جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آموزش و تربیت؛ فلسفه ماه مبارک رمضان

عبد النبی نمازي
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 496287
دین مبین اسلام، رمضان را به عنوان توشه سال معرفی می‌کند، بنابراین شایسته است در آستانه حلول ماه رمضان مساجد و هيأت‌های مذهبي با تهيه بسته‌هاي غذايي همسايگان نيازمند در محدوده جغرافيايي هر مسجد را به صورت محترمانه و ناشناس كمك و ياري كنند.
جهان نيوز - آیت الله عبد النبی نمازي*: امام جعفرصادق(علیه السلام) می‌فرمایند: بالاترین جهادها، روزه داری در هوای گرم است، از همین رو باید به روزه داران تبریک گفت.
شب زنده داری‌هایی که به برکت ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، باید ارج نهاده شود، در روایات آمده است که در روز قیامت همه چشم‌ها به جز سه چشم گریان هستند؛ یکی از این چشم‌ها عبارت از چشمی است که در راه خدا بیدار بوده که شامل سحرخیزان می‌شود.
نکته مهم و قابل توجهی که همه باید در جمع بندی جهاد اکبر داشته باشند، این است که نباید تصور کنند که اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام دادند، اختصاص به این ماه دارد.
 اعمالی که انسان در طول ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد، باید در طول سال ادامه داشته باشد، خداوند سبحان که یکی از صفاتش ربوبیت است و بندگان را تربیت کرده و پرورش می‌دهد؛ انسان را در ماه مبارک رمضان آموزش و پرورش می‌دهد که انسان باید از این آموزش و تربیت برای طول سال استفاده کند.
یکی از فلسفه‌های ماه مبارک رمضان تمرین جهاد با نفس است، انسان باید این تمرین مبارزه با نفس را پس از ماه مبارک رمضان نیز ادامه دهد، آثار و برکاتی که برای ماه مبارک رمضان بوده، باید حفظ شود.
 عادت به کم خوردن، کم خوابیدن، کم سخن گفتن، لقمه حلال خوردن، دروغ نگفتن، غیبت نکردن، غیبت نشنیدن، به نامحرم نگاه نکردن، احسان به فقرا، صله رحم کردن و رعایت حقوق والدین از برنامه‌های تربیتی به شمار می‌رود که خداوند متعال در ماه رمضان به بندگانش آموخته است.
انسان باید بداند که به جز ماه مبارک رمضان نیز می‌تواند این کارها را انجام دهد، انسان نباید عبادت‌ها و بهره هایی را که از ماه مبارک رمضان کسب کرده، در ماه‌های دیگر از دست بدهد؛ فلسفه روزه طهارت، پاکی و تقواست؛ انسان باید این طهارت را در طول سال حفظ کند.
دین مبین اسلام، رمضان را به عنوان توشه سال معرفی می‌کند، بنابراین شایسته است در آستانه حلول ماه رمضان مساجد و هيأت‌های مذهبي با تهيه بسته‌هاي غذايي همسايگان نيازمند در محدوده جغرافيايي هر مسجد را به صورت محترمانه و ناشناس كمك و ياري كنند.
خداوند اطعام به نيازمندان را خيلي دوست دارد، اطعام نيازمندان بايد با هدف رضايت خدا و به دور از تظاهر و ريا و خودنمايي باشد تا مورد قبول خداوند باشد.
افرادي كه قصد دارند، در ماه مبارك رمضان افطاري بدهند، از سفره‌هاي رنگين و انواع غذاها پرهيز كنند و با در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتي از غذاهاي ساده براي اين افطاري استفاده كنند.
 باید از لحظه لحظه فرصت رمضانی دیگر که خداوند به بندگان خود اعطا کرده، استفاده کنیم، زیرا فرصت‌ها زودگذر هستند.
 از اين رو ماه مبارك رمضان را مغتنم شمرده، از اين ماه بيشترين بهره‌برداري را داشته باشيد؛ چون انسان هميشه سالم نيست تا بتواند از فرصت ماه رمضان بهره‌برداري كند.
گاهي بدن انسان روزه است، اما گاهي به سبب غيبت، تهمت و گناه چشم و زبان و گوش در حال افطاركردن روزه است.
* عضو مجلس خبرگان و نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان
مرجع : روزنامه قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *