جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

تمجید یک استاد اخلاق از سریال پرده نشین

يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 398516
رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: در این سریال مواردی مثل علمی که در تقوا و تزکیه رشد یافته به خوبی نشان داده شد و اینکه چطور باید با قضایا عالمانه برخورد کرد و مردم در ادامه آن بتوانند حقایق را درک کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله روح‌الله قرهی، رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) در نشست تقدیر از عوامل سریال «پرده نشین» که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با تقدیر و تشکر از عوامل فیلم «پرده نشین» گفت: سریال «پرده نشین» کاری از باب اخلاص بود که صورت گرفت. عواملی که در این فیلم در کنار هم جمع شدند کار بسیار خوبی را تحویل دادند، من معتقدم عنایت خاصی از جانب خداوند به این افراد شده بود تا «پرده نشین» به ثمر نشیند.

وی ادامه داد: یکی از خصوصیات سریال پرده‌نشین این بود که تزکیه را به خوبی نشان داد که بر علم مقدم است. «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ». در این فیلم تزکیه حقیقی نشان داده شد و انسان ها عالمانه رفتار می‌کردند. شخصیت حاج آقا شهیدی و رفتار او با پسرش عالمانه بود و مهذب بود، نه خیلی کند و نه تند.

آیت‌الله قرهی تصریح کرد: کسی که مهذب باشد در عمل نشان می‌دهد. چیزی که در این فیلم به خوبی نشان داده شد تزکیه بود که علم آور است و در عرصه عمل نیز می‌تواند بروز و ظهور یابد. حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: «دو گروه کمر مرا می‌شکنند؛ گروه اول جاهلی است که مقدس باشد و گروه دوم عالمی است که به سخنان خود عمل نمی‌کند». یعنی عالمی که بی‌پروا باشد و فقط علم ظاهری در او وجود داشته باشد. علم حقیقی نور است و تبعا باید در فرد تزکیه ایجاد کند. ما یک علم کلی داریم و یک علم حقیقی. منظور حضرت در این جمله علم کلی است.

وی در ادامه سخنانش گفت: جاهل مردم را فریب می‌دهد و با خشکه مقدس‌بازی‌ها رفتارهای بیجایی بروز می‌دهد. نکته دردآور جمله حضرت درمورد عالم بی‌تقوایی است که مردم را نسبت به دین متنفر می‌کند. مردم می‌گویند اگر دین این است ما آن را نمی‌خواهیم.

آیت‌الله قرهی افزود: در این سریال مواردی مثل علمی که در تقوا و تزکیه رشد یافته به خوبی نشان داده شد و اینکه چطور باید با قضایا عالمانه برخورد کرد و مردم در ادامه آن بتوانند حقایق را درک کنند. این خصوصیت دیگر فیلم بود که باید به خاطر آن به عوامل «پرده نشین» تبریک گفت.

وی با اشاره به سلسله مباحثی که در دانشکده بسیج هنر در حال پیگیری است گفت: ما در این جلسات مباحثی رادرمورد اخلاق مطرح می‌کنیم. همه ما به تهذیب نیاز داریم. اخلاق یک درس نیست بلکه اخلاق روش روز و شب انسان است و نحوه رفتار با فرزند، رفتار با همکار و زندگی در جامعه را نشان می‌دهد. به این اخلاق عمومی می‌گوییم اما یک اخلاق تخصصی هم داریم.

آیت‌الله قرهی در ادامه سخنانش اضافه کرد: هنرمند باید اخلاق‌مدار باشد چون مردم هنرمند را الگو می‌دانند و این هنرمند چه خوب باشد چه بد مورد الگوبرداری مردم قرار می‌گیرد. گاهی هنرمند نقشی را بازی می‌کند اما جای دیگر نوع رفتار و کردارش طور دیگری است، این بُعد بیرونی قطعا اثر دارد. باید به منش اخلاقی توجه داشت، ملاک ما باید منش باشد نه لباس.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: قطعا اثرگذاری هنر در جامعه بسیار زیاد است. دوستان خود و دیگر هنرمندان را به منش انسانی، اخلاقی و الهی دعوت کنید تا با این رفتار و کردار در جامعه تاثیرگذار باشند. این اولین سریال بهروز شعیبی بود که خیلی عالی ساخته شد. ان شاءالله همواره به فضل و کرم الهی مشمول الطاف الهی قرار داشته باشید.

پس از صحبت حضار دیگر در این نشست، در انتها آیت‌الله قرهی با اشاره به صحبت‌هایی که در این جلسه صورت گرفته بود، گفت: یکی از مسائلی که در این فیلم به خوبی نشان داده شده بود دید مردم نسبت به روحانیت بود. گمان می‌شود روحانیت در همه امور دخالت دارد و روحانیون ثروتمند هستند. شما در این جلسه نشان دادید که روحانیت نقش رهبری جامعه را دارد و قصد ثروت‌اندوزی ندارند. البته ممکن است عده‌ای هم باشند اما مثل این است که در یک عمامه سفید یک لکه سیاهی هم وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: جامعه به این دلیل پیگیر سریال بود که می‌خواست ببیند روحانیتی که در آن نشان داده است چه نقشی در جامعه خود می‌تواند داشته باشد.

رئیس حوزه عملیه امام مهدی (عج) با اشاره به اینکه در این سریال بازیگر نقش روحانی در مقابل آقازاده خود ایستاد، گفت: آیت‌الله خزعلی و آیت‌الله جنتی از نمونه‌های بارزی هستند که در مقابل آقازادگی ایستادند. اینها وجود خود را برای هدایت جامعه خرج کردند. هر دوی این بزرگواران زندگی ساده‌ای دارند. نمونه این سادگی را شما به خوبی در این سریال نشان دادید.

قرهی در انتهای سخنان خود گفت: یکی از دلایلی که من اینجا حاضر شدم تا از شما تقدیر کنم به خاطر این بود که احساس کردم عنایت حضرت حجت نسبت به شما بود و از نوع کار شما این عنایت بروز کرد. وقتی من کار را دیدم به طور عجیبی من را جذب کرد. دعای حضرت حجت همراه شما بود.

حجت‌الاسلام جلالی نیز در ادامه این نشست به خاطر نکات دقیق و ظرافت‌هایی که در فیلم «پرده نشین» رعایت شده بود از قبیل نوع لباس پوشیدن و برخورد روحانیت از عوامل فیلم تشکر بسیار کرد و همچنین حفظ کیان و شخصیت اخلاقی را برای هنرمند در جامعه لازم دانست.

حجت‌الاسلام جلالی حسینی گفت: از همه عواملی که سریال پرده‌نشین را خلق کردند و آفریدند تشکر می‌کنم. برخورد و بازتاب این سریال و امثال این آثار بر جامعه روحانیت اثرگذار است.

وی افزود: این سریال نکات ظریف و درست و دقیقی را رعایت کرده است که جای دارد از این حسن توجه به موارد جزئی و کلی عوامل این سریال تشکر کنم.

جلالی حسینی با اشاره به قسمت‌هایی از پخش این سریال یادآور شد: به نظر من در قسمت آخر پرده‌نشین می‌توانستید مدت زمان پخش روضه‌خوانی را کاهش دهیم تا مخاطب ارتباط بیشتری با سریال برقرار کند.

وی در پایان گفت: خداوند به عوامل و دست‌اندرکاران این سریال لطف کرد که این سریال به صورت تاثیرگذار در جامعه پخش شد. این لطف خدا را برای خودتان حفظ کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *