يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱

عدم الفتح اصولگرایان، چرا؟

قائم شریعتی
شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب: 294335
انتظار می‎‎رفت که اصول‎گرایان حاضر در صحنه با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نقد منصفانه دولت و در نظر داشتن نقاط قوت منهای نقاط ضعف، اولا مواضع گذشته اصول‎گرایان و خود در حمایت از نقاط قوت و جهت‎گیری‎‎های درست دولت را بیان نمایند.
گروه سیاسی جهان نيوز: در روز‎های بعد از اعلام نتایج انتخابات پیامک‎‎های متعددی میان هواداران کاندیدا‎های اصول‎گرا رد و بدل شد که در این میان برخی تقصیر را به گردن دیگران می‎انداختند و برخی هم حرکت و تشخیص خود و کاندیدای مورد حمایتشان را عمل به تکلیف دانسته و خود را مبری می‎کردند.

این ادبیات، یادآور سکانسی از فیلم آژانس شیشه ای است که در آن همسر عباس به حاج کاظم اعتراض کرد و در پاسخ شنید که من به تکلیف خود عمل می‎کنم و همسر عباس نیز گفت: میگه تکلیف! خوب آن موتورسواران و نیز پلیس و ... هم که همین را می‎گویند، ما که می‎دونیم این وسط گوشت قربانی عباس است و الان گوشت قربانی اصول‎گرایان شدند.

و از آن جالب‎تر این‎که برخی دیگر، مردم حماسه‎ساز را مقصر دانسته و الفاظی را در مورد آنان بیان داشتند که بعضا خنده‎دار و از روی عصبانیت از تصمیم مردم بود.

حال آن‎که سؤال اصلی این است:«چه رفتار‎ها و عواملی باعث شد مردم به این تصمیم برسند؟» از آن‎جا که طبق فرمایش حضرت آقا نقش خواص بسیار تعیین کننده‎تر است، این تحلیل بیشتر ناظر به این مسأله است:

۱) عدم اجماع

این عامل را شاید بتوان مهم‎ترین عامل مؤثر دانست که به‎نظر نگارنده وزن بیشتری در مقایسه با سایر عوامل دارد البته برخی که حاضر نیستند اشتباه خود ـ اصرار بر حضور در صحنه تا آخرین لحظه تحت هر شرایطی ـ را بپذیرند این‎گونه توجیه می‎کنند که جمع آراء اصول‎گرایان به آراء شخص پیروز نمی‎رسد یا این‎که معلوم نبود در صورت اجماع آراء طرفداران افراد انصراف داده به سبد رقیب نرود. این تحلیل نادرست است چراکه باید در تحلیل، روند طی شده در ایام انتخایات را که به اقرار همگان در تصمیم‎گیری مردم مؤثر بوده است مدنظر قرار داد نه فقط نتیجه را.

با این توضیح مشاهده می‎شود بر طبق اکثر قریب به اتفاق نظرسنجی‎‎ها تا قبل از ائتلاف در اردوگاه رقیب و حمایت تمام قد برخی چهره‎‎های خاص آن جریان از کاندیدای پیروز مجموع درصد آراء ۲ کاندیدای غیر اصولگرا از مجموع درصد آراء اصول‎گرایان بسیار کمتر بود. همین امر خود موجب ایجاد این گمان در بسیاری از افراد بود که پیروز انتخابات حتما یک اصول‎گرا خواهد بود و ممکن است در مرحله دوم حتی با یک اصول‎گرای دیگر رقابت کند، لذا مقدمه پیروزی کاندیدای رقیب آن هم در مرحله اول و با این فاصله دور از توقع در روز‎های پایانی شکل گرفت.

اجماع و اتحاد دارای بار روانی مثبت است که در سطور آینده به برخی از پیامد‎های منفی عدم اجماع اشاره خواهد شد ولی در این‎جا فقط به ذکر یک مثال از یک مشاهده عینی پرداخته می شود که برخی افراد به جهت مخالفت جدی با یکی از کاندیدا‎های اصول‎گرا و گمان این‎که حتما پیروزی با اصول‎گرایان است (کاندیدای دیگر) با کمال تعجب به کاندیدای پیروز رأی دادند. همان استراتژی قدیمی «بُغضاً لِ...‎»!

۲) نمایش اختلاف و دعوا بر سر قدرت‎طلبی در مقابل اتحاد برای خدمت و نجات کشور!

این مطلب توضیح زیادی را نمی‎طلبد چراکه واضح است که مردم از دعوای سیاسی و اختلاف بیزارند لکن یادآوری این نکته بد نیست که اصلاح‎طلبان خود یکی از عوامل اعراض مردم از آن‎‎ها را دعوا‎های درون گروهی‎شان در شورای شهر، مجلس و سطوح دیگر برشمرده بودند.

۳) اثبات بیش از حد خود و غفلت از تبیین و یادآوری ضعف‎‎های جریان رقیب و عدم نقد و پاسخ کافی به ادعاها، شعار‎ها و عملکرد کاندیدای رقیب (به خصوص در مسأله هسته‎ای‎)

همان‎طور که ملاحظه شد یکی از اصول‎گرایان در مناظره ها با گذشت از خود و استفاده از وقت اندکش، عملکرد گذشته و صحبت‎‎های کاندیدای جریان رقیب را نقد نموده و به دفاع تمام قد از نظام اسلامی پرداخت و البته مهم بود که در تلاش برای اجماع، انصراف داد ولی متاسفانه با این انصراف، این‎رویه هم به فراموشی سپرده شد.

۴) تکرار یک خطای تاریخی: هدف گرفتن خیمه خودی به‎جای خیمه دیگری با یه اصطلاح گل به خودی!

در بیان این عامل به طرح یک مثال اکتفا می‎شود که العاقل یکفیه الاشاره؛ در جریان بحث در مورد سیاست خارجی و مسأله هسته ای ۳ نفر از کاندیدا‎های مطرح اصول‎گرا چنان با یکدیگر مناقشه می‎کردند که وقتی مجری برنامه نظر ۲ کاندیدای جریان رقیب را می‎پرسید هر ۲ با لبخندی ملیح به جمله «نظری ندارم» اکتفا نموده و اختلاف اصول‎گرایان را به نظاره نشستند؛ «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»

۵) رویکرد غلط در نقد دولت‎‎های نهم و دهم

برخورد کاملا سلبی با دولت گذشته از سوی جریان رقیب و انداختن تمام تقصیر‎ها و مشکلات به گردن دولت از جانب آن‎ها بدیهی به‎نظر می‎رسید و با این ترفند خود را پرچمدار انتقاد از وضع موجود نشان دادند و همه اصول‎گرایان را به یک چوب رانده و کاندیداهای حاضر را نیز نفی کردند با این توضیح که رأی به آن‎‎ها نیز ادامه همان رویه است و اگر انتقادی هم دارند، تنها برای رأی‎آوری انتقاد می‎کنند و در گذشته جزء حامیان دولت بوده‎‎اند؛ حال‎ آن‎که این ادعا خلاف واقع بوده و نیاز به توضیحی قانع‎کننده داشت لذا انتظار می‎‎رفت که اصول‎گرایان حاضر در صحنه با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نقد منصفانه دولت و در نظر داشتن نقاط قوت منهای نقاط ضعف، اولا مواضع گذشته اصول‎گرایان و خود در حمایت از نقاط قوت و جهت‎گیری‎‎های درست دولت را بیان نمایند و با ذکر مصادیق انتقادات گذشته خود را نیز یادآوری نمایند و ثانیا با بیان نقاط قوت فعلی که نافع به حال مردم بوده است و ذکر موارد نیازمند تصحیح این پرچم را از دست جریان رقیب خارج کنند.

۶) عملکرد دولت گذشته:

لازم است در این‎جا به این مورد نیز اشاره شود که قطعا نمی‎توان از ضعف عملکرد ۲ دولت گذشته به راحتی گذشت هرچند که باید توجه داشت این عامل تأثیری بلندمدت داشته و لذا ۵ عامل قبلی مؤثرتر است اما نکته ای که در این مقال می‎گنجد مربوط است به موضع‎گیری رسمی رییس دولت کنونی که برای اولین‎بار به‎عنوان یک مقام رسمی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی تحریم‎‎ها را مؤثر دانست و مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم انداخت بنابراین از کاندیدا‎های اصول‎گرا انتظار می‎رفت همان‎طور که مقام معظم رهبری اثر نیز تحریم‎‎ها را در کنار سوء مدیریت‎‎های اقتصادی داخلی دیده بودند، این نکته را برای مردم عزیز تبیین نمایند تا کاندیدای جریان رقیب نتواند از حل مسأله تحریم به‎عنوان یکی از مهم‎ترین وعده‎‎های تبلیغاتی خود با رویکردی که در گذشته در این مسأله داشته است استفاده کند و به اصطلاح به مردم آدرس غلط بدهد.


در پایان ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که اصولگرایان پس از آسیب‎شناسی جریانات مختلف و به خصوص خواص، اکنون به‎جای دعوا و نزاع بر سر مقصر، بار دیگر دست وحدت به یکدیگر دهند و با قبول اشتباه خود و جبران آن برای آینده برنامه‎ریزی نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *