پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

عامل اصلی پیشبرد اهداف انقلاب

مالک شریعتی
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 502417
در خلال بيش از ربع قرن زعامت حضرت آيت الله خامنه اى، كاملا مشهود است كه ايشان بر تقويت عناصر چهارگانه آزادى، استقلال، عدالت و معنويت كوشيده اند و راه مردم را براى پيشرفت در اين مسير هموار كرده اند.
جهان نيوز - مالک شریعتی: كار اصلى امام خمينى(ره) به عنوان معمار اصلى انقلاب اسلامى ايران، بنيانگذارى يك نظام مدنى  سياسى جديد و نوين در جهان براساس عقلانيت اسلامى بود؛ مقدمه لازم اين كار، اين بود كه آن نظام شاهنشاهى فاسد، وابسته و ديكتاتور كنار برود و ريشه كن شود؛ يعنى مسأله امام اين نبود كه نظام پادشاهى برود، به جاى آن نظام پادشاهى ديگرى بيايد كه همان خصوصيات را داشته باشد و مردم نتوانند به حكومت و حاكمان نزديك شوند. مسأله امام آن بود كه آن خصوصياتى كه نظام پادشاهى داشت بايد ريشه كن مى شد و امام راحل به عنوان اولين ولى فقيه جامعه اين كار را سامان داد.

امام راحل عظيم الشأن در ايجاد اين نظام مدنى و سياسى شگرف، دو نكته را به هم پيوند داد:
-1 مردم سالارى يعنى سپردن كار كشور به خود مردم از طريق برگزارى نزديك به 35  انتخابات تاكنون
-2 حاكميت ديندارى و احكام شرع يعنى هرآنچه ناشى از حركت مردم سالارى و سپردن كار به مردم است بايد در چارچوب دينى باشد.

اين دو مثل دو بال يك پرنده براى پرواز او لازم بود و هست و نمى توان يكى را بر ديگرى ترجيح داد. مردم سالارى روش اداره جامعه و حكومت دارى و شريعت اسلامى چارچوب و قيود اصلى آن است. در اين بناى عظيم كه متكى به اين دو پايه اصلى است، هم آزادى عمومى و آزادى مدنى تأمين مى شود، هم آزادى ملت كه اسم آن استقلال است كه وابسته به كسى و به جايى نباشد تأمين مى شود؛ هم برقرارى عدالت در جامعه تضمين مى گردد و هم معنويت حاكم مى شود؛ به عبارت ديگر چهار عنصر اصلى در اين بناى عظيم عبارت است از: آزادى، استقلال، عدالت و معنويت.

پس از امام راحل، رهبر معظم انقلاب حافظ اصلى اين بناى عظيم و الهى در همه برهه ها سعى كردند با حراست از دو بال پرواز اين پرنده بلندپرواز و باشكوه در صحنه جهانى، افتخار ايران اسلامى را روز به روز بيشتر كنند. يك روز در دوران اصلاحات در برابر مخالفان اسلاميت نظام (معتقدان به تظاهرات عليه خدا و امام حسين(ع)) ايستاد و آنها را وادار به كرنش در برابر خواست اسلامى مردم كرد و يك روز هم در برابر ناقضان جمهوريت نظام در فتنه  88ايستادگى كرد و نگذاشت اشرافيت بر جمهوريت و رأى مردم حاكم شود.

در خلال بيش از ربع قرن زعامت حضرت آيت الله خامنه اى، كاملا مشهود است كه ايشان بر تقويت عناصر چهارگانه آزادى، استقلال، عدالت و معنويت كوشيده اند و راه مردم را براى پيشرفت در اين مسير هموار كرده اند. آنجا كه بحث حمايت از آزادى است اولين پرچمدار كرسى هاى آزادانديشى رهبر انقلاب بوده است. آنجا كه موضوع صيانت از استقلال كشور است، ايشان سردمدار تقويت استقلال ايران اسلامى بوده است؛ ايشان پايبندى به استقلال همه جانبه كشور، استقلال سياسى، استقلال اقتصادى، استقلال امنيتى و از همه مهم تر استقلال فرهنگى را از شاخصه هاى اصلى انقلابى گرى برشمرده اند. اگر عدالتخواهى در اين كشور به موضوع اصلى تبديل شد به دليل مطالبه جدى ايشان از تشكل هاى دانشجويى براى طى طريق در آن بود به طورى كه مى گويند: « لب انتظار من از دانشجويان، عدالتخواهى است» و بالاخره آنجا كه مى بينيم جريان هاى عميق پرورش معنوى جوانان راه اندازى شد و مورد توجه قرار گرفت، در صدر همه حاميان اين جريان سازى معنوى چه در اعتكاف، چه در روضه خوانى و هيأ تها و چه در ايجاد جو معنوى در ميان سياسيون و مطالبه تقواى فردى و جمعى از آنها همواره يك رهبر حكيم جلودار بوده است.

در تمام اين سال ها، ريل گذارى به معناى تعيين سياست هاى كلان كشور به درستى و منطبق بر نيازهاى انقلاب و نظام از سوى رهبرانقلاب صورت گرفته و اگر كمبود و كاستى مشاهده مى شود، ناشى از فهم نادرست مجريان اين سياست ها يا نقص و ناتوانى آنها در پياده سازى آن بوده است و البته در مواردى هم كه ضرورت داشته تا براى پيشگيرى از انحراف بزرگ يا كور شدن گره در اداره كشور مداخلاتى صورت گيرد، ايشان ورود كرده و وظيفه حراست از حركت كلى انقلاب در مسير پيش بينى شده را به خوبى و كامل انجام داده اند و اين چيزى نيست كه تنها در بيان موافقان رهبرى ديده شود كه بسيارى از مخالفان انقلاب به آن معترف بوده و هستند.

اما مهم ترين ويژگى ولى فقيه در كشور و انقلاب اسلامى ما، شأن مركزيت ثقل و لنگرگاهى براى حفظ تعادل كشتى انقلاب در توفان حوادث گوناگونى است كه به مراتب پيچيده تر و سخت‌تر از گذشته بر اين كشور تاخته و اگر تدابير به موقع و درست اين چشم تيزبين و اين دست مورد تأييد الهى نبود، سرنوشتى براى ايران رقم مى خورد كه تصوير آن به خوبى در كشورهاى پيرامونى ما قابل مشاهده است و نياز چندانى به استدلال ندارد و قوى ترين و مؤثرترين مؤلفه اين تدابير ويژه رهبرى، آگاهى بخشى مداوم رهبر انقلاب به مردم است تا خود مردم به راه درست باور پيدا كنند و آن را دنبال و از مسؤولان نيز مطالبه كنند.
منبع:قدس

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *