يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

93 درصد کلاس اولی‌ها «راست‌دست» هستند

شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 514140
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بیش از 60 هزار مدرسه در سامانه سنجش معرفی شدند، گفت: والدین به هر دبستانی مراجعه کنند، مدیر مدرسه با استفاده از یوزر و پسورد وارد سامانه شده و برای نوآموز، نوبت‌گیری می‌کند.
93 درصد کلاس اولی‌ها «راست‌دست» هستند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص طرح سنجش اظهار داشت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستانی بالغ بر 20 سال است که انجام می‌شود و از دو سال گذشته به سمت الکترونیکی شدن، رفت.
* مهم‌ترین حُسن‌ الکترونیکی شدن طرح سنجش
عظیم عراقی با اشاره به جنبه‌های مثبت الکترونیکی شدن طرح سنجش، گفت: چند حُسن بزرگ ایجاد شد که بزرگترین حُسنش این بود از سردرگمی افرادی که می‌خواهند فرزندانشان را برای طرح سنجش ببرند، جلوگیری شد.
وی اضافه کرد: تا قبل از این اتفاق، وقتی هر فردی برای ثبت‌نام فرزندش برای پایه اول دبستان به مدرسه مراجعه می‌کرد، به او می‌گفتند به فلان مدرسه برای سنجش مراجعه کن و وقتی والدین به پایگاه سنجش مراجعه می‌کردند باید مدت‌ها در صف به انتظار می‌ایستادند؛ به عبارتی دردسر و اذیت شدن بود.
* ثبت 60 هزار مدرسه در سامانه سنجش
عظیم عراقی با بیان اینکه بیش از 60 هزار مدرسه در سطح کشور در سامانه سنجش معرفی شدند، افزود: والدین به هر دبستانی مراجعه کنند، مدیر مدرسه با استفاده از یوزر و پسورد وارد سامانه سنجش شده و برای نوآموز نوبت‌گیری می‌کند و هیچگونه معطلی برای خانواده ایجاد نمی‌شود؛ از سوی دیگر اصلی‌ترین چیزی که برای سنجش نیاز است، پایگاه آرام است که الان ایجاد شده است.
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 1200 پایگاه را در سطح کشور داشتیم، گفت: 53 پایگاه عشایری بود و 350 موردسفر پایگاه سیار انجام شد.
وی افزود: در پایگاه سنجش معاینات بهداشتی، پوست و مو، ناخن و قد و وزن، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و تست آمادگی جسمانی انجام می‌شود و اگر کوچک‌ترین شکی در این بین باشد، نوآموز به پایگاه تخصصی ارجاع می‌شود.
عظیم عراقی اضافه کرد: سال گذشته از دستگاه‌های پوز در پایگاه‌ها استفاده شد و هزینه سنجش 14 هزار تومان بود.
وی افزود: در بحث سنجش، جهش تحصیلی را نیز داریم. آنها که تقاضا دارند باید تست هوش بدهند که از طریق سامانه سنجش انجام می‌شود یعنی مدیر مدرسه، برایش نوبت‌گیری می‌کند، تستش را می‌گیرند و در همان سایت، اعلام می‌شود و در حقیقت فرایند بدون کاغذ است.
* سنجش یک میلیون و 250 هزار کلاس اولی
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در سال گذشته 209 هزار پیش دبستانی و یک میلیون و 250 هزار نوآموز بدو ورود دبستان سنجش شدند، گفت: سال گذشته به صورت آزمایشی بحث سنجش پیش از دبستان را داشتیم که امسال به صورت کاملاً عملیاتی برای کودکانی که 5 سال تمام هستند و می خواهند به پیش دبستان بروند، اجرا می شود.
وی تأکید کرد: سنجش پیش از دبستان، تمام بحث‌های مداخله‌ای ما را یکسال جلو می‌اندازد چرا که دانش‌آموزان پیش از دبستان، در یک سن بسیار طلایی هستند و می‌توان در صورت وجود مشکل، برای آنها کاری کرد.
* 93 درصد کلاس اولی‌ها راست‌دست هستند
عظیم عراقی ادامه داد: در «طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال 95»، 708 هزار و 858 نوآموز دختر معادل 48.4 درصد و 757 هزار و 146 نوآموز پسر معادل 51.6 درصد حضور داشتند که از این تعداد 924 هزار و 471 نوآموز دارای سابقه آموزش قبل از دبستان بودند.
وی ادامه داد: از این تعداد نوآموز، یک میلیون و 372 هزار و 109 نفر معادل 93.6 درصد، راست‌دست و 93 هزار و 257 نفر معادل 6.4 درصد، چپ‌دست بودند.
* والدین 352 هزار نوآموز نسبت خویشاوندی دارند
معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص نسبت خویشاوندی والدین گفت: والدین 352 هزار و 529 نوآموز معادل 24.1 درصد دارای نسبت خویشاوندی و والدین یک میلیون و 111 هزار و 914 نوآموز معادل 75.9 درصد بدون نسبت خویشاوندی هستند.
وی به میزان سواد والدین نیز اشاره کرد و افزود: 62 هزار و 502 پدر معادل 4.3 درصد و 78 هزار و 500 مادر معادل 4.5 درصد بی‌سواد بودند.
عظیم عراقی اضافه کرد: از تعداد نوآموزان، 53 هزار و 777 نفر معادل 3.7 درصد، افغانستانی و 3117 نفر معادل 0.2 درصد از سایر کشورها هستند.
* 6500 کلاس اولی به مدرسه با نیازهای ویژه رفتند
عظیم عراقی درخصوص نوآموزان ارجاع شده به مرحله تخصصی، گفت: 187 هزار و 359 نوآموز معادل 12.8 درصد به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند.
وی افزود: 6502 نوآموز معادل 0.4 درصد به مدارس با نیازهای ویژه (استثنایی) ارجاع داده شدند و 1527 نوآموز معادل 0.1 درصد به مدارس عادی در طرح تلفیقی ارجاع داده شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *