يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲

راه سخت آمریکا برای جبران ضعف استراتژی اوباما برای مبارزه با داعش

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 385962
اوباما تاکنون برای حضور نیروی زمینی امریکا در عراق و سوریه مخالفت کرده است، اما بسیاری از سناتورهای امریکایی از این اقدام اوباما انتقاد کرده اند.
راه سخت آمریکا برای جبران ضعف استراتژی اوباما برای مبارزه با داعش
گروه بین الملل جهان نيوز ـ از ابتدای ساعاتی که اوباما اعلام کرد که علیه داعش اقدام نظامی می خواهد بکند و مواضع آنها را در سوریه و عراق بمباران کند، بسیاری از کارشناسان نظامی و اطلاعاتی استراتژی نظامی اوباما را در مقابل داعش ناقص دانستند. این کارشناسان معتقدند امریکا بدون استفاده از نیروی زمینی و تنها با اتکا به حملات هوایی نمی تواند به صورت کامل داعش را از بین ببرد.

اما از طرف دیگر اوباما می داند انتخاب وی در دو دوره به عنوان رییس جمهور آمریکا به خاطر قولی است که به مردم آمریکا برای عدم لشکرکشی مجدد به خاورمیانه داده، بود. این در حالی است که شرایط اقتصادی آمریکا نیز حضور نیروی زمینی این کشور را با تردید مواجه کرده است. تجربه عراق و افغانستان نیز آمریکایی ها را از حضور نظامی مجدد و دادن تلفات انسانی بیشتر به شدت نگران کرده است.

اوباما تاکنون برای حضور نیروی زمینی امریکا در عراق و سوریه مخالفت کرده است، اما بسیاری از سناتورهای امریکایی از این اقدام اوباما انتقاد کرده اند. با این وجود این سوال پیش می آید که خلا حضور زمینی در ائتلاف علیه داعش باید چگونه جبران شود؟

از فشارهای رسانه ای گسترده ای که غربی ها علیه ترکیه در حوادث کوبانی آورده اند، می توان به خوبی فهمید که آنها می خواهند بخش مهمی از این خلا را با ارتش ترکیه جبران کنند و ترک ها به هر نحوی که شده به حضور زمینی و کاملا رودرو با داعش بفرستند.

در همین حال منابع آمریکایی موثق به روزنامه «الشرق الاوسط» اعلام کردند «دولت آمریکا تلاش می‌کند به کشورهای عربی فشار بیاورد تا نیروهای زمینی را به داخل سوریه به منظور افزایش تلاش‌های نظامی برای متوقف ساختن پیشروی عناصر تروریستی داعش ارسال کنند.»

این در حالی است که کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و اردن، آمریکا را در عملیات نظامی علیه سوریه همراهی می‌کنند.

در همین حال، مدیر سابق سازمان سیا نیز برای جبران این خلا پیشنهاد داده که آمریکا از ارتش عراق و معارضان بشار اسد به عنوان نیروی زمینی علیه داعش استفاده کند.

لئون پانتا، وزیر دفاع سابق آمریکا و مدیر سابق سازمان سیا اعلام کرد که گروه داعش به احتمال بسیار زیاد بدون نیروی زمینی شکست نخواهد خورد و آمریکا باید بر روی نیروهای عراقی و مخالفان سوری به عنوان اصلی‌ترین نیروها در مبارزه با این گروه تروریستی حساب کند.

پانتا همزمان با رونمایی از کتاب خود در دانشگاه جرج واشنگتن گفت: "ما به نیروی زمینی نیاز داریم، این نیروها نباید آمریکایی باشند. ما می‌توانیم از عراقی‌ها به عنوان نیروی اصلی خود در عراق برای بازپس‌گیری مناطق از داعش استفاده کنیم. ما همینطور می‌توانیم از نیروهای مخالفی که در سوریه آموزش داده‌ایم به عنوان مهمترین نیروی نظامی زمینی در آینده استفاده کنیم."

از سوی دیگر این سوال نیز میان تحلیلگران مطرح است که اوباما به چه میزان برای جبران خلا نیروی زمینی برای مبارزه با داعش موفق خواهد بود؟ در این باره نکات ذیل نیز قابل توجه است:

الف:
توان نظامی کشورهای عربی چندان قابل اعتماد و تکیه کردن نیست. برخی منابع غربی اخیرا فاش کردند که در حملات هوایی علیه داعش نقش کشورهای عربی کمتر از ۱۰ درصد است. این در حالی است که قوی ترین کشور عربی یعنی عربستان در سال های اخیر در جنگ با یک گروه نظامی مانند جیش النصار مجبور به شکست شده است. این در حالی است که عربستان همزمان بخشی از نیروهای خود را به سمت مرز یمن منتقل کرده که شرایط را برای حضور زمینی در سوریه برای این کشور سخت خواهد کرد.

ب: از سوی دیگر تکیه اصلی آمریکا به ارتش ترکیه است. این در حالی است که ترکیه نیز در عوض حضور نظامی و زمینی بر علیه داعش درخواست امتیازاتی کرده که برای آمریکا پذیرش آن سخت است. به عنوان نمونه ترکیه در حالی از آمریکا درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع کرده که این اقدام از سوی آمریکا ماهی یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

ج: تکیه بر معارضان بشار اسد نیز چندان مطمئن نیست. این معارضان در جنگ با ارتش بشار اسد توفیق چندانی نه تنها بدست نیاورده اند بلکه شکست های سنگینی نیز خورده اند. از سوی دیگر دستگاه های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که همواره بخش اعظمی از نیروهای معارض بشار اسد را نیروهای تندرو تشکیل می دهند که خود خطری دیگر را ممکن است در آینده نصیب آمریکا بکند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به همین دلیل امریکاوانگلیس سخت دنبال کشاندن ایران برای مبارزه باداعش راداشتند!اگراین اتفاق می افتاد،هزینه انتخاباتی اقایان برای انتخاب مجددخیلی کم میشد!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا بالاخره نیروی زمینی هم میاره به سوریه و عراق
مرگ بر استکبار