفتن ذکر «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ» و پوشیدن لباس‌های نو بسیار مورد تأکید قرارگرفته است.

وی با ارزشمند خواندن نماز «عید غدیر» خاطرنشان کرد: نماز عید غدیر هنگام ظهر برگزار می شود، این نماز دورکعتی است که در هر رکعت حمد، ده مرتبه سوره اخلاص، ده مرتبه آیت‌الکرسی و ده مرتبه ده مرتبه سوره قدر مورد تأکیدقرار گرفته است، زیرا نماز غدیر ثواب بسیاری برای برگزار کننده آن دارد.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *