سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

سنت حسنه پیامبر(ص) درگیر تشریفات

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 539709
قانون ازدواج آسان سال ۸۴ با تصویب مجلس قانونی شد اما پس از گذشت سال‌ها از این موضوع این قانون در حرف باقی مانده و در گوشه‌ای خاک می‌خورد.
سنت حسنه پیامبر(ص) درگیر تشریفات
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، واژه ازدواج این روزها نه پیوند یک زن و مرد بلکه بیشتر ذهن مخاطب را به سمت تشریفاتی از قبیل لباس، آرایشگاه، تالار و از این دست تشریفات سوق می‌دهد که ازدواج را برای جوانان بسیار هزینه‌بر و مشکل کرده به شکلی که خیلی‌ها عطایش را به لقایش بخشیده‌اند که افزایش سن تجرد دلیلی بر این ادعا است.
مشکلاتی از این دست سبب شد تا در سال 84 مسئولان به فکر قانون تسهیل ازدواج بیفتند اما هنوز هم زوج‌های جوان برای گرفتن یک وام ازدواج که هیچ دردی از هزینه‌های سنگین آنها را دوا نمی‌کند باید از هفت خان رستم عبور کنند.

در حد بضاعتمان در زمینه ازدواج آسان فرهنگ‌سازی انجام شده
حسین زمانی، معاون امور جوانان استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: چند سمن در استان در زمینه ازدواج آسان و به‌هنگام فعالیت می‌کنند که سیاست وزارتخانه نیز این است که موضوع ازدواج به سمن‌ها واگذار شود.

وی افزود: ازدواج و مسکن جوانان به اشتغال آنها مربوط می‌شود که فعالیت تعدادی از سمن‌ها در حوزه اشتغال جوانان است.

معاون امور جوانان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت سمن‌ها در حوزه ازدواج بیان کرد: سمن آوای رحمت میانکوه تاکنون 70 جهیزیه هر کدام به ارزش 10 میلیون تومان با کمک خیران تهیه و به خانواده‌های نیازمند اهدا کرده و یا سمن‌های بروجن در زمینه تهیه مسکن با کمک خیران فعال هستند.

زمانی خاطرنشان کرد: در بعضی از روستاها تفاهم‌نامه‌هایی برای کاهش مهریه و هزینه ازدواج تهیه شده است.
وی با بیان اینکه در زمینه ترویج ازدواج آسان و بهنگام در بین جوانان کارگاه‌هایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در حد بضاعتمان در زمینه ازدواج آسان فرهنگ‌سازی انجام شده است اما وقتی کسی می‌خواهد به این سبک مراسم ازدواج برگزار کند که ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، تغییر سلیقه مردم کار آسانی نیست.

بهره‌مندی 550 زوج از امکانات کانون ازدواج آسان
محمدرضا خدابنده، مدیر کانون ازدواج آسان و مجمع خیران استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از زمان فعالیت مجمع، سال 90 تاکنون 550 زوج از امکانات کانون ازدواج آسان استفاده کرده‌اند.وی افزود: تاکنون نزدیک به 400 جهیزیه تهیه و به خانواده‌های نیازمند اهدا شده است، همچنین در حال تهیه یک واحد مسکونی در منظریه برای اقامت حداکثر یک سال و نیم زوج‌ها به صورت رایگان هستیم.

مدیر کانون ازدواج آسان و مجمع خیران استان بیان کرد: زمینی در منظریه خریداری شده که با استفاده از کمک خیران یک مجتمع فرهنگی برای برگزاری ازدواج، برگزاری کلاس‌های آموزشی قبل و بعد از ازدواج، کلاس‌های فرهنگی و بهداشتی و ایجاد کتابخانه‌ای مرتبط با موضوع ازدواج هستیم.

خدابنده خاطرنشان کرد: هزینه ازدواج یک زوج که به مرکز مراجعه می‌کنند برای تالار، فیلم‌برداری، آتلیه، لباس عروس، دسته‌گل، ماشین عروس و آرایشگاه تقریباً نصف و 2 میلیون تومان است.وی تصریح کرد: کسانی هم که ازدواج آنها در منزل برگزار شود کارت غذا دریافت می‌کنند که هزینه آن 40 درصد ارزان‌تر است.

مدیر کانون ازدواج آسان و مجمع خیران استان با بیان اینکه هدف از این اقدامات این است که هزینه‌های ازدواج کاهش و در آینده هزینه‌های سنگین سبب مشکلاتی برای زندگی آنها نشود، گفت: برای رفع مشکلات ازدواج جوانان مسئولان و خیران در زمینه ازدواج ورود کنند.

در زمینه مسائل فرهنگی خانواده و ازدواج کم‌کاری شده است
فرزاد رحیمی، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم و اساسی در زندگی هر شخص ازدواج است که بر همه مسائل و تصمیمات دیگر زندگی فرد تأثیر دارد.
وی افزود: تحقیقی بر روی سالمندان موفق در کشورهای مختلف انجام شده که نشان می‌دهد این سالمندان علی‌رغم اینکه سن آنها بالای 100 سال است اما به عنوان یک فرد موفق در جامعه فعالیت می‌کنند که تحقیات نشان داد که همه این سالمندان ازدواج موفقی داشته‌اند.

این کارشناس روانشناسی بیان کرد: برای ازدواج باید ملاک‌های مختلفی در نظر گرفت که یکی از این ملاک‌ها تفاهم است که تفاهم به معنای هم‌فکر بودن است.
رحیمی خاطرنشان کرد: چیزی که در عرف جامعه مطرح می‌شود این است که افراد با هم توافق می‌کنند که تفاهم و توافق تفاوت بسیاری دارند.

وی تصریح کرد: توافق قراردادی است که بین دو نفر منعقد می‌شود اما ممکن است فرد علاقه و رغبت درونی نداشته باشد اما وقتی تفاهم در میان باشد فرد فکر می‌کند که باید اینگونه عمل کند و ازدواج براساس تفاهم با موفقیت بیشتری همراه است.

این کارشناس روانشناسی گفت: تفاهم در ازدواج در 16 موضوع است که افراد در دوران آشنایی پی به فکر یکدیگر می‌برند.

رحیمی با اشاره به اهمیت تناسب در موضوعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در موضوع ازدواج ادامه داد: اما چیزی که در شرایط امروز جامعه می‌بینیم این است که در موضوع ازدواج با پرداختن به یک سری فاکتورها این مسائل اساسی در ازدواج فراموش و معمولاً افراد درگیر تشریفات می‌شوند.

وی بیان کرد: به اندازه‌ای که افراد وقت صرف تشریفات ازدواج از قبیل جهیزیه، آرایشگاه، تالار و غذا می‌کنند، وقت برای رسیدن به تفاهم صرف نمی‌کنند.

امروز ازدواج‌ها پرهزینه و به ظاهر ازدواج بیشتر از محتوای آن اهمیت می‌دهند
این کارشناس روانشناسی بیان کرد: اگر بتوانیم ازدواج آسان، بهنگام و آگاهانه را ترویج و به ازدواج موفق بیشتر نزدیک شویم آمار طلاق که امروز نگران‌کننده شده کاهش می‌یابد که از شروط آن می‌تواند گریز از تجمل و اهمیت بیشتر به مسائل نگرشی به ویژه تفاهم باشد.

رحیمی خاطرنشان کرد: قطعاً هر دستگاه و نهادی در زمینه‌های فرهنگی به ویژه ازدواج تلاش‌هایی کرده و اینکه بگوییم تلاش‌ها مؤثر بوده یا نه جای شک و تردید وجود دارد زیرا از یک طرف نتیجه این فعالیت‌ها را باید ببینیم و چیزی که اکنون در جامعه مشهود است آمار رو به رشد طلاق و اختلافات خانوادگی است که این نشان دهنده آن است که در زمینه مسائل فرهنگی خانواده و ازدواج کم‌کاری کرده‌ایم و یا اگر کارهای زیادی انجام شده مؤثر و به هنگام نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه ازدواج باید خانواده، نهادهای دولتی و فرهنگی و حتی خود فرد فعال باشند و اگر هر یک از این دستگاه‌ها بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد شرایط مطلوب ایجاد می‌شود.

این کارشناس روانشناسی تصریح کرد: در گذشته ازدواج در استان ساده‌تر بود و خیلی کمتر هزینه داشت اما متأسفانه امروز ازدواج‌ها پرهزینه شده و به ظاهر ازدواج بیشتر از محتوای آن اهمیت می‌دهند.

هزینه پیش پا افتاده‌ترین مسائل در مراسم ازدواج در استان مانند عکسبرداری و فیلمبرداری بیش از 5 میلیون تومان تنها برای یک شب است یا هزینه اجاره لباس عروس تا 3 میلیون تومان هم می‌رسد. اقداماتی که مؤسسات، سمن‌ها و کانون‌های ازدواج آسان در این راستا انجام می‌دهند جای تقدیر دارد اما فعالیت همه این نهادها تنها در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند است نه ترویج سبک و اجرای قانون ازدواج آسان و این مقوله‌ای است که به آن توجهی نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *