جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
جریان های مختلف یک صدا علیه ترامپ فریاد کشیدند؛

لاریجانی: اقدامات یک‌جانبه آمریکا در برجام همه را عصبانی کرده است

آیت الله شاهرودی: هدف ترامپ جلب رضایت صهیونیست‌هاست
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 557787
شخصیتهای سیاسی از جریان های مختلف سیاسی یک صدا علیه لفاظی های ترامپ واکنش نشان دادند.
لاریجانی: اقدامات یک‌جانبه آمریکا در برجام همه را عصبانی کرده است
به گزارش جهان نيوز؛ دونالد ترامپ در سخنرانی دیشب خود برجام را مغایر منافع آمریکا دانست و با ادبیاتی زننده مردم و دولت ایران را تروریست خواند.
دونالد ترامپ در ادامه صحبتهای احساسی اش سعی کرد تا با جعل عنوان خلیج همیشگی فارس را با عنوان خلیج ع.ر.ب.ی بخواند. ترامپ ادعاهای خود علیه سپاه را بار دیگر تکرار کرده و این سازمان انقلابی را به انجام کارهای تروریستی متهم کرد.

ساعتی بعد از سخنرانی ترامپ، رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی زنده با مردم ایران با مواضع روشن و همه جانبه این اقدام رئیس جمهورآمریکا را محکوم کرده و تصریح کرد:«به نظر من یکبار دیگر برای مردم ما روشن شد که دولت آمریکا، دولتی است که علیه مردم منطقه، علیه ملت ایران و علیه ملت‌های مظلوم، همواره خط قبلی خودش را می‌خواهد ادامه دهد، ملت ایران ملتی نیست که با حرف‌های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهد در برابر یک دیکتاتور سرفرود بیاورد.»

در زیر واکنش های شخصیت های سیاسی از جریان های مختلف را می بینید:
لاریجانی: اقدامات یک‌جانبه آمریکا در برجام همه را عصبانی کرده است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر به کشور روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:اقدامات یک‌جانبه آمریکا در برجام همه را عصبانی کرده است

لاریجانی گفت: از سوی دیگر گفت‌وگوهایی درباره مسئله هسته‌ای ایران و اقدامات دردسرساز آمریکا داشتیم، اقدامات یک‌جانبه‌ای که همه را عصبانی کرده است، زیرا پشت پا زدن به همه اقداماتی است که همه این کشورها به‌نحوی در آن نقش داشته‌اند.
رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: کسانی در منطقه حضور یافتند که هر روز یک مسئله جدید می‌سازند؛ یک روز تروریسم و روز دیگر تجزیه‌طلبی راه می‌اندازند.
آیت الله شاهرودی: هدف ترامپ جلب رضایت صهیونیست‌هاست
آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، در آغاز جلسه کمیسیون موارد خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان غیردیپلماتیک و غیرمتعادل ترامپ در خصوص تحریف تاریخ و جغرافیای ایران گفت: وی در لفاظی‌های خود، غیر از مجموعه‌ای از اتهامات واهی، مسائل دیگری را مطرح نکرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این عصبانیت‌ها را نتیجه شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه دانست و گفت: آمریکا که خود فتنه‌ داعش را در منطقه ایجاد کرده است، اکنون پس از شکست سیاست‌هایش، دنبال فتنه‌های دیگر مانند تجزیه‌ی کشورهاست و همیشه ایران را مانع اجرای سیاست‌های قلدرمآبانه خویش می‌بیند و به همین دلیل نیز خشمگین است.
هاشمی شاهرودی، با یادآوری سخنان ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی، گفت: صراحتاً به رقبای انتخاباتی که مسئولان دولت وقت آمریکا بودند، یادآوری و آنان را متهم می‌کرد که شما داعش را ایجاد کردید. البته برای همه‌ی دنیا روشن است که داعش چگونه به وجود آمد و این نعل‌های وارونه، حقیقت ماجرا را نمی‌پوشاند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اتهامات بی‌ادبانه‌ ترامپ نسبت به سپاه پاسداران و ایران اسلامی را ناشی از خشم سیاسی سردمداران استکبار جهانی دانست و گفت: این را همه می‌دانند که ایران و سپاه پاسداران از عوامل اصلی انحلال تشکیلاتی داعش در کشورهای منطقه است.
قاسمی: آمریکا در مسیر خروج از جامعه جهانی است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات و ادعاهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و برجام گفت: سیاست‌هایی که ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش در عرصه جهانی در پیش گرفته، آمریکا را در مسیر خروج از جامعه جهانی قرار داده است.

وی افزود: مشاهده کردیم اظهارات ترامپ در مورد برجام با واکنش صریح نماینده عالی اتحادیه اروپا روبرو شد و این‌ها همه نشان می‌دهد که جامعه جهانی چندان با سیاست‌های ترامپ همراهی ندارد.
قاسمی یادآور شد: اگر او از این سیاست‌ها دست برندارد و بخواهد به همین رویه ادامه دهد باید در آینده منتظر عواقب چنین رفتارها و تصمیماتی باشد.
روایت بروجردی از راه‌های مقابله با خروج آمریکا از برجام
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: اظهارات اخیر بی‌پایه، غیرعلمی و دون شأن رئیس‌جمهور کشوری به مانند آمریکا هیچ‌ ارزش تاریخی و حقوقی در عرصه بین‌الملل ندارد.

وی با بیان اینکه ترامپ صفت تاجر مأبانه خود را باردیگر نشان داد، افزود: رئیس‌جمهور آمریکا باردیگر نشان داد علی‌رغم قرار گرفتن در موقعیت ریاست‌جمهوری قابل خرید و فروش است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس با تاکید براینکه رئیس‌جمهور آمریکا تحت تاثیر دلارهای برخی حکام عربی منطقه تاریخ را تحریف کرد و از واژه جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرد، ادامه داد: ترامپ امروز در جایگاهی‌ قرار گرفته که برخی از دولتمردان و اکثریت مردم آمریکا از اینکه وی رئیس‌جمهور این کشور است ابراز  تاسف کنند.
رئیس‌کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به عدم تائید برجام از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و ارجاع آن به کنگره این کشور برای اتخاذ تصمیم مناسب، اظهار داشت: اگر خروجی کار این بازی هیئت حاکمه آمریکا، خروج از برجام باشد این به همان معنای پاره کردن برجام است که در این صورت جمهوری اسلامی ایران برجام را آتش می‌زند.
بروجردی تصریح کرد: به هیچ وجه این معنی ندارد که آمریکا به صورت یک‌طرفه از برجام خارج شود و بخواهد باردیگر تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان وضع کند.
وی اضافه کرد: آمریکا و ترامپ باید این را بدانند که ورود جمهوری اسلامی ایران به عرصه فعالیت‌های هسته‌ای که طبیعتاً بدون محدویت‌ خواهد بود با شتابی بیشتر از زمان توافق هسته‌ای خواهد بود و آمریکا را پشیمان خواهد کرد.
نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه در هیئت نظارت بر برجام و  شورای عالی امنیت‌ملی بحث‌های مفصلی درباره اقدامات احتمالی دولت امریکا درباره برجام صورت گرفته است، افزود: سناریوهای نیز تعیین شده و به فراخور زمان اجرایی می‌شود.
رئیس‌کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه در این کمیسیون نیز بحث‌های درباره اقدامات احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام انجام شد و اعتقاد اعضا براین بود که دونالد ترامپ برجام را تائید نخواهد کرد، گفت: پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه جلسه‌ای را در همین زمینه خواهیم داشت.
رصد دقیق ایران بر تحرکات ضدبرجامی آمریکا
بهروز نعمتی با تاجرمآبانه خواندن اظهارات ضد ایرانی ترامپ، گفت: همان طور که آقای روحانی در صحبت های خود اشاره کردند به نظر می رسد ترامپ کمترین اشرافی به مسایل سیاسی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نداشته و بیشتر موضوعات را از بُعد تجاری می بیند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه رفتار امروز ترامپ نشان داد قادر نیست خدشه ای به برجام وارد کند، ادامه داد: ترامپ در موضوع برجام امروز توپ را به زمین کنگره انداخت زیرا به خوبی می داند که برجام توافقی بین المللی و غیر قابل تغییر است.
وی با یادآوری اشاره ترامپ به سپاه پاسداران و بحث های موشکی ایران، تاکید کرد: ترامپ باید بداند که سپاه جزو لاینفک نظام جمهوری اسلامی ایران است و اگر قرار است تحریمی علیه سپاه انجام دهد باید کل ملت ایران را تحریم کند، همان گونه که در 38 سال گذشته و در مقاطع مختلف بارها ملت ایران را تحریم کرده است.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با تاسف آور خواندن اقدام ترامپ در استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس، تصریح کرد: با توجه به اینکه آقای ترامپ امروز نامی جعلی را برای خلیج فارس استفاده کرد با این اوصاف و با توجه به خصومتی که آقای ترامپ با مردم مکزیک دارد باید به زودی شاهدآن باشیم که خلیج مکزیک را به نام خلیج آمریکا نامگذاری کند./
کد خدایی: ترامپ آدرس غلط می‌دهد
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نسبت به اظهارات شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

سخنان بی‌پایه و اساس ترامپ اگر چه ارزش پاسخگویی ندارد، لیکن بازخوانی آن نشان از بی هویتی ترامپ و هیئت‌رئیسه دولت آمریکا دارد و ضرورت این امر را بیش از پیش آشکار می‌کند که جامعه جهانی باید فکری به حال آن کند، و گرنه با این قبیل رفتارها برای آمریکا و هم‌پیمانان آن آبرویی نخواهد ماند.
ترامپ نشان داد که اتهامات بی‌اساس به مردم و دولت ایران چیزی بیش از یک کیفرخواست جعلی نیست که صد البته او نیز صلاحیت بیان آن را ندارد. او باید به همان شومنی قبل از ریاست‌جمهوری روی آورد که شایسته آن است و دیگر هیچ. او نه تاریخ می‌داند و نه خاطره‌اش کمک می‌کند که جنایات انبوه آمریکا را نه فقط در ایران که در کل جهان به خاطر آورد. آیا او مبتلا به آلزایمر شده است؟
رفتارهای دلقک‌گونه ترامپ این ضرورت را بیش از پیش آشکار می‌کند تا همکارانش او را ادب یاد دهند و خاموشش کنند تا بیش از این آبروی آمریکا نزد جهانیان از دست نرود.
و این را بدان که به دلیل آنکه مردم ایران هر روز با فهرست بلند جنایات آمریکا مواجه هستند، بهترین شعار آنها مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل است.
هیچ کشوری نمی‌تواند سپاه را تحریم کند
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا،گفت: ما انتظار چنین سخنانی را از زبان رئیس‌جمهور آمریکا داشتیم و چیز جدیدی نبود.

وی افزود: آقای ترامپ و سیاستمداران آمریکایی بهتر است به جای ماجراجویی و دست‌اندازی در امور داخلی کشورهای مستقل نظیر جمهوری اسلامی ایران به فکر اصلاح امور داخلی کشور خودشان باشند، مردم آمریکا همچنان با پدیده تروریسم در حال مقابله هستند و دولت ترامپ هم با همه قوانین محدودکننده نتوانست برای آنها امنیت بیاورد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تحریم سپاه پاسداران از سوی خزانه‌داری آمریکا با دستور رئیس‌جمهور این کشور، اظهار داشت: سپاه پاسداران نقطه امید مردم همه کشورهای منطقه است و نیرویی نیست که به این راحتی‌های تحریم شدنی باشد.
نقوی‌حسینی با تأکید بر اینکه هیچ کشور و نهادی نمی‌تواند سپاه را تحریم کند، تصریح کرد: سپاه همواره در مقاطع حساس چه در داخل ایران و چه در کمک‌رسانی به مردم منطقه نشان داده که همراه و همدل مردم مظلوم و ستمدیده است.
وی اضافه کرد: مردم و سیاستمداران کشورهای منطقه همواره از ایران با پشتیبانی نیروهای مسلح و به خصوص سپاه پاسداران در مقاطع حساس کمک خواسته‌اند و سپاه نیز هیچ‌گاه از این کمک‌ها دریغ نکرده است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نه تنها سپاه پاسداران، بلکه هیچ کدام از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سوی هیچ نهادی قابل تحریم شدن نیست و دشمنان هخم بدانند که اینگونه تحرکات خللی در  وحدت داخلی دولت، حاکمیت و مردم ایران ایجاد نمی‌کند.
بعیدی‌نژاد: ترامپ برای همیشه منفور شد
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در مطلبی در واکنش به سخنرانی شب گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این گونه نوشت: ترامپ در یک سخنرانی مملو از تنفر و خشونت، سیاست جدید خود در برابر ایران را اعلام کرد. عجیب آنکه او به طور بی‌سابقه‌ای «ملت ایران» را تروریست خواند و با تحریف نام «خلیج فارس» که حتی با مواضع رسمی پیوسته‌ی دولت و ارتش آمریکا در تضاد است، خصومت خود با ایران و تاریخ با شکوه آن را نشان داد. این اولین بار است که یک رئیس دولت خارجی ملتی را تروریست می‌خواند. ترامپ بی شک با تروریست نامیدن ملت ایران و استفاده از نام جعلی خلیج فارس خود را برای همیشه و نزد تمامی ایرانیان از هر گرایش و جریانی منفور کرد.

وی افزود: ترامپ در شرایطی چنین اظهارات تنفر آمیزی به زبان آورد که محبوبیت او فقط پس از ٩ ماه به کمترین درصد رسیده و در واقع او ضعیف‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست. اکثریت قاطع مردم، رسانه‌ها، سیاستمداران، فرهیختگان و حتی نزدیکترین متحدان اروپایی از منتقدان جدی او هستند. وزیر خارجه، وزیر دفاع، بسیاری از اعضای کابینه و هم حزبی‌های با او در مجلس با مهمترین سیاست‌های او از جمله پیرامون برجام موافق نیستند. ترامپ مردی به شدت در انزوا و تنهاست.
سفیر ایران با ذکر این نکته که موقعیت منطقه‌ای آمریکا در ضعیف‌ترین حالت آن قرار دارد و در تمامی جبهه‌ها در انفعال و موقعیت عقب‌نشینی است، عنوان کرد: او که با وجود لفاظی‌های خود جرات اتخاذ تصمیم برای حضور نظامیان خود در منطقه خاورمیانه را ندارد، در عراق و سوریه نقش خود را به حداقل رسانده و به همین درجه صحنه را به دیگر بازیگران اصلی واگذار کرده است.
بعیدی‌نژاد در ادامه نوشت: علیرغم لفاظی‌ها و شعارهای تند ترامپ علیه برجام، وی نتوانست نیت واقعی خود را که پاره کردن و لغو برجام بود عملی کند. ثابت شد که پایه‌های برجام بسیار مستحکم است. او هم بر عکس و در تقابل با سیاست‌های قبلی خود، از کنگره خواست که با در نظر گرفتن نظرات متحدین، برجام را تقویت کند!
بعیدی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ به طور بی‌سابقه‌ای عصبانیت خود را نیز نسبت به سپاه پاسداران که بخش پر افتخاری از نیروهای مسلح ایران میباشد نشان داد، خشمی که جز به علت شکست‌های مکرر داعش از سپاه در منطقه نمی‌تواند تفسیر دیگری داشته باشد.
شیطانک آماتور
عزت الله ضرغامی در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان "شیطانک آماتور" نوشت:
ترامپ، تراز و کلاس "شیطان بزرگ" را در حد "شیطانک آماتور" پایین آورد.
این سخنرانی به خصوص دلسوزی او برای تمدن ایرانی با خلیج ع.رب.ی ! بهترین خوراک طنز و هجو است.

از او به خاطر ایجاد وحدت کم‌نظیر میان ایرانیان، در سراسر جهان باید تشکر کرد.
پیشنهاد می‌کنم سخنران امسال مراسم ۱۳ آبان در مقابل لانه سابق جاسوسی امریکا آقای محمدجواد ظریف باشد.
علیرضا محجوب  در واکنش به استفاده از عبارت مجعول "خلیج عربی" به جای "خلیج فارس" توسط رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: ترامپ یک جاعل تاریخی است و فقط به دنبال جعل تاریخ ایران و خلیج همیشه فارس آن نبوده بلکه جعل بسیاری از مسائل تاریخی کشورها را در ذهن می‌پروراند.
ترامپ یک جاعل تاریخی است
تا امروز هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا از عنوان "خلیج ع.رب.ی" استفاده نکرده بود
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترامپ هوشمندی را در چطور به دست آوردن دلار خلاصه کرده به همین دلیل درکی از ارزش‌های فرهنگی، تاریخ و تمدن کشورهای اصیل ندارد، اضافه کرد: تا امروز هیچ رئیس‌جمهور و مرجع رسمی در آمریکا از عنوان جعلی "خلیج عربی" استفاده نکرده بود اما رئیس جمهور کنونی آمریکا به دنبال یک لجبازی کودکانه و عاری از سیاست و عقلانیت از این واژه برای یک تجارت جدید بهره برد که نشان می‌دهد ایران و جهان با یک انسان بی‌خرد و کم شخصیت رو به رو است.  

محجوب با بیان اینکه امیدواریم بیش از این شاهد بی‌خردی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نباشیم، افزود: بهتر است ترامپ صرفا در حوزه تجارت و بورس اظهارنظر کرده تا بیش از این خود و مردم آمریکا را بی‌آبرو نکند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به خروج آمریکا از یونسکو، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا درکی از مسائل فرهنگی و عضویت در سازمان‌های فرهنگی همچون یونسکو ندارد؛ او فقط دلار را می‌شناسد و بیش از این فهم و درکی از جهان ندارد.
با توئیت نمی‌توان جواب آمریکا را داد
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا در برجام و اظهارات روز گذشته ترامپ در مورد برجام گفت:ما آنچه را که در طول سال‌های قبل در رابطه با آمریکا تجربه کرده بودیم در برجام بار دیگر تجربه کردیم و هزینه گزافی را هم برای آن پرداخت کردیم. 
وی افزود: تیم مذاکره کننده و دولت با اعتماد بی‌جهت به آمریکا و طرف مذاکره کننده موجب بروز چنین وضعیتی شدند. 

نماینده مردم تبریز در مجلس در پایان گفت: اینکه ما تصور کنیم با یک ایمیل و یک توئیت و امثال آن می‌توان جواب آمریکا را داد، غیرقابل قبول است و ما باید روی مواضع خودمان به صورت محکم پافشاری کنیم. 
شکست پروپاگاندای رسانه ای آمریکا در برجام
سیدفرید موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اظهارات ضد ایرانی ترامپ گفت: لفاظی های ترامپ، چیز جدیدی نداشت و احساس می شود که دولت آمریکا بیشتر در پی ایجاد پروپاگاندای رسانه ای در فضای رسانه ای بین الملل برای پیشبرد پروژه ایران هراسی بود که همچون گذشته شکست خورده و بیشتر حسب موضع گیریهای بین المللی، موجب انزوای خود امریکا شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروپاگاندای رسانه ای آمریکایی ها در خصوص برجام راه به جایی نخواهد برد، ادامه داد:خوشبختانه مردم و دولت ایران به توطئه های آمریکایی ها آگاه هستند و بار دیگر مردم ایران نشان دادند در مقابل دشمنان متحد و یکپارچه هستند.
موسوی افزود:اظهارات آمریکایی ها خللی در اراده مردم ایران ایجاد نمی کند و بارها امریکایی ها این موضوع را تجربه کرده و متاسفانه درس نمی گیرند.
وی ادامه داد:اظهارات بدون سند و غیرمنطقی رئیس جمهور آمریکا در خصوص جمهوری اسلامی ایران باعث شد کشورهای اروپایی موضع گیری های علیه ترامپ داشته باشند و باطن و قدرت پوشالی امریکا امروز برای متحدانش نیز روشن شده است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:مردم با اتحاد و همدلی راه توسعه کشور را ادامه خواهند داد و در این راستا باید از تمامی ظرفیت ها استفاده شود./
خشم آمریکا از موفقیت سیاست‌های ضد تروریسم ایران
سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص صحبت‌ها ضدایرانی ترامپ، اظهار داشت: این سخنان نشان داد که آمریکایی‌ها به هیچ عهد و پیمانی پایبنده نبوده‌اند و علی‌رغم اظهارات صریح مسئولین اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای در خصوص پایبندی ایران به برجام و تایید چندین باره این موضوع آمریکا تمایل دارد راه دیگری را طی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با تاکید بر اینکه حرکت امریکایی‌ها باعث اتحاد بیشتر بین ما است و انسجام مردم را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: لازم است تا همه احزاب،  گروه‌ها و جریانات تلاش کنیم تا اتحاد خود را در عمل ثابت کنیم؛ یقینا با این وحدت و اتحاد است که آمریکایی‌ها در رسیدن به اهداف خود ناکام می‌مانند و ما مسیر خود را با صلابت دنبال می‌کنیم.
جلودارزاده: ناروایی‌های آمریکا را قبلا هم دیده بودیم
سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به اظهارات ضدایرانی ترامپ در شب گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع برخورد رئیس جمهور یک کشور (آمریکا) با یک ملت بزرگ، رویداد واقعا تاسف باری است؛ ملتی که سابقه چند هزار ساله تمدن و اخلاق و حکومت داری دارد.

وی افزود: خوب است که اینها سنگ نوشته‌های تخت جمشید ما درباره حقوق بشر، حقوق کار و حقوق انسان در زمانی که آمریکا  وجود نداشت را ببینند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: البته ملت ما تعجب نکرده است چرا که قبلا هم از این ناروایی‌ها دیده بودیم؛‌ فقط این‌بار منسجم‌تر و محکم تر راه خودمان را ادامه خواهیم داد.
جلودارزاده در ادامه خاطرنشان کرد: این راهی است که باید برویم؛  قطعا نمی‌توانیم از سرزمین‌مان بگذریم و آن را به دست نااهلان و نامحرمان بسپاریم لذا از آن دفاع می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ما زندگی خود را ادامه می‌دهیم، گفت: این نخستی نیست که چنین مسائلی پیش می‌آید؛ هر چند از اتحادیه اروپا و خانم موگرینی تشکر می‌کنیم که اخلاق و تمدن و پایبندی به عهد خود را نشان دادند. بنابراین این موارد برای ما عادی است و گاهی ممکن است پیش بیاید.
ترامپ در پی متقاعدکردن اروپاست
پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رئیس جمهور آمریکا برخلاف قرار قبلی- قرار بود ترامپ شخصا موضع اش نسبت به برجام را اعلام کند- نتیجه گیری درباره برجام را به تصمیم کنگره این کشور منوط کرد گفت: عملاً ترامپ این کار را انجام داد؛ یعنی موضوع عدم نقض برجام توسط ایران را اعلام نکرد. حتی اگر اعلام هم می‌کرد، باید این فرآیند طی می‌شد. در حقیقت ترامپ نوعی شیطنت سیاسی را انجام داد.
وی افزود: ترامپ شاید می‌خواست با این حرکت وارد معامله ای شود و در این تنفس ۶۰ روزه تا کنگره(فرصت ۶۰ روزه تا تشکیل جلسه کنگره برای تصمیم گیری پیرامون برجام)، ایران یا اروپا را متقاعد کند که در برنامه موشکی ایران وارد شوند.

سروری با بیان اینکه ترامپ در پی اجماع علیه ایران است تصریح کرد: ترامپ اگر بتواند اجماع اروپایی ها را به دست آورد، به طور روان‌تر خواهد توانست اقداماتش علیه ایران را ترتیب دهد.
وی در همین باره تاکید کرد: اروپایی ها روی برنامه موشکی ایران حساسیت دارند و ترامپ از این جهت می‌تواند روی همکاری با آن ها حساب باز کند.
سروری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روحانی در نطق شب گذشته اش اعلام کرد که برای مردم روشن شد آمریکا همان راه قبلی خود را می رود، آیا این موضوع برای مردم روشن نبود یا برای دولت، گفت: به نظرم این مسئله برای خود دولت به طور کامل روشن نشده بود و به همین دلیل وارد این بازی بسیار پیچیده شد.
مهرعلیزاده: ترامپ نشان داد ملعبه اسرائیل است
محسن مهرعلیزاده در مورد اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، گفت: متاسفانه ترامپ با این حرف‌ها و اقدامات خود نشان داد ملعبه اسرائیل است. کاری که او انجام می‌دهد به نوعی مامور تروریسم جهانی است. طراحی‌هایی که لابی صهیونیست در دنیا برای توسعه تروریسم انجام می‌شود را ترامپ انجام می‌دهد. حرف‌های ترامپ مایه سرافکندگی مردم آمریکا خواهد شد و هم به طبع مایه انزوای آمریکا و حتی  آغاز فروپاشی آمریکا خواهد شد.

حضرت امام خمینی (ره) در مورد شوروی گفت صدای شکستن شوروی را به گوش می‌شنوم که دیدیم چند سال بعد شوروی فرو ریخت. با این روحیه حاکمیت آمریکا و صبحت‌های سخیف ترامپ مشخص شد او هیچ آمادگی برای حضور در این جایگاه نداشته است. مردم آمریکا در تاریخ خود نشان دادند، افرادی هستند که زندگی خود را می‌کنند اما حاکمیت این کشور همیشه به دنبال شر است.
مهرعلیزاده در ادامه یادآور شد: ترامپ بدون اینکه بداند اسلافش در گذشته چه کرده‌اند و چه سرنوشتی در این 37-38 سال داشتند و همیشه تو سری خورده‌اند رجز خوانی می‌کند. فردی که آنقدر از تاریخ و جغرافیا بی اطلاع است که به خلیج فارسی که اسمش روی سنگ قبر متجاوزینی که به آنجا آمده بودند نقش بسته نام جعلی می‌دهد. مثل اینکه حالات شخصی ترامپ و عدم حضورش در دنیای سیاست باعث شده این حرف‌ها را بزند. نه ادب و رفتار سیاسی را بلد است و پرت بودن از ماجرا ها باعث شده رویه‌های حاکمیتی کشوری که ادعای دموکراسی دارد را بلد نباشد. او به ملعبه رژیم صهیونیستی تروریست‌ترین گروه جهان تبدیل شده است.
منتظری:مردم پاسخ یاوه‌های ترامپ را می‌دهند
حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل تاکید کرد: از شخصی مانند ترامپ و از دولت استکباری آمریکا جز این انتظاری نیست اما اراده ملت بزرگ ایران با چنین لفاظی هایی مصمم تر خواهد شد.

وی گفت: ملت ما همانگونه که در طول قریب به چهل سال نشان داده‌ است، مهمترین و بزرگترین دشمن خود را آمریکا و صهیونیسم می‌داند و این مطالبی که دولتمردان آمریکا و رئیس جمهور این کشور مطرح می‌کنند اراده ملت ما را مصمم‌تر کرده و می‌کند و ملت ایران متوجه می‌شوند که دشمنی امریکا علیه ملت که امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته‌اند، همچنان استمرار دارد.
دادستان کل کشور با اشاره به اینکه سخنان ترامپ تاثیری و تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد کرد افزود: نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران قطعا با این بادها نمی‌لرزد و درخت انقلاب بسیار ریشه‌تر دار و عمیق‌تر از آن است که این حرف‌ها بتواند کوچکترین اثری بر آن بگذارد.
منتظری تصریح کرد: کوچکترین نگرانی از این حرف‌ها و نسبت به مسائلی که پیش آمده نداریم و ان شاءالله دولتمردان همانگونه که در سخنان شب گذشته رئیس جمهور مشاهده کردیم، در صحنه‌های مختلف و عرصه‌های سیاسی پاسخ مناسب ترامپ را خواهند داد.
وی افزود: مردم بزرگ ایران در کنار دولتمردان در عمل جواب یاوه سرایی‌های ترامپ را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تولید خواهند داد.
انتظار این صحبت ها را از ترامپ داشتیم
محمدجواد جمالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان ضدایرانی دونالد ترامپ در کاخ سفید، اظهار داشت: ما انتظار چنین سخنانی را از زبان رئیس‌جمهور آمریکا داشتیم و از یک شخص برج‌ساز و دلال پول انتظار دیگری نبود.

وی با بیان اینکه در سخنان ترامپ از هم گسستگی کاملا مشهود بود، افزود: در سخنان رئیس‌جمهور آمریکا کینه نسبت به انقلاب اسلامی و مردم ایران موج می‌زد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه سران بسیاری از کشورها نسبت به صحبت‌های ترامپ واکنش منفی نشان دادند، گفت: تنها حکام رژیم‌صهیونیستی و آل‌سعود از اظهار نظرات رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام و ایران ابراز خوشحالی کردند.
جمالی در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا از برجام خارج شود، واکنش ایران باید چگونه باشد، گفت: در صورتی که کنگره آمریکا خروج از برجام را تصویب کند، ایران هم باید از برجام خارج شود، چرا که سابقه نشان می‌دهد اروپا چندان نمی‌تواند مستقل از آمریکا عمل کند.
نماینده مردم فسا در مجلس با تاکید بر اینکه سخنان سخیف و نسنجیده ترامپ خللی در وحدت داخلی دولت، حاکمیت و مردم ایران ایجاد نمی‌کند، گفت: قطعا یاوه‌گویی‌ها و سخنان کینه‌ورزانه رئیس‌جمهور آمریکا سبب همگرایی هر چه بیشتر مردم و مسئولان ایران می‌شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس تصریح کرد: قطعا در اولین جلسه کمیسیون این موضوع را با حضور مسئولان ذیربط بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود.
توصیه هایی برای مقابله با اقدامات ترامپ
 سعدالله زارعی از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در مطلبی، توصیه هایی را به منظور مقابله با اقدامات ترامپ، به گروهها و جناحهای سیاسی، مدیران و مسولین کشور نموده است:
سلام دوستان به نظر من در همه شرایط بخصوص در شرایط فعلی ، ایران و ایرانیان باید با اتخاذ سیاست های زیر ، به مصاف امریکا بروند :
۱ - از آنجا که یکی از اهداف اصلی امریکا ایجاد شکاف در جامعه ایرانی برای پذیرش تحمیل های بعدی است ، خود انتقادی را به زمان دیگری موکول کرده و نشان دهند که تهدید جدید ان ها را همبسته تر کرده است . در این بین اصولگرایان باید بیش از طیف های دیگر خویشتندار باشند و البته مقامات ارشد کشور نیز از هر بحثی که سبب اشتغال ذهنی مردم و تنش می شود خودداری کنند .

۲ - امریکا همانطور که از لابلای عبارات ترامپ هم بر می اید ، بخاطر اقتدار منطقه ای ایران و نقش ممتازی که سپاه در آن ایفا کرده ، از جمهوری اسلامی عصبانی است ؛ پس بدون سر وصدای غیر ضروری همین روش را ادامه دهیم که این بهترین تلافی است . نباید گمان کنیم که کوتاه امدن راه حل است . درس برجام این است که کوتاه امدن برای ملتی که می خواهد روی پای خود بایستد ، راه حل نیست .
۳ - از انچه علیه ایران و علیه سپاه به عنوان نهادی قانونی انجام شده به عنوان مقدمه رویه ای جهانی برای مقابله با ملت ها و ارتش هایشان سلاحی بسازیم و ملت ها و دولت ها را به ان مجهز کنیم یعنی مخالفت با اقدام امریکا علیه ایران و سپاه را تبدیل به موجی جهانی کنیم
۴ - برجام را در تبلیغات پایان یافته معرفی نکنیم ولی در داخل به اجماع برسیم که برجام تمام شده است پس باید بنای جدید در روابط خارجی به وجود اوریم .
۵ - واقعیت اقتصادی کشور را برای مردم توضیح دهیم و ادبیات رسمی را با ان تطبیق دهیم تا مردم همراهی بیشتری با مسیولان داشته باشند . ادبیات متمایزی که رییس جمهور در سازمان ملل بگوید ما بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داریم و دو هفته بعد سخنگوی دولت بگوید پولی برای خرید محصولات کشاورزی نداریم را کنار بگذاریم .
۶ - پایه های داخلی اقتصاد کشور را با انضباط بیشتر اقتصادی تقویت کنیم و جلو ویژه خواری ها را بطور جدی بگیریم تا هم هزینه جاری مان کاهش یابد و هم تحمل سختی برای مردم توجیه پذیر باشد .
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *