جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تسکین دردهای سرطانی با دارویی ایرانی

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 454139
ژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید و نشان‌دار سازی رادیوایزوتوپ اسکاندیوم ۴۷ برای تسکین درد و درمان زخم‌های استخوانی در سرطان‌های پیشرفته شدند.
به گزارش جهان، فاطمه فتحی دانشجو و پژوهشگر دانشگاه صنعتی امیر کبیر با اشاره به تولید پرتوهای دارویی برای دردهای سرطانی پیشرفته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این پرتو در مورد دردهای ناشی از انتشار سرطان به استخوان استفاده می‌شود واز رایج ترین دردها در مراحل پیشرفته بیماری سرطان بویژه سرطان‌های پستان و پروستات و ریه به کار می رود و این پرتو بر کیفیت زندگی بیش از ۸۵ درصد بیماران به شدت تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه روشهای دیگر درمان مثل مسکن‌ها ، هورمون‌درمانی در کاهش دردهای ناشی از انتشار چند کانونی از سرطان اثر چندانی ندارد، بیان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده پرتو درمانی از خارج از بدن نه تنها ممکن است اثر مطلوب نداشته باشد بلکه می‌تواند موجب بر جای گذاشتن اثرات جانبی جدی روی مغز استخوان یا دستگاه گوارش بگذارد .

فتحی افزود: در این طرح طی مراحل بررسی شده ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این ماده مورد انجام است و میزان مناسبی از رادیو ایزوتوپ اسکاندیاب برای استفاده به عنوان پرتو دارو در راکتیو تحقیقاتی تهران پرتودهی شده و سپس در آزمایشگاه نشان‌دار سازی شد .

وی تصریح کرد: آزمایشها نشان داد که جذب پرتو دارو در استخوان ها نسبت به دیگر اندام‌های حیاتی بدن موشها مورد بررسی قرار داده شده مانند تحال و مغز استخوان به شکل چشم گیری بالاتر بود که نشان می‌دهد می‌توان این پرتو دارو در درمان و تسکین دردهای استخوانی به طور موثری استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود عملکرد این رادیو دارو در بدن انسان نیز پیش‌بینی شد و نشان داد که در انسان هم اثرات مشابهی دارد. از این رو می‌توان در مراحل بعدی و با گسترش آزمایشگاه و بررسی نتایج به کاربرد این پرتو دارو در درمان دردهای مزمن ناشی از انتشار چند کانون سرطان امیدوار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *