شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

ترامپ کشورهای عربی را به بهانه مبارزه با ایران خواهد دوشید

عبدالباری عطوان
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 501391
ترامپ کشورهای عربی را به بهانه مبارزه با ایران خواهد دوشید
ترامپ عمدا با سران عربستان، مصر و امارات عربی متحده تماس گرفت؛ کشورهایی که در محور «اعتدال عربی» قرار دارند. پس از این تماسها بود که لحن رئیس جمهور آمریکا در قبال این کشورها کاملا تغییر کرد و لحن تهدید آمیز آن علیه ایران افزایش یافت.
همزمان با این مسئله، چهار بالگرد آمریکا به یک اردوگاه در اطراف شهر «البیضاء» یمن که گفته می شد متعلق به القاعده است حمله کردند؛ حمله ای که در پی آن 40 نفر کشته شدند که بیشتر آنان زنان و کودکان بودند. در واقع این حمله، پیام محبت آمیزی برای ائتلاف متجاوز سعودی در یمن بود مبنی بر اینکه آمریکا از این ائتلاف حمایت می کند.
نکته دیگر اینکه، ما نمی‌دانیم در تماس 43 دقیقه ای ترامپ و ملک سلمان چه توافق هایی صورت گرفته است، ولی شواهد نشان می دهد که عنوان این توافق ها دشمنی با ایران و همپیمانانش در یمن، سوریه و عراق است و در مقابل عربستان تأمین مالی زیرساخت هایی را عهده دار خواهد شد که ترامپ وعده آن را داده بود تا بدین ترتیب آمریکا مجددا به عظمت خود دست یابد.
تنش علیه ایران از سوی ترامپ به معنای معاملات سلاح آمریکا با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به بهانه افزایش توانمندی نظامی آنها در برابر خطری است که ایران به وجود آورده است. شاید این معاملات، بخشی از «جزیه» (مالیات) باشد که ترامپ از این کشورها خواسته است که به خاطر حمایت از آنان باید پرداخت کنند.
 دو مسئله نشان میدهد که عربستان و اعراب خلیج فارس با مطالبات سیاسی و مالی ترامپ هماهنگ شده اند که عبارتند از:
نخست؛ کمک ریاض و ابوظبی به اقدامات دولت ترامپ درباره ممانعت از ورود شهروندان 7 کشور مذکور به آمریکا و در نظر گرفتن آن به عنوان اقدامات حاکمیتی و سکوت همه شیوخ مذهبی سعودی در قبال این اقدام و عدم انتقاد از آن.
دوم؛ «خالد الفالح» وزیر انرژی سعودی اعلام کرد که این کشور سرمایه گذاری خود را در بخش نفت و گاز و آمریکا افزایش خواهد داد؛ مسئله ای که در تأیید سیاستهای ترامپ در زمینه انرژی است. در واقع کشوری این سرمایه گذاری را دارد انجام می دهد که طرح های زیرساختی خود را به خاطر بحران مالی خود متوقف کرد و سیاستهای ریاضتی را در قبال ملت خود انجام میدهد. در واقع این مسئله فقط میتواند به منزله رشوه به واشنگتن باشد؛ زیرا که سرمایه گذاری در زمینه انرژی آمریکا به سود اعراب خلیج فارس و عربستان نیست.
 
ائتلاف عربی ترامپ شامل کشورهای پادشاه‌های عربی (6 کشور حاشیه خلیج فارس به همراه مغرب و اردن و مصر) خواهد بود. با وجود اینکه ثابت شده که برخی از شهروندان این کشورها در تروریسم دست دارند ولی شهروندان آنان از سفر به آمریکا منع نشدند؛ این مسئله تشکیل این ائتلاف را تقویت میکند.
در همین راستا، باید به تعهد ترامپ به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر مبنی بر تداوم حمایت نظامی از این کشور اشاره کرد. به هر حال ترامپ همان گونه که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود، با ایران مبارزه خواهد کرد، ولی با سرمایه و نیروی کشورهای عربی.
محور اعتدال عربی با قدرت بازگشته است و ایران و همپیمانانش هدف این محور هستند؛ این مسئله بدین معناست که عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تا دلار آخر خود دوشیده خواهند شد. این سیاست خطرناک آمریکاست با عنوان مداخلات مجدد نظامی و افزایش تنش و درگیری و تروریسم، و مطابق معمول در این میان، ملتهای منطقه قربانیان این سیاست خواهند بود.
منبع: فارس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خب البته نباید فراموش کرد که تغییر این حکومتها هم در نهایت از داخل و نیاز به تسلیحات دارد.