شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۱۲
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌و‌گو با جهان نيوز:

دولت می‌خواهد حل پرونده هسته‌ای را در کارنامه خودش ثبت کند/ قصد دولت برای دستاوردسازی نباید باعث تضییع حقوق ملت شود

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب: 764721
رضایی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود ممکن است در قالب جدیدی دوباره احیا شود، گفت: در جلسه‌ای که در کمیسیون امنیت ملی برگزار شد این نکته را از جناب آقای عراقچی پرسیدم که آیا ممکن است تحریم‌های برداشته شده در قالب جدیدی احیا شود که آقای عراقچی به صراحت امکان آن را منتفی ندانستند.
دولت می‌خواهد حل پرونده هسته‌ای را در کارنامه خودش ثبت کند/ قصد دولت برای دستاوردسازی نباید باعث تضییع حقوق ملت شود
گروه سیاسی جهان نيوز: گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) در جریان است. هیئت های دیپلماتیک حاضر من جمله ایران یا در وین مسقر هستند یا برای اخذ تصمیمات جدید به پایتخت‌هایشان بر می‌گردند. دولتی ها و طرفداران آنان پس از روی کار آمدن دولت جوبایدن به احیای برجام امیدوار شدند و به دنبال این هستند که تا پیش از پایان دولت دوازدهم این گفت و گوها به نتیجه برسد. چندی پیش هم روحانی خبر از شکسته شدن تحریم ها داد.

در همین باره، دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با جهان نيوز، با بیان اینکه آمریکایی‌ها در برداشتن تحریم‌ها و موانع موجود سخت‌گیری های بسیاری دارند، اظهارداشت: آمریکایی‌ها تا به امروز بر برداشتن تحریم‌هایی مانند چرخه دلار موسوم به یوترن، برداشتن برخی تحریم‌ها مانند کاتسا، برداشتن تحریم برخی شرکت ها، نهادها و افراد و... سخت‌گیری و سنگ اندازی می‌کنند. در کنار این سخت‌گیری ها تا به امروز آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درخواست‌های زیادی دارند که نمونه آن از بین بردن ماشین‌های سانتریفیوژهای نسل جدید است، در صورتی که موقع دادن امتیاز هیچ نگاه رو به جلویی ندارند بلکه بیشتر به دنبال افزایش محدودیت‌ها برای جمهوری اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود ممکن است در قالب جدیدی دوباره احیا شود، گفت: در جلسه‌ای که در کمیسیون امنیت ملی برگزار شد این نکته را از جناب آقای عراقچی پرسیدم که آیا ممکن است تحریم‌های برداشته شده در قالب جدیدی احیا شود که آقای عراقچی به صراحت امکان آن را منتفی ندانستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه مذاکره در سایه تهدید موجب معتبرسازی تهدید از طرف مقابل می‌شود، بیان کرد: تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی نباید بیش از این موجب زیاده‌خواهی و زیاده گویی طرف مقابل شود. هرچند دولتی ها همه مترصدند که در پایان دوره خود حل این پرونده را به عنوان نکته مهمی در کارنامه دیپلماسی شان قرار دهند و برای خود دستاورد سازی کنند ولی این کار نباید به نحوی باشد که موجب تضییع حقوق جمهوری اسلامی و منافع ملت شود.

رضایی در پایان با اشاره به نظارت مجلس بر گفتگو‌های برجامی، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی بر پایه طرح راهبردی لغو تحریم‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی و سیاست کلی نظام ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۹ دی ماه سال گذشته، بر مذاکرات انجام شده نظارت کرده و خواهد کرد تا مانع از تضییع حقوق جمهوری اسلامی و ملت نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز میگفتند دولت برای انتخابات ، در مذاکرات وین عجله میکند ، حالا میگویید دولت میخواد در کارنامه خودش ثبت کنه ، ولی واقعیت آینه که اگر این دولت در وین به توافق نرسد ، دولت بعدی چندین قطعنامه شورای امنیت برای کشور می آورد.
Iran, Islamic Republic of
اگر بار دیگر دولت تن به ذلت داد، نمایندگان مجلس نیز باید پاسخگو باشند
Iran, Islamic Republic of
جلوی این مذاکرات نمایشی را بگیرید که غیر از زیان چیزی برای ملت ندارد
Iran, Islamic Republic of
این دفعه دیگه بعضی ها نیستند که نمایندگان رو ساکت کنن...ببینیم چیکار میکنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
میخواهید مذاکرات هسته ای را متوقف کنیم تا وقتی که شماها عهده دار دولت شدید . آن وقت مذاکره و توافق شود تا به نام شما تمام شود .
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
Denmark
برادر بزرگوار ، کاستن از آلام و رنج های مردم ، این دولت و آن دولت ندارد . .
Iran, Islamic Republic of
دولت اگر بلد بود و می توانست در 8 سال گذشته تحریم ها را لغو می کرد.
سلام
Romania
این آقایون این روزهای حساس و سرنوشت ساز در وین چه کار میکنند !! ؟..
Iran, Islamic Republic of
...
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
...