شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۲

مافياي شركت‌هاي دارويي، مانع درمان سرطان

يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۵
کد مطلب: 503685
رئيس مركز كنترل و تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي معتقد است: بزرگ‌ترين بار مالي كه براي درمان سرطان به ما تحميل مي‌شود، بار دارويي است، در حالي كه در هيچ جاي دنيا اينگونه نيست و مصرف منطقي دارو براي آنها بسيار مهم است كه متأسفانه اين موضوع در كشور ما رعايت نمي‌شود
مافياي شركت‌هاي دارويي، مانع درمان سرطان
به گزارش جهان نيوز، مقاومت دارويي در حوزه آنتي‌بيوتيك‌ها كم بود كه حالا اين مقاومت به داروهاي شيمي درماني هم رسيده است، به گونه‌اي كه ‌رئيس مركز كنترل و تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن انتقاد از مصرف آزادانه داروهاي شيمي درماني در ايران مي‌گويد: بزرگ‌ترين مشكل دنيا در درمان بيماري‌هاي عفوني، مقاومت آنتي‌بيوتيكي است. اين مقاومت در داروي شيمي درماني نيز در حال پيدايش است. براي پيشگيري از اين كار در دنيا، مراكز شيمي درماني استاندارد شده‌اند. در ايران اما شركت‌هاي وارد‌كننده داروهاي شيمي درمانی پشت ماجراي استفاده بي‌رويه پزشكان از اين داروها هستند.

بيماران سرطاني سرگردان درمانند. اين بيماري پر هزينه انگار براي پزشكان حاشيه سود دارد كه حاضرند بر سر درمانش با يكديگر به جدال برخيزند. اختلافات بين متخصصان پرتو درماني و فوق‌تخصص‌هاي خون و سرطان بالغين بر سر درمان سرطان با پرتو درماني يا شيمي درماني و ادعاي هر كدام براي ذي‌حق بودن در درمان اين بيماري به جايي رسيده است كه وزارت بهداشت براي پايان دادن به اين اختلافات رشته راديوتراپي را دچار تغييرات كلي كرد. بيماران در اين بين همچنان سرگردانند و بابت درمان‌هاي نادرست ناگزيرند هم هزينه‌هاي هنگفت بپردازند و هم نتيجه مناسب را به دست نياورند. حالا هم كه رئيس مركز تحقيقات سرطان مي‌گويد بر اثر استفاده زياد از داروهاي شيمي درماني با مقاومت دارويي در اين حوزه مواجه شده‌ايم.
  
ركوردداري در ابتلا به سرطان
ركورد‌داري هميشه خوب نيست به خصوص اگر درباره بيماري سختي همچون سرطان باشد، اما بالاترين رشد سرطان در منطقه و در ميان بسياري از كشورهاي جهان متعلق به ماست. دكتر اسماعيل اكبري با بيان اين مطلب مي‌افزايد: در سال از هر 100 هزار نفر 140 تا 150 نفر به انواع سرطان مبتلا مي‌شوند. در مجموع ما 90 تا 100 هزار بيمار جديد در سال داريم.
درد و رنج بيماري سرطان يك سوي ماجراست و سرگرداني بيماران براي درمان و اعمال سليقه پزشكان، حكايت ديگري است كه درد و رنج اين بيماري را مضاعف مي‌كند.

رئيس مركز كنترل و تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي معتقد است در كشور ما درمان سليقه‌اي انجام مي‌شود و استاندارد مشخصي ندارد. همچنين اظهاراتي كه درباره توليد راهنماي باليني بيان مي‌شود، درست نيست. وي در خصوص روش‌هاي درماني سرطان اينگونه توضيح مي‌دهد: بزرگ‌ترين بار مالي كه براي درمان سرطان به ما تحميل مي‌شود، بار دارويي است، در حالي كه در هيچ جاي دنيا اينگونه نيست و مصرف منطقي دارو براي آنها بسيار مهم است كه متأسفانه اين موضوع در كشور ما رعايت نمي‌شود. اين در حالي است كه بيشتر داروهاي بيماران سرطاني از خارج از كشور وارد مي‌شود. به گفته وي براي پيشگيري از مقاومت نسبت به داروهاي شيمي درماني در دنيا اين مراكز استاندارد شده‌اند. وزارت بهداشت نيز دو سال پيش استانداردي را براي اين مراكز ايجاد كرد، اما الان به جز دعواهاي نامه‌اي هيچ پيشرفت ديگري نداشته است.
اكبري تصريح مي‌كند: در درمان سرطان راديوتراپي همراه با جراحي 40 درصد، جراحي 49 درصد و شيمي درماني 11 درصد مؤثر است، اما در ايران شيمي درماني بسيار بيشتر از راه‌هاي درماني ديگر استفاده مي‌شود. چون شركت‌ها پشت اين قضيه هستند و همچنين آسان‌تر انجام مي‌شود. اين در حالي است كه ما توجه كمتري به راديوتراپي كرده‌ايم و روي آن سرمايه‌گذاري انجام نشده است.
  
عوامل معنوي در بروز سرطان سينه
به گفته رئيس مركز كنترل و تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در حال حاضر شايع‌ترين سرطان در كشور معده است كه كمتر از پنج سال آينده جاي خود را به سرطان روده بزرگ مي‌دهد در دنيا با تغييراتي در ساختار اقتصادي و همچنين سبك زندگي مردم، مانند بهداشت دهان و دندان، كاهش ميزان دود، نوع غذا خوردن و ساير اقدامات بهداشتي اين نوع از سرطان از بين 10 سرطان اول در كشورهاي اروپايي و همچنين امريكا خارج شده است.
آنطور كه اكبري مي‌گويد، ابتلا به سرطان كمتر از 7 درصد به ژنتيك و 90 درصد مربوط به رفتارهاي محيطي است. وي ادامه مي‌دهد: مهم‌ترين مؤلفه در شرايط محيطي سلامت آب و هواست. براي حفاظت از مردم در برابر سرطان بايد ميزان فلزات سنگين موجود در آب در حد استاندارد باشد كه اين اتفاق به طور جامع هنوز در كشور صورت نگرفته است.
وي سرطان سينه را در زنان جزو موارد بسيار شايع مي‌داند و مي‌گويد: اين نوع از سرطان پنجمين علت مرگ است و سالانه 10 هزار زن به آن مبتلا مي‌شوند. نزديك به 34 هزار نفر با آن زندگي و حدود 3هزار نفر نيز به علت ابتلا به آن فوت مي‌كنند.  اكبري با تأكيد بر اينكه فقط براي غربالگري سرطان سينه در ايران به ميلياردها دلار پول نياز داريم، ادامه مي‌دهد: عوامل بيولوژيك مانند چاقي، كم‌تحركي و مواد غذايي نامناسب در ايجاد سرطان و بيماري‌هاي غير واگير مؤثر هستند، اما مطالعات نشان مي‌دهد كه تنها اين سه عامل به عنوان عوامل اصلي خطر، نقش ايفا نمي‌كنند و عوامل رواني در سرطان پستان بالاترين عامل خطر هستند و از ميان اين وقايع، مهم‌ترين مورد رابطه بد ميان زن و شوهر است.
وي عامل رواني دوم را طلاق و سومين مورد مرگ نزديكان شامل شوهر، فرزند و همسر عنوان مي‌كند و مي‌گويد: بعد از اين سه عامل، افسردگي و اضطراب جزو موارد مؤثر در سرطان سينه محسوب مي‌شوند. اكبري مسائل معنوي مانند توكل، صبر، بخشش و ايثار را جزو شاخص‌هايي مي‌داند كه افراد واجد آن كمتر به سرطان مبتلا مي‌شوند يا در صورت ابتلا، درمان بهتري دارند و تأكيد مي‌كند: طبق تحقيقات ما نبود اعتماد مردم به مسئولان، جزو بدترين عوامل در مسائل معنوي مردم محسوب مي‌شود.

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه خیال میکنن مافیای مخدر مخوفترینست
اما مافیای شرکتهای دارویی مخوفترست.
Iran, Islamic Republic of
" نبود اعتماد مردم به مسئولان،
جزو بدترين عوامل در مسائل معنوي مردم!"

جناب دکتر نسخه ای برا شفای مسوولان ندارین؟
احتمالاً میگن: تذکیه نفس و قناعت