شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

نگرشی سازمانی به حكمرانی متعالی

يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 396126
رویش و بالندگی جامعه آرمانی در سایه تحقق نسبی آرمانهای بی بدیل و ناب سنت نبوی و حكومت علوی، نیازمند شناسایی و اصلاح انگاره‌ها و نمادهای اجتماعی تلفیقی با ظلم است.
گروه جامعه جهان نيوز: پاکنوش کیانی، كارشناس ارشد مدیریت مالی سازمان مطالعه و تدوین (سمت) با ارسال یادداشتی به تحریریه جهان نيوز با ارسال یادداشتی با عنوان حکمرانی متعالی، به بررسی نظام مند نحوه پیاده سازی عدالت در جامعه اسلامی پرداخته است. متن این یادداشت را در ادامه می خوانید:

ماهیت سازمان به مثابه یك نهاد اجتماعی، در برگیرنده نیازی است كه با توسعه حكومت و دولت احساس می شود. كاركرد خرده سیستم سازمانی باعث تأمین حقوق فردی و گروهی جامعه و تحت عنوان امنیت، رفاه و ارتقای كیفیت زندگی كاری می‌شود و بستری مناسب برای تحقق آرمانهای شهر عدل در جامعه اسلامی فراهم می‌‌آورد؛ زیرا تأمین نیازهای ضروری موجب می‌‌شود افراد از نیازهای اولیه و مادی زندگی فراغت یابند و در مسیر تحقق عدالت گام بردارند.

هدف اصلی و نهایی سازمان‌ها در جوامع اسلامی، توسعه و تحول توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و فرصت‌های بالند‌گی و رشد در بازار رقابت و ترسیم دورنمای آتی سازمان است كه به عنوان كارراهه عبور از وضعیت موجود و ارتقای جایگاه سازمان در فضای رقابتی حال و آینده تلقی می‌‌شود. نگرش مبنایی به سیستم تحت مدیریت سازمان، مستلزم بهره‌‌گیری از نكات اخلاقی برگرفته از آموزه‌های دینی است. از این نكات می توان به عنوان الگویی مناسب برای تدوین منشورهای اخلاقی حرفه‌ای بهره جست.

حكمرانان با اهتمام به جلوه‌های گوناگون حكومت حق مدار علوی بر آن‌اند تا در حین تدوین خط مشی‌ها و رویه‌های قانونی به عواملی چون رفع ناامنی در اجتماع‌، حذف عوامل تبعیض‌آمیز، سیستم مراقبه و موازنه به منظور برخورد با سوء استفاده‌های احتمالی افراد صاحب قدرت و نفوذ، توجه شود. استفاده از جلوه‌های فوق، افزایش اعتماد عامه و روند‌ رو به رشد عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را همراه با توزیع عادلانه فرصت‌ها در پی خواهد داشت. در چنین فضایی، فراگردهای سلطه گروههای ذی‌نفع و ذی‌نفوذی كه مدام در صدد تأمین منافع نامشروع خویش‌اند، تحت كنترل قرار می‌‌گیرد و با افزایش سطح آگاهی كاركنان در برابر هجمه‌های احتمالی درون و برون سازمانی، ایجاد یك ساختار نظام‌مند و حكمرانی سالم و اسوه را به ارمغان می آورد. در بحث سنجش و ارزیابی عملكرد، طراحی شاخص و الگوی مطلوب در سطح خُرد و كلان برای دستیابی به دورنما و راهبرد ایده‌ئال به منزله هدف غایی كه مبنای مقایسه با نمونه‌های اسوه تلقی گردد، ضروری است. از جمله جلوه‌های بارز حكمرانی متعالی، روحیه انتقادپذیری و خویشتن‌داری، مصرف بهینه درآمدهای دولت و حفظ حدود بیت المال و منابع ملی است. تعالی روحی، روانی و مادی كاركنان، مسیر رشد و توسعه شغلی آنان را هموار می‌سازد.

سازمانی كه درصدد استفاده از عدالت به عنوان الزام غیر قابل اجتناب در لایه های اداری خویش است و در عرصه عمل نیز مترصد ریشه‌كنی بی عدالتی و تضییع حقوق حقه منابع انسانی موجود است، به یك سیستم با ساختارمنسجم نیازمند است كه از حمایت كامل مدیران و كاركنان سازمان برخوردار باشد و تمامی منابع اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اداری را بسیج نماید.

رویش و بالندگی جامعه آرمانی در سایه تحقق نسبی آرمانهای بی بدیل و ناب سنت نبوی و حكومت علوی، نیازمند شناسایی و اصلاح انگاره‌ها و نمادهای اجتماعی تلفیقی با ظلم است. خرده سیستم‌های اجتماعی موجود همواره عواملی كه منجر به عدالت ستیزی می‌شوند را رصد می‌نمایند و با بهره‌گیری از حمایت جامعه و اهتمام جدی كارگزارانِ متعهد به مبانی ارزشی و سازمانی خویش، زمینه های استقرار شهر عدل و ظهور منجی موعود(عج) را فراهم می‌آورند. در چنین حالتی با روشنگری جامعه به منظور طرد گروه های سفیانی و مقابله با هرگونه خرده‌سیستم شیطانی، عدل و داد و استیفای حقوق آحاد جامعه تداوم می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *