سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

پیشنهاد جنتی برای حمایت از جایزه کتاب سال

يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 342867
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جایزه سال اعطای درجات علمی به مولفان و نویسندگان و ایجاد باشگاه برگزیدگان حوزه کتاب را از جمله پیشنهاداتی برای حمایت از مولفان کتاب دانست.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مراسم اختتامیه سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی عصر امروز ۱۹ بهمن ماه با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

جنتی در این مراسم در سخنانی گفت: کتاب دریچه‌ای روشن و امیدبخش به سوی باغ دانش بشری است. کتاب زبان گویای پدیدآورندگانی است که تمات رمز و راز و اسرار هستی را در دل دارند از انجا که از جانی امیدوار و دلی پاک و روحی زلال سرچشمه می‌گیرد انس و مطالعه و دوستی با آن تطهیر جان و دل و زبان را در پی خواهد داشت. در تلقی ما کتاب در تعالی فرهنگ نقش بسزا و غیرقابل انکاری دارد.

وی ادامه داد: بی‌تردید یکی از شاخه‌های قابل توجه اعتماد را در توسعه و گسترش فرهنگ و دانش بشری باید کتاب دانست. در تمدن‌های بزرگ انسانی تمدن‌های درخشان و شکوفا و حتی دوره‌های تمدنی سرامد و متعالی، کتاب از منزلت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا آنجا که نمی‌توان هیچ ملت و کشوری را صاحب فرهنگ و تمدن دانست مگر اینکه میزان تولید و مطالعه و حتی شمارگان چاپ و نشر کتاب در آن تمدن و ملت بالا باشد.

جنتی با بیان این مطلب که نقش کتاب را در ماندگاری و مانایی تمدن‌ها نمی‌توان انکار کرد گفت: در عین حال که نمی‌توان منکر فناوری‌های مجازی در دنیای مجازی و سهولت خارق العاده و شگفت آن در بدست آوردن منابع علمی شد اما نخست باید کتابی به زیور طبع آراسته گردد تا به کمک فناوری‌های نوین بتوان به سادگی و سهولت بدان دست یافت. پس باید ادعا کرد کتاب همچنان از پایایی ویژه در قاموس تمدن و تفکر بشری برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که کتاب را باید چشم‌های بیدار و آگاه فرهنگ‌ها و ملت‌ها دانست گفت: دولت تدبیر و امید در ساحت فرهنگ هم اصل را بر گفتگوی سازنده، مفید، انسانی، اسلامی و البته خردمندانه قرار داده است. تعامل فرهنگی در راستای همفکری بیشتر، تجلی نجات انسان از دنیای مادی را باید جدی گرفت. شاید بتوان در فرازهایی در اثر برخی کج اندیشی‌ها و کج تابی‌ها افراد و ملتی را به طور محدود و موقت از دسترسی به گنجینه دانش بشری و حتی تولید علم محروم کرده و حرکتش را کند کرد. اما نیاز به علم را در وجود تشنه و عطش ناک آدمی نمی‌توان انکار کرد. لذاست که آثار فاخر و برگزیده در حوزه کتاب تنها متعلق به یک کشور و ملت نیست رشد کتاب و کتابخوانی علاوه بر اینکه موجب بالندگی و تقویت حس غرور ملی خواهد شد برای ما در ذهن جامعه جهانی هم جایی باز خواهد کرد اگر بتوانیم با همت و دلگرمی و حمایت معقول از دانش مردان و زنان ایران عزیز آثاری شاخص پدید آوریم یقینا به روند توسعه علمی کشور کمک ویژه‌ای کرده‌ایم.

جنتی با بیان این مطلب که برخی از علوم فرامرزی و فرامنطقه‌ای هستند گفت: همانگونه که برخی از شخصیت‌ها در بوم زیست و منطقه و مولود خویش نمی‌گنجند و چه بسا جفا باشد که مهر تخصیص بدان‌ها زد و جامعه بشری را از برکت وجودی و علمی آنان محروم کرد ایا می‌توان حافظ را منحصرا از آن ایرانی‌ها و حتی فارسی زبانان دانست آیا می‌توان ملاصدرا، ابن سینا، فردوسی، سعدی و سهروردی را در نقشه علم جهانی نادیده گرفت.‌‌ همان گونه که بزرگ بیدادگران اقالیم غلبه در عصر غیبت حضرت امام خمین (ره) را نمی‌توان صرفا متعلق به مسلمانان و ایرانیان دانست.

وزیر ارشاد ادامه داد: بی‌تردید تعداد قلوبی که در سراسر جهان به شور و ارادت و شیدایی حضرت امام می‌تپد بیشتر از قلوب ایرانیانی بود که با دیدن آن یوسف معرفت جام وجود خویش را از شوکران اسلام ناب محمدی پر می‌کردند.

بخش دیگری از سخنان جنتی به اقدامات لازم در جهت ارج نهادن به مردان و زنان عرصه کتاب و تولیدات علم اختصاص داشت.

جنتی در این زمینه به مواردی چون حمایت هدفمند از پدیدآورندگان آثار شاخص و انتشار آن‌ها، اعطای درجات علمی ویژه به مولفین و نویسندگان اعم از داخلی و خارجی و حمایت‌های مالی قانونی و حقوقی لازم از آثار فاخر جدید و ترجمه آن‌ها به زبان‌های دیگر، ایجاد باشگاه برگزیدگان حوزه کتاب برای تداوم ارتباط متقابل میان آن‌ها و فراهم کردن زمینه انتقال دیدگاه برگزیدگان به ایران در سیاست گذاری در عرصه فرهنگ اشاره کرد.

وزیر ارشاد با اشاره به سازماندهی فعالان حوزه ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر به عنوان یکی دیگر از اقدامات حمایتی گفت: این امر می‌تواند در شناخت پایگاه و هویت تاریخی، علمی و تمدنی ایران به سایر ملل مفید و موثر باشد. از این طریق می‌توان از انزوای سیاسی، فرهنگی و علمی ذی ربط آنان که زبان کتاب و دانش را نمی‌فه‌مند جلوگیری کرد. زیرا صاحت علم چندان دستخوش تغییر مدیریت‌ها و سیاست‌های گذرا و موقتی قرار نمی‌گیرد.

جنتی تصریح کرد: جوی جاری علم و رودخانه خرد نشان دانش بشری از پس قرون متمادی با گذر از هر مانع و عقبه و تنگنا خود را با طی راهی دراز دامن به اقیانوس بی‌انتهای دانش و معرف می‌رساند. ما را همین فخر بس که معجزه بزرگ و جاوید پیامبرمان رسول بیداری و اخلاق، کتاب است و در ان کتاب آسمانی و شریف آشکار و مبرهن و با زبان بین و گویا به قلم و قداست و منزلت آن قرآن سوگند خورده است.

جنتی با بیان این مطلب که باید تدبیری بی‌اندیشیم که کتاب جزو سبد خرید و کالای هفتگی، ماهانه، سالانه و انشاءالله روزانه ملت متمدن ایران شود گفت: باید چاره‌ای بیاندیشیم که ملت ما روزی به میمنت دوستی با کتاب و انس با کتاب و افزونی میزان مطالعه جشن برپا کند.

محمدرضا وسیع دبیر جایزه جهانی کتاب نیز در سخنانی در این مراسم گفت: وجه اشتراک همه کسانی که در اینجایزه شرکت کرده‌اند خدمت به زبان فارسی است.

وی افزود: ۱۵۰ سال کار علمی روی هم جمع شده و حاصل آن را در جایزه کتاب سال می‌بینیم. چرا که گاهی تألیف و انتشار یک کتاب ۱۸ تا ۲۰ سال زمان می‌برد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *