جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مراحل پایانی موازنه‌های نظامی در شرق سوریه

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 558031
تحولات مربوط به آزادسازی شهر راهبردی المیادین و توافق نیروهای کرد با تروریست‌های داعش در رابطه با تخلیه شهر الرقه نشان دهنده مراحل پایانی موازنه‌های نظامی و استراتژیک در شرق سوریه است.
مراحل پایانی موازنه‌های نظامی در شرق سوریه
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: نیروهای دموکراتیک کرد سوریه با رسیدن به توافق عشایری گام دیگری در مسیر آزاد سازی شهر الرقه برداشتند. در عین حال ارتش سوریه نیز پیشروی‌های خود در دیرالزور را ادامه داده و شهر المیادین را آزاد کرده است. ارتش سوریه در حال حاضر شهر استراتژیک البوکمال را در مرکز اهتمام خود قرار داده است. این موضوع باعث از بین رفتن خطوط قرمزی می شود که آمریکا پیش از این اصرار در تحمیل آن به واقعیت های میدانی داشت.

همزمان با این تحولات تلاش های جدی از سوی روسیه برای قرار دادن پرونده کردهای سوریه در مذاکرات جدی سیاسی وجود دارد.

بحران شرق سوریه از مرزهای عراق گرفته تا الرقه و دیرالزور در مراحل اخیر خود قرار دارد. تحولات پیش بینی شده در مدت زمانی کمتر از یک هفته روند تحولات شهر الرقه و المیادین را رقم زده است. ارتش سوریه کنترل شهر المیادین واقع در حومه جنوبی دیر الزور را در دست گرفته است. با توجه به اینکه این شهر بعلاوه شهر راهبردی مرزی البوکمال در رأس اولویت‌های آمریکا قرار داشت ، این‌ حادثه مهم‌ترین حادثه روزهای اخیر به شمار می‌رود.  

موفقیت ارتش در آزادسازی این شهر از دست داعش اهمیتی سیاسی به موازات اهمیت نظامی آن دارد. به نظر می‌رسد که عملیات ارتش سوریه در دیرالزور طی هفته گذشته فارغ از غافلگیری های مختلف ادامه پیدا کند و ارتش و متحدانش موفق شدند از رود فرات به سمت کرانه غربی آن عبور کنند.

همچنین نگاهی به توافق الرقه که شامل خروج 275 مبارز داعش از این شهر است نیز تحولی برجسته به شمار می‌رود. اهمیت این موضوع از نظر موازنه های عملیات نظامی نیست، بلکه با توجه به علنی بودن توافق و انجام آن به نفع عشایر عربی منطقه است که با رضایت ائتلاف بین‌المللی و نیروهای زمینی آن یعنی نیروهای دموکراتیک کرد صورت گرفته است.

طلال سلو سخن‌گوی رسمی مبارزان کرد به الاخبار گفت که توافق مذکور بین شورای غیرنظامی الرقه و شخصیت‌های برجسته عشایر عربی در منطقه از یک طرف و تروریست‌های محلی داعش از طرف دیگر امضا شده است. ما طرفی از این توافق به شمار نمی‌رویم ، اما برای حفظ جان افراد باقیمانده غیرنظامی در این شهر آن را تأیید می‌کنیم.

وی می‌افزاید که شهر الرقه هنوز آزاد نشده است و درگیری‌ها در مساحتی نزدیک به 10% از آن همچنان ادامه دارد. در این درگیری‌ها نیروهای ما همچنان ضد تروریست‌های خارجی داعش که شامل توافق نمی‌شوند، درگیری‌های خود را ادامه می‌دهند.

سلو بر خلاف اظهارات عمر علوش عضو شورای غیرنظامی شهر الرقه گفت که این سازش شامل تروریست های خارجی نمی‌شود، بلکه تنها شامل 275 تروریست محلی و خانواده‌های آنها می‌شود.

بنابر اظهارات سلو تا عصر دیروز هنوز مقصد نهایی تروریست‌های مشمول توافق مشخص نشده بود. او می‌گوید که دو احتمال در این رابطه مطرح است. احتمالاً آنها به مناطقی از دیرالزور که تحت کنترل این گروه تروریستی قرار دارد، می روند یا اینکه خود را تحویل نیروهای ما می‌دهند تا تحقیقات از آنها آغاز شده و پرونده آنها بر اساس سازش و تسلیم شدنشان بررسی شود.

براساس شرایطی که در توافق‌نامه قرار دارد ، بعید است که عناصر داعش بخواهند به سمت دیرالزور بروند، چرا که توافق شامل پوشش رسمی از سوی داعش نمی شود، علاوه بر اینکه کسانی که بر اساس این سازش از الرقه خارج می شوند، احتمالا در دیرالزور هدف قرار خواهند گرفت.

واکنش سلو نسبت به پیشروی ارتش سوریه در دیرالزور تفاوتی با مواضع گذشته رهبران کرد در شرایط مشابه نداشت. وی آزادسازی شهر المیادین را اقدامی خوب ارزیابی کرد و گفت که نیروهای کرد از زمان تأسیس، هدف واضح و مشخص خود را از بین بردن داعش در هر منطقه ای اعلام کردند. هر شکستی که داعش در المیادین یا هر منطقه دیگری در سوریه با آن مواجه شود ، ما آن را دستاوردی مبارک می‌دانیم.

سلو ابراز داشت که نیروهای دموکراتیک سوریه بارها اعلام کرده است از بین بردن داعش باید هدف مشترک ما و دولت سوریه باشد. ما بر ضرورت تلاش در این مسیر و وحدت هدف برای از بین بردن تروریسم و سپس انجام مذاکرات تأکید داریم. آینده مناسبات ما و دولت سوریه قطعاً در چارچوب طرحی سیاسی مشخص خواهد شد. این همان چیزی است که شورای امنیت و سازمان ملل متحد از ما خواسته و ما آمادگی آن را داریم.

وی ادامه داد که تنش صورت گرفته در دیر الزور مهار شده و دیگر هیچ درگیری بین ما و ارتش وجود ندارد و سلاح‌ها به سمت داعش هدف گرفته است.

سخنگوی نیروهای کرد اصرار داشت که هدف از حمله طوفان جزیره آزادسازی بخش‌های باقیمانده از منطقه الجزیره بعلاوه شرق فرات است. ما از این هدف تجاوز نخواهیم کرد و به عنوان مثال به دنبال عبور از فرات نخواهیم بود. ما از همان ابتدا این موضوع را گفتیم.

این موضوع در شرایطی مطرح شد که سیگنال‌های واضحی از تلاش ارتش برای ادامه عملیات خود جهت رسیدن به شهر مرزی البوکمال وجود دارد، شهری که آمریکا پیش از این به آن به عنوان یک جایزه بزرگ نگاه می کرد.

الاخبار در رابطه با اهمیت و ویژگی و موقعیت شهر البوکمال در نقشه اولویت‌های نیروهای دموکراتیک کرد سوال کرد که سلو در پاسخ به این سؤال گفت: این موضوع مشخص است. اگر این شهر در غرب فرات قرار دارد، پس در اولویت‌های ما نیست ، اما اگر در شرق فرات است، در زمره اولویت‌های ما قرار دارد. (طبعا این شهر در غرب فرات قرار دارد.)

اظهارات مطرح شده از سوی سخنگوی رسمی نیروهای کرد علاوه بر اطلاعات موجود از پشت پرده این نیروها نشان می‌دهد که آنها تلاش دارند از هر نوع تنش با دمشق به ویژه در شرایط بسیار حساس کنونی اجتناب کنند ، شرایطی که روسیه تلاش دارد دو طرف را پشت میز مذاکرات علنی قرار دهد.

اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به آن دست پیدا کرده ، نشان می‌دهد که ارزیابی و برآورد محافل نیروهای کرد و شورای دموکراتیک سوریه در زمینه تلاش‌های روسیه مثبت است. منابع متعددی در این زمینه تأکید می‌کنند که یک بخش در داخل دولت سوریه مواضع شدیدی نسبت به نیروهای کرد اتخاذ می‌کنند، اما سنگینی وزنه تصمیم‌گیری سیاسی در اختیار طرف مقابل قرار دارد و دمشق واکنش مثبتی نسبت به تلاش‌های روسیه و ورود در مذاکرات جدی در این زمینه از خود نشان می‌دهد.

یک منبع دیپلماتیک سوری در این زمینه تأکید می‌کند که وجود دیدگاه‌های مختلف بین مسئولان مختلف طبیعی است، اما این به معنای شاخه های مختلف نیست. این منبع می‌افزاید این تقسیم‌بندی‌ها در ساختار سیاسی سوریه وجود ندارد. طبیعی است که مسئولان سوری در هر شرایطی که مربوط به وحدت اراضی سوریه شود، به شاهین تبدیل خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *