شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

چشم‌ها از تاجیکستان به تهران دوخته شده است

يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 538888
در دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی مناسبات ایران و تاجیکستان به پایین‌ترین حد خود رسید، با این حال مقامات دوشنبه اظهار امیدواری می‌کنند که در دور جدید ریاست جمهوری ایران، مناسبات دو کشور گسترش یابد.
چشم‌ها از تاجیکستان به تهران دوخته شده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از  تسنیم، مراسم تحلیف منتخب دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران طی 14 مرداد ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.در سخرانی حسن روحانی بعد از ادای سوگند درباره روابط و سیاست خارجی ایران حرف‌های زیادی گفته شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به مسئله برجام و نقض آن بود.

با این حال میهمانان خارجی از کشورهای مختلف از جمله هیئت رسمی کشور تاجیکستان در آنجا حضور داشتند که به دنبال مسیر جدیدی برای گسترش مناسبات خود با ایران می‌گشتند. "رادیو آزادی" طی گزارشی درباره مناسبات ایران و تاجیکستان گفته است: با آغاز دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی نگاه‌ها از تاجیکستان به تهران دوخته شده است. در تاجیکستان بیشتر به این می‌اندیشند که روابط دو کشور دوست که زمانی همراه هم بودند چگونه پیش خواهد رفت؟

کارشناسان تاجیکی بیان کردند که در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، مناسبات میان ایران و تاجیکستان به پایین‌ترین سطح در دو دهه اخیر رسیده است. ایران جزو 5 شریک اصلی تجاری جمهوری تاجیکستان بود، اما طی دو سال گذشته روابط میان تاجیکستان و ایران سرد شد.

در رابطه با منشاء اختلافات ایران و تاجیکستان صحبت‌های زیادی شده است که اصلی‌ترین آن را حضور محی الدین کبیری، رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در اجلاس وحدت اسلامی تهران، دانسته‌اند. البته مسائلی از جمله نام بانک ملی تاجیکستان در پرونده بابک زنجانی و مورد اتهام قرار گرفتن آنها، همچنین مسئله بدهی تاجیکستان طی پروژه سنگ توده-2  نیز در فرایند کاهش مناسبات دخالت داشته است.

با این حال، امامعلی رحمان اف، رئیس جمهوری تاجیکستان در ماه می سال جاری طی یک نامه به حسن روحانی نوشت که دوشنبه برای افزایش روابط و میزان همکاری با ایران در دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی آماده است.
رحمان اف در این نامه گفته بود: اطمینان دارد که با تلاش صادقانه مشترک در دوره جدید ریاست جمهوری شما، شراکت و همکاری دوشنبه و تهران تحکیم بخشیده شده و به نفع مردم کشورمان از نو گام‌های بلندتر بر خواهیم داشت.

به گزارش تسنیم، دولت تاجیکستان حزب نهضت اسلامی این کشور را تروریستی می‌خواند و با اقدام‌های گوناگون سعی در تثبیت این وضعیت در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی دارد، در صورتی که حزب نهضت اسلامی رقیب اصلی خود امامعلی رحمان در دوران جنگ شهروندی بود و تا چند سال پیش نیز نمایندگانی در پارلمان این کشور داشت.

ایران در دوران جنگ داخلی تاجیکستان، با هدف صلح به میانجی گری پرداخت و با تلاش‌های مسئولان وقت جمهوری اسلامی ایران روند صلح دو طرف اصلی منازعه فراهم آمد. همزمان حضور ایران برای رشد وضعیت اقتصادی تاجیکستان و اقدام به ساخت پروژه‌های بزرگی از جمله نیروگاه‌های برق آبی آغاز شد.

روش‌ سیاسی بیشتر جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق، با ضعف گسترده روبروست و مسئله مردم سالاری همچنان در چالش به سر می‌برد. البته برخی جمهوری‌های منطقه آسیای مرکزی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند، اما بیشتر آنها نتوانستند مسئله برخورد با گروه‌های مختلف را حل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *