شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۶
۲۳

پشت پرده دخالت علی لاریجانی در انتخابات

دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۶
کد مطلب: 516479
مواضع چند روز اخیر لاریجانی در تخریب برخی نامزدهای انتخاباتی،‌ شائبه جانبداری او از دولت فعلی درانتخابات را تقویت می‌کند و نشان می‌دهد پشت پرده‌ای از دخالت لاریجانی در انتخابات وجود دارد
پشت پرده دخالت علی لاریجانی در انتخابات
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ گاهی برخی از شخصیت‌هایی که به واسطه مسئولیت خود، مناسب است در روند تبلیغات در حمایت یا علیه نامزدی اعلام موضع نکنند، به جایگاه خود بی توجه بوده و سخنانی بعضا دور از واقعیت را ببان می‌نمابند.
 
در این زمینه می‌توان به اظهارات چندوقت اخیر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. وی که پیش از این اعلام کرده بود به‌دلیل مسئولیت خود و شان مجلس،‌ در روند انتخابات دخالت و جانبداری نمی‌کند اما اخیرا تغییر موضع داده و در اظهاراتی علنا در صدد تخریب نامزدهای جبهه انقلاب که از قضا رقبایی جدی هستند، قرار گرفته و در این میان حاشیه امنی را برای رئیس‌جمهور مستقر نیز ایجاد نموده است.

پیش از این نیز برخی چهره‌های سیاسی، خبر از "پاس کاری" میان لاریجانی و روحانی در انتخابات سال ۹۶ داده بودند که برای نمونه می‌توان به سخنان عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب اشاره کرد.



این عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان که ماه‌ها قبل از ائتلاف نانوشته روحانی و لاریجانی خبر داده بود، در بخشی از سخنان خود با تائید صحت خبری مبنی‌بر شکل‌گیری ائتلاف بین روحانی و لاریجانی برای پیگیری برنامه‌های انتخاباتی گفت: این ائتلاف به‌صورت نانوشته و غیررسمی شکل گرفته است چراکه آقای لاریجانی اصولگرایی باهوش و مدیری کارآمد بوده که رفتارهایی که از سال ۹۲ به بعد در مجلس در راستای همسویی با دولت انجام داده است به‌خوبی بیانگر این مهم است.

بهروز نعمتی نایب رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم (فراکسیون لاریجانی) نیز دیگر چهره نزدیک به رئیس مجلس بود که خبر از وجود ائتلاف نانوشته با حسن روحانی داده بود.




نعمتی که هم‌اینک ریاست ستاد خودساخته اصولگرایان حامی روحانی را نیز بر عهده دارد،‌ در این گفتگو با اشاره به سابقه ارتباط روحانی با لاریجانی گفته بود: بنده فکر می‌کنم این ائتلاف به واسطه نهایت همکاری که در طول ۴ سال گذشته بین دو قوه مقننه و مجریه وجود داشته است در عمل به وجود آمده البته ممکن است مکتوب نباشد اما به‌طور قطع ائتلاف نانوشته‌ای بین دولت و آقای دکتر لاریجانی وجود دارد.

حال پس از گذشت قریب به دو ماه از زمان طرح این موضوع، نشانه‌های بیشتری از این ائتلاف نمایان شده بگونه‌ای که رئیس‌مجلس بدون در نظر گرفتن عرف سیاسی، به کاندیداهای رقیب رئیس‌جمهور مستقر حمله و به روحانی پاس می‌دهد.

در این زمینه می‌توان به سخنان لاریجانی در خصوص وعده ۲ تن از کاندیداها برای افزایش میزان یارانه‌ها اشاره کرد. رئیس‌مجلس از این قضیه استفاده و با طرح موضوعاتی حاشیه آن را تخطئه کرد.

وی در مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به شعارهایی که درباره افزایش یارانه‌ها داده می‌شود، گفت: شعارهای گفته شده در خصوص افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست زیرا منابع آن وجود ندارد؛ البته باید بدانیم که این مسئله از شئونات دولت نبوده و از شئونات مجلس تلقی می‌شود و مجلس شورای اسلامی نیز با این روش‌ها مخالف است؛ البته اکنون هم منابعی وجود ندارد.



وی همچنین در جای دیگری نیز به این موضوع پرداخت و به طرح برخی کاندیداها برای کمک به قشر مستضعف جامعه گفت: کرامت مردم بالاتر از پول دستی گرفتن است و باید راه تولید و اشتغال براساس تاکیدات رهبری پیش گرفته شود و شرایط کشور به نحوی تغییر پیدا کند که بتوان یک برنامه‌ریزی مطلوبی برای آینده داشت.

این سخنان لاریجانی در رد برنامه‌های کاندیداها برای حمایت از فقرا، وسیله‌ای شد برای حمله روحانی و جهانگیری به سایر کاندیداها در مناظره این هفته؛ جهانگیری که این روزها پوششی بودن او برای همگان ملموس است و حالا به انشاء خوانی در مذاکرات مکلف شده است، در بخشی از سخنان خود در مناظره به ادعاهای لاریجانی استناد کرد و گفت: " وعده های توخالی سبب می شود که مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند به جایی رسید که رئیس مجلس فریاد زد این وعده ها عملی نمی شود. "

از سوی دیگر، ادعاهای رئیس مجلس واکنش‌هایی را نیز از سوی فعالین اقتصادی و کارشناسان به‌دنبال داشت. در این زمینه می‌توان به سخنان علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران اشاره کرد. زاکانی در سخنان خود با اشاره به جانبداری رئیس‌مجلس از دولت در انتخابات گفت: رئیس مجلس اطلاعاتش ناقص است و می‌خواهد این اطلاعات ناقص را به سایرین هم منتقل کند. او می‌خواهد جانبداری کند اما رویش نمی‌شود.

پیش از این در گزارش مفصلی به امکان تحقق وعده افزایش یارانه نیازمندان پرداخته بودیم،‌ اما آنچه اکنون حائز اهممیت است، نقش رئیس مجلس در حمایت بی واسطه از کاندیدایی خاص در انتخابات است که لازم است هرچه زودتر نسبت به جلوگیری از تداوم این روند اصلاح صورت گیرد و علی لاریجانی همانگونه که پیش از این نیز بیان کرده بود، از طرفداری در فرآیند انتخابات فاصله بگیرد تا هم امکان تحلیل درست شرایط برای مردم مهیا شود و هم برچسب "ائتلاف نانوشته" بین او و روحانی در اذهان مردم باقی نماند.

به نظر می‌رسد در پشت پرده دخالت لاریجانی در انتخابات به سود روحانی، ناگفته‌هایی وجود داشته باشد، باید منتظر ماند و دید رئیس مجلس دخالت بی جا در انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح می‌کند یا بر اساس نظر شخصی‌اش، بر خلاف نظر دیگران، سکوت را ترجیح داده و به دخالت در انتخابات ادامه می‌دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرد دوپهلوی دوران!!
سرور
Iran, Islamic Republic of
معذرتا من با شما مخالفم.اصلا هم دوپهلو نیست و بر خلاف قانون دقیقا از روحانی حمایت می کند.اما دوره روحانی و لاریجانی رو به پایان است.انشاالله.
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی و برخی مثل او.... خیلی وقت است که مسیرشان را از راه انقلاب جدا کرده و در خیل دنیا طلبان قرار گرفته‌اند
Iran, Islamic Republic of
تا سيه روي شود هركه در اوغش باشد
داره ذات قدرت طلبش رو، روز به روز بهتر نشون ميده
آخر همه دنيا پرستان به هم منتهي مي شود
ببينيد آقاي روحاني خودش عضو جامعه روحانيت بود وهست،همچنين آقاي ناطق نوري . امروز تفاوت چنداني بين اين حضرات و مثلا آقاي ... وآقاي .... و...ديگران وجود ندارد،الا اينكه برخي به ته خط رسيدند و ديگران در ميانه راهند...
اين انقلاب همواره ناخالصيها را از خود جدا ميكند
خداعاقبت ما رو ختم به خيركند
سروش
Iran, Islamic Republic of
الان وقتش نیست با این و اون دربیفتید و انتقاد کنید چرا ...، سعه صدر نشان دهید، و بی نیازی، و برخدا توکل نیست، اصلا زیبنده نیست در این اوضاع از آقای لاریجانی یا ناطق و... اتنقاد کنید بی نیازی نشان دهید، فقط خداست بزرگترین حامی و پشتیبان.
Iran, Islamic Republic of
افشاگری برای اینه که بعد بازاز این افراد ضربه نخوریم.
سروش
Iran, Islamic Republic of
این افشاگری کم تحملی تان را نشان می دهد برای آقای رئیسی اسباب زحمت است، و درس عملی برای آنان که شعار تحمل مقابل منتقد می دهند، تحمل نشانه شخصیتی آقای رئیسی است. و او را دوست داشتنی تر می کند.
Iran, Islamic Republic of
چطور منابع برای شب انتخابات که به همه جا دارند می دهند کمیته امداد سه برابر بهزیستی سهع برابر ، معلمان هفتصد هزار تومان و....چرا برای شب انتخابات تدارک دیدید
عبدالله خدابنده
Iran, Islamic Republic of
السلام. بالاخره کم کم بر شما و دیگران معلوم شد که این -ادم از عراق امده - برای کمک به مستضعقین نیامده -(مردم را پررو نکنید)- از جملات ایشان است. همین پارسال از ترسش در زمام تصدیگری شورای امنیت ملی از بمب امریکایی گفت و ترسش را پنهان نکرد . و بزودی بر همگان وکیل الدوله بودنش اشکار خواهد شد . فردی که حتی یک تیر هوایی علیه صدام نینداخت . وحتی قبل از انقلاب فعالیتی نداشت . ..... والسلام.
افشین
Iran, Islamic Republic of
پس بر جایگاه ریاست مجلس چکار میکند ایشان ان هم نه یک دوره بلکه....
Iran, Islamic Republic of
السلام. این ادم در اوایل دولت احمدینژاد که میگفت به عیال کمیته امداد پول بیشتر بدهید گفت مردم را پررو میکنید. والسلام.
احمد
Iran, Islamic Republic of
اندكي صبر سحرنزديك است . نگران نباشيد هرآنچه خدابخواهد واقع خواهد شد لاريجاني نيز پس از پايان دوره اش درمجلس، بايد خانه نشيني را اختيار نمايد.
Iran, Islamic Republic of
مگرلاریجانی باانسرمایه فراوانی کهدارد چگونه میتواند طرفدار مصتضعفن و
Iran, Islamic Republic of
درود بر لاریجانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ما هم مرگ نمی گوییم ولی ایشان ذهنیتهای قبلی را برای خودش را تایید کرد. بهر حال ایشان اثبات کرد که طرف مردم نیست و طرف زور و تزویر و ثروت است.
ج
Iran, Islamic Republic of
بحث مرگ یا درود نیست. بحث سر رفتارهای لاریجانی است که زاوییه داشتن آن با اهداف عالیه نظام و انقلاب در حال عیان شدن است.ان شاالله که متوجه باشند چه میکنند و از تاریخ درس بگیرند
Iran, Islamic Republic of
ابروبادومه وخورشیدو بروبچ درکارندتا......
بي نام
Iran, Islamic Republic of
هيچ كس از لاريجاني خوشش نمي آيد اين را خودش هم مي داند وگرنه او هم كانديدا مي شد. منتهي به نظر من ايشان دارد يا نقش بازي مي كند و مي خواهد خودش را به اصلاح طلبا نزديك كند تا بتوانند در آينده از آراي آنها به نفع خودش استفاده كند به اصلاح نفوذي است يا اينكه واقعا طرز فكرش عوض شده و ظاهر دوم شخصيت اش است در هر دو صورت چون آدم قدرت طلبي است و منافع كشور را به منابع خود ترجيح داد و در زمان احمدي نژاد سنگ اندازي كرد البته نتيجه اش را هم گرفت مطمئن هستم هيچوقت به روياي خودش كه رباست جمهوري است نخواهد رسيد و از گندم ري نخواهد خورد
Iran, Islamic Republic of
مرد هزارچهره تاریخ
كريم
Iran, Islamic Republic of
من سال هفتاد وشش به ناطق راي دادم وسال هشتاد وچار به دكتر لاريجاني امسال هم چون اين دو نفر از اصولگراهاي با ريشه هستند به روحاني راي ميدم
ج
Iran, Islamic Republic of
سلام. شخصیتها ملاک نیستند. اشخاص بنا بر مصالح فردی و جناحی و موقعیت خود هرروز به یک طرف هستند.
ملاک عملکرد و رفتار اشخاص هست.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم به قول امام ملاک حال افراد است. تاریخ پر از این با ریشه هاست که سر از ناکجا درآوردند لطفا تورق بفرمایید.
Iran, Islamic Republic of
این ائتلاف تو تصویب برجام تابلو بود!!!!!!
تصویب سی دقیقه ای یکی از مهمترین قراردادهای تاریخ ایران ، نتایجشو هم که هیچ ندیدیم ،حالا هم حرف از بازدید از سایتای نظامی مون هستش!!!!!
تاریخ در مورد این افراد قضاوت می کنه؟؟؟