يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
ضرورت حضور رئیس جمهور منتخب در سازمان ملل متحد

پیشنهاد یک خبرنگار قدیمی به روحانی برای سفر به سازمان ملل

يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 299070
مرتضی غرقی از خبرنگاران باسابقه صداوسیما که سالها خبرنگار رسانه ملی در نیویورک و سازمان ملل متحد بوده، با ارسال یادداشتی به جهان نیوز ضمن پیشنهاد به حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور منتخب برای سفر به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در شهریورماه توصیه هایی به وی برای این سفر ارائه داد.
پیشنهاد یک خبرنگار قدیمی به روحانی برای سفر به سازمان ملل
به گزارش جهان، متن کامل یادداشت "مرتضی غرقی" به شرح زیر است:
حضور رئیس جمهور منتخب در صحن عمومی سازمان ملل متحد اولین گام سیاست خارجی دولت جدید در ایجاد تفاهم بیشتر با جامعه بین المللی خواهد بود که می تواند دیوارهای یخی میان ایران و برخی از کشورها را ذوب کند.

اگر چه سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته به وظائف بین اللملی خود عمل کند و در جهت خواست ملتهای مظلوم گامهای جدی بردارد اما این تریبون بین المللی همواره فرصتی بوده تا رهبران مستقل جهان بتوانند دیدگاه‌هایشان را به طور مستقیم با همتایان بین المللی خود در میان بگذارند و امروز باید به این واقعیت اعتراف کرد که رهبران سیاسی جهان نمی توانند با بستن دروازه های کشورشان آن را اداره کنند از این رو همکاری منطقه ای و بین المللی برای برون رفت کشورها از مشکلات داخلی و خارجی اجتناب ناپذیر است و کشورها بدون مشارکت جمعی نمی توانند به توسعه اقتصادی دست یابند. مقدمه این امر گفتمان سیاسی منطقی بر اساس درک متقابل است که مورد قبول جامعه بین المللی باشد و سازمان ملل می تواند یکی از بسترهای تحقق این هدف باشد.

 خوشبختانه انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران فضای سیاسی جهان را برای شنیدن حرفها و دیدگاه‌های رئیس جمهوری جدید ایران آماده کرده است که این امر ضرورت استفاده از فرصت تریبون سازمان ملل متحد را دوچندان کرده است.

در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روسای جمهوری اسلامی ایران از فرصت تریبون مجمع عمومی استفاده کرده اند و اکنون انتظار می رود رئیس جمهور منتخب در شهریورماه آینده با حضور در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک بار دیگر دیدگاه‌های مترقی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با تحولات و معظلات منطقه ای و بین المللی  را به سمع و نظر جامعه جهانی برساند.

 این حقیر طی شش سال فعالیتی که در سازمان ملل متحد داشتم و از نزدیک در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد شاهد حضور رهبران سیاسی و سخنرانی های آنان بودم تنها چند نکته را به هیات ایرانی یادآور می شوم که شاید یادآوری آن به ارتقاء موقعیت جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی کمک کند.

1-سازمان ملل متحد یک نهاد بین المللی است و سخنرانی در تریبون آن باید با ادبیات بین المللی همخوانی داشته باشد که البته این به مفهوم عدول از ارزشها و معیارهای مورد نظر انقلاب اسلامی نیست.

2- متن سخنرانی کوتاه و منطبق با واقعیت های جهانی باشد که برایند آن موجب نزدیکی ایران با جامعه جهانی شود نه ایجاد فاصله بیشتر.

3-مدت سفر کوتاه، نفرات آن حداقل و ملاقات های آن تاثیرگذار باشد.
اگر چه رئیس جمهور منتخب در اولین کنفراس خبری خود مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مسائل بین المللی  را آشکارا مطرح کردند اما یقینا نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به روابط ایران با غرب و همسایگان از این پس با ادبیات و مدیریتی جدید همراه خواهد بود که بتواند در تبیین ارزشهای انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری موثر باشد. در عین حال تریبون سازمان ملل متحد همواره یکی از صحنه های قضاوت جامعه بین المللی درباره شخصیت رهبران سیاسی و مواضع آنهاست. پس باید با دقت سخن گفت و هوشیارانه گام برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *