جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

فرودگاه‌ عربستان به‌روی اسرائیل گشوده می‌شود؟

شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 533298
رژیم صهیونیستی در تلاش است عربستان را متقاعد کند، اجازه دهد پرواز حجاج از فرودگاه بن گورین به خاک عربستان انجام شود.
فرودگاه‌ عربستان به‌روی اسرائیل گشوده می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم به نقل از شبکه المنار، خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد، اسرائیل در تلاش است عربستان را متقاعد کند، با پرواز اختصاصی حجاج از فرودگاه بن گوریون به خاک عربستان موافقت کند و این اقدام در چارچوب تلاش دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تقویت همکاری بین عربستان و اسرائیل جا دارد.

بنابر اعلام این منبع آمریکایی به نقل از ایوب قرا وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی « به جای پیمودن مسافت یک هزار مایلی با اتوبوس از اردن و صحرای عربستان، اسرائیل امیدوار است امکان پرواز حجاج به طور مستقیم از فرودگاه بن گوریون در تل آویو به عربستان فراهم شود.

بلومبرگ یادآور شد، دو ماه پیش ترامپ با پرواز مستقیم از عربستان به سرزمین های اشغالی این قاعده را شکست، حال آنکه با وجود نزدیک شدن روابط اسرائیل و عربستان در سال های اخیر، روابط دیپلماتیک مستقیم  بین دو طرف و حتی خطوط هواپیمایی یبن آنان وجود ندارد.

در همین ارتباط قرار در گفت وگویی که بلومبرگ با او ترتیب داد، اظهار داشت: اوضاع  تغییر کرده است و اکنون زمان مناسبی برای طرح این درخواست است، سخت برای تحقق این هدف تلاش می کنم، تسهیل انتقال حجاج به مکه یکی از پیشنهادهای اسرائیل در مقابل امتیازدهی در ارتباط با گفت وگو با فلسطینی ها است و علاوه بر این حذف محدودیت های تجاری و بهبود کانال های ارتباطی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نیز موافقت با عبور هواپیماهای اسرائیل از حریم هوایی این کشورها به سمت آسیا به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه ها از دیگر درخواست ها و پیشنهادت اسرائیل است.

این وزیر اسرائیلی در ادامه فاش کرد، این موضوع را با مسئولان سعودی و اردنی و برخی دیگر از کشورهای عربی مطرح کرده است و آنها آماده انجام آن هستند، اما این موضوع حساس بوده و همچنان در مرحله گفت وگو قرار دارد.
در همین ارتباط بلومبرگ اعلام کرد، تعداد شرکت های اسرائیلی که در بازارهای عربستان و سایر کشوهاری عرب منطقه فعالیت دارند، در حال افزایش است، اما بیشتر آنان به شکل پنهانی فعالیت دارند و بیشتر تولیدات اسرائیلی در بازارهای این کشورها مربوط به فناوری کشاورزی  و تصفیه آب است.

قرا نیز تاکید کرد، حتی اگر تلاش های مربوط به تحقق صلح از بین برود، روابط تجاری اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عمیق تر خواهد شد و این روابط نمی تواند در گروی قضیه فلسطین باقی بماند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *