سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۴۳
۲۳

ماجرای حاشیه سازی برای برج های ۲۵ طبقه شیراز

امیر صالحیان
دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب: 357465
شیراز، شهری که همه به فرهنگ و ادب می شناسند و از اصیل ترین شهر های تاریخی ایران که روزگاری پایتخت کشوری پهناور بود و به عمران آبادانی شهرت داشت.
گروه اجتماعی جهان نيوز: شهری چهار فصل و جزو پاکترین کلان شهرهای جهان. اما این شهر در طول سالهای بعد از انقلاب در آتش اختلافات سیاسی عده ای سوخته است به صورتی که امروز با نرخ بالای ۳۰ درصدی بیکاری، رتبه اول بیکاری را در کشور دارا است. مشکل اعتیاد و مواد مخدر در این شهر نگران کننده شده است و با مشکلات فرهنگی بسیاری نیز روبرو است. از نظر پیشرفت و توسعه از شهرهای هم سطح خود جامانده است. اما آنچه که امروز شیراز را به این نقطه رسانده است، چیست؟

از دهه ی ۶۰ عده ای با مخالفت و ضدیت در مقابل نماینده امام در استان فارس عملاً شیراز را به میدان جنگ منافع خود تبدیل نمودند که دود آن فقط به چشمان مردم این شهر رفته است. شرح این ماجراها آنقدر زیاد است که بیان آن مثنوی هفتاد من می طلبد. از آن روزی که در نماز جمعه به سوی نماینده امام و امام جمعه شیراز مهر پرتاب کردند تا ایجاد موج تهمت ها و تخریب ها علیه جریان ارزشی در این شهر و در نهایت ماجرای غم انگیز فتنه ۸۸ در شیراز.

اما این جریان در دهه ۸۰ شکل دیگری به خود گرفت. روزگاری در این شهر، هفته ای نبود که به بهانه ای نهادهای انقلابی مانند سپاه پاسداران، دفتر امام جمعه، قوه قضائیه و... مورد شدیدترین هجمه ها از سوی این گروه پرمدعا قرار نگیرند. نمونه هایی از آن در اقداماتی که در مقابل طرح فلاحت در فراغت صورت گرفت که نهایت با بررسی دستگاه های مسؤول مشخص شد ادعاهای این افراد در بسیاری از موارد بی اساس بود و فقط این دستاویزی شد برای تخریب آیت الله حائری شیرازی نماینده وقت امام و مقام معظم رهبری در استان و این درحالی بود که این افراد همیشه نسبت به فسادهای آشکار جریان اصلاحات در استان چشمان خود را بسته بودند.

این روند تا جایی پیش رفت که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در شیراز صراحتا از دانشجویان خواستند که از ورود مصداقی به این گونه مسائل پرهیز کنند. اما این گروه که ادعای پیروی از ولایت را با خود یدک می کشند هیچ گاه به فرمان ایشان جامه عمل نپوشاندند. با ورود استاندار منتسب به جریان انحرافی در دولت دهم، این افراد به اقدامات خود هماهنگ با جریان انحرافی شدت دادند و در همین راستا امروز کار به جایی رسیده است که در عرصه اقتصاد هیچ سرمایه گذاری جرات ورود به این استان را ندارد جز باندهای قدرت و ثروت اصلاح طلبان که در این هیاهوی ساختگی اقدامات خود را پیش می برند و در عرصه سیاسی در این سالها نهاد ارزشی ای وجود ندارد که مورد هجوم خارج از انصاف این گروه قرار نگرفته باشد؛ سپاه پاسداران، دفتر امام جمعه، قوه قضائیه، معدود نمایندگان اصولگرای شهر شیراز و در نهایت شورای شهر فعلی اصولگرای شیراز، تنها موارد اندکی از هدف های تخریب این گروه ها هستند.

اما سال گذشته شیراز شاهد یک اتفاق امید بخش بود، عده ای از افراد خوش سابقه و ارزشی در ائتلافی هماهنگ تحت عنوان اصولگرایی به شورای شهر راه یافتند و پس از ۳ دوره امروز تقریبا تمامی لیست، جریان حزب اللهی در شورای شهر هستند. این شورا، غلام مهدی حقدل که از نیروهای شناخته شده شهر است و همگی افشاگری های او را در شوراهای اول و دوم در ارتباط با فسادهای سازمان یافته در شهر به یاد دارند، به ریاست خود
سال گذشته شیراز شاهد یک اتفاق امید بخش بود، عده ای از افراد خوش سابقه و ارزشی در ائتلافی هماهنگ تحت عنوان اصولگرایی به شورای شهر راه یافتند و پس از ۳ دوره امروز تقریبا تمامی لیست، جریان حزب اللهی در شورای شهر هستند
برگزید. اما این جریان مجعول حتی قبل از شروع به کار شورای جدید به تخریب این نهاد پرداختند. از بحث اعتیاد در شهر که قانونا شهرداری ها هیچ مسؤولیتی در قبال آن ندارند تا مشکلات عمرانی روستاهای اطراف شهر، بهانه هایی بود برای تخریب عنوان اصولگرایی در شیراز. چراکه امروز همه می دانند تنها نهاد اصولگرای باقی مانده پس از انتخابات همین شورا است و سیاسیون پشت پرده نباید اجازه دهند این مجموعه موفقیتی کسب کند.

آخرین بهانه این جریان که متاسفانه در بدنه برخی از جریانات دانشجویی هم نفوذ کرده اند، ساخت برجی است در یکی از خیابان های مرکزی شهر و این بار کلید واژه تخریب "ترافیک شهر" است! و قضیه را طوری وارونه جلوه داده اند که گویی شورا در حال انجام خیانتی بزرگ به شهر است. حال آنکه این برج ها ۱۱ سال پیش و در زمان شورای دوم به تصویب شورای وقت رسیده و مالک می تواند در ۲۰هزار متر از زمین خود برج بسازد. امروز که این امر به شورای اصولگرا رسیده است مالک، حکم دادگاه برای ساخت و ساز را دارد و همه مجوزهای قانونی را دریافت نموده است و حمایت استاندار و دیگر نهادهای دولتی را نیز به دست آورده است. حال شورا این امر را مدیریت کرده و توانسته است، زیر بنای ساختمانی این پروژه را به ۵ هزار متر کاهش دهد، ۱۵ هزار متر فضای سبز به مردم هدیه کند، هتل را در این پروژه تجاری جای دهد و یک مجتمع تجاری را به یک مرکز تخصصی پزشکان و فروش تجهیزات پزشکی تبدیل کند به گونه ای که تنها ۲ طبقه از این برج، تجاری محسوب می گردد. در آخر، وضعیت این پروژه به گونه ای شد که ۶۰ درصد از سود ساخت این برج ها به حساب شهرداری می رود. حال تبدیل این چالش شهری را به یک فرصت برای شهر باید چگونه تعبیر نمود؟!

یکی از نکات قابل تأمل را نیز اصنافی از اعضای شورای شیراز این گونه ذکر کرده است:" حال این پروژه بدون اینکه منفعتی برای شهر داشته باشد، به شورای چهارم رسیده است. مطمئنا اگر مالک این پروژه در زمان حال برای اخذ مجوز به شورای چهارم مراجعه می کرد، شورا از وارد آمدن مضرات و لطمات این پروژه به المان شهری جلوگیری می کرد. متاسفانه هم اکنون شاهدیم برخی جریانات در شهر شیراز از بابت تصویب این پروژه شورای چهارم را زیر سوال می برند این در حالی است که این دوستان باید از این موضوع آگاه باشند که همه تصمیم گیری ها در خصوص احداث این برج، قبل از شورای چهارم گرفته شده و به صورت قانون درآمده است. حال شورای چهارم تلاش کرده است این بازی برد و باخت را به یک بازی دو سر برد تبدیل کند که شهر شیراز نیز از احداث این برج به منفعتی برسد."

نکته جالب این قضیه آنجا است که اساتید حامی جنبش سبز (مانند دکتر ح) که نامه حمایت از وزیر فعال در فتنه را امضا کرده بودند؛ و همچنین رئیس سابق شورای شهر شیراز (مهندس ب) که خودش مجوز بسیاری از این برج های بدون ضابطه را بدون اینکه سهمی برای شهرداری و مردم قائل باشد، امضا کرده بود، ؛ و همچنین یکی از کاندیداهای شکست خورده انتخابات شورا (مهندس ر) که به جریان انحرافی منتسب است، نیز از این جریان مجعول حمایت می کنند و این خود شاهد دیگری بر ادعای ماست.

هدف از این نوشته دفاع از برج سازی نیست چراکه با حکم قانونی دادگاه چه بخواهیم و چه نخواهیم متاسفانه مالک این برج را خواهد ساخت، هدف معرفی گندم نمایان جو فروش است که سالها هر جریان ارزشی که در شهر قدرتی و نفوذی پیدا می کند را زیر پای تهمت ها و دروغ ها له می کنند و همیشه جاده صاف کن جریانات قدرت و ثروت اصلاح طلب بوده اند. در این میان دانشجویان باید بدانند که در زمین چه کسی بازی می کنند و پازل چه گروهی را تکمیل می نمایند تا خدای ناکرده جنبش دانشجویی به ابزاری برای مقاصد سیاسی یک گروه خاص تبدیل نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فراتر از حاشیه
ظاهرا این قصه جدیده
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
واقعا گل گفتی
این ها کارشون شده اذیت کردن خودی ها تو شیراز یکم بصیرت هم خوب چیزیه اخه.
مهندس عمران
Iran, Islamic Republic of
تو همه جای دنیا برج می سازن اون وقت تو شیراز که قیمت مغازه ها سر به فلک کشیده برای ساخت یک برج سرمایه گذار باید تن وو بدنش بلرزه
این شهر هیچ وقت پیشرفت نمیکنه
اخه هرچیز رو سیاسی نکنید تو رو خدا، این یک مسئله عادی هست تو شهرداری.
سلمان
واقعاً باید از سیاست زدگی عدالت خواهان طیف شیراز از بدو تأسیس تأسف خورد
دمت گرم
عباس رحیمی
Iran, Islamic Republic of
من ساکن شیراز هستم. اتفاقا این شهردار شیراز خیلی برا مردم کار کرده. از وقتی اومده ساخت و ساز و عمران و ابادی به چشم میاد.
این اقایون رو ارگر کسی بشناسه متوجه میشه که از کجا دارن میسوزن. حیف که می دونم اگر اسم بیارم نمایش نمیدید نظرم رو
ولی این دنیا کوچیک تر از اون هست که از این بازی ها چیزی برا ادم بمونه.
حسن جان زاده
Iran, Islamic Republic of
ممنونم جهان
تازه متوجه شدم قضیه چی بود
Iran, Islamic Republic of
واقعا اینایی که دم از انقلاب و پیروی از آقا می زنند اما عملا حرف شنوی ندارند....
Iran, Islamic Republic of
سلام
لطفا وقتی از مصوبه اطلاع ندارید اظهار نظر نکنید
آخرت خودتون با قول به غیر علم به خطر نندازید
شما میگید 5هزار متر زیربنا
آقای مهندس معین عضو شورای شهر میگن 100هزار متر مربع زیر بنا
آقای اصنافی هم واقعیت نگفتن
شورا متأسفانه زیربنایی که در سال 82 تصویب شده بود را بسیار افزایش داده
اول اسناد بررسی می کردید بعد غیرت هم حزبی تون به جوش می آمد. اصولگرایی به اسم نیست به عمل است
اساتید دانشگاه و طلاب قبل از همه فعال بودن انقدر همه چیز رو با عینک تنگ نظری و سیاسی نبینید. انقدر برای قبیله گرایی به بقیه برچسب نزنید
خدا به فریادتون برسه که حتی یک جمله از اظهارات در مورد این برج نمی تونید مستند دفاع کنید
مهدی
اون باغ کلا 20 هزار متر هست اونوقت زیر بنا 100 هزار متر؟
اگر زیربنای تجمعی رو حساب کنید در روال قبلی به 500 هزار متر می رسید
شما اطلاع نداری عزیز من.
سیاسی کاری شما برای همه مشخصه، از روز اول داشتید به شورا فحش می دادید چون اسماعیل رئیسی رای نیاورد چون با جریان انحرافی مشکل داره این شورا چون زیر نظر دفتر امام جمعه کار میکنه این شورا
آقایان لطفا جریان حزب اللهی شهر را به سیاسیون اصولگرا محدود نکنید....جریان اصیل حزب اللهی ، مردمی هستند نه سیاسی سیاست زده ....
!!!!1
واقعا براتون متاسفم
علی
نمی دونم چرا فقط این حرف ها در شیراز زده می شه....
اصغر
چون جریان انحرافی ریشه زده تو شیراز همه چیز رو سیاسی میکنه
کئوم شهر رو سراغ دارید که ساخت 25 طبقه ساختمون توش این همه جنجال داشته باشه
خیانت این ها بعدا معلوم میشه
خیلی بحث خوبی بودو واقعیتها گفته شد . ولی افراد را با ر,م معرفی نکنید کامل بگید که همه بشناسنن که ما گرفتار چه مسئولینی در استان بودیم
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
United States
کار جریان انحرافی است.و....
جهان قضیه چیه؟
....
هادی سیفی
با سلام . بنده با نام واقعی ام نظر می دهم تادوستان نظیر نویسنده این مقاله بنده را همچون مخالفین با برچسب های مختلف نادیده نگیرد !
بنده یک شهروند ساکن خیابان ملاصدرا هستم یعنی اولین خیابان همسایه برج ها ! دوستان جهانیوز تهرانی هستند و خبر ندارند ترافیک ملاصدرا چنان کور غیرقابل کنترل است که دیگر تحمل اضافه شدن یک برج 25 طبقه را ندارد ! هیچ پارکینگی با هیچ نقشه مهندسی نه تنها قادر نخواهد بود این مشکل را حل کند بلکه بر حجم ترافیک خواهد افزود چون موجب ترغیب مردم به اوردن خودروی شخصیشان به این منطقه خواهد گردید . ثانیا اینکار ضد اقتصادی مقاومتی است . توصیه رهبری بر تولید است یا مصرف گرایی و برج سازی ؟
سینا
با درایت مردم و افزایش آگاهییشون دیگه دوران تندرو ها از هر جناحی که باشن گذشته تو این مدت فقط مردم ضرر کردن
جریان چیه؟
Iran, Islamic Republic of
بسیار کار بجایی کردند جلوی این فاجعه (برجهای دوقلو ) رو گرفتند زیرا خیانت بزرگی به شهر بود