سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

نقطه، سر خط اول

عباس سلیمی‌نمین
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب: 393995
اقداماتی چون نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید، راه‌اندازی آب سنگین اراک و ... باید با قوت از سر گرفته شود تا در ازای هر گامی که از سوی طرف مقابل برداشته شد از موضع قدرت بیشتری گامی در این سو برداشته شود.
جهان نيوز - عباس سلیمی‌نمین: مذاکرات ایران و 1+5، و نتایج حاصل از آن از جهات مختلف قابل بحث و بررسی است و هر نوع نگاه تک بعدی به آن خطای برداشت صاحبانش را در پی خواهد داشت. قلیلی مذاکره چند جانبه با حضور نماینده آمریکا را نوعی عدول از دشمن‌شناسی انقلاب اسلامی و قلیل دیگری «شکست تابوی رابطه با آمریکا»تفسیر می‌کنند. این هر دو نگاه افراطی و تفریطی از فهم دقیق مدیریت کلان این صحنه فاصله فراوانی دارند. در حالی‌که امروز، ایران پرقدرت‌تر از هر زمان، آشکارا با عصاره سرمایه‌داری یعنی نژادپرستان حاکم شده بر فلسطین رویارو شده است و علاوه بر حمایت همه‌جانبه سیاسی، تسلیحات پیشرفته دفاعی در اختیار فلسطینیان قرار می‌دهد تا در برابر تجاوزات نژادپرستان دلیرانه مقاومت کنند، سخن از ساییدگی موضع ضداستکباری آن بسیار غیرمنصفانه و به دور از واقعیت است.
 
جمله تحلیل‌گران و صاحب‌نظران سیاسی بر این امر واقفند که رانده شدن صهیونیست‌ها از منطقه، شکست مسلم نفوذ و سلطه آمریکا و انگلیس بر جهان اسلام را در پی خواهد داشت. ایران تنها کشوری است که مفتخرانه از مظلومیت فلسطینیان حمایتی صادقانه می‌کند. پایداری تهران بر این موضع اصولی و عدول نکردن از آن، کشورهایی چون ترکیه و شیوخی چون حاکمان عربستان، قطر، امارات و ... را که مخفیانه با صهیونیست‌ها حتی پیمان امنیتی بسته‌اند، در نزد افکار عمومی مسلمانان بی‌اعتبار و ارکان سیاست خارجی آمریکا در منطقه (اسرائیل و دولت‌های سست بنیاد به ظاهر اسلامی) را سخت متزلزل ساخته است. آیا این‌همه با دور شدن از دشمن‌شناسی دقیق بنیان‌گذار انقلاب اسلامی دست یافتنی بود؟ سابقه مذاکره چندجانبه با آمریکا در پیرامون موضوعات مشخص، خود گواه بارزی است که ایران قادر است با حفظ مرزبندی‌هایش از ابزار دیپلماسی به‌خوبی بهره گیرد؛ این در حالی است که معادلات منطقه حکایت از تشدید رویارویی ایران و آمریکا بر سر مولود نامشروع سرمایه‌داری نیز دارد. مزید بر آن همه شواهد و قرائن حاکی است این تقابل تا زمانی که یا بر اثر خشم ملت‌ها دولتمردان آمریکا مجبور به فاصله گرفتن از عصاره سرمایه‌داری شوند یا همراه آن سقوطی بی‌بازگشت را تجربه کنند، نه تنها ادامه می‌یابد بلکه ابعاد آن گسترش نیز خواهد یافت.
 
صرف‌نظر از این نوع اعوجاجات در نگاه به واقعیت‌ها، مذاکرات 1+5 دارای دستاوردهای جداگانه حاشیه‌ای و متنی بوده است. در دستاوردهای حاشیه‌ای، کنشگران همه عرصه‌ها در کشور دخیل بوده‌اند، اما دستاوردهای متنی منحصر به فعالیت تیم مذاکره کننده به طور اخص و دولت یازدهم به طور اعم بوده است. مصالح ملی حکم می‌کند که دستاوردهای حاشیه‌ای مذاکرات را به‌خوبی تبیین کنیم و در نقد نقاط قوت و کاستی‌های نتایج مستقیم مذاکرات از هر نوع اعمال سلیقه سیاسی و حزبی دوری ورزیم. مباحث هسته‌ای موضوعی است «ملی»، لذا نگریستن به آن از منظر معادلات داخلی زیان‌بار است و ما را از ترفندهای بدخواهان استقلال و توسعه ایران غافل خواهد ساخت. همه جریانات سیاسی کشور در این مقطع حساس موظفند با نقدی دلسوزانه بر توفیقات تیم مذاکره کننده بیفزایند و از ضعف‌ها بکاهند.
 
بدون شک ابهاماتی در داده‌ها به جامعه وجود دارد. شرط توفیق دولت یازدهم در این مأموریت خطیر، شفاف کردن یافته‌های اهل نظر است؛ چرا که سخنانی به دنبال تمدید زمان مذاکرات از منابع مختلف داخلی و خارجی از جمله از سوی آمریکایی‌ها دریافت می‌شود که نباید از نظر دور داشت. صرف‌نظر از این مورد باید دید با تغییرات بافت قدرت در آمریکا به چه میزان می‌توان بر توافقات نامکتوب و غیرمصوب کنگره اتکا کرد. ایران، بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را می‌بایست تا زمان برداشتن گام‌های متقابل طرف آمریکایی با قوت ادامه دهد تا بتواند مسیر گام به گام را به خوبی بپیماید.
 
به نظر می‌رسد برای اثبات حسن نیت مبادلات امتیازها چندان متوازن نبوده است. نباید این‌گونه استدلال کرد که در صورت عدم پایبندی غرب به تعهدات خود- براساس توافقنامه ژنو- ایران می‌تواند به نقطه اول باز گردد. از آن‌جا که اقدامات حسن نیتی الزام آور نیست بعد از یکسال و نیم می‌توانیم به نقطه اول باز گردیم اما به اندازه طول دوره مذاکرات حامیان صهیونیست‌ها توانسته‌اند پیشرفت ایران را در این عرصه مهم «کُند» کنند. بنابراین اقداماتی چون نصب و راه‌اندازی سانتیفوزهای جدید، راه‌اندازی آب سنگین اراک و ... باید با قوت از سر گرفته شود. تا در ازای هر گامی که از سوی طرف مقابل برداشته شد از موضع قدرت بیشتری گامی در این سو برداشته شود. در غیر این صورت این احتمال چندان دور از ذهن نخواهد بود که حتی بعد از مهلت تمدیدی به نقطه پایانی برسیم که نتیجه آن بازگشت به سر سطر اول باشد.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *