شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۳۰
از این قشر نباید انتظار دفاع از توانمندی های نظامی را داشت

از نامه خفت بار 2003 به آمریکا تا تئوریزه کردن مذاکرات موشکی/ اصلاح طلبان همیشه پای کار تسلیم شدن

سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 565389
زمانیکه عده ای در داخل با عنوان استاد دانشگاه و نظریه پرداز سیاست خارجی، حتی در مقابل تهدیدات کشوری چون عربستان سعودی، قائل به عقب نشینی ایران از منافع خود در منطقه هستند، نمی توان هیچ انتظاری از چنین قشری برای دفاع از توانمندی هایی داشت که با همت و تلاش کسانی به دست آمده که حتی برای رسیدن به هدف از جان و مال خود نیز گذشته اند.
از نامه خفت بار 2003 به آمریکا تا تئوریزه کردن مذاکرات موشکی/ اصلاح طلبان همیشه پای کار تسلیم شدن
گروه سیاسی جهان نيوز: در چند وقت اخیر مسائلی در حوزه سیاست خارجی ایران در حال شکل گیری است که می تواند وارد ابعاد خطرناکی شود و منافع ملی ایران را با خطر روبه رو سازد.

به گزارش جهان نيوز، خروج پالس های مختلف از داخل کشور به سوی کشورهای غربی و متخاصمان منطقه ای گویای این واقعیت است که برخی در کشور با تحلیل های رو حوضی، ترس ها و وحشتی را به فضای عمومی منتقل می کنند که در فضای واقعی اینگونه نیست. با سخن گفتن از وجود سایه جنگ بر کشور، خود را منادی صلح نشان می دهند و نسخه پیچی خود برای امنیت کشور را بهترین تجویز در زمانه کنونی می دانند.

صحبت بر سر مذاکرات موشکی و تلاش عده ای برای تئوریزه کردن لزوم این مذاکرات است. نخبگان و روشنفکرانی که در کنج عافیت بدون توجه به واقعیات فضای بین الملل، تنها راه را تقلیل امنیت ملی و زندگی در سایه مذاکرات نااستوار بر سر داشته ها و دستاوردهای کشور است. به عقب بازمی گردیم. به سال هایی که جورج بوش با فرمان به ارتش آمریکا هجوم همه جانبه ای را علیه افغانستان در سال 2001 و عراق در سال 2003 آغاز کرد. ترس و واهمه دولت اصلاحات و حامیانش باعث شد تا آنها هدف بعدی را ایران بدانند و بهترین راه را برای جلوگیری از حمله آمریکا تسلیم و عقب نشینی از تمامی دستاوردهایی بود که در قالب اتهام از سوی غرب علیه ایران تبلیغ می شد.

اوج خفت و خاری به جایی رسید که در سال 2003 نامه ای از سوی وزارت خارجه ایران برای دولت آمریکا ارسال شد. نامه‌اي بدون امضا كه از طريق سفارت سوئيس براي مقامات امريكايي ارسال شد و حرف و حديث‌هاي زيادي را نيز با خود به همراه داشت. صادق خرازي مسئول نوشتن نامه به امريكايي‌ها شده بود و او خود نامه را تنظيم كرد.

مطابق آنچه «تريتا پارسي» رئيس شوراي ايرانيان امريكايي‌تبار موسوم به «نياك» افشا كرد اين نامه بعد از مشورت‌هاي طولاني صادق خرازي با سيدمحمد خاتمي نوشته شده است. در اين نامه عقب‌نشيني‌هاي غيرقابل انتظاري صورت پذيرفته بود و عملاً فلسطين و لبنان نيز به امريكا فروخته شده بود. مطابق آنچه در اين نامه ذلت‌بار آمده بود، در ازاي «خروج نام ايران از محور شرارت» و «فروش قطعات هواپيما به ايران» از سوي امريكا، ايران متعهد مي‌شد فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را شفاف كند و از خلع سلاح حماس و حزب‌الله حمايت كند. اين همه در حالي بود كه ايران به صورت داوطلبانه اجراي پروتكل الحاقي را پذيرفته بود.

طی این نامه ایران تضمین‌های زیادی به آمریکا می‌داد. در متن نامه آمده بود: ایرانی‌ها باید از لحاظ امنیتی اطمینان کامل بدهند که ایرانیان هیچ طرح و برنامه‌ای برای ساخت (WMD سلاح‌های کشتارجمعی) ندارند. همکاری کامل با آژانس (IAEA) براساس اجازه ایرانی‌ها بر تمام (93+2 و تمام عهد‌نامه‌های آینده آژانس). تروریسم: برخورد قاطع علیه هرگونه عمل تروریستی در خاک ایران و همکاری کامل و تبادل اطلاعات مربوط به این موضوع. عراق: هماهنگی ایرانی‌ها برای برقرار کردن امنیت در عراق و تأسیس یک عراق دموکراتیک و دولت دموکراتیک که متشکل باشد از تمام گروه‌های مذهبی و قبایل در عراق. خاورمیانه: 1- قطع هرگونه کمک مادی به فلسطینی‌ها (حماس، جهاد و...) از طرف ایران و اجبار این گروه‌ها که اقدامات خونبار را علیه مردمی که در مرزهای 1967 قرار دارند قطع کنند. 2- کاری کنند که حزب‌الله یک گروه سیاسی- اجتماعی در لبنان شود.

با نگاهی به تلاش برای عقب نشینی از دستاوردها و ترس حمله نظامی آمریکا به ایران، مشخص می شود که اصلاح طلبان در دولت اصلاحات هیچ دورنمایی از منافع ملی و توانمندی های داخلی نداشتند. حال 14 سال از آن زمان می گذرد  و ایران به مراتب در ابعاد دفاعی و منطقه ای مجهزتر و قوی تر از گذشته شده است. این واقعیت غیرقابل انکاری است که حتی ناظران و مقامات خارجی به آن معترفند. در چنین اتمسفری مجداد مشاهده می شود با شروع تهدیدات و فشارهایی بر توانمندی موشکی و منطقه ای ایران، جریاناتی در داخل به دنبال راهی جهت بازکردن باب مذاکرات پیرامون این توانمندی ها به بهانه دور کردن سایه جنگ و تحریم های جدید هستند.

در همین رابطه اظهاراتی از سوی فعالین سیاسی و دانشگاهی اصلاح طلب بیان شده باشد اما یکی از این موارد به احمد نقیب زاده، استاد دانشگاه تهران و از فعالین تئوری پرداز اصلاحات باز می گردد که تحصیلات خود را در فرانسه به سرانجام رسانده است. وی در تحلیلی که در روزنامه آرمان به چاپ رسیده، ضمن خردمندانه و صلح جویانه خواندن پیشنهاد مذاکرات موشکی اروپا، عنوان می کند: «مواضع اروپایی‌ها تا حدی خردمندانه به‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند که هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیرقابل بازگشت تبدیل شود. البته ‌ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است که‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند. برد بیش از دوهزار کیلومتر در برنامه‌های ایران نیست. بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم. اگر مذاکره نکنیم ممکن است که اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند.»

هرچند پیش از این نیز سخنانی از سوی مقامات دولتی برای مذاکره بر سر توانمندی دفاعی به صورت غیرمستقیم بیان شده بود. حسن روحانی و جواد ظریف در سخنانی جداگانه که البته نیت و قصد آنها از مذاکرات موشکی، اقناع طرف های غربی بود، عنوان کرده بودند که ایران برای دفاع از مشروعیت دفاعی و موشکی خود حرف هایی زیادی برای گفتن دارد. هرچند این سخنان تلویحا جهت دفاع از توانمندی موشکی و دفاعی بود اما ورود به مذاکرات موشکی و دفاعی به هر قصد و نیتی می تواند در میان مدت از سوی غرب به انحراف و تلاش برای محدودی سازی آن بیانجامد.

ولی ورای این هشدار ماهیتی، باید عنوان کرد، زمانیکه عده ای در داخل با عنوان استاد دانشگاه و نظریه پرداز سیاست خارجی، حتی در مقابل تهدیدات کشوری چون عربستان سعودی، قائل به عقب نشینی ایران از منافع خود در منطقه هستند، نمی توان هیچ انتظاری از چنین قشری برای دفاع از توانمندی هایی داشت که با همت و تلاش کسانی به دست آمده که حتی برای رسیدن به هدف از جان و مال خود نیز گذشته اند.

شهید طهرانی مقدم در اوج جنگ تحمیلی در کنار جوانان نخبه، به سمت ساخت و تقویت صنعت موشکی رفت تا در مقابل جنگ موشکی رژیم عراق توان بازدارندگی ایجاد کند. از آن زمان تا به امروز صنایع موشکی ایران توانسته به سطح بازدارندگی در منطقه و حتی در سطح فرامنطقه ای برسد، کدام کشوری که تجربه سال ها جنگ تحمیلی را به خاطر نداشتن قدرت دفاعی بازدارنده داشته، به این سادگی ها بر سر منافع و توانمندی خود معامله می کند که تجدیدنظر طلبان ایرانی به هر حربه ای به دنبال تسلیم و عقب نشینی به بهانه تنش زدایی یا عادی شدن روابط با غرب هستند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
آش همان و کاسه همان است بهتر است اینها رو از دانشگاه اخراج کنند
Iran, Islamic Republic of
نقطه امید جولان اینها ما مردمی هستیم که بدون فکر کردن به تبعات آن به اینها رای دادیم
Iran, Islamic Republic of
البته نقش مهندس رحمانی فضلی رو هرگز نباید فراموش کرد.
Iran, Islamic Republic of
سیاست خارجی جای هیجانات نیست و باید با توجه به منافع درازمدت ملی در باره آن موضع گیری کرد.
Iran, Islamic Republic of
جای تسلیم وبده بره با غش وخنده وریسه وضمن قهوه خوردن چی ؟ هست یا نیست؟
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب=تسلیم بی قید وشرط به کدخدا ونوچه هاش چه اروپائی وچه منطقه ای+ تعطیل واگر نشد لااقل تعلیق هر چیزیکه قدرت واقتدار ایران را زیاد میکند+ نق نق دائم بدون انکه قدمی در عمل برای آبادی ایران بردارد.
پیوست
Iran, Islamic Republic of
+ له له زدن برای رسیدن به قدرت ونگه داشتن ان به هــــــــــــــــــر قیمتی+ توهین به اعتقادات مردم ،بدون انکه حاضر باشد در یک مناظره برای ان شرکت کند .
لرستانی
Iran, Islamic Republic of
خائن مگه شاخ و دم داره.نمونه اش همین لیبرال های وطنی که میخوان مملکت رو دو دستی تقدیم آمریکا کنند.
Iran, Islamic Republic of
مملکت اگر صاحب داره باید با ... جاسوس و بقیه افراد نفوذی و خائن با قاطعیت برخورد کنه و اگر هم بی صاحبه به درک که یک ملت را میخواهند نابود کنند وقتی خودشون میخوان. این طوری که مانند یک... برخورد میشه فقط نتیجه ان عقب نشینی است و بس .
حسین
Netherlands
دانش سیاست کسی دارد که در تیم مذاکره کننده دشمنش جاسوس می کارد.
آیا تاریخ آزمایشگاه سیاست نیست؟ چگون می توان سیاسی بود و پند زاگانی را نادیده گرفته ریای گربه را ترویج کرد:
مژدگانی که گربه تائب شد
زاهد و عابد و مسلمانا
دشمن بشریت بدلایل مختلف با هر مذهبی و ایسمی مخالف است و سد رشد آن از جمله اسلام انقلابی. دشمن با ایجاد ترس ، قدرت تفکر و حرکت را در دوست و دشمن کم می کند. دشمن با نیروهای نفوذی (مدارک دانشگاهی افراد بدون صلاحیت علمی که حتی نمی توانند زبان پایان نامه خود را صحبت کنند) و غیر نفودی خود تبلیغات "خالی فوتی" می کند در حالی که نه آزدی را معتقد است و نه به مردم خود رحم دارد ( چهل ملیون زیر فقر و هشتاد ملیون معتاد (استفاده از مواد مخدر بعنوان سلاح تضعیف در داخل و خارج) ، تسلط بر نیمی از ثروت دنیا در دست هشت فرد ...
چگوه می توان سیاسی ایرانی یا اسلامی بود و ریشه های ضدیتهای تاریخی را ندانست؟
حق بده حق بگو حق بشنو
United Arab Emirates
ایشون همونی نیست که ماه پیش از تجزیه عراق حمایت کرده بود بی اسنکه به این فکرکنه که بعد از عراق نوبت ایرانه نقیب زاده و امثالش اصلا وطن میفهمن چیه ؟! بگو بدبخت اون کردستان عراقی هم که تو سنگش و به سینه میزن هزاران تن سلاح و مهمات شامل موشک انداز و ...از آمریکا و آلمان و فرانسه و انگلیس تحویل گرفته که فقط طبق اعلام وزارت دفاع آلمان ، آلمان ۱۹۰۰ تن سلاح شامل موشک انداز و مهمات تحویلشون داده تازه این جدای از مهمات انگلیسی و فرانسوی و آمریکاییه بگو خائن وطن فروش مگه به کشور تو ایران اصلا این ۴ کشور هزاران تن که هیچ حتی یک عدد موشک میفروشن که تو اینطوری دنبال خیانت دوباره ای نفهم بفهم .
هادی
Iran, Islamic Republic of
واقعا ادم تاسف می خورد که یک استاد دانشگاه تا این حد... باشد بگو خاین برو تاریخ را یکبارهم که شده بخوان
شما افراطیون فقط عامه مردم را گول می زنید خودتان هم می دانید شما جنگ طلب هستید وگرنه کشور سوئیس نیروی نظامی ندارد تا بحال از طرف چه کسی تهدید شده است مردم دیگر از افراط خسته شده اند
United Arab Emirates
آخه دانشمند تو سوییس و تو قلب اروپا با ایران تو خاورمیانه مقایسه میکنی که همزمان ۵ جنگ درش در جریانه (جنگ سوریه ، عراق ، لیبی ، افغانستان ، یمن )مفتی اعظم سعودی ایرانیها رو نوادگان مجوس و مشرک میدونه من جنگ طلب نیستم حتی با مذاکرات هسته ای موافق بودم اما دیگه با مذاکره سر موشک موافق نیستم بلایی که سر صدام آوردن و میخوان سر ایران بیارن ما جنگ طلب نیستیم شنا یا واقعا نادانید که بعید میدونم نادان باشید یا خائن بن سلمان با ۵۰۰ میلیارد موشک و اسلحه ای که از آمریکا خریده بخاد به ایران حمله کنه موشک نداشته باشی یا توان موشکیت ضعیف باشه مثل یمن چیکار میخوای بکنی میخوای مثل یمن تو سری بخوری خائن وطن فروش باز زمان مشرف پاکستان با ایران راه میومد نوازشریف که خودش سالهای در تبعیدش و عربستان بوده و تفکرات وهابی داره رییس ارتشش هم ایران و بخاطر عربستان تهدید کرده بود که ایران و از نقشه محو میکنه .
United Arab Emirates
اینم اضافه کنم من خودم به روحانی رای دادم ولی مذاکره موشکی رو قبول ندارم به هیچ عنوان در وحشی ترین نقطه(خاورمیانه) دنیا با داشتن افرادی مثل تو و نقیب زاده خاورمیانه جنگزده و وحشی هم نبود مخالف کنار گذاشتن موشکها بودم امروز سرر موشک میخواید مذاکره کنید و تو قلب درگیریهای جهان میخواید بی موشک بشید فردا که موشکها رو کنار گذاشتید سر چی میخواید مذاکره کنید سر جزایر ایرانی که امارات طمعش و داره ؟
مرگ و ننگ بر وطن فروش
Iran, Islamic Republic of
خودتو خسته نکن عقل سالم حرفای شما رو نمی پذیره
Iran, Islamic Republic of
لابد عقل سالم حرفای شما رو می پذیره تومنطقه خاورمیانه که از یه طرف امارات ۳ تا جزیره ات میخواد اونم با اونهمه تسلیحات و موشکی که امارات از آمریکا و انگلیس خریده و از طرف دیگه عربستان خوزستان و کشور عربستان میدونه اونم با قرارداد اخیر ۵۰۰ میلیاردی بن سلمان _ ترامپ اینکه خلع سلاح موشکی بشیم کاملا عقلانیه اونم که از سر حماقت و بی عقلی حرف میزنه و مثل شیشه ایها تو هپروته شماهایید موشک و بدید بعدش میخواید زمین بدید بعدشم ناموستون و یادت نرفته که نظامیان صدام در حمله به خوزستان یا به قول خودش عربستان چه بلاهایی سر دخترا آوردن خیانت و وطن فروشی شما نهایت نداره
Germany
عقل پاره سنگ برداشته فقط تعطیلی نیروی دفاعی موشکی رو می پذیره .
Iran, Islamic Republic of
همیشه مثل معتاد ها حرف می زنید
خسته ایم
مردیم
خماریم
باشه بابا میگم واردات شیشه آزاد بشه
محسن
Iran, Islamic Republic of
آيا عراق به سويس حمله كرد يا به ايران.يه خورده تاريخ بخوني بد نيست
Iran, Islamic Republic of
بالاخره نظام بايد يك خط قرمزي را تعيين و با عبور كنندگان از آن بشدت برخورد كند. مثل انجام دستورات ولايت فقيه، عدم تبليغ يا پيشنهاد تضعيف توان دفاعي توسط افراد موثر دولتي و دانشگاهي و...،
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این کذاب های مدعی اصلاحات مگر نمی کفتند با برجام خطر جنگ را برداشتیم؟
پس آنهمه تیتر پرطمطراق در مورد رفع تحریم ها دروغ بود؟
خدا به خوبی شما بی حیاها رو رسوا می کنه
Iran, Islamic Republic of
این فرد این دفعه با کنار گذاشتن موشک میخواد خطر جنگ رو رفع کنه نمیفهمه که موشک خودش یه عامل بازدارنده از جنگه اینبار موشک و میدن دفعه بعد خاک کشور و بعد خودشون با پاسپورتهاشون میرن اروپا و آمریکا عشق و حال مردم باید بدبختیهای جنگ و تحمل کنن اتفاقا اگر موشکها رو کنار بذاریم خطر جنگ حتمیِ البته از کسی که از تجزیه عراق حمایت کرده بود و بارزانی رو از خودش میدونست( بی اینکه به نقشه اتاق کار بارزانی که تا شمال خوزستان و میخواست ) بیشتر از این توقعی نیست.من به روحانی رای دادم ولی خدا شاهده که دیگه به اصلاح طلبا رای نمیدم مگه امثال رئیسی رو اصولگراها پیشنهاد بدن که بالاجبار مجبور بشم به اصلاحات چیها رای بدم اصولگراها دقت کنید برد روحانی بخاطر اشتباه شما در کاندیدا بود وقتی کاندیداتون و دیرهنگام معرفی کردید وتازه قالیباف و که نفردوم انتخابات قبل بود و محبوبیت بیشترب از رییسی داشت فدای رییسی که اصلا کسی نمیشناختش کردید نتیجه اش این شد خواهشا انتخابات بعد کاندیدایی قویتر از رییسی رو معرفی کنید که آراء به نفع اصلاحاتچیها برنگرده
Iran, Islamic Republic of
عزیزان فراموش نکنید یک روزی "انرژی صلح آمیز هسته ای هم حق مسلم بود و غیر قابل مذاکره"...
آسه آسه...
Iran, Islamic Republic of
از اینکه عده ای تحت نام اساتید دانشگاوی که سالها در اروپا و آمریکا بعنوان تحصیل دوره های دست آموزی را فرا گرفته و با مواضع بظاهر دلسوزانه و کاذب برای دور کردن شبح جنگ از کشور ، ترجمان نسخه های اربابان خود شده اند اعلام برائت و بیزاری می کنیم و از اینکه این عده با هزینه بیت المال و کشور تحصیل نموده و در حال خیانت به این آب و خاک هستند متاسفیم
Iran, Islamic Republic of
بابا جهان نیوز اینقدر کولی بازی راه نینداز ! ایشون یه استاد دانشگاهه ، آزاده نظرش رو بگه، باقیش دیگه جار و جنجال یه عده قدرت طلب بریده از ملته که سوراخ دعا رو گم کرده و خیال میکنه بدون تعامل با دنیا و صرف چهار تا موشک بازی میتونه از منافع ملی حفاظت کنه ! بابا جون من ! اول منافع ملی رو تعریف کن ببین عقلا باهات موافقند ؟! اونوقت هر گلی ریختی تو سرمون قول میدیم نق مون درنیاد.
Iran, Islamic Republic of
به اسم تعامل با دنیا انرژی هسته ای رو دادیم اون و میگیم چندان مهم نبود ولی آیا بعدش به همون تعهداتشون در برجام عمل کردن که حالا سر موشک بخوایم مذاکره کنیم اصلا در منطقه ای که از پاکستان و هند در شرقت بمب اتمی دارن تا عربستان و امارات که پیشرفته ترین موشکها رو دارن میشه بی موشک بود ؟
Iran, Islamic Republic of
از اینهمه خیانت خسته شده ایم پس اگر دولت بزدل ترسو بخواهد حتی به مذاکره بر سر مسائل موشکی با دشمنان فکر کنه ما چنان به او سیلی میزنی که در تاریخ به نام انقلابی دیگر ثبت شود
حبیب
Iran, Islamic Republic of
کاش تفکر اینها فقط با تسلیم کدخدا شدن مساوی بود اینها بعضی هاشون تعصبی که به کدخدا دارند به ناموس خودشون ندارن و مثلا اگه چند تا امریکایی یقه درانی اینها رو میدیدند که چطور سنگ امریکا و فکر امریکایی و فرهنگ امریکایی رو به سینه میزنند از تعجب شاخ در میاوردند.