جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱۷
۶۳
درباره مجموعه تلویزیونی «پرده نشین»

روایتی از علمایی که میان مردم‌اند و قاضی و پلیسی که نمی خواهند با توصیه مملکت اداره کنند

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 397649
این مجموعه تابش نور به نقاطی از جامعه است كه سالم و مسلمان می زید. تابش نور به علمایی است كه در بی خبری رسانه ها با مردم اند و میان مردم... نور به زندگی آن قاضی و پلیسی است كه می تواند الگو باشد. به همكاران و هم فكرانش بفهماند قانون باید برای همه اجرا شود و با توصیه عمه و خاله نمی شود مملكت را اداره نمود.
روایتی از علمایی که میان مردم‌اند و قاضی و پلیسی که نمی خواهند با توصیه مملکت اداره کنند
گروه فرهنگ جهان نيوز - دكتر جلیل محبی*: این شبها مخاطب ایرانی تلوزیون داستانی را دنبال می كند كه آسیب هایی از جامعه ما را از سر حكمت به نقد كشیده است. داستانی از روابط خانوادگی، تربیت، خاندان روحانیون، فساد اقتصادی، آقازاده ها، معماری خانه ها، كشاورزی و آسیب های آن، دنیازدگی و آخرت گرایی تا منبر و روضه سیدالشهدا علیه السلام كه من همه را سبك زندگی اسلامی_ایرانی میدانم، فی الجمله دست به هم داده اند تا چند ده میلیون ایرانی را پای تماشای خود بكشانند...

سالیان سال است كه دغدغه علوم اسلامی دارم و سوالات متعدد كه هنر اسلامی و علوم اسلامی هست یا خیر و چنانچه هست چگونه می توان به مرزهای آن دست یافت. از میان همه نظریات مطرح شده در این حوزه آنچه مورد اقبالم واقع شده نظریه ای كاربردی در این زمینه است: علم و هنر اسلامی بدون عالم و هنرمندی كه گوشت و پوست و خونش با دین خدا عجین نشده باشد قابل تحقق نیست.

یادم هست كه در رمان بیوتن امیرخانی شخصیتی را می دیدم آشنا به فقه اسلامی كه صرفاً به عنوان یك سوژه مطالعاتی به فقه نگریسته بود. همه فقه ما را می دانست بدون آن كه با آن همراهی و همدلی كند. مانند این كه مثل منی برود و كابالیسم یا كریشتامورتی بخواند و در آن زبده شود!

هنر و علم اسلامی هم اینگونه است. این كه گفته اند با دستور العمل هنر اسلامی تولید نمی شود از همین روست كه هنرمند باید حرفش را از سراچه دل و از آستانه ذهنش تقدیم نماید و الا می شود شعار و كاسبی با آن ...

خلاصه آنكه هنر و علم اسلامی در یك كلام حاصل مسلمان "شدن" یك انسان با ذوق است كه تجربه صیرورت خود را به نویسندگی و كارگردانی می كند.

سریال پرده نشین از این دست هنر است.

من و ما، این سریال را نه به واسطه این كه در آن روحانی نشان داده كه در خیلی از سریالها و فیلم های سینمایی این كار را كرده اند و نه به این واسطه كه روحانیت را سلامت نشان داده كه باز این كار در بسیاری از آنها اینگونه نشان داده است می بینیم و می پسندیم. این مجموعه را به این واسطه می بینیم كه سریالی از معیارهاست.

مگر ما نمی دانیم كه میان روحانیت انسانهای ناسالم كم نیستند؟ مگر آقازاده ها كم اند؟ نیستند مگر آقاهایی كه زاده هایشان را حمایت می كنند؟

مگر روحانیت ما همه اهل مردم داری اند؟ مگر روحانیت ساده نزیست كم نداریم؟ مگر همه روحانی های ما به فكر حل مشكلات مردم اند؟

مگر در قوه قضاییه ما سفارش پذیری و تبعیض نیست؟ مگر نیروی انتظامی ما بعضاً مرتكب بی عدالتی نمی شود؟

مگر معماری خانه های ما مانند لوكیشن های زیبای این سریال است؟

خیر اما...

این مجموعه تابش نور به نقاطی از جامعه است كه سالم و مسلمان می زید. تابش نور به علمایی است كه در بی خبری رسانه ها با مردم اند و میان مردم. از خدا می ترسند و حب دنیا ندارند و می دانند و باورشان شده است كه حب الدنیا رأس كل خطایا.

نور به زندگی آن قاضی و پلیسی است كه می تواند الگو باشد. به همكاران و هم فكرانش بفهماند قانون باید برای همه اجرا شود و با توصیه عمه و خاله نمی شود مملكت را اداره نمود.

نور به خانه های تاریك و فرسوده ای است كه برجهای سیمان و آهن و سنگ جای آن را گرفته اند. نور به حیاط هایی است كه حوض دارد و اتاقهای كنار هم كه خانواده هایی را كنار هم جمع می كرده است.

* * *

اینكه مردم ما به حق از خیلی از آسیب ها ناراحتند و شاكی علتی بس واضح دارد. الگوی حكومت داری برای مردم ما عهد نامه مالك است و سبك زندگی ائمه اطهار. از رهبری عزیزمان و تعداد معدودی از مسؤولین كه بگذریم كدام صاحب منصب ما نشان داده است كه آن گونه زندگی می كنند...

پرده نشین سریال معیارهاست. برای این كه فراموش نكنیم چگونه باید به مردم محبت كنیم...

* مسؤول بسیج حقوق دانان
منبع: پارس نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تحلیل خوبی بود سریال بدی نبود ولی ایرادات جدی هم داشت
طنازرستمی
متاسفانه در این سریال روحانیون و طلبه ها رو بسیار بد نشان دادن افراد عمامه به سر را عمدتا چاق وفربه نشان دادند که این خوداین پیام را به مخاطب میداد که اینها مشتی پورخورو نادان انند
حسن
این نظر شخصی شماست و قابل پخش نیست چون که بنده اصلا چنین چیزی را به این صورت روشن و وحشتناک شما بیان کرده اید ندیدم
Canada
ولی طناز خانم راست میگن.
علی عزیزی طلبه قم
من هم که خودم طلبه ام همین عقیده رو دارم.درسته که فیلم نکات مثبت زیادی را داشت و نقش اول آن یعنی آقای شهیدی تا حدود زیادی نسبت به فیلمهای دیگر نقش روحانی و حرکات و سکنات او را خوب اجرا میکرد ولی کسی که نقش حاج آقای مهدوی را بازی میکرد قبلا در دیگر سریالها نقش یک فرد قالتاق و خشن و بدزبان و یاغی بازی میکرد(مانند سریال دودکش و ساختمان پزشکان و دزد و پلیس و...)که به نظرم هر کس چنین شخصی با این سابقه را در نقش یک روحانی مثبت میدید ناخودآگاه خنده اش میگرفت.ولی در کل زندگی یک روحانی را فارغ ازاشخاصی که نقشها را اجرا میکردند ،خوب به تصویر کشیده شده بود.فی المثل در دیگر فیلمه و سریالها که روحانی وجود داشت ،بازیگر بصورت کلیشه ای و تقلید صرف و ناموزون بعضی از حرکات مانند گرفتن تسبیح به دست یا دست کردن در آستین عبا و یا پوشیدن لباده را انجام میداد در حالیکه شاید از هر 200روحانی یکنفر لباده بپوشد یا دست در استین کند و یا حتی تسبیح را آشکارا مثل علم حضرت عباس نشان دهد و در بوق و کرنا کند واز طرفی هیچ مباحثه علمی و سرو کار داشتن با کتاب را به تصویر نکشد.چیزی که در این فیلم بود سر و کار داشتن یک عالم و روحانی با انواع کتابها یا گذاشتن عرقچین و دیگر مواردی که در بین روحانیون در این سن و سال فراوان است را بخوبی به تصویر کشیده بود و حتی حجب و حیای روحانی در مواجهه با نامحرم و پایین انداختن سر و...وهمینطور شوخیهای طلبگی را دربین طلاب جوان خوب به تصویر کشیده بود.ولی در برخی دیالگها شاید زیرکانه برخی سوءظن ها را نسبت به روحانیت به تصویر کشیده بودمثلا آنجاییکه خانم انصاری به یک خانم دیگر گفت که حاج آقای شهیدی مایل نیستند که از اعتبار خود و لباس روحانیت برای آزادکردن فرزندش از زندان استفاده کند.این جمله به ذهن مخاطب القاءمیکند که روحانیون اگر بخواهند میتوانند از لباس خود برای دور زدن قانون استفاده کنند.در حالیکه در بین روحانیت شاید از هر ده هزار نفر هم یکی از این لباس چنین استفاده ای نکند چون نمیتواند و در معرض تهمت فراوان است.البته دیالوگهای دیگری هم بود که زیرکانه یا شاید موذیانه سعی داشت وجهه روحانیت را خراب کند که البته ممکن است از روی جهل و عدمآگاهی نویسنده یا کارگردان بوده باشد.والله العالم
با تشکر از جهان نیوز که نظرم را به عنوان یک طلبه منتشر میکنید
علی
این از هنر بازیگر هست که بتونه تو تمامی نقش ها بازی کنه...حالا شاید یه جا دزد باشه یا یه جا مطرب (فیلم مکس آقای فرهاد آییش) یا خلافکار به تمام عیار ... این دو عزیز نقش روحانی رو عالی بازی کردند... طرز راه رفتن آقای آییش، لحن صحبتشون ، تواضعشون همه خوب بود...هومن برق نورد هم همینطور... چون حالت شاگردی نسبت به آقای شهیدی داشتند ، طرز بازیشون طوری نبود که بخوان از آقای شهیدی سبقت بگیرند و این هنر یک بازیگره... و ممکنه از پس هر هنرمندی بر نیاد...
علی عزیزی
من نگفتم که نقششون رو بد بازی کردن.عرض کردم کسی که همیشه نقش آدم قالتاق و منفی بازی میکنه حالا بیاد یکمرتبه نقش فرا مثبت بازی کنه اون هم نقش روحانی با سواد و مثبت،خود بخود باعث تمسخر و خنده ی بینندگان میشه و این امر نا خودآگاه است.مثل اینکه یه زن که همیشه نقش فاحشه و بی حیا بازی کنه و حالابیاد نقش یه زن خداترس و با تقوا و چادری بازی کنه.خب این خود بخود به ذهن مخاطب القاء میکنه که پس میشه چنین اشخاص منفی لباس انسانهای مثبت را به تنکنند..در نتیجه این استنباط میشه کرد که روحانیون نیز افراد منفی ای هستند که در لباس مثبت درآمده اند.این یک مساله روان شناختی است و وگر دقت کرده باشید در فیلمهای هالیوودی ضد اسلام نیز از این ترفند موذیانه ابرای کوبیدن اسلام استفاده میکنند و اگر شما این فیلمها را کالبد شکافی کنید متوجه خواهید شد
علی
کدوم صحنه ای از این فیلم حس تمسخر بهمون دست داد؟؟
این نظر شخصی شماست و من با اون مخالفم... یعنی نگاهمون با هم متفاوته...


نقشی که رضا عطاران در فیلم دهلیز بازی کرد.... شاید هر کسی قبل ازینکه فیلم رو ببینه میگف مگه میشه عطاران بتونه نقش جدی بازی کنه؟؟که دیدیم خیلی هم خوب بازی کرد...


ببخشید ذات این بازیگرا که نقشای منفی بازی میکنن، به قول شما قالتاق یا عرق خور و خلافکار که نیس... این بندگان خدا یعنی تا ابد باید نقشهای منفی بازی کنن؟؟؟.. ببخشید ولی به نظر میرسه شما هنوز به معنی واقعی کلمه هنر و هنرمند پی نبردید... اتفاقا چهره های جدید بود از روحانیت...چون ما عادت کردیم به دیدن یه عده بازیگر که دائماً نقش روحانی رو بازی میکنن...مثلا آقای فخرالدین صدیق شریف... ولی آیا این درسته؟؟؟
به نظر من که سریال خیلی خوبی بود
متاسفانه این سریال و جهه روحانیون را تخریب کردو افراد روحانی را ... نمایش داد که ...
مهردادبابصیرت و نابغه و متفکرواسلام شناس
من نظربسیارمهمی دارم که قطعا منتشرنخواهدشد ولی هدفم از این نوشته این است که ... بصیرت و آگاهی دهم
عزیزم من سخت بر این اعتقادم که همان گونه مرحوم جلال آل احمد کتاب خدمت و خیانت روشنفکران را نوشت اکنون وقت آن است که یک متفکر ازخودگذشتی کند و کتابی راجع به خدمت و خیانت روحانیون بنویسد من روحانیون جامعه ام را به سه گروه تقسیم میکنم گروه اول روحانیون صالح و گروه دوم روحانیون طالح و گروه سوم روحانیون ... میباشند و باید اضافه کنم که امام راحل و مقام معظم رهبری و مصباح یزدی درزمره روحانیون صالح اند و این گروه کاملا دراقلیت اند اما روحانیون طالح منافقان و پول پرستان و خائنانی مثل ... ... ... و ... هستند که این ها هم دراقلیت اندو جای این افراد قطعا درجهنم خواهدبود اما گروه سوم که روحانیون انگل نامیده شده اند روحانیون ضدانقلاب و فاسدی نیستند ولی افراد قشری مرتجع و سالوس اند و هیچ فایده ای نه برای دنیای این ملت ونه برای اخرت این ملت ندارند و اینها منتهی الآملشان این است که دستشان راببوسند و جلب توجه کنند و قدرت تفکرندارند... مثل ... ... ... و ... و ... و ... وخیلی ازافراد دیگر که این گروه روحانی دراکثریت اند وهمه بدبختی اینجاست که مردم ایران اسلامشان را ازاین افراد ... گرفته اند و دچار این انحطاط ملی شده اندنمونه این روحانیون را میتوانید ...
مهردادبابصیرت
?... ممکنه براتون دردسربشه
مهرخواه
این تقسیم بندی شما کاملا نادرست است.
خواستید با دست بندی طبقه اول و پناه بردن به آنان؛وجهه سایر طبقات رو مخدوش کنید که این نشانگر روحییه ناسالم شما در مورد روحانیون است.
در پایان دوست عزیز من باب یادآوری باید بدانی که بیشترین شهید در جنگ تحمیلی(نسبت به جمعیت روحانیون) از روحانیون بوده که این بیانگر اکثریت صادق است نه حرف شما که اقلیتند.
حرفتان تا اندازیه ای درسته در این تقسیم بندی ولی قشر اول در اکثریت مطلق است و قشر دوم هم به نسبت قشر سوم افرادشان زیادتر است ولی قشر سوم در اقلیت اند و چون اگر یک روحانی خراب از کار دراید مصداق اذا فسد العالم فسد العالم پیدا میکند فلذا یک روحانی فاسد هم برای جامعه اسلامی زیاد است چه برسه به 100 تا مثلا.برخلاف اینکه اگر یک معلم یا پزشک یا خلبان یا هرکس دیگر خراب باشد آنوقت مردم به دیگر هم صنفیهای اینان تعمیم نمیدن ولی اگر یک روحانی خراب باشد و فساد کند مردم همه روحانیت از صدر تا ذیل را مورد لطف و عنایت قرار میدهند چون مردم از یک روحانی که دروس اسلام و حلال و حرام را خوانده و بلد است و دیگران را موعظه میکند به اندازه سر سوزنی توقع ندارند که فساد و خرابکاری کند.این یک واقعیت است.من خودم طلبه ای هستم و با طلبه هایزیادی سابقه آشنایی و رفاقت قدیمی دارم و در بین مردم هم بسیار هستم ولی شاید از هر دو سه هزار نفر یک نفر باشد که در تقسیم بندی شما جزو قشر سوم باشد.
آرمان
اقای مهرداد که علی الظاهر از خود ممنون هستی و چون ظاهرا کسی تحویلت نگرفته از خودت تعریف میکنی و خودت رو نابغه و اسلام شناس و متفکر میدونی
اولا شما داری تقسیم بندی غلط میکنی چون اگه بخواهی این طور تقسیم کنی همه اقشار کشور این طوری تقسیم میشن
ولی چون من خودم تو کانون فرهنگی هنری مساجد هستم و دارم با طلبه ها و روحانیون زیادی برخورد میکنم این تقسیم بندی شما رو نمیبینم
بله تو همه صنف ها از هر جور آدمی هستند چون روحانیت که از آسمان نیومدند بلکه آدمهایی هستند مثل من و خدای نکرده شما
که در برابر امتحانات الهی یا پیروز میشن و یا شکست میخورن کلام در این باره زیاده که
اگر د رخانه کس است یک حرف بس است
امیدوارم این عینک بد بینی رو از چشمت در بیاری و به قول خودت با همین عینک تو اسلام تفکر نکنی
Finland
سید طلبه
اولا؛ با تقسیم بندی که شما انجام داده اید. خودتان را به عنوان یک طلبه روشن فکر در کدام قسم قرار می دهیم.
دوما؛ به عنوان یک طلبه کسی که استاد متعدد(مخصوصا درس خارج) داشته باشد و هر چند وقت یک باره استاد خود را عوض کند بدانید به جایی نخواهد رسید جز خود بزرگ بینی انشان و این که من در فلان درس حاضر بودم.
مهردادبابصیرت نویسنده کتاب خدمت و خیانت روحانیت
اینجانب به عنوان یک طلبه که خداوند توفیق درس خواندن در حوزه علمیه قم را به او داده و محضر آیت الله آملی و مصباح یزدی و سیدحسن خمینی وسایر بزرگان حوزه را درک کرده از کارگردان سریال پرده نشین به خاطرزحمتی که برای نشان دادن روحانیون با اخلاص و مردمی نشان داده تشکرمیکنم و دست ایشان را میبوسم اما اشکالاتی هم در این سریال وجود داشت که دوست داشتم به آنها اشاره کنم اما ازآنجا که اینجا جای خوبی نیست و ممکن است افرادمتحجر وقشری بهم حمله کنند و مرا موردسب و لعن قراردهند لذا بر آن شدم که با کارگردان مومن و دوست داشتنی این سریال آقای شعیبی درتلویزیون یک مناظره دوستانه داشته باشم و همینجا از ایشان دعوت میکنم که این دعوت دوستانه را بپذیرندتاباهم تبادل نظر و تضارب آرا داشته باشیم مجددا به آقای شعیبی سلام می گویم که بشارت قرآن است حسبنالله ونعم الوکیل
مهراوه
متاسفم برای آقای شعیبی این سریال مملو از بدآموزی بود
United States
اشتباهی مثبت دادم
خیلی تحلیل خوبی بود،انشالله همه صاحب منصبان در راه راست قدم بردارند و به وظیفه و تکلیف شان عمل کنند.در غیر اینصورت بایدمنتظر بلا باشند که کل زندگی شان را فراگیرد.
علی
این سریال جزو معدود سریالهایی بود که واقعیت ها رو گفت نه افراط داشت نه تفریط. درود بر کارگردانش
اصغر
در اين سريال آقاي شهيدي بجاي آقاي هاشمي رفسنجاني بود در پشت پرده كساني بودند كه پسرش را مجرم و راهي زندان ميكنند و با صبرو حوصله هاشمي همه چيز بعدا مشخص مي شود و در آخر هم كه آقاي مهدوي همان سيد حسن روحاني است آقاي هاشمي قدرت راتحويل روحاني ميكند
Romania
حتما کلی کیف کردی که این روابط پیچیده (؟؟) رو کشف کردی ...
این بنده خدا کیه که نابغه است . اسمشو ارسال کنید برای حاج آقا تا جایزشو بگیره
شیطونک915
جایزه شون هم چندتا دکترا از دانشگاه ازاد!!!!!!!
اگر هم نبود چند خاطره و ساندویچ براایشون!!!ههههه
شهاب الدین
کلی خندیدم!!!!!!
خداییش اینو از روی منطق وعقلِ خودت گفتی یا نه از روی احساسات ودلبستگی به اقایون دوستانتان!!!!
برادر یک کم عمق فکرتونو ببرید بالا تا بهت نخندن ملت!!!!
تنهایی فکر کردی یا کسی بهت گفت؟
اگه اينى باشه كه تو گفتى اين سريال تازه در مورد يكى از اقازاده هاى هاشمى بود احتمالا سريال پرده نشين ١ و ٢ و.. هم ساخته بشه!!?
اصغرآقا وافعا خسته نباشي تنها شباهت تحليل شما به سريال پرده نشين همون گندي بود كه محمدحسين زد وصداش پيچيد بقيه ش برعكس گفته شده برادر اصلا هدف تحليل سريال بود يا ساختن چيزي شبيه مستند ظهور؟؟؟؟
آخه هاشمی حوزه علمیه داره!!!!تازه حاج آقا شهیدی یه روحانی ساده بود سیاست مدار نبود.تازه پسرشم و کلا خانوادش خیلی خیلی بهتر از........
United States
من 5 ساله اصلا فیلم های صدا و سیما رو نمی بینم چون سرشار از کثافت و فساده و بشدت ضد دین هستند، ترجیح میدم فیلم امریکایی کره ای و ترکی فاسد رو ببینم اما فیلمای ایرانی رو نه ، اما خداییش خیلی فیلم قشنگیه ، و هرشب میبینم، کاری به بازیگراش ندارم موضوع و فیلمنامه اش قشنگه
سید
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برات عزیزم که دیدن فیلم های کشور های دیگر با اون همه اهداف و معیار های غلط رو به دیدن فیلم های ایرانی که حداقل در اونها ذکر خدا و ائمه هست و هزاران درس از دین و مکتب تشیع ترجیح می دی . برات دعا میکنم!
Iran, Islamic Republic of
آقای ... خاطره‌ساز و دختران و پسرانش یاد بگیرند
حسین
آقای حقوقدان ...!
هیچ فکر کردی چرا موضوع داستان(محمد حسین) میل به کار اقتصادی دارد بر خلاف میل پدرش؟ و هیچ تخلفی نکرده بلکه این سایت ها هستند که برای او پاپوش درست کرده اند؟ و چرا حاج آقا علیرغم نفوذش هیچ تلاشی برای آزادی دخترش و پسرش نمی کند؟
این فیلم چرا مقارن با رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی پخش می شود؟ آیا هیچ شباهت سازی وجود ندارد؟
شما می گویی نور به بخش هایی از جامعه تابیده؟ چرا این تابش فقط به بخشی از جامعه بتابد؟ اگر هدف سیاسی و تبرئه خاندان هاشمی در اذهان مردم نبود چرا سایر روحانیون فیلم مثل سایر روحانیون جامعه واقعی و ... شان داده نشده است چرا فقط در مدح این روحانی پرنفوذ است.؟
شهاب الدین
کاش عمیق تر تحلیل میکردید نه همینجوری!!
تورفتاراشون180درجه با رفتار خاندان هاشمی فرق داشت البته اون میرزایی نقشش خوب میخورد به اون دوستانی که میگید!!!
مسافر
شاید اگر خیلی خیلی سطحی نگاه کنید به این نکته برسید !!! ولی انصافا تفاوتهای زیادی بین آقای شهیدی فیلم و حاج آقا خاطره وجود داره ...
این تحلیل شما کاملا اشتباهه .
برادر عزیز. این چه قیاسی هست که کرده اید؟ بنده قصد تحلیل آقای هاشمی را ندارم. ولی کجای آقای شهیدی یک روحانی سیاسی را تداعی میکند؟ کجای آقای شهیدی یک روحانی صاحب منصب را به فکر می آورد؟ این بنده خدا کجا از امکانات ورایی و ماورایی در فیلم برخوردار است؟ قیاس درسی نیست و مردم نیز همچنین برداشتی ندارند.
محمدرضا
محمد حسین کجاش دنبال کار اقتصادی بود؟
سید
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر همه چیز رو با سیاست بازی قاطی می کنید؟؟
فی نفسه سریال بسیار موفق و خوبی بود که محبوبیت روحانیت رو بیشتر کرد و تشیع واقعی و توکل به خدا رو به مردم و جامعه آموزش داد. اینقدر سیاه نما نباشید عزیزان.
حبیب
Iran, Islamic Republic of
بعد از سریالهای "یوسف پیامبر" و "مختارنامه" و "معراجی ها" ، این بهترین سریال ساخته شده در رسانه ملی بوده. رسانه ای که باید دانشگاه باشد
از عوامل ساخت این سریال نهایت تشکر رو دارم خصوصا از آقای شعیبی
انشالله که این روند موفق ادامه داشته باشه
آرزوی توفیق دارم واستون
سریال خوبی بود ولی حیف که در حد همون فیلم می مونه و تو جامعه ما پیاده نمیشه
علی
هنوز سریال پخش نشده بود که جهان نیوز تو تیتر خبریش این سرال رو معرفی کرد و بعضی از دوستان نقد کردند به اینکه فرهاد آییش و هومن برق نورد که جز بازیگران طنز هستند چرا باید برای این نقش انتخاب بشوند و ازین حرفا.
ولی دیدیم چه طور آقای آییش نقش روحانی و یک عالم دینی رو عالی بازی کردند و هومن برق نورد که در محضر استادش درس پس میداد ... هر دو عزیز عالی بازی کردند...
... اونا هم لند می سازند شما پرده نشین.
صدا وسیما آرزوهایش را به فیلم تبدیل می کند . دگرفریبی خود قصه ای است ولی خود فریبی نمی دانم چه می شود
مسافر
فیل سوف ....
یا حق
واقعا از نظر هنری خیلی خیلی عالی بود هنر مندان خوب درخشیدند ولی محتوی فیلم تبلیغاتی در مورد روحانیان دین فروش بود
مهدوی
اقای حقوق دان خیلی سطحی وقسمتی هم جانبدارانه بود( مگر ما نمی دانیم كه میان روحانیت انسانهای ناسالم كم نیستند؟ )ازکجا باین آماررسیدی غالب قشر روحانیت سالم وپاک هستند باری به هرجهت تحلیل نکنیدوآمارندهید
احسنت
شیطونک915
درود بر بهروز شعیبی وبازیگرانی که خوب هنر نمایی کردند.البته جاهایی هم لنگ میزدند ولی در کل خیلی عالی بود!
کاش زندگی اقای شهیدی این سریال الگو می بود برای روحانیونی که در متن سیاست هستند مثلا اونایی که خاطره میگند و اقازاده هایی دارن خطاکار و مشکل دار کاش واقعا اینطور عمل میکردند.
اگر بچه اش خطاکرد اونو دست قانون داد نه فرار به لندن یا جاهای دیگه که اخرش هم معلوم نیست با چه شرط و شروطی اومد یا چه امتیازاتی گرفت!!! به هـــــر حـــــــال الان وقتِ نشان دادن عدالت قوه قضاییه هست وکلی مردم منتظر عدالت!!!!
جهانی ها درود برشماکامل تایید کنین!!
الف صبا
باتشکر از آقای شعیبی ودیگر هنرپیشه ها ودست اندرکاران این سریال جذاب وآرزوی موفقیت برای کارگردان سریال خوبی بود هرچند ضعفهایی در پرداختن به موضوع مهمی مانند روحانیت داشت چون مردم با دقت به اینگونه سریالها نگاه می کنن باتشکر وآرزوی موفقیت
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
قرار نیست هر سریال وفیلمی را دیدیم همزاد پنداری وهمانندسازی کنیم اگر یادتان باشد در جریان پخش سریال تلویزیونی یوسف پیامبر (ع)سرکشی وسفرهای نظارتی ایشان را با سفرهای رئیس دولت نهم ودهم مقایسه میکردند اما جای سوال است مگر رئیس دولت به اصطلاح اعتدال به سفرهای استانی نمی رود؟ودیگر اینکه اقای شهیدی روحانی پدر شهید و ساده زیست سریال پرده نشین کجا واقای هاشمی کجا ایا رفتارحاج اقای شهیدی که شخصی ساده زیست ومردمی است با رفتار هاشمی هیچ سنخیتی دارد ؟فلذا اینگونه برداشتها جفای به کارگردان وسناریست این سریال است.
محمد
همه جا هم خوب است هم بد فعلا گیرم خوبش را به پرده نمایش گذاشتند پس نقدت بیجاست
fz
Iran, Islamic Republic of
سریال خوبی بود ولی ای کاش....
تقی
ولی حیف چی
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم چه دلیلی داره و چرا ، شاید من آدم بسیار بد و فاسدی باشم که ان شا الله نیستم ولی هر وقت اسم هاشمی میاد حالم بد می شه - هر کی دوست داره فحش بده به من بده ولی من واقعا حالم بد می شه دلیلش رو هم نمی دونم ....
ناشناس
رویای دست نیافتنی
United States
باالاخره یک سریال واقعی از زندگی روحانیون دیدیم با تمام جزئیات شکست ها و پیروزیها ،
Iran, Islamic Republic of
عالي بود
بعد از 36 سال اولين سريالي بود كه سبك زندگي اسلامي ايراني را به زيبايي به تصوير كشيده بود
سريالي كه بدون دغدغه و استرس با خانواده ديديم
امیرحسین
سریال خوبی بود فقط
چرا تو گوش راست اقامه گفت
چرا 4تا الله اکبر گفت
چرا یک هفته قبل از ماه محرم تو حرم امام رضا شب قدر بود و.....
مالک
لطفا ایراد الکی نگیرید؛ اتفاقا من خیلی دقت کردم ببینم چپ و راست را رعایت میکنن یا نه ؛ که دیدم دقیقا درسته و توی گوش چپ اقامه میگفتن
اون 4تا الله اکبر هم مربوط به شروع اذان بود که برای طولانی نشدن ، صحنه کات شد به انتهای اقامه...
در ضمن شما چطور فهمیدی حرم امام رضا علیه السلام شب قدره؟؟
از سرمای زمستونیش یا از خلوتی صحن؟؟؟؟
مالک
بنظر من بعنوان کسی که از کودکی تا کنون با روحانیت حشر و نشر داشته ام این سریال در مقایسه با دیگر سریالهای پراشکال سیما ، واقعا یک شاهکار بود ، هرچند یقینا مثل هر کاری میتوان انتقاداتی را به آن واردکرد .
ولی در مجموع باید به آقای شعیبی عزیز و تیم همکارانشان بخاطر داشتن دغدغه مسائل دینی و اجتماعی و تلاش بسیار برای به تصویر کشیدن الگوی سبک زندگی اسلامی - ایرانی تبریک گفت و ایشان را برای برداشتن گامهایی بلندتر تشویق و یاری کرد.
روح آرامبخش حاکم بر فضای این مجموعه ستودنی بود - آرامشی که نشات گرفته از معماریهای زیبای ایرانی اسلامی و طبیعت دل انگیز ایران و از همه مهمتر آرامش قلب حاج آقا شهیدی بود ، بزرگترین پیام این سریال بود - اینکه با توکل به خداوند و دغدغه عمل به تکلیف میتوان هم آرام بود و هم مشکلات را برطرف کرد...
به بهروز شعیبی عزیز عرض میکنم به انتقادهای بیجا و کج فهمی ها و تهمتها توجهی نکن و محکم استوار در این راه قدم بردار که دعای مومنین بدنبال توست...
یاحق
منصور
Iran, Islamic Republic of
انصافا سريال خوبي بود وخيلي نزديك به زندگي مردم وروحانيت وهنرپيشه ها هم به خوبي در نقش خودشان ظاهر شدند ومصنوعي بازي نكردند از مجموعه شان تقدير ميشود
حامد
املای نانوشته فقط غلط نداره
اگه نسبت به سریال‌های کلیشه‌ای دیگه ببینیم
حقا فوق العاده بود
باید به آقای شعیبی و آقای رضوی و همه دست اندرکاران به ویژه آقای آئیش دست مریزاد گفت
خدا خیرشون بده
امیدوارم بعد از این بیشتر شاهد چنین سریال‌هایی در صدا و سیما باشیم