جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

اگر اصول‌گرایان وحدت می‌کردند انتخابات در مرحله اول پایان نمی‌یافت

سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 293491
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ضمن بررسی فرآیند پیروزی حسن روحانی، رییس جمهور منتخب به تحلیلی از چرایی شکست اصولگرایان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.
به گزارش جهان، محمد دهقان در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه سازوکار انتخابات در کشور سازوکاری بسیار دمکراتیک و در جهان بی‌بدیل است، گفت: تا دو روز قبل از زمان برگزاری انتخابات هیچکس نمی‌توانست پیش‌بینی دقیقی از نتیجه انتخابات داشته باشد شاید حتی تا روز برگزاری انتخابات نیز تمامی کاندیدا‌ها و طرفدارانشان به این نتیجه رسیده بودند که انتخابات به مرحله دوم خواهد رسید و نتیجه در یک مرحله مشخص نخواهد شد.

وی افزود: این پیش‌بینی در بین همه وجود داشت و کسی این برداشت را نداشت که انتخابات در دور اول تمام می‌شود، البته به دلیل چارچوب دمکراتیک حاکم بر جمهوری اسلامی و ساز و کار محکم در انتخابات و همچنین پنهان بودن آرای مردم نتیجه اینگونه رقم خورد.

این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی پاسدار آرای مردم است، گفت: اگر آقای روحانی ۲۵۰ هزار رای را کسب نمی‌کرد این انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد که آن زمان نتیجه قابل پیش‌بینی نبود. بنابراین این موضوع خود گواه آن است که نظام، مسوولان و سازوکار انتخابات همیشه برپایه حفاظت از رای مردم بوده است.

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه در توضیح چرایی اقبال مردم به حسن روحانی گفت: آقای روحانی تا قبل از پشتیبانی علنی آقای هاشمی و آقای خاتمی و همچنین وحدت اردوگاه اصلاح‌طلبان رای بالایی نداشت، موضوعی که در تمام نظرسنجی‌ها به وضوح مشخص بود.

وی افزود: البته بخشی از رای آقای روحانی رای بخشی از متدینین جامعه بود که چون به تن ایشان لباس روحانیت و لباس پیغمبر (ص) را دیدند، رای دادند. چون این بخش از جامعه هیچ نگاه سیاسی به مسائل ندارد و شاید به سابقه فعالیت سیاسی افراد نیز توجه نمی‌کنند، این تعداد از مردم وقتی دیدند فردی روحانی در میان کاندیدا‌های غیرروحانی وجود دارد ترجیح دادند به این فرد رای دهند.

دهقان اضافه کرد: ‌این بخش از جامعه، روحانیت، نظام و انقلاب را قبول دارند و طبیعتا روحانی بودن رییس جمهور برای آنها اولویت دارد. بر این اساس آرای آقای روحانی در شهرستان‌ها به ویژه روستاها بیانگر این واقعیت است که بخشی از رای آقای روحانی رای سیاسی اصلاحات نبوده و رای متدینین روستاهاست که به لباس پیغمبر بر دوش آقای روحانی رای داده‌اند.

وی تاکید کرد: آقای روحانی قبل از آنکه رای خود را مرهون آقای هاشمی و آقای خاتمی بداند باید آن را مرهون لباس پیغمبری بداند که بر دوش خود انداخته است. این موضوع به خوبی با نگاهی به آرای کسب شده آقای روحانی در روستاها و برخی شهرها به ویژه در بین قشر روحانی سنتی قابل اثبات است.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه در شهرهای کوچک، عمدتا روحانیت سنتی به آقای روحانی رای دادند، گفت: این افراد چون آقای روحانی را فردی معمم و مزین به لباس روحانیت دیدند، به ایشان رای دادند.

دهقان در ادامه یادآور شد: از طرف دیگر آقای روحانی در زمان اعلام کاندیدا‌توری‌اش تاکید کرد که به طور مستقل در عرصه انتخابات حضور یافته، حتی در نامه‌ای به آقای خاتمی گفت که نماینده هیچ جریان سیاسی نیست و می‌خواهد دولتی اعتدالی از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و تمامی سلایق تشکیل دهد این شعار در جلب نظر بخش مهمی از مردم که گرایش سیاسی ندارند، تاثیرگذار بود.

وی در عین حال گفت: ‌البته نباید استقبال و پشتیبانی آقای هاشمی و آقای خاتمی را در جلب نظر مردم برای رای به آقای روحانی نادیده گرفت چون بعد از این اعلام حمایت سیاسیون اصلاح‌طلب از سراسر کشور برای جمع کردن رای به نفع آقای روحانی تلاش کردند.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه با بیان اینکه بخشی از رای آقای روحانی ناشی از عدم وحدت اصولگرایان بود، گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم تا شب و یا حتی روز انتخابات، کاندیدا‌ی موردنظرشان را انتخاب نمی‌کنند. این فرهنگ در بین این بخش از جامعه جاافتاده است که رای‌شان را تنها در سبد کاندیدا‌ی پیروز بیندازند به همین دلیل وقتی می‌بینند موجی به سمت فردی راه افتاده است با آن موج همراه شده و به آن کاندیدا رای می‌دهند.

دهقان ادامه داد: این افراد وقتی دیدند که اقبال مردم به آقای روحانی در روز پنجشنبه افزایش پیدا کرده، حدس زدند که ایشان پیروز میدان خواهند شد به همین دلیل این ۳۰ درصد مردم رای‌شان را در سبد آقای روحانی ریختند، رای‌ای که در انتخابات تعیین کننده بود و به دلیل عدم وحدت اصولگرایان به سمت آقای روحانی سوق پیدا کرد.

وی تاکید کرد: اگر اصولگرایان وحدت می‌کردند این بخش از جامعه که به آقای روحانی رای دادند به کاندیدا‌ی متحد اصولگرایان رای می‌دادند طبیعتا در چنین شرایطی انتخابات در مرحله اول به پایان نمی‌رسید.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درارزیابی از چرایی عدم وحدت و اجماع اصولگرایان بر یک کاندیدا‌ی واحد گفت: اصولگرایان از لحاظ فکری، تنوع سلایق دارند؛ به طوری که سلایق متعددی در بین اصولگرایان وجود دارد هرچند این تنوع سلایق در بین اصلاح‌طلبان نیز هست، اما در بین اصولگرایان تنوع سلایق مدیریت نمی‌شود. اتفاقی که دربین اصلاح‌طلبان توسط آقای هاشمی و آقای خاتمی مدیریت شد و توانستند به وحدت برسند.

دهقان اضافه کرد:‌ بخشی از بزرگان اصولگرا که باید با مدیریت سلایق موجود در این اردوگاه وحدت ایجاد می‌کردند از یک کاندیدا‌یی که کمتر در بین اصولگرایان رای داشت حمایت کردند که این موضوع قابل تامل است و باید چرایی آن مورد بررسی قرارگیرد.

وی خاطر نشان کرد: بخش دیگری از اصولگرایان تصور دقیقی از انتخابات نداشتند. آنها فکر می‌کردند که در مرحله اول پیروز انتخابات هستند و جریان دیگر از اصولگرایان به خاطر دیدگاه نسبت به سایر اصولگرایان و تحلیل نسبت به وضعیت کشور راجع به کاندیدا‌توری خود دچار تعصب شده و توجهی به سایر کاندیدا‌های اصولگرا نکرد.

دهقان ادامه داد: یکی از کاندیدا‌های اصولگرا که رای بیشتری داشت و می‌توانست برای اجماع مورد توجه سایر اصولگرایان قرار گیرد به خاطر توجه کمتر به این اردوگاه نتوانست نظر شخصیت‌های مرجع و موثر اصولگرا را با خود همراه کند و در وسط میدان تنها ماند.

این نماینده اصولگرای مجلس تصریح کرد: در این بین نه تنها جریان موثر سیاسی از این فرد حمایت نکرد بلکه همه شروع به تخریب این کاندیدا‌ کردند. به طوری که رای این فرد که در نظرسنجی‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد بود براثر تخریب‌ها به حدود ۱۷ درصد رسید که بررسی چرایی این اتفاق قابل تامل است.

وی اضافه کرد: تفرقه بین اصولگرایان و وحدت بین اصلاح‌طلبان در پیروزی آقای روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موثر بود، اما این به معنی پیروزی اصلاح‌طلبان و بالا بودن رای آنها نیست.

دهقان توضیح داد: در انتخابات شوراها با وجودی که اصلاح‌طلبان در اکثر شهرهای بزرگ لیست واحد داشتند و اصولگرایان از لیست چندگانه‌ای برخوردار بودند اما اصولگرایان پیروز انتخابات شدند.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: این موضوع خود دلیل بر این است که رای آقای روحانی، رای اصلاح‌طلبان نیست چون اگر اصلاح‌طلبان رای بالایی داشتند طبیعتا باید در انتخابات شوراها نیز پیروز می‌شدند اتفاقی که رخ نداد و آنها در اکثر شهرها بزرگ پیروز نشدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *