سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

حرفه‌ای عمل شد!

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 542958
پس از پنج روز بحث و بررسی متراکم درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم بالاخره کابینه دوم دولت روحانی با 16 وزیر رسماً کار خود را آغاز کرد.
حرفه‌ای عمل شد!
به گزارش جهان نيوز؛ مهدی پورصفا در روزنامه جوان نوشت:
پس از پنج روز بحث و بررسی متراکم درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم بالاخره کابینه دوم دولت روحانی با 16 وزیر رسماً کار خود را آغاز کرد. از مجموع 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی، 16 نفر به پاستور راه یافتند که 12 وزیر (‌معادل 75 درصد کابینه) بیش از 225 رأی از آن خود کردند.
در نگاه اول شاید تصور شود که این سطح از همراهی مجلسیان با کابینه دوازدهم ناشی از نگاه تخصصی و بررسی‌های کارشناسانه نمایندگان به برنامه‌های وزرای پیشنهادی باشد، اما مطالعه پنج روز مذاکرات علنی مجلس خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. مخالفت‌های به ظاهر سیاسی تند و آشکار نسبت به برخی وزرای پیشنهادی که بعضاً در رسانه‌ها هم بازتاب داشت در کنار رأی بالای مجلس به همین وزرای پیشنهادی تردیدی باقی نمی‌گذارد که پدیده « لابی » نقش موثری در این فرایند داشت. ضمن اینکه سخنان نمایندگان موافق و مخالف و نطق وزرای پیشنهادی معطوف به برنامه‌ها نبود. بنابراین نتیجه آرای مجلس بار دیگر سیال بودن مجلس دهم را به اثبات رساند. گفته شد برای موافقت با تنها وزیرپیشنهادی بازمانده از دولت دوازدهم (مهندس حبیب‌الله بی طرف) 142 نماینده ثبت نام کرده بودند، اما او نتوانست بیشتر از 133 رأی موافق را از آن خود نماید.
به عبارت دیگر بخشی از این موافقت‌نمایی‌ها بیش از آنکه واقعی باشد، نمایشی بوده و متغیرهای دیگری در تصمیم نمایندگان موثر بوده است. آنگونه که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کسانی در مقام مخالفت با وزیری پشت تریبون قرار گرفتند، اما عملاً‌ به دفاع از وی برخاستند که بارها با اعتراضات برخی نمایندگان مواجه شد. اکنون هیچ فراکسیونی در مجلس نمی‌تواند قدرت تأثیرگذاری خود را بر مناسبات درون و برون خانه ملت به رخ بکشد، بلکه این لابی‌ها هستند که تعیین‌کننده هستند. ثمره هاشمی، معاون وزیر سابق نیرو روز گذشته در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» درباره دلایل نهِ مجلس به حبیب الله بیطرف گفت: بیطرف فکر کرد از مجلس رأی اعتماد خواهد گرفت، بنابراین رایزنی ( بخوانید لابی) خاصی برای گرفتن رأی از مجلسی‌ها نکرد!
   ‌
16 وزیر به دولت راه یافتند
در جریان رأی‌گیری دیروز در خانه ملت، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیشترین رأی مجلسیان را کسب کرد و پس از آن دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد. رأی اعتماد وزیران دولت دوازدهم به ترتیب آرا به این شرح است: - امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 261 رأی - حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 253 رأی - سید محمود علوی وزیر اطلاعات 252 رأی - عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور 250 رأی - سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری 244 رأی - سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 242 رأی - محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت 241 رأی - مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی 240 رأی - سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 238 رأی - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه 236 رأی - بیژن زنگنه وزیر نفت 230 رأی - مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان 225 رأی - علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی 191 رأی - عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی 188 رأی - محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی 164 رأی - محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 152 رأی. برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم نیز تا زمانی که رئیس‌جمهور، وزیری را به مجلس معرفی کند، سرپرست تعیین می‌شود. بیطرف از میان 17 گزینه پیشنهادی تنها وزیری است که از حضور در دولت دوازدهم بازماند. وی از مجموع 288 رأی ماخوذه 133 رأی موافق را کسب کرد و 132 نماینده رأی مخالف و 17 نماینده رأی ممتنع دادند.
   ‌ 
دفاع سلطانی‌فر و وزیر نیرو
جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی با دفاعیات مخالفان و موافقان وزیر نیرو آغاز شد. دفاعیات وزیر نیرو نیز عمدتاً به دفاع از توسعه بخش انرژی و همچنین جلوگیری از هدررفت انرژی و به خصوص بحث آب باز می‌گشت.  مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان نیز وزیر بعدی بود که به عنوان آخرین وزیر از برنامه خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دفاع کرد.  سلطانی‌فر در سخنان خود بحث جوانان را اصلی‌ترین برنامه خود در وزارتخانه خود عنوان کرد و گفت: ساماندهی جوانان در صدر مأموریت دولت قرار می‌گیرد. همچنین ورزش را به عنوان زبان گویای ملت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی معرفی می‌کنم.  پس از اتمام دفاعیات وزرا نوبت به سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران رسید که از ساعت 11 در صحن علنی مجلس حضور یافته بود.
   ‌
حرفه‌ای عمل کردید
روحانی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی با تشکر از نمایندگان، هیئت رئیسه و رئیس مجلس که در طول این 5 روز صبح و بعد از ظهر مشغول کار بودند اظهار کرد: خوشبختانه مردم ما هم توجه ویژه‌ای به مذاکرات مجلس داشتند و ما شاهد ‌ کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم.
حسن روحانی در ادامه با اشاره به انتقادات برخی از نمایندگان مجلس گفت: بسیاری از نقدها، ایرادات و اشکالات وارد بوده و باید تصحیح شود و زمانی که برنامه وزرا به مجلس می‌آید، وزرا باید یک بار دیگر براساس آنچه دلسوزان مردم مطرح کرده اند، برنامه را مرور، اصلاح و تکمیل کنند.
روحانی با اشاره به اینکه اگر برای هر وزارتخانه‌ای فردی قوی‌تر و صالح‌تر و توانمندتر و کارآمدتر پیدا می‌شد، بدون تردید این فرد به مجلس معرفی می‌شدند، افزود: هیچگاه بر مبنای اینکه این فرد با بنده رفاقت قدیمی داشته یا حتی در چهار سال دولت چگونه با یکدیگر برخورد کرده‌ایم یا اینکه از چه جناح و حزبی بوده، افراد را انتخاب نکرده ام و دولت دوازدهم فرای اصولگرایی، اصلاح طلبی و اعتدال گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت می‌دهد.
وی با بیان اینکه دولت دوازدهم از اصول، اصلاح و اعتدال با تمام توان خود مراقبت می‌کند، ادامه داد: اصول، اصلاح و میانه‌روی که مورد انتظار است، باید به کار گرفته شود و بهتر از این افراد در تلاش بنده پیدا نشده و نمایندگان نیز در فرصتی که داشته‌اند، بررسی و تحقیق کرده و نظرات خود را از این تریبون مطرح کرده‌اند و پیشنهاد با دولت و رأی با مجلس بوده است.
پس از آن روحانی به تشریح یک به یک مأموریت وزرا در حوزه‌های گوناگون پرداخت.
   ‌ 
صندوق رأی یا کاردستی بچه‌ها
پس از پایان سخنان روحانی در صحن علنی مجلس نوبت به رأی‌گیری از نمایندگان و توزیع تعرفه‌ها میان نمایندگان رسید. نکته جالب در این باره این بود که باز هم همانند جلسه آغاز رأی اعتماد مدت زمان بسیاری صرف این شد تا لاریجانی بتواند نمایندگان را بر صندلی‌های خود بنشاند.  زمانی که سخنان لاریجانی در نشاندن نمایندگان بر صندلی‌های خود موثر واقع نشد، در نهایت رنجبرزاده از هیئت رئیسه مجلس و حسینعلی امیری مأمور این شدند تا نمایندگان را راضی کنند بر سر صندلی‌های خود نشینند تا کار رأی‌گیری از نمایندگان آغاز شود.
زمانی که دست‌اندرکاران جمع آوری آرای نمایندگان وارد صحن علنی شدند نمایندگان با صحنه عجیبی روبه رو شدند. به جای استفاده از گلدان یا جعبه شیشه‌ای که پیش از این در خصوص جمع آوری رأی‌گیری از نمایندگان به کار می‌رفت، این بار عوامل اجرایی مجلس، جعبه‌های سبز رنگی را به دست داشتند از کمترین دقتی در طراحی و ساخت بهره نبرده بودند. جالب اینجاست که حتی جای چسب‌های شیشه‌ای نیز روی پوسته جعبه‌ها قابل تشخیص بود و معلوم نبود چرا از گزینه‌های دیگری استفاده شده است.
   ‌
توئیت ‌صادقی در خصوص رأی نیاوردن بی طرف
بعد از اخذ آرا در صحن مجلس و اعلام تنفس شمارش آرا آغاز شد و بلافاصله رسانه‌های گروهی از صحن علنی مجلس به خارج هدایت شدند. با این حال در تماس‌هایی که خبرنگاران با نمایندگان حاضر بر سر صندوق‌ها برقرار می‌کردند، بلافاصله آرا و نتایج آن را کسب می‌کردند. زمانی که خبرنگاران وارد صحن علنی شدند همگان به خوبی می‌دانستند که تنها حبیب‌الله بی‌طرف نتوانسته رأی نمایندگان را به خود اختصاص دهد؛ مسئله‌ای که محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در توئیتی درباره آن نوشت بی‌طرف رأی نیاورد چون وعده خلاف نداد.  شاید گذر زمان لازم باشد تا برخی از لابی‌های پشت پرده در خصوص کسب رأی اعتماد آشکار شود.  البته برخی افشاگری‌ها از همان ابتدا در لابی‌های داخل مجلس آغاز شده بود و برخی از شکایت به هیئت نظارت بر نمایندگان سخن می‌گفتند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *