چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 5 Jun 2024
 
۲

شرط‎های لازم برای انجام کار‎های بزرگ

علیرضا زاکانی
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 267167
آن‎گونه که از حضرت امام (رحمت‎الله‎عليه) و مقام معظم رهبري آموختيم، امروز مسئولان و نخبگان سياسي ما نياز به يک انقلاب اخلاقي دارند تا از قِبل آن با زدوده شدن نقار و بدبيني بين آنها، زمينه افزايش همکاري مشترک مهيا شود و با نمود عيني صفات نيکوي اخلاقي و بسط اخلاق حسنه از جمله مدارا و تحمل يک‎ديگر، عطر معنويت و صفا و صميميت در جامعه گسترش يابد.

سرویس سیاسی جهان- دکتر علیرضا زاکانی: حضور رياست محترم جمهوري در مجلس شوراي اسلامي و ارايه ايده‎‎هاي مختلف و فرض‎هاي متفاوت براي عبور از چالش‎هاي کنوني و بيان نقطه نظرات نمايندگان محترم مجلس، نگاهي متفاوت از سوي ايشان به واقعيت‎هاي امروز جامعه است که کم و کيف آن قابل تأمل و تدبر است.

۱. انجام هر کاري نياز به تفاهم ميان دست‎اندرکاران و اهتمام آنها در طراحي درست و اجراي صحيح آن است و با ميزان بزرگي و پيچيدگي کار، ضرورت همدلي و همکاري نيز افزايش مي‎يابد. علاوه‎بر اين‎که اگر مولفه‎‎ها و متغير‎هاي ديگري همچون خواست نامشروع دشمنان انقلاب اسلامي براي ايجاد تنگناي اقتصادي بر مردم و برهم زدن امور به ويژه با اختلاف‎افکني ميان مسئولان کشور را نيز در نظر بگيريم، ضرورت تفاهم و همدلي در اجراي کار مشترک، صدچندان جلوه مي‎کند. از اين منظر جلسه مشترک رييس‎جمهوري و نمايندگان در مجلس اهميت فوق¬العاده بالايي مي‎يابد که براي آن مي‎بايست شکر به درگاه الهي داشت و اميدوار بود تا در آينده نيز در فضايي صميمي اين‎گونه جلسات، به دور از کاستي‎‎هاي اين جلسه - از جمله ترک جلسه توسط آقاي رييس‎جمهوري در هنگام صحبت نمايندگان يا برخي از اظهارنظرهاي غيرکارشناسي بيان شده از سوي دوطرف - ادامه يابد.

آن‎گونه که از حضرت امام (رحمت‎الله‎عليه) و مقام معظم رهبري آموختيم، امروز مسئولان و نخبگان سياسي ما نياز به يک انقلاب اخلاقي دارند تا از قِبل آن با زدوده شدن نقار و بدبيني بين آنها، زمينه افزايش همکاري مشترک مهيا شود و با نمود عيني صفات نيکوي اخلاقي و بسط اخلاق حسنه از جمله مدارا و تحمل يک‎ديگر، عطر معنويت و صفا و صميميت در جامعه گسترش يابد. لذا ضمن درک خواست دشمنان انقلاب و با پرهيز از مواجهه شعاري و احساسي با امور، بايد صادقانه و با مردم صحبت کنيم تا به مدد الهي و با پتانسيل بالاي ملت شريف ايران اسلامي از تنگنا‎هاي امروز نيز مثل گذشته با افتخار عبور کنيم.

۲. آقاي دکتر احمدي‎نژاد براي ادامه پيشرفت ايران اسلامي و تقابل هوشمند با تحريم دشمن به چهار آسيبِ- تمرکز جريان سرمايه و ثروت در نقاط برخوردار کشور و در دستان تعداد محدودي از افراد، سوق اين امکانات به بخش‎‎هاي غير مولد به‎ويژه با ناکارآمدي سيستم بانکي در کنار وابستگي بودجه هزينه‎اي دولت به ارز نفتي و نبود مدل بومي اداره درست نظامات کلان و منابع کشور- اشاره نمود و از اين رهگذر و به منظور تصحيح نظام اقتصادي پيشنهادهاي چهارگانه‎ استفاده از زمين و معادن و واگذاري آن به مردم، آزادسازي قيمت‎‎ها و تقديم درآمد حاصل از آن به ملت و اصلاح نظام بانکي را ارائه کرد.

در نگاه اول طرح ارايه زمين‎‎ها و معادن به مردم براي بهره‎برداري بهينه و استفاده از سرمايه‎‎هاي راکد کشور امري مطلوب و بسيار پسنديده به نظر مي‎رسد که بايد نسبت به امکان تحقق آن کار علمي و کارشناسي دقيق صورت پذيرد. از مدت‎ها پيش که جناب آقاي رييس‎جمهوري بحث واگذاري زمين و به ويژه باغ‎شهر‎ها را مطرح کردند، با تشکيل کارگروهي در کميسيون اصل نود مجلس، جلسات متعددي با مسئولان دولتي درباره امکان واگذاري زمين و مسايل پيراموني آن برگزار شد و بر اساس گزارش‎هاي موجود، به دلايل علمي و کارشناسي با اجراي آن مخالفت شد تا جايي که در پايان اين جلسات، اين طرح در حد يک شعار و ايده غيرکارشناسي مدنظر قرار گرفت. نبود امکانات و زيرساخت‎هاي لازم براي تحقيق اين ايده، فقدان قانون و مقررات مورد نياز، وجود زمينه‎‎هاي فسادآور و مشکل‎زاي موجود در سيستم واگذاري – آن‎چنان‎که طرح¬هاي واگذاري زمين در دوران مسئوليت دولت‎‎هاي بعد از جنگ تا‎کنون يا در امري سهل الوصول‎تر مثل اجراي قانون اصل ۴۴ و واگذاري امکانات دولتي شاهد آن بوديم- و نيز مشکلات اجرايي بسيار و پيچيده انجام اين امور از جمله دلايل فوق بود.
حال با توجه به اينکه دولت ماه‎هاي پاياني خود را سپري مي‎کند، بيان اين موضوع آن‎هم در آستانه انتخابات، اذهان را به‎سمت اموري غير از طرح واگذاري براي اصلاح اقتصاد کشور و فراهم کردن مقدمات حضور مردم در متن نظام اقتصادي سوق مي‎دهد و آن را در حد يک شعار بدون پشتوانه پايين مي‎آورد لذا بايد اين ايده، آن هم در دولت‎هاي بعد در معرض کار کارشناسي دقيق و علمي قرار گيرد و به ميزان امكان تحقق آن با وضع ضوابط دقيق قانوني و سازوکار‎هايي مشخص اجرايي شود تا مجددا با نام ملت امکانات کشور توسط عده‎اي محدود به تاراج نرود.

۳. اجراي مرحله اول قانون هدفمندي يارانه‎‎ها، در زمينه صرفه‎جويي و توسعه عدالت با توزيع ثروت در اقشار کم‎درآمد جامعه دستاورد بسيار بزرگي داشت ولي با شوک ارزي ماه‎‎هاي اخير به‎يک‎باره تشديد تورم و کاهش ارزش پول ملي رخ داد و اسباب فشار زيادي را بر طبقات محروم و متوسط جامعه فراهم کرد. علاوه‎براين‎که بي‎توجهي به اجراي همه‎جانبه قانون، ضربه‎ سختي را به بخش توليد کشور وارد كرد تا جايي كه با بالا رفتن آمار بي‎کاري، مشکل اشتغال امروز اصلي‎ترين دغدغه جوانان و جويندگان کار در کشور است.

نظرات کارشناسي متخصصين و تحقيقات صورت‎گرفته به‎ويژه در مرکز پژوهش‎هاي مجلس نشان مي‎دهد که به علت پس‎رفت در اهداف قيمتي هدفمندکردن يارانه‎ها با افزايش نرخ ارز، موفقيت يا عدم موفقيت اين قانون به نرخ ارز و تغييرات آن بستگي دارد. تا پايان پاييز ۱۳۸۹ نرخ‎‎هاي ارز رسمي و بازار تقريبا بر يکديگر منطبق بوده‎اند و با آغاز زمستان ۱۳۸۹ (فصل اجراي فاز اول) شکاف کم‎سابقه‎اي از زمان يکسان‎سازي نرخ ارز، ميان نرخ ارز بازار و نرخ ارز رسمي ايجاد شده است که به‎دليل کمبود عرضه دلار و کاهش قيمت جهاني طلا نيز نبوده و افزايش شاخص قيمت توليدکنندگان در نتيجه اجراي هدفمندکردن يارانه‎ها با افزايش نرخ ارز نيز افزايش يافته است لذا پس‎رفت در اهداف قيمتي هدفمندکردن يارانه‎ها با افزايش نرخ ارز، به خوبي نشان مي‎دهد که موفقيت يا عدم موفقيت اين قانون به نرخ ارز و تغييرات آن بستگي دارد و با افزايش نرخ ارز ميزان پس‎رفت افزايش يافته و درصد تحقق، کاهش مي‎يابد.

۴. آثار تورمي اجراي فاز دوم هدفمندکردن يارانه‎ها نيز با افزايش نرخ ارز افزايش مي‎يابد؛ تا جايي که با در نظر گرفتن تغييرات شاخص قيمت توليدکننده ناشي از آزادسازي قيمت حامل‎‎هاي انرژي و افزايش نرخ ارز، برآورد مي‎شود تغيير تورم حاصل از اجراي فاز دوم هدفمند کردن يارانه‎‎ها در سناريو‎هاي نرخ ارز ۲۵۰۰۰، ۳۰۰۰۰ و ۳۵۰۰۰ ريالي، به ترتيب حدود ۳۷، ۴۹ و ۶۱ درصد خواهد بود و بدون در نظر گرفتن درآمد حاصل از مابه‎التفاوت نرخ ارز، با اجراي کامل هدفمندکردن يارانه‎ها و پرداخت ۶۰ درصد درآمد‎هاي حاصله به خانوارها، حداکثر يارانه نقدي ماهانه قابل‎پرداخت در سناريو‎هاي نرخ ارز ۲۵۰۰۰، ۳۰۰۰۰ و ۳۵۰۰۰۰ ريالي به ترتيب حدود ۱۲۰۰، ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ هزار ريال است و درصورت پرداخت صد در صد درآمد‎ها به خانوارها، حداکثر يارانه نقدي ماهانه قابل‎پرداخت به ترتيب حدود ۲۰۰۰، ۲۳۰۰ و ۲۷۰۰ هزار ريال خواهد بود. ضمن اين‎که عدم تحقق درآمدهای فوق با توجه به احتمال کاهش مصرف فرآورده‎ها -که از اهداف اصلي اجراي طرح است- زياد است. لذا با توجه به تأثيرپذيري و تأثيرگذاري همزمان هدفمند کردن يارانه‎ها بر وضعيت بازار ارز و آثار تورمي آن، ممکن است اجراي نادرست هدفمندکردن يارانه‎ها اقتصاد کشور را در معرض سيکل باطل(هدفمندي، تورم و افزايش نرخ ارز) قرار دهد.

اجراي قانون هدفمندکردن يارانه‎ها که امري ضروري‎ست، با رويکرد شوک‎درماني علاوه‎ بر آثار تورمي قابل‎توجه، مي‎تواند کشور را در معرض دايره باطل پيش‎گفته قرار دهد. از طرفي کاهش يارانه‎‎هاي غيرمستقيم نيز اجتناب‎ناپذير است از اين روحذف تدريجي يارانه‎ها معادل با نرخ تورم بر اساس افزايش قيمت حامل‎ها به‎طور مستمر و سالانه و استفاده از درآمد حاصل از آن براي جبران بخشي از کسري موجود يا حمايت از توليد مي‎تواند رويکرد مناسبي باشد

۵. در خصوص اصلاح سيستم بانکي نيز که يکي از عناصر هفت‎گانه طرح تحول اقتصادي دولت در کنار توزيع مناسب يارانه‎ها، اصلاح نظام‎‎هاي مالياتي، ارزي و توزيع کالا و خدمات در کشور، بالابردن کارآيي گمرک و افزايش بهره‎وري است؛ نظام بانکي مي‎بايست در جهت تأمين مالي کارآفرينان و جبران نياز نيازمندان گام بردارد. گرچه نظام بانکداري ما نامشروع نيست ولي هرگز کارآمدي لازم را نداشته ولازم¬است ضمن رفع کاستي‎‎هاي آن، با توجه به بازار بورس و ضرورت انتقال سرمايه‎‎هاي کشور به اين حوزه با بالا رفتن زمينه مشاركت مستقيم مردم در اقتصاد، سرمايه¬هاي ملي مستقيماٌ در خدمت کار و توليد قرار ‎گيرد.

در خاتمه بايد مجددا متذکر شد که کار‎هاي بزرگ و خدمات شايسته به مردم عزيزمان، در سايه تفاهم و همدلي مسئولان و اهتمام و ارزش‎گذاري به کار‎هاي علمي و کارشناسي و با رعايت قانون انجام خواهد پذيرفت و در غير اين صورت مسير نادرست طي شده توسط مجلس و دولت ادامه خواهد يافت.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *