جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲

جایزه‌ای که در خدمت فرهنگ نیست

محسن پرویز
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 501793
اگر قصدمان تاثیرگذاری جایزه کتاب سال بر حوزه‏ های مختلف فرهنگ است، باید داوری ‏ها را به هم نزدیک و سختگیری‏ ها را به همه بخش‏ ها تسری دهیم.
جهان نيوز - دکتر محسن پرویز: جایزه کتاب سال، همواره بیش از آن‏که حوزه‏های اندیشه ، فرهنگ و هنر مکتوب را در اولویت قرار دهد، به گونه‏ای طراحی می شود که بر رشته ‏های مختلف علمی متمرکز باشد. همین موضوع، باعث شده ما در این سال‏ها به کسانی جایزه بدهیم که حرفه اصلی‏شان نویسندگی نبوده، اما مرتبط با کتاب، کاری کرده‏اند؛ مانند مهندس یا متخصص یکی از علوم تجربی که کتابی را از زبان بیگانه ترجمه کرده است.
 
از این روست که این جایزه، اغلب در خدمت حوزه‏ های خدماتی ، فنی و علوم محض بوده است. بنابراین جایزه کتاب سال، هر چند در رونق‏ بخشیدن به علوم مختلف موثر است، اما یک اتفاق خالص فرهنگی محسوب نمی‏ شود. برای رفع این خلأ و توجه به حوزه‏ های مغفول‏ مانده در جایزه کتاب سال مانند تاریخ ‏نگاری و رمان، جایزه جلال آل‌احمد را برگزار کردیم که البته جایگاهش در سال‏های اخیر با بی‏ توجهی و غفلت، دچار تنزل شده است.
 
از سوی دیگر باید بپذیریم وقتی جایزه کتاب سال را لزوما نه به نویسندگان حرفه‏ای بلکه به کسانی اعطا می‏ کنیم که شغلشان نویسندگی نیست، نباید تاثیرگذاری از این جایزه را در حوزه ‏های مرتبط با فرهنگ انتظار داشته باشیم. بدیهی است این جایزه بیشترین تاثیرش را بر حوزه‏های مختلف علم دارد؛ وقتی به کتاب ترجمه ‏ای از علم دندانپزشکی جایزه اهدا می‏ کنیم، در واقع به جامعه دندانپزشکی انگیزه می‏ دهیم که دیگران هم تازه ‏های این علم را ترجمه کنند، نه این‏که بر روند تولید آثار حوزه‏ های اندیشه ، فرهنگ و هنر مکتوب اثر گذاشته ‏باشیم. از سوی دیگر تجربه نشان داده، حجم آثار برگزیده در حوزه ‏های تصحیح و ترجمه جایزه کتاب سال، بسیار بیشتر از تالیفات فرهنگی ، هنری و اندیشه بوده است.

اگر قصدمان تاثیرگذاری جایزه کتاب سال بر حوزه‏ های مختلف فرهنگ است، باید داوری ‏ها را به هم نزدیک و سختگیری‏ ها را به همه بخش‏ ها تسری دهیم.

گام بعدی این است که تالیف را بیش از ترجمه جدی بگیریم؛ به هر حال ترجمه مثل مونتاژ محصول خارجی است، در حالی‌که تالیف را از اساس می‏ توانیم تولیدی ملی در نظر آوریم.
منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *