دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
رئیس ستاد مدیریت بحران:

غفلت از بهره‌وری آب در بخش کشاورزی/۵۲۰ شهر کشور با تنش آب مواجهند

دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 498196
رئیس ستاد مدیریت بحران گفت: در حالی که اکنون ۹۰ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود، از بهره‌وری آب در این بخش غفلت شده است.
غفلت از بهره‌وری آب در بخش کشاورزی/۵۲۰ شهر کشور با تنش آب مواجهند
به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل نجار صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد اظهار داشت: از مجموع ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب موجود در سطح کشور، سه درصد صرف شرب، هفت درصد صرف صنعت و ۹۰۲ درصد صرف کشاورزی می‌شود و باید دید که صرف این همه منابع آبی چه راندمانی به دنبال داشته است.
وی افزود: در زمینه آب کشاورزی و بهره‌وری از آب این بخش غفلت کرده‌ایم اما و لازم است در این زمینه توجه جدی صورت گیرد و روش‌های پیشینیان به ویژه در استانی نظیر یزد دوباره به کار گرفته شود.
نجار تاکید کرد: باید همت کنیم تا مدیریت صحیح مصرف آب را در همه زمینه‌ها به ویژه بخش کشاورزی داشته باشیم تا تنش آبی که اکنون به یک بحران در سراسر کشور تبدیل شده را شاهد نباشیم.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه سال گذشته ۵۲۰ شهر کشور با تنش آب شرب مواجه بوده‌اند، بیان کرد: ۷ هزار و ۵۰۰ روستا نیز با تانکر آبرسانی شدند اما به نظر می‌رسد اما منابع آبی برای پر کردن این تانکرها وجود نداشته باشد تا بتوانیم ماندگاری را در روستاها رقم بزنیم.
وی تاکید کرد: باید آب را با تمام وجود مدیریت کنیم و به فکر بهره‌وری آن باشیم و البته چشم ما به آسمان و نزول رحمت الهی است و تا جایی که مقدور باشد از کمک به استان‌های درگیر مسئله خشکسالی دریغ نخواهیم کرد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برنامه‌هایی که برای استان یزد در نظر گرفته شده است، افزود: بحث تامین اعتبار برای مطالعه فرونشست زمین که البته معتقدیم علت اصلی آن برداشت آب از سفره های زیرزمینی است، در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح مطالعاتی، با بروز این بحران مقابله کنیم.
نجار یادآور شد: با توجه به اینکه یزد استان قنات است، لایروبی قنوات می تواند بسیاری از این سازه ها را دوباره در مدار بهره برداری قرار دهد بنابراین لازم است در استان برآورد هزینه در زمینه لایروبی قنات‌ها انجام و اعلام شود تا نسبت به تامین اعتبار آن اقدام کنیم.
وی یکی دیگر از اقداماتی که برای استان یزد در نظر گرفته است با اختصاص بودجه برای مبارزه با مگس مدیترانه ای اعلام کرد و افزود: در اجرای طرح‌های حوزه کشاورزی مردم نیز باید مشارکت کنند و نباید شکل کار به صورتی باشد که همه امور در این بخش به عهده دولت گذاشته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *