پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
۴
کارشناس مسائل آفریقا در گفتگو با جهان نیوز:

ریشه اصلی کودتا در نیجر به نارضایتی مردم از سیاست‌های استعماری فرانسه برمی‌گردد/ بالارفتن پرچم روسیه در اعتراضات به معنای اعلام دشمنی با فرانسه است/ غربی‌ها با سیاست اسلام هراسی مثل تشکیل بوکوحرام سعی می‌کنند جلوی ورود ایران به غرب آفریقا را بگیرند

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 845696
یکی از اقدامات برای بستن راه ورود ایران به غرب آفریقا، ایجاد گروه‌های تندرو افراطی و داعشی مانند بوکوحرام بود.
ریشه اصلی کودتا در نیجر به نارضایتی مردم از سیاست‌های استعماری فرانسه برمی‌گردد/ بالارفتن پرچم روسیه در اعتراضات به معنای اعلام دشمنی با فرانسه است/ غربی‌ها با سیاست اسلام هراسی مثل تشکیل بوکوحرام سعی می‌کنند جلوی ورود ایران به غرب آفریقا را بگیرند
گروه بین الملل جهان نيوز: جعفر قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در گفتگو با جهان نيوز درباره تحولات اخیر در کشور نیجر، اظهارداشت: ریشه اصلی کودتا در کشور نیجر به نارضایتی مردم این کشور از سیاست‌های استعماری فرانسه برمی‌گردد که سال‌ها توسط فرانسوی‌ها تحقیر شدند و حالا دارند پاسخ می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها و بخصوص فرانسوی‌ها بواسطه این نگاه تحقیرآمیز هیچ اهمیتی برای مردم نیجر قائل نبودند، بیان کرد: می‌توان گفت این کودتا به نوعی یک انقلاب ضد استعمار فرانسه هم است. چراکه پس از کودتا وقتی مردم فضا را مناسب دیدند علاوه بر اینکه دفتر حزب حاکم را که دست نشانده فرانسه می‌دانند آتش زدند، همزمان به سفارت فرانسه هم حمله کرده و درب آن را آتش زدند.

کارشناس مسائل آفریقا درباره تجمع معترضان با پرچم روسیه در مقابل سفارت فرانسه در نیجر، گفت: بالارفتن پرچم روسیه در این تجمعات اعتراضی، حاشیه این حرکت عمومی است. در کشور مالی همسایه نیجر هم چنین کاری شد اما اینها به معنای نقش آفرینی روسیه در این قضایا نیست. مردم معترض نیجر می‌دانند غربی‌ها و فرانسه دشمن روسیه هستند و شاید بالابردن پرچم روسیه به معنای نوعی اعلام دشمنی با فرانسه است نه طرفداری از روسیه یا اینکه معترضان تحت حمایت روسیه باشند.

قنادباشی در ادامه با بیان اینکه روسیه هیچ کار تبلیغاتی در آنجا نکرده که تاثیرگذاری داشته باشد و بتواند مردم را به صحنه آورد، خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌های دنیا مدعی هستند که پشت این حوادث روسیه است. در حالی که برای تحقق آن ابزار و مقدماتی لازم است که فعلا در نیجر مشاهده نمی‌شود و فقط در حد بالابردن پرچم روسیه آن هم در یک نقطه بوده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا خروج استعمارگران از نیجر فرصت مناسبی را برای همکاری کشورهای اسلامی و دوست با نیجر فراهم خواهد کرد؟، گفت: فرانسوی‌ها برای اینکه از نفوذ کشورهای اسلامی مانند ایران که پیام‌های نوین و جذابی دارند در غرب آفریقا جلوگیری کنند طی دو دهه گذشته تلاش زیادی انجام دادند.

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به اینکه یکی از اقدامات برای بستن راه ورود ایران به غرب آفریقا، ایجاد گروه‌های تندرو افراطی و داعشی مانند بوکوحرام بود، خاطرنشان کرد: غربی‌ها با ایجاد این گروه‌ها تلاش کردند تا چهره بدی از اسلام در غرب آفریقا نشان دهند تا از طرفی مردم این مناطق از اسلام سیاسی متنفر شوند و از طرف دیگر فرانسه و دیگر کشورهای غربی به بهانه مبارزه با این گروه‌های افراطی که خودشان  مسبب ایجاد آن بودند حضور نظامی در این مناطق داشته باشند.

قنادباشی در ادامه افزود: با ایجاد این گروه‌های داعشی، نهضت‌های اسلامی که در این منطقه می‌خواستند رشد کنند به حاشیه رانده شدند. چراکه این گروه‌ها نگران این بودند که با هر حرکتی به افراطی بودن و داعشی بودن متهم شوند.

وی در پایان با بیان اینکه اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که سیاست‌های داعشی فرانسه در غرب آفریقا شکست خورده است، گفت: با شکست سیاست‌های استعماری غربی‌ها در این منطقه فرصتی ایجاد می‌شود که برادران مسلمان در کشورهای اسلامی برای حرکت‌های  اسلامی به وحدت برسند. لذا همه اقدامات غربی‌ها و فرانسه برای تعویق همکاری میان کشورهای اسلامی و گسترش اندیشه مقاومت در غرب آفریقا شکست خواهد خورد.
https://jahannews.com/vdcf1tdcvw6djva.igiw.html
jahannews.com/vdcf1tdcvw6djva.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دوران فرانسه در آفریقا تمام شده
محمود
Iran, Islamic Republic of
استعمار انگلیس و فرانسه هر دوتا بدند ..
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف فراوان است که جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال از آفریقا غفلت کرده، در حالی که باید از همان نخستین سال پیروزی انقلاب، با نفوذ به آفریقا، مردم ستمدیده این قاره ثروتمند را علیه استثمارگران غربی و شیوخ وهابی میشوراندیم و با آنان بهترین روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را برقرار میکردیم. آن وقت عمق استراتژیک ایران هزاران کیلومتر گسترش می یافت، و سربازانی شجاع و فداکار برای اسلام و ایران میداشتیم.
ایران باید آفریقا را مجذوب خود کند.
United Arab Emirates
همانطور که در کشور عزیزمان غربزدگی چون غده سرطانی گریبانگیر ما شده .