شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۲

بیگانگی آمریکا با مذاکرات برد ـ برد

حسن کاظمی‌قمی
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 527033
آمریکا بعد از توافق برجام در قبال عمل ایران به تعهداتش، چهار راهبرد را در مقابل ما در پیش گرفته است: «محدود کردن قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران از جمله توان موشکی»، «حفظ کلی ساختار تحریم»، «تلاش در جهت جلوگیری از ایفای نقش ایران در منطقه برای کمک به ایجاد صلح، ثبات و مبارزه با تروریسم» و همچنین «راهبرد نفوذ در داخل ایران».
جهان نيوز - حسن کاظمی‌قمی*: رهبر معظم انقلاب بارها بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تاکید کرده‌اند و این مهم را باردیگر در دیدار رمضانی مسئولان نظام تکرار کردند. در این زمینه و در ارتباط با تاکید ایشان بر عدم اعتماد به دشمن و وعده‌هایش باید گفت آمریکایی‌ها صرفا به منافع خود می‌اندیشند و لاغیر. البته آمریکا چنین رویکردی را نه فقط در برابر ایران بلکه در مورد دیگران نیز در نظر دارد و حتی در برابر اروپایی‌ها هم که متحد راهبردی این کشور هستند صرفا به منافع خودشان فکر می‌کنند.
 
در موضوع هسته‌ای که البته یک بهانه بود و ما برجام را امضا کردیم، جامعه بین‌الملل و اروپا تصدیق می‌کنند که ایران طبق برجام به تمام تعهداتش عمل کرده است، اما امروز شاهدیم بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی حق ورود به همکاری‌های اقتصادی با ایران را ندارند و آمریکا از طریق هژمونی مالی، پولی، امنیتی و دفاعی بر اروپا به آنها اجازه نمی‌دهد وارد همکاری با ایران در زمینه همکاری‌های اقتصادی شوند.
 
باید در نظر داشته باشیم آمریکایی‌ها با هیچ ملت و دولتی مگر در صورت اجبار مذاکره نمی‌کنند و این کشور تنها در صورتی که از طریق راهکارهای تحریم‌های اقتصادی، نظامی، کودتا و ترور به اهدافش نرسد، وارد مذاکره می‌شود. اصطلاحی که امروز بین رجال سیاسی بر مبنای مذاکرات برد- برد مطرح می‌شود با فرهنگ‌ آمریکایی همخوانی ندارد؛ آمریکا در مذاکره صرفا به دنبال دستیابی به امتیاز است و نه امتیازدهی. در ضمن آمریکا با کشوری که قدرت و اقتدار داشته باشد در پای میز مذاکره می‌نشیند در غیر این صورت حتی مذاکره هم نمی‌کند.
 
تجربیات ما نشان می‌دهد آمریکایی‌ها حقیقتا قابل اعتماد نیستند و این کشور به آنچه می‌گوید عمل نمی‌کند و به تعهداتش پایبند نیست. آمریکا بعد از توافق برجام در قبال عمل ایران به تعهداتش، چهار راهبرد را در مقابل ما در پیش گرفته است: «محدود کردن قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران از جمله توان موشکی»، «حفظ کلی ساختار تحریم»، «تلاش در جهت جلوگیری از ایفای نقش ایران در منطقه برای کمک به ایجاد صلح، ثبات و مبارزه با تروریسم» و همچنین «راهبرد نفوذ در داخل ایران».
 
هفته گذشته همزمان با انجام عملیات تروریستی در مجلس ایران که نماد دموکراسی است، سنای آمریکا تحریم‌های جدید را تصویب کرد که برخلاف تعهداتش است. بنابراین همان‌طور که رهبری فرمودند در مذاکره با آمریکا باید وسواس داشت، زیرا طرف مقابل به عنوان دشمن در مقابل منافع ملت ایران است و اقدامات او از سر خیرخواهی نیست.
 
در مورد سیاست‌های آمریکا در عراق و سوریه و همچنین مذاکراتی که ایران و آمریکا سال‌ها قبل در عراق داشتند، می‌توان گفت در عراق مذاکره در موضوع امنیت این کشور بود و جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت که مسئول امنیت عراق دولت این کشور است، اما آمریکا تلاش می‌کرد تا مسئولیت امنیت در این کشور را خود به عهده بگیرد که البته خوشبختانه امروز در اختیار عراق است. همچنین امروز آمریکا بر خلاف ادعاهای دروغین در عراق که ائتلاف جهانی مبارزه با داعش راه‌اندازی کرده، متهم اصلی حمایت از داعش است و طبق اظهارات اخیر مقامات عراقی، نه‌تنها آمریکا در بازپس‌گیری موصل کمک نکرد بلکه در برخی از نقاط نیز در جابه‌جایی داعش برای وارد شدن ضربات کمتر به این گروه نقش‌آفرینی می‌کرد. در سوریه نیز در برخی مناطق داعش را به سمتی سوق می‌دهد تا زیر ضربات ارتش سوریه قرار نگیرند.
*سفیر پیشین ایران در عراق
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت. تحليل بسياردقيقي بود.
استفاده كرديم.
ممنون
محمد
Iran, Islamic Republic of
گزارش خوبی است با تشکر از تهیه کننده محترم، امید است ایشان به طور مفصل تر وارد موضوع شوند و گزارش های کامل تری ارائه فرمایند تا بیشتر استفاده نماییم.