يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

خطر کمبود آب در یزد

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 412077
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی در سال جاری و هم چنین ادامه خشکسالی در استان، آگاهی افکار عمومی برای مدیریت مصرف باید افزایش یابد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سید محمدرضا سیدحسینی در نشست مدیریت مصرف بیان کرد: متوسط میزان بارندگی در پنج ماه آبی سال جاری در استان ۴۷ میلیمتر بوده که این میزان در مقایسه با میانگین بلندمدت بارندگی زمان مشابه ۲۹ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: با توجه به پیش‎‎بینی‌‏‏های هواشناسی، تابستان آینده دمای هوا یک تا دو درجه گرم‏‏تر از سال‏‏های گذشته می‌شود که این میزان تاثیر بسیاری در افزایش مصرف آب و همچنین کمبود آب در سطح استان خواهد داشت.

سید حسینی تاکید کرد: برخورد جدی با مشترکین پرمصرف، ملزم کردن اداره‌ها و مکان‏‏های عمومی از جمله بیمارستان‏‏ها، هتل‏‏ها و دانشگاه‏‏‌ها به نصب شیرهای کاهنده مصرف و همچنین استفاده از روش‏‏های نوین آبیاری در فضای سبز این مراکز و جداسازی شبکه آب فضای سبز توسط شهرداری، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین به مواردی مانند توجیه کردن کشاورزان برای تغییر روش‎‎های آبیاری از غرقابی به روش‎‎های نوین، برگزاری جلسات با اصناف استان و آگاه کردن آن‏‏ها در بحث مدیریت مصرف و همچنین افزایش آگاهی آحاد جامعه برای مصرف درست آب تاکید کرد.

علی اسلامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این نشست، کمبود آب یزد را بسیار جدی دانست و گفت: در صورت عدم تامین آب از خارج از حوزه، منابع داخلی به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست و با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

وی، سرانه مصرف شهروندان را متناسب با امکانات ندانست و اظهار کرد: متاسفانه در بعضی شهرهای استان میزان مصرف ۵۰ درصد بیش از استاندارد تعریف شده و این نشان‏‏‌دهنده کم‏‏‌توجهی برخی مردم به شرایط و وضعیت منابع آبی استان است. با مشترکینی که مصرف آنها غیر متعارف باشد یا از آب شرب برای مصارف غیرضروری استفاده کنند، برخورد جدی می‌شود.

اسلامی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف از جمله اطلاع‏‏‌رسانی از طریق قبوض آب، نشست با ائمه جماعت استان، پخش پیام از طریق صدا و سیما، همکاری با آموزش و پرورش و حضور کارشناسان در مدارس استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حضور گروه مروجین در سطح شهر تاثیر بسیاری در زمینه ترویج فرهنگ صرفه‌جویی داشته است و در سال جاری این گروه به صورت فعال‏‏تر عمل خواهد کرد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری با تخصیص مناسب آب انتقالی، آب جاری در شبکه‏‏‌های شهر از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و در صورت قناعت در مصرف در طول سال، امکان توزیع آب با کیفیت مناسب خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *