يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

داعش؛ گام به گام به سوی پایان

يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 559405
شکست های پی در پی در عراق و سوریه، خلافت خودخوانده اسلامی را به پایان عمر خود نزدیک کرده است. هرچند گروه تروریستی داعش از این پس تلاش می کند با عملیات ایذایی پراکنده، به حیات محدود خود ادامه دهد، ولی در این مسیر با چالش های بسیاری رو به رو است.
داعش؛ گام به گام به سوی پایان
به گزارش جهان نيوز، سه ماه پس از شکست موصل، گروه تروریستی داعش «رقه» پایتخت خود در سوریه را هم از دست داد و حال خلافت خودخوانده اسلامی به حکومتی بی سرزمین بدل شده و داعش برای ادامه حیات خود با چالش های بسیاری رو به رو است.
سه روز پس از سقوط آخرین مواضع داعش در رقه، جمعه 28 مهرماه نیروهای دموکراتیک سوریه به طور رسمی پیروزی بر این گروه تروریستی و سقوط کامل این شهر اعلام کردند؛ شهری در شمال سوریه که از سال 2014 به اشغال داعش درآمده و به مرکز اصلی فرماندهی عملیات تروریستی این گروه در سراسر دنیا بدل شده بود.
پس از شهر موصل که سه ماه پیش از دست تروریست ها در عراق خارج شد، رقه دومین مقر مهم برای تروریست های داعش بود که از دستشان رفت. اگرچه آزادسازی استان رقه گامی مهم و نقطه عطفی حیاتی در مبارزات جهانی علیه تروریست ها محسوب می شود، ولی هنوز تا شکست کامل داعش، راهی نسبتا طولانی در پیش است.
اگرچه تعداد زیادی از تروریست ها در جریان منازعات برای حفاظت از مواضع خود در رقه به هلاکت رسیدند، ولی بخشی از تروریست های مستقر در این استان، به دنبال شکست های پیاپی، طی چند مرحله به سمت شرق سوریه و استان دیرالزور عقب نشینی کردند. حال، داعش علاوه بر بخش هایی از استان دیرالزور، هنوز بخشی هایی از اراضی جنوبی در اطراف رود فرات در سوریه را هم در دست دارند. پس از شکست گروه های تروریستی در رقه، حال تمرکز ارتش سوریه، روسیه و نیروهای دموکراتیک به بخش های شرقی سوریه جلب شده است.
شکست رقه ضربه سختی به تروریست ها زد. آنها علاوه بر از دست دادن سامانه مدیریت و فرماندهی خود و بخش قابل توجهی از نیروهای انسانی، حجم قابل توجهی از انبارهای تسلیحاتی و مهماتی خود در عراق و سوریه را هم از دست داده اند. تصاویر منتشره از بازمانده های انبارهای تسلیحاتی داعش در موصل و دیرالزور به عنوان دو شهر استراتژیک برای داعش، گویای این مساله است.
با این حال، خطر داعش هنوز هم پا برجاست. داعش در سراسر دنیا نیروهای جان بر کفی دارد که حاضرند برای پیشبرد اهداف شوم این گروه تروریستی جان خود را به خطر اندازند. داعش به عنوان نسلی تازه از گروه های تروریستی، توانسته طی سه سال گذشته با بهره گیری از شبکه های ارتباطی نوین از سراسر دنیا برای خود پیروانی وفادار پیدا کند؛ «گرگ های تنهایی» که به تنهایی و بدون دریافت کمک از این گروه تروریستی، حاضر هستند در حمایت از آن به اعمال خشونت آمیز دست بزنند.
به گفته بسیاری از تحلیلگران، داعش تضعیف شده، برای اثبات تداوم حیات خود، عملیات ایذایی در کشورهای خاورمیانه و کشورهای اروپایی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. این گروه با بهره گیری از شبکه اینترنت و گرگ های تنهای خود، با گسترش عملیات انتحاری پراکنده در داخل و خارج از منطقه به عرض اندام خواهد پرداخت.
همچنین به نظر می رسد داعش برای ترمیم و احیای خود به صورت مقطعی با دیگر گروه های تروریستی چون القاعده همپیمان شود. هرچند داعش خود انشعابی از القاعده بوده و از بنیان های عقیدتی مشترک با آن برخوردار است، اما اهداف و اولویت های متفاوت، از آنها دو گروه تروریستی مجزا به وجود آورده است؛ دو گروهی که در جریان جنگ سوریه بارها در برابرهم قرار گرفته و حتی با یکدیگر جنگیده اند. حال اما به نظر می رسد بحران مشترک از دست دادن سرزمین در سوریه و عراق، رهبران این دو گروه تروریستی را به سوی همپیمانی با یکدیگر سوق دهد؛ مساله ای که ممکن است طی چند سال به احیای مجدد داعش بیانجامد.
به نظر می رسد داعش ضعیف شده ای که بخش عظیمی از سرزمین، درآمدهای نفتی، نیروی انسانی و قدرت نظامی خود را از دست داده، از این پس بدون اینکه در معادلات منطقه ای و جهانی وزن قابل توجهی داشته باشد، برای تداوم حیات محدود خود در کشورهای مختلف خاورمیانه و حتی اروپا تلاش کند.
این گروه تندرو و خشن که با اهداف دست نیافتنی چون ایجاد خلافت اسلامی مانند موجی طوفانی به یکباره ظهور و نضج یافت، با کمک بسیج مردمی، حمایت ایران و ائتلاف بین المللی به سرعت افول پیدا کرد. منطقه خاورمیانه اما، همچنان مستعد ظهور گروه های تروریستی است؛ گروه هایی با حمایت کشورهای غربی و برای دست یابی به اهداف مقطعی و توسعه طلبانه آنان ایجاد می شوند و پس از چند سال مانند خوره به جان حکومت های قانونی و مردم منطقه می افتند.
یکی از مهمترین گام ها برای جلوگیری از شکل گیری و قدرت گیری گروه های تروریستی تقویت وحدت و انسجام ملی و حمایت از حکومت های قانونی در کشورهای منطقه است. کوتاه کردن دست قدرت های فرامنطقه ای از دخالت در مسایل منطقه، زمینه و اسباب ظهور و رشد گروه های تروریستی را به حداقل می رساند.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *