جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱۶
مبلغان چندهمسری دقیقا چه می‌خواهند؟

چندهمسری بیشتر جامعه بهتر!

«سنت اهل بیت» و «فرهنگ ناب»
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 550467
فعالیت های چندین کانال تلگرامی برای تبلیغ چندهمسری و ترویج آن در جامعه به اسامی مختلف و به اسم «سنت اهل بیت» و «فرهنگ ناب» موجب حساسیت‌های زیادی شد که آن را پیگیر شدیم.
چندهمسری بیشتر جامعه بهتر!
به گزارش جهان نيوز، یک آقا و دو خانم کنار هم خوشحال و خندان بر سر سفره عقد نشسته‌اند و یا در تصویری دیگر یک آقا به شکل مهربانانه‌ای کنار دو خانم ایستاده‌است. و یا دو خانم یک آقا را راهی جبهه می‌کنند. این تصاویر چندهفته پیش به عنوان استیکر در فضای مجازی به اسم ترویج چند همسری منتشر شد که واکنش‌های زیادی با خود داشت تا اینکه مشخص شد این استیکرها جعلی بوده و با برش دادن دیگر استیکرها ساخته شده‌است و طراحی به این منظور صورت نگرفته‌است. بعد از این اتفاق چندین کانال تلگرامی ترویج چندهمسری موردتوجه قرار گرفتند. تا این موضوع بحث کاربران در شبکه‌های مختلف مجازی شود. ادعاهای این کانال‌های مجازی مبنی بر ترویج چندهمسری و لزوم این کار در جامعه امروز باعث شد سراغ یکی از آن‌ها برویم تا با آنها در این باره گفتگو کنیم.

چندهمسری بیشتر جامعه بهتر!
«فرهنگ ناب چندهمسری»، «ضرورت_چندهمسری»،«از خانواده خود شروع کنیم»،«چندهمسری اسلامی» عباراتی ست که در جای‌جای پیام‌های این کانال‌ تلگرامی نوشته شده‌است که قرار است فرهنگ چندهمسری را میان جامعه ترویج کنند. داستان های کوتاه از تجربیات خوب، نامه‌های مردان برای همسرشان که با این موضوع کوتاه بیایند همه و همه قرار است یک حرف را بزنند که زنان باید با چندهمسری مردان‌شان کنار بیایند. برای اطلاعات بیشتر به ادمین این کانال تلگرامی پیام دادیم و از آنها خواستیم که سوالات ما را درباره فعالیت‌هایشان در باب چندهمسری توضیح بدهند. ادمین ما را به فرد دیگری ارجاع داد که در حال حاضر در شهر قم طلبه بود و طبق گفته خودش مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت رسانه دارد و مسئول پاسخگویی به سوالات این کانال تلگرامی است. وی متولد ۱۳۵9، متاهل و فعلا داری یک همسر است. این فعال در حوزه چندهمسری در پاسخ به سوال ما که چه اتفاقی افتاد که به این نتیجه رسیدند که چندهمسری را به عنوان راه درستی ترویج کنند گفت:« در سفری که به یکی از مناطق محروم کرمان داشتیم متوجه شدیم که تعدادی از دختران از سن متعارف ازدواج در آن منطقه گذشته و به مجرد قطعی رسیده‌اند. طبق آمار رسمی آقای دکتر محزون از سازمان ثبت احوال تعداد دختران ۳۰ تا ۴۹ سال مجرد در کشور حدود ۹۰۰ هزارنفر است ولی پسران مجرد در این بازه سنی تنها ۳۲۰ هزار نفر است. این دختران شانس ازدواج برای همسر اول شدن کمی دارند. اما با جا افتادن فرهنگ تعدد زوجات می توانند ازدواج کنند. نتیجه طبیعی این آمار و وضعیت مطالعه میدانی ما این است که بهترین راهکار برای ازدواج پیردختران و یا بیوه‌ها و مطلقه‌ها رواج تعدد زوجات است.»

زنی که مانع چندهمسری شود خودخواه است!
باتوجه به گزارش‌های رسیده از سوی دادگاه و حتی مشاورین و روانشناسان اجتماعی دلیل بسیاری از طلاق‌های امروزی گرایش مرد به زن دیگری و یا ازدواج مجدد آقا است که زندگی را به مرحله بن‌بست کشانده‌است و زوجین تصمیم به جدایی از یکدیگر گرفته‌اند. اما این گروه برای این معضل که به طور ناخودآگاه در چندهمسری به وجود می‌آید را ناشی از عدم فرهنگسازی در جامعه می‌داند و حتی کاملا جدی در این باره می‌گوید «زنی که به مرد خود غیرت داشته باشند و مانع تعدد زوجات همسرش شود؛ خودخواه است.» در مطلبی از این کانال آمده‌است:«ما معتقدیم ریشه بسیاری از طلاقها همین بی توجهی به فرهنگ تعدد زوجات و بی توجهی به جامعه دختران و زنان مجرد هست. با مراجعه به دادگاه ها درمی یابید که بسیاری مردان ما در اثر دلباختگی به یک زن یا دختر دیگر دارند از همسر اولش جدا می‌شود، در حالیکه اگر فرهنگ تعدد زوجات جا می افتاد، او همسر اولش را رها نمیکرد، بلکه همسر دیگری به زندگانی اش اضافه می‌کرد.» در جای دیگر نیز آمده‌است:« اتفاقا علت این دسته طلاق ها به خاطر نبود همین فرهنگ تعدد زوجات و تبیین ناقص ضرورت های اون هست.  اگر زنان جامعه ما بدانند این حکم، حکم خداست و زمینه ساز سلوک و تقرب الهی اون ها، اونوقت به سمت پذیرش این سنت الهی و حفظ زندگی خواهند رفت. با ایجاد یک وسعت روحی، محبت قلبی و نوع دوستی هست که زن اول می پذیره که بنا به تدبیر الهی از چهار شب همسرش، تنها یک شب حق اوست و مرد وظیفه داره پیش او بماند و سه شب دیگه در اختیار خودش هست. با این وسعت روحی هست که زن اول وقتی میبینه زنان دیگری که در نوع و انسانیت مثل او هستند نیازمند تاهل هستند، دیگه به خودش اجازه نمیده بنا به تعبیر من حق اون زن ها رو از شوهر خودش غصب کنه و با هزار بهانه و درگیری اون زمان رو که میتونه مایه آرامش دیگران هم باشه مالک بشه. این نوع نگاه انسان دوستانه باعث میشه یک زن دیگر از تنهایی در بیاد و صاحب بچه و کمال روحی خاص متاهلین بشه. مشکل ترویج این نگاه نیست مشکل این هست که متاسفانه ما دچار بخل اجتماعی و قساوت قلب هستیم.»

سراغ هیچ مرجع تقلیدی برای مشورت نرفتیم
ترویج چندهمسری گروه‌ها و کانال‌های مروج کار را به جایی رسانده که در گوشه و کنارها نشست و جلسه تشکیل می‌دهند و چندهمسران از باب خوبی و محسنات آن برای مخاطبین خود حرف می‌زنند. این درحالی است که از زمان انقلاب اسلامی تاکنون هیچ‌کدام از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، سیاسی و دینی نظام حتی یک خط درباره چندهمسری سخنی به میان نیاورده‌اند و ترویج آن هیچ‌گاه توسط مراجع توصیه نشده‌است. سوال اینجاست چرا بزرگان هیچ‌گاه برای ترویج این مورد کلامی حرف نزدند؟ در جواب شنیدیم:« نمی‌دانیم این سوالی ست که ما از خود آن‌ها هم داریم و بهتر است شما به آنها هم رجوع کنید.» همچنین در ادامه پرسیدیم با این حال با توجه به حضور شما در قم به عنوان یک طلبه آیا برای این کار سراغ مراجع رفتید و از آنها درستی یا غلطی این کار را جویا شدید؟ که پاسخ شنیدیم:«خیر!» و در ازای خواستن دلیل هم شنیدیم:«وقتی کتاب درسی وجود دارد و نکته‌ای را بیان کرده. ممکن است معلمی بخواهد آن مطلب را نگوید و یا جور دیگری بگوید!» این گروه مدعی است توسط برخی چهره های دینی به ترویج چندهمسری تشویق شده که بررسی های خبرنگار مهر حاکی از آن است که این ادعا هم با واقعیت همخوانی ندارد.
همسردومی پیشنهاد می دهیم که ظاهر پایین‌تری دارند
«ازدواج آسان» و تشویق به «فرزندآوری» و حتی «نخبه‌پروری» کلیدواژه‌هایی است که مقام معظم رهبری و بزرگان نظام بارها به آن تاکید کرده‌اند. باوجود اینکه این گروه فعال در حوزه ترویج چندهمسری دغدغه ازدیاد جمعیت و تولید نسل را دارند از آن‌ها پرسیدیم چرا روی این فرمایشات اکید فعالیت نمی‌کنید؟ در جواب این سوال گفته شد:« باقی افراد و گروه‌های فرهنگی در این حوزه فعالیت دارند و ما خواستیم در حوزه دیگری فعالیت کنیم. همچنین با وجود ازدواج باز دخترها و خانم در جامعه زیاد می‌آید که با مشکل ازدواج مواجه هستند و تعدد زوجات می‌تواند مشکل آنها را حل کند.»‌

در اینفوگرافیکی که در تاریخ ۷ مردادماه ۱۳۹۶ در خبرگزاری مهر منتشر شد تنها در بازه سنی بالای ۴۰ سال جمعیت زنان مجرد از مردان بالای ۴۵ سال بیشتر است. و تعدیل جنسیت در باقی گروه‌های سنی رعایت شده‌است و گویا دختران مجرد بالای ۴۰ سال موضوع اصلی چالش این گروه است. درحالیکه سابقه تعدد زوجات در کشور ما چیز دیگری نشان داده و هیچ‌گاه این نقش حمایتی که مدنظر این گروه فعال چندهمسری است مطرح نبوده. با این حال پاسخگوی این گروه به ما در جواب این مشکل می‌گوید که از این گروه هفت نفره فعال سه نفر اقدام به ازدواج مجدد کردند و حتی به ما تضمین می‌دهند که همسر دوم یکی از دوستانشان به لحاظ ظاهر ضعیف‌تر و دارای سن بیشتری از همسر اولش است!»
هیچ مسئولی از این گروه حمایت نمی‌کند
فعالیت‌ کانال‌های چندهمسری حساسیت‌ رسانه‌های بیگانه را نیز به همراه داشت. رسانه‌هایی که قصد داشتند با پرداختن به آن این موضوع را دست‌آویزی کنند تا دوباره به نظام اسلامی، اسلام و بزرگان سیاسی کشور بتازند. به خصوص اینکه اطلاعات منتشرشده از سبک زندگی بزرگان نظام در این کانال صحیح نیست و می‌تواند موجب شایعه پراکنی دستگاههای مخالف نظام و وهن اسلام از سوی آنان باشد. با مطرح کردن این موضوع به فعالان این گروه از آنان پرسیدیم که اگر فعالیت‌های شما در ترویج چندهمسری از سوی علما و بزرگان کشور مردود اعلام شود چه می‌کنید؟ آیا دست از این کار می‌کشید؟ که پاسخگوی این کانال تلگرامی به ما گفت:« پیش از هرچیز بزرگان باید دلیلش را به ما بگویند. با این حال فعالیت‌هایمان را قطع نمی‌کنیم بلکه آنها را به صورت غیرعلنی ادامه می‌دهیم!»



منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگرحلاله چرا عرف آنرا نمی پذیرد واگرحرامه بصراحت بگویند حرامه؟! اگه دیدگاه عوض بشه وزنان ما از غیرتی که برای زن نهی شده دست بردارند صدها هزار زن بی سرپرست درکنار زن اول مردان متمول و توانمند از هزاران بلای اجتماعی رهایی میابند. حال خوددانید......در که بسته شود از پنجره ورود میشود...
amir
Iran, Islamic Republic of
احسنت،
درود خدا بر شما.
حضرت امیر (ع) میفرمایند: " غیرت برای مرد نشانه ایمان، و برای زن نشانه کفر است".
بنظرم ازدواج مجدد برای مردانی که توانایی اداره کردن دو یا چند همسر را در چارچوب عدالت دارند، میتواند حتی ضامن حفظ بقا و تداوم زندگی همسر اول باشد.
فرض کنید خانمی با ازدواج دوم همسرش مخالفت کرده و از او جدا شود. ایشان در چنین شرایطی اگر خیلی شانس بیاورد ممکن است تازه به عقد مرد متاهل دیگری درآید که این یعنی تنزل مقام از همسر اول به همسر دوم.
ضمنا همین دلیل مخالفت و جوسازی رسانه‌های بیگانه در برابر این عمل شرعی، بیانگر کار درست این برادر طلبه بوده، چرا که هدف اصلی این رسانه های فاسد، اشاعه فساد و فحشاء در ایران برای فروپاشی بنیان خانواده است، که بدبختانه توفیقات زیادی هم در این راه بدست آورده اند.
یا حق
محمد
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم. منفی برای شما امیر آقا.
تصور دیگری راجع به شما داشتم.
Iran, Islamic Republic of
بین عرف و شرع تلازم نیست
بسیاری از گناهان در جامعه عرف می شوند در حالی که خلاف شرعند
باید عرفیات متضاد با شرع را اصلاح کرد

آیه ۳ سوره نساء به وضوح حلیت چند زنی را می رساند
Iran, Islamic Republic of
شما کهبه چند همسری اشکال دارید، لطفا پیشنهاد عملیاتی جایگزین برای سرو سامان دادن به دختران بی شوهر و زنان بیوه را هم بفرمایید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

از جهان نیوز، بابت درج پاسخی که قول داده بودم، متشکرم. و اما پاسخ...
اول این‌که، عبارت چند همسری غلط است. چون چند همسری از نوع مرد، حرام شدید است. نگویید چند همسری. بگویید چند زن داشتن.
دوم اینکه حلال، بر چند نوع است. بسیاری که این را نمیدانند، بر اثر هوای نفس، دچار اشتباه میشوند. تقصیر هم، بر گردن صاحبان علم و آن علمایی است که مردم را با این حقایق، آشنا نکرده اند. اما حلال یعنی مجاز، و بر چهار نوع است:
حلال از نوع واجب. یعنی مجاز است و باید انجام گیرد.
حلال از نوع مستحب. یعنی مجاز است و توصیه شده است که به خاطر فوایدش، انجام گیرد.
حلال از نوع مکروه. یعنی مجاز است، اما توصیه شده به خاطر مضراتش، انجام نگیرد.
و حلال از نوع مباح. یعنی مجاز است، اما فایده و زیانش، بستگی به شرایط دارد.
مثال هایی را مرور کنیم:
حلال واجب مانند نماز روزانه. خواندن نماز روزانه، مجاز است و باید خواند.
حلال مستحب مانند قرآن خواندن. قرآن خواندن، مجاز است و توصیه زیاد شده است. یعنی اگر بخوانیم، راه درست را میشناسیم. پس، نجات می یابیم. اگر نخوانیم، راه درست را نمیشناسیم. پس، خطا هم میکنیم. پس، جهنمی هم میشویم. مستحب، از نظر اثر، شبیه واجب است، اما زمان خاصی ندارد.
حلال مکروه مثل کار کردن در جمع نامحرمان. کار کردن مردان در جمع زنان یا زنان در جمع مردان، مجاز هست، اما، احتمالا باعث گناه و انحراف میشود. مشاهدات در کشور ما، این موضوع را، تأیید میکند. مکروه از نظر اثر، گاهی شبیه حرام است، اما قطعی نیست و زمان مشخصی ندارد.
و حلال مباح مثل غذا خوردن. غذا خوردن در زمان گرسنگی، واجب است و در زمان سیری، اسراف و حرام. لذا، سود یا زیان مباح، بسته به شرایط است.
تا همینجا، پاسخ شما را دادم. چند زن داشتن، کجا توصیه نشده است. حلال واجب یا مستحب نیست یا لاقل، من توصیه ای ندیده ام و فقط، مجاز شمرده شده است. اما جواز، یعنی اجازه انجام کار در مواقع ضروری.
پس از اسلام، سوء استفاده نکنید و نادانسته های خود را، وسیله هوا و هوس خود، قرارندهید. دانش خود را زیاد کنید تا گرفتار نشوید.
سوم اینکه انجام عمل مباح، بسته به شرایط است و تشخیص شرایط، به وسیله عقل و شرع. مجوز ازدواج با حداکثر چهار زن، میتواند موجب فرزندآوری به قصد تشکیل حکومت اسلامی در صدر اسلام شود، یا موجب شود که مردی که از زن خود، ماه ها دور افتاده، خوددار نیست، غرایض او، به دلیل فیزیولوژی خاص مردان، جمع شده، و کم صبر و کم علاقه به همسرش است، دچار زنا نشود. برای چنین مرد در چنین شرایطی، پس لنجام یک عمل به صورت شرعی، باعث نجات او از آتش جهنم است. اما، به هر حال، جواز یا حلال بودن، یعنی عدم مفید بودن مطلق. وگرنه توصیه میشد.
چهارم اینکه در قرآن مجید و روایات، چند زن داشتن تشویق نشده، اما ظاهرا، تک همسری بیشتر مورد توجه بوده است. حضرت آدم نبی علیه السلام، با همسر ایشان، حضرت حوا سلام الله علیها، اشاره شده اند. نه با چهار زن!در حالیکه اگر چهار زن، مطلوب بود، اولین بشر موحد، کار بهتر را انجام میدادند.
یا قرآن مجید، میفرماید مردان مجرد را، به ازدواج زنان مجرد درآورید. اما نفرموده است هر یک از مردان مجرد را، به ازدواج چهار زن مجرد درآورید یا نفرموده است مردان متأهل را، به ازدواج زنان مجرد و بیوه زنان درآورید. این ها، معنا دارد.
پنجم اینکه تا جایی که بنده میدانم، حضرت رسول الله و 12 امام، به صورت همزمان، چند همسر نداشته اند. بلکه پس از فوت همسری، ازدواج میکردند. لااقل اکثرشان.
ششم اینکه معصومین ما، روزها را روزه دار بوده اند و شب ها را، به نماز شب مشغول بوده اند. در چنین شرایطی، قطعا، وقتی برای لذت جویی وجود ندارد. پس آن ازدواج ها، اگر همزمان هم بوده باشد، اهداف دیگری دارد که تربیت مأمورین و مبارزین مورد اعتماد، میتواند یکی از آن ها باشد.
هفتم اینکه قرآن مجید، می فرماید در دل انسان، چند محبت نمی گنجد. نقل به مضمون. بنای ازدواج هم، این است که یک مرد و زن از دو جنس تا حدی متفاوت، همدیگر را، بیش از دیگران، بدون هرگونه نگاه منغعت طلبانه و همراه با چشم پوشی بر نقاط ضعف هم، دوست بدارند که به این دوستن، اصطلاحا، عشق میگوییم. اگر، بنای ازدواج بر عشق است، اسلام، از انسان، چند ازدواجی را نمیخواهد. دوست داشتن حداکثری چند نفر به عندان همسر، ممکن نیست. لذا، چند همسری، خلاف عشق است و عشق، پایه ازدواج. از مجموع این ها، نتیجه میشود که چند همسری، باعث برهم خوردن اصل ازدواج یا همان عشق میشود. در نتیجه، این حلال، برای جایی مناسب است که رر بزرگتری، متوجه زندگی است. نه شرایط عادی. باز هم از راهی دیگر، به همان نتیجه اول میرسیم. چند زن داشتن، نمیتواند توصیه شده باشد.
هشتم اینکه غیرت بر همسر، نشانه کفر نیست، به همان دلیل هفتم، یعنی اگر شیرینی ازدواج، برپایه دوست داشتن است، دوست داشتن زیاد زن نسبت به شوهرش، نمیتواند کفر باشد. مگر دوست داشتن بد است یا دست خود انسان است که کفر باشد؟ پس، تفسیر به رأی نکنید. شما که روایت بلدید، چطور نشنیدید که وقتی یکی از کنیزان حضرت امیرالمؤمنین، سر بر پای حصرت میگذارند که شرعی بود، حضرت فاطمه الزهراء، ناراحت شدند و حضرت رسول الله، که مطلع شدند، به حضرت امیرالمؤمنین، توصیه فرمودند که مراقب حس همسرشان باشند. پس این حدیث غیرت زن، نشانه کفر است، اولا مشکوک است، ثانیا مربوط به حکم کلی درستی دوست داشتن و غیرت همسران به یکدیگر نیست، بلکه حکمی اختصاصی است. یعنی مربوط به نوع خاصی از غیرت. مثلا زنی که مثل مردها، شاخ و شانه بکشد و رجزخوانی کند! اظهار نظر راجع به صحت حدیث و اینکه کدام غیرت در زنان بد است، بر عهده علمای مطلع.
نهم اینکه شما، چطور شیعه ای هستید که کلام اخلاقی زیبا و معنادار حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام را، عمل نمیکنید؟ مگر مولا، نمیفرمایند آنچه برای خود دوست داری، برای دیگران هم دوست داشته باش، و آنچه برای خود دوست نداری، برای دیگران هم دوست نداشته باش. آیا، گ ما مردها، اگر اسلام، مجوز چهار شوهری میداد، باز هم طرفدارش بودیم، یا میگفتیم دستور که نیست. یا من را انتخاب کن، با دیگران را؟
اگر بد نیست، شما دوست دارید که مردان دیگری، به همسرتان دست بزنند که توقع دارید زنانتان، به علاقه شما به دیگر زنان، حسادت نکنند؟! اصلا زن و شوهر، نباید حسادت یکدیگر را برانگیزند. بعد شما میگویید زن ها، خودخواهند؟! خودخواه شمایید. اسلام ناب، اجازه آزار زن و همسر را اصلا نمیدهد. این ازدواج ها، آزار است. گناه است. توصیه اسلام نیست. نهی اسلام است.
دهم اینکه مشکل جامعه، مجرد بودن زنان و مردان است، نه زنان. جامعه آماری یک شهر یا روستا، دلیلی بر نتیجه گیری کلی و صدور نظریات شاذ نیست. این کانال ها، فقط منحرفند. همین. وگرنه آن عقلی که برای زنان مجرد نگران است، چطور نمیداند حمعیت مردان، با زنان تقریبا برابر است. ازدواج نیز، پیوند یک مرد با زن است پس جمعیت مردان مجرد نیز تقریبا با زنان مجرد، برابر است در سطح کل. مثلا اگر 1000 نفر جمعیت داشته باشیم و 400 مرد ازدواج کنند، 400 زن نیز ازدواج کرده اند. پس 800 نفر، متأهلند و 200 نفر مجرد که تقریبا، نصف مرد و نصف زن هستند. پس به جای آمارهای شاذ، اول الفبای دینی را یاد بگیرید، دوم الفبای غیرت را، و سوم الفبای آمار را.
حال که مشخص شد، مشکل، تجرد است، نه زنان مجرد و بیوه، راه حل درست، تسهیل ازدواج است. آقای طلبه‌؛ شما که اینقدر خیرخواهید و نیتتان خیر است! چرا به جای تشویق توانمندان به ازدواج مجدد و خوشحال کردن زنان مجرد و بیوه، چرا در کانالتان، توانمندان مالی را تشویق نمیکنید که پولشان را به مردان مجرد بدهند تا ازدواج کنند و هم مردان و هم زنان مجرد، هر دو خوشحال شوند؟! اینطوری، هم مشکل زنانی که نگرانشان هستید حل میشود، هم مشکل مردانی که به فکرشان نیستید! چی شد؟ زرنگی تان رنگ باخت؟!
یازدهم اینکه من که مردی متأهل هستم و الحمد الله رب العالمین، از زندگی مشترک و همسرم، کاملا راضی هستم، به جرأت میگویم که زنان، نیازمند ازدواج نیستند. نیازمند ازدواج عاشقانه هستند. کدام زنی به شما گفته که از زن چندم فلان مرد شدن، نگرانی اش برطرف میشود و دلش آرام که از وکیل این زنان محترم شده اید؟ بدانید زنی که نیاز مالی نداشته باشدو ذره ای احساس توأم با انصاف داشته باشد، مجرد بودن را، به زن چندم شدن، ترجیح میدهد. زن، دوست دارد معشوق مردش باشد، و اگر نشد، همان مجرد باشد. شما، مقاومت، استحکام، و شخصیت زن را، خیلی دست کم گرفته اید! زن هم مانند مرد، ازدواج را در عشق میبیند، نه شب خوابیدن. درحالیکه راه حل شما، آن زن مجرد را ناآرام و آن زن متأهل را، بدبخت خواهد کرد.
و در نهایت نکته دوازدهم. و آن اینکه شما اگر درد دین دارید، دستور قرآن را عمل کنید. مردان مجرد را، به ازدواج زنان مجرد درآورید. قرآن مجید را، بیشتر بخوانید. میدانید که جواز اسلام بر امکان اختیار چهار زن، به شرط رعایت عدالت است. عدالت، یعنی نشاندن حق در جای خود. اما حق چیست؟ از نگاه شما! همبستری با همسرانتان! خب اینکه سینه زدن برای خودتان است. فکر کردید از چهار شب، یک شب پیش یک زن باشید، میشود عدالت؟! چقدر بد، عدالت را تعریف کردید. عدالت را، ذبح کردید و بی غیرتی زن را و شکستن روحیه لطیف او را، لباس عدالت پوشاندید. عدالت یعنی وعده عشق و علاقه به همسرتان را، در جایش بنشانید. با انتخاب شخص دوم، آیا آن علاقه، خود به خود نفی نمیشود؟ چون اگر هنوز آن علاقه کامل هست، دیگر نیازی به زن بعدی نیست و شما، اسرافکارید. اگر هم آن علاقه دیگر نیست، پس عدالت، برقرار نشده است. به هر حال، در یکدل، دو محبت نگنجد. منظور اسلام از عدالت را، علمای آگاه، باید تشخیص دهند. اما فطرت انسانی ما، میگوید که آن عدالت، وقتی محقق میشود که ازدواج دوم، نه به قصد لذت جویی، بلکه بهدلیل مصالح خاص و در زمان خاصی باشد. اینطور، آن عشق و مودت بین زن و شوهر، زیر سؤال نمیرود. در واقع، اسلام، به دلیل مصالحی، یک سوپاپ اطمینانی گذاشته تا اگر شرایط اضطراری پیش آمد، مرد دچار گناه نشود یا مصلحت جامعه اسلامی، حفظ شود. وگرنه در کل، معلوم است که لذت دوست داشتن یک همسر، بیش از چند همسر است و اصولا نمیتوان به دو انسان، دل داد.
شما مردان، از علمای معاصر، کدام عالم را، جامع بین تر از امام خمینی و امام خامنه ای میشناسید؟ این بزرگواران، چند همسر داشتند؟ یکی. چطور با آنان رفتار کردند. عاشقانه. نامه عاشقانه امام خمینی به همسرشان را، بخوانید. مرد، ایشان هستند. مرد، وابسته به شهوت نیست. مرد، باید در آسمان ها باشد. امامان را ببینید. آن ها، مرد بودند. دنبال چه بودند؟ وظیفه. لذتشان چه بود؟ اشک و حقیقت. بروید دستورات اسلام را عمل کنید. به واجبات و مستحبات عمل کنید. از محرمات و مکروهات، بپرهیزید. به اندازه، راضی باشید. گول کانال های تبلیغاتی مشکوک را هم نخورید که مدیرش، طلبه از قم است. بنده هم، از قم هستم. البته دانشگاهی ام. اما طلبه ها را، دوست دارم. روحانیون، اینجور که این یک مورد است، نیستند.
در پناه خدا. یا علی
پاسخ به محمد ۱
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم و رحمة اللّٰه

یک . مستحبات و مکروهات زمان دار هم داریم
مستحب زمان دار مثل نمازهای نافله روزانه
مکروه زمان دار مثل روزه روز عاشورا
Iran, Islamic Republic of
بله. این ها بد هستند. اما اگر انجام شد، قضا ندارند. همین.
Iran, Islamic Republic of
بله. مکروه زمان دار داریم. مثل روزه روز عاشورا که بد است و اثر منفی هم دارد. اما قضا ندارد.
در هر حال، تعدد زوجات، حلال است اما واجب یا مستحب نیست. طلاق هم حلال است اما بد است. البته که هر طلاقی مکروه نیست. پس نباید با واژه حلال، بازی کرد. بعضی مردها، از جهل مردم استفاده کرده و نسبت های ناروا به دین میدهند تا شهوت خودشان را، توجیه کنند. مثلا، مخالفت زن به ازدواج مجدد شوهرش، مخالفت با امر خدا نیست که کفر باشد. مگر ازدواج مجدد، امر خدا است؟! خیر. امر نیست. پس زنی که اینکار را دوست ندارد، مخالفت با امر خدا نکرده!
در هر حال، جواب آن بود که دادم.
وجود واژه امری در قرآن
Iran, Islamic Republic of
فانکحوا ما طاب لکم مثنی و ثلاث و رباع

اولا انکحوا امر است یعنی ازدواج کنید

ثانیا بعد از دستور به ازدواج می فرماید : « مثنی و ثلاث و رباع » ، یعنی دو تا ، سه تا ، چهار تا

آخر سر می فرماید : « و إن خفتم أن لا تعدلوا فواحدة » ، یعنی اگر ترسیدید که نتوانید عدالت بین آنها برقرار کنید پس یک زن بگیرید .

بنا بر این ابتداء می فرماید : زوجات متعدد داشته باشید ، و در نهایت اگر خوف از ناتوانی در برقراری عدالت بود به یک زن اکتفاء کنید

نا گفته نماند منظور از عدالت همان طور که در روایات آمده و فقهاء نیز استنباط کرده اند رعایت حق قَسْم و مانند آن است
نه علاقه قلبی
چرا که بر اساس خود قرآن که می فرماید : « و لن تستطیعوا أن تعدلوا بین النساء ... » شما نخواهید توانست بین زنان عدالت برقرار کنید ، اشاره به همین علاقه قلبی است و روایت هم همین را می گوید .
Iran, Islamic Republic of
آیه 3 سوره مبارکه نساء، در مورد ازدواج با یتیمان است.
چون در جاهلیت به علت جنگ و خونریزی مدام، یتیمان زیاد بودند و با نهی قرآن از اختلاط و خوردن اموال آنان، مسلمانان در حرج افتادند و لذا آیات بعدی نازل شد که آنها را امر به اختلاط در ضمن مراعات قسط نمود، در این آیه در حقیقت می خواهد بگوید، اگر ترسیدیدکه با دختران یتیم و بی پدر ازدواج کنید و می ترسید که نتوانید عدالت را در مورد آنان اجرا کنید، در این صورت با هر که دلتان می خواهد ازدواج کنید، یکی، دوتا، سه تا و چهار تا و این امر محدود کردن ازدواج های نامحدودی بود که در جاهلیت واقع می شد، (فان خفتم الا تعدلوا فواحده او ما ملکت ایمانکم ذلک ادنی الا تعولوا):(و اگر ترسیدید که عدالت را رعایت نکنید، پس یک زن بگیرید یا به کنیزی که دارید اکتفاء کنید که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است ) لذا هر کس گمان این را می برد که نمی تواند عدالت را بین زنان بجا آورد، پس به یک زن و یا کنیزانش اکتفاء کند، چون خداوند حکم عدالت بین کنیزان راواجب نفرموده است ، و (عول ) به معنای میل و انحراف است ،یعنی این عمل شمارا به منحرف نشدن از راه میانه و حد وسط نزدیکتر می کند ،پس اساس تشریع احکام نکاح برقسط و عدالت و از بین بردن انحراف می باشد.
لذا، این آیه، امر کلی به ازدواج نیست. امر کلی به ازدواج، این است که مردان مجرد را به عقد زنان مجرد درآورید. کیفیت اینکه یکی بهتر است یا چهارتا، بر اساس فطرت زن است. وقتی زن، از رقیب بدش می آید، خود تویمرد هم بدت می آید، معلوم است که دل نشکستن، عین مراعات حال زن است. وقتی زن از این کار خوشش نمی آید، شما نمیتوانی به زور بگویی نه خوشت بیاید؟ مگر اسلام، دین خلاف عقل و فطرت است؟
کجا آیه، امر به چهار ازدواج کرده؟ اول گفته چندتا، بعد گفته یکی، یعنی امر یا توصیه؟! خیر آقاجان. اینطوری باشد، ما میگوییم وقتی آخرش گفته یکی، پس همان بهتر است! توصیه یا امر اگر بود که صریح می بود و مثل نافله، همه رو به آن می آوردند. این حلال، فقط جواز است. آیه هم که، راجع به ازدواج های خاصی است. شما فقط برای خودت بگو.
اگر الف اسلام را میشناختی، میدانستی که اسلام، چیزی خلاف فطرت مرد و زن یعنی احساس تعلق به یک نفر را، امر یا توصیه نمیکند.
در مورد عدالت هم، عدالت قلبی چیه؟ بحث، اینه که زن از تو راضی هست یا خیر. اگر نه که نه و منجر به اشک و آه او و احیانا طلاق شود، تو چنین جوازی هم شاید نداشته باشی.
دیگر بحث با جنابعالی، فایده ای ندارد.
Iran, Islamic Republic of
« ... اما جواز، یعنی اجازه انجام کار در مواقع ضروری. »

در مواقع ضروری رو از کجا آوردید ؟

این که می شود معنای همان حرام

حرام یعنی کاری که باید ترک شود و در صورت ارتکاب ، عقوبت الهی در پی دارد

و حرامها در مقام ضرورت و اضطرار و اهم و مهم ، جایز یا حتی واجب ممکن است بشوند

مثلا دروغ از گناهان کبیره است
حالا اگر راستگویی منجر به قتل انسان بیگناهی شود
در اینجا حفظ جان وی واجب است ، و اگر حفظ جان منحصرا متوقف بر دروغ گفتن باشد ، دروغ گفتن در این جا واجب می شود .
پاسخ به محمد ۲
Iran, Islamic Republic of
مگر حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام بیشتر از یک گزینه یعنی حضرت حوا علی نبینا و آله و علیها السلام داشت ؟

تازه استناد به رویه و سنت انبیای دیگر ، اگر متفاوت با رویه پیامبر خودمان باشد ، درست نیست
شرایع گذشته با آمدن شریعت اسلام نسخ شده است مگر آنهایی که مورد تایید و تاکید شریعت خاتم قرار گرفته شده باشد
Iran, Islamic Republic of
در ثانی، ما چکار به شرایع گذشته داریم؟ ما، سرگذشت پیامبران را گفتیم که همگی، معصوم بوده اند و دین همشان، اسلام بوده است.
پس ما، به ادیان دیگر رجوع نکرده ایم. ما، به قرآن مجید، رجوع کرده ایم. اما گویا برای شما، سخت آمده است.
برداشت متناسب آری و متنافی خیر
Iran, Islamic Republic of
سر گذشتی که چیزی متنافی با آن در قرآن نیامده باشد ، تایید شده محسوب می شود

اما سرگذشتی که آیه متنافی با آن داشته باشیم ، قابل استناد نیست

هم آیه تعدد کلی و هم آیه ای که دست پیامبر صلی الله علیه و آله را در ازدواج باز می گذارد ، نشان از عدم امکان تکیه به سرگذشت پیامبران یا امم گذشته است

در هر حال تعدد زوجات را نباید منفور دید و نه این که همه مردان لازم باشد انجام دهند

تعدد زوجات امروزه می تواند راهی برای حل مشکل بانوانی باشد که امکان ازدواج با مردان مجرد ندارند

و البته در این راه باید مشوق مردانی باشیم که شرایط تمکنی آن را دارند
و زنانی که شادیشان را با زن دیگری در زندگی خانوادگی تقسیم می کنند بستاییم
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به ششم



در بخشی از وصیت نامه حضرت علی علیه السلام به فرزندش می خوانیم: « وَ اقْتَصِدْ فی عِبادَتِکَ وَ عَلَیْکَ فیها بِالاْءَمْرِ الدّائِمِ الَّذی تُطیقُهُ؛(22) [پسرم!] در انجام عبادت میانه رو باش و بر تو لازم است که در انجام عبادت روش دائمی که توانش را داری، پیشه سازی . »

حضرات معصومان علیهم السلام در عبادت اهل میانه روی بودند ، نه افراط و نه تفریط
و توصیه به اقتصاد و میانه روی داشته اند
چنان که در مورد بالا فرزندشان را توصیه فرمودند

بنا بر ابن عبادات آنها بجای خود
ازدواج و همسر داری هم بجای خود

البته در این عشق و عاشقیهایی که امروزه خیلی شلوغش می کنند هم به این شکلی نبوده است
امروزه برخیها مصداق قبلتهم نسائهم ( زنانشان قبله شان هستند ) می باشند