سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

شهرآورد،ديداري بزرگ اما کسل کننده

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 68839
بار ديگر قرار است دو تيم استقلال و پرسپوليس به رويارويي با هم بپردازند تا فوتبال ايران را تحت الشعاع 90 دقيقه اي پرحاشيه و نه چندان جذاب قرار دهند.

"شهرآورد" هميشه و در همه ليگ هاي معتبر و نامعتبر حساسيت هاي زيادي به وجود مي آورد و تماشاگران دو آتشه اين تيم ها، حتي بردن در شهرآورد را حداقل همتراز با قهرمان شدن مي دانند.
شهرآورد تهران با وجود اينکه همه حساسيت هاي بازي هاي اينچنيني را در خود مي بيند و حتي شايد بتوان گفت در رديف شهرآوردهاي مهم فوتبال باشگاهي دنيا قرار گرفته است، اما نه تنها هيچگاه به لحاظ فني نتوانسته انتظارات را برآورده کند بلکه در اکثر مواقع حتي به عنوان ضعيف ترين بازي هفته هم معرفي شده است تا اين سووال در اذهان فوتبالي ها مطرح شود که چرا دو تيم بزرگ ليگ و بازيکنان درجه اولي نمي توانند وقتي به ديدار هم مي روند،فوتبالي در سطح توانايي هايشان و آنچه از آنها انتظار مي رود به نمايش بگذارند.

* نباز تا نميري
" عواقب شکست در اين بازي تا هفته ها ادامه خواهد داشت، اين در حالي است که خوشحالي از پيروز شدن در شهرآورد خيلي طولاني نيست"
علي پروين که با تجربه ترين چهره فوتبالي است که در مقام مربي و بازيکن بارها شهرآورد تهران را تجربه کرده است وقتي با انتقادات فراواني به دليل احتياط برابر استقلال مواجه شد اين جمله را گفت تا براي هميشه تکليف منتقدان فوتبال کسل کننده رويارويي استقلال و پرسپوليس را مشخص کند.
بارها اين جمله شنيده شده است که تماشاگران آبي و قرمز حتي راضي هستند تا به قيمت از دست دادن قهرماني، تيمشان را برابر حريف ديرينه پيروز ببينند يا حداقل بازنده نباشند تا از اين طريق مجبور نباشند جواب "کري"هاي هواداران رقيب را بدهند.
شايد همين شرايط است که مربيان را مجبور مي کند که در اين رقابت حساس اول به "گل نخورن" فکر کنند و بعد به طرحي يا تاکتيکي براي باز کردن دروازه حريف اتخاذ کنند.
تاريخ گواهي مي دهد که مربيان موفق فقط به دليل اينکه باخت در شهرآورد را پذيرفته اند، از کار برکنار شده اند. چون قانوني در فوتبال آماتور گونه به مديران حکم مي کند که در مواقع بحراني براي جواب دادن به اعتراضات طرفداران، اخراج مريبان مي تواند بهترين راه کار براي بازگشت به آرامش باشد.پس مي توان گفت مربياني که از عواقب شکست هراس دارند، تاثير غيرقابل انکاري در بي خاصيت شدن اين ديدار از خود بر جاي مي گذارند.

* فوتبال منهاي تکنيک و تاکتيک!
با نگاهي سطحي به حرکت 22 بازيکني که در شهرآورد به ميدان مي روند، مي توان به اين نتيجه رسيد که همه آنها، حتي با تجربه ها هم تحت تاثير "جو" حاکم بر ورزشگاه هستند و نه تنها نمي توانند خواسته هاي مربيان را به اجرا بگذارند، بلکه در روند بازي هم خلل ايجاد مي کنند تا نقشي مهم در پايين آمدن کيفيت بازي داشته باشند.
بازيکني که در کنار حضور ضعيف، با واکنش نشان دادن به تماشاگران حريف، سعي در خودنمايي در ديداري که بينندگانش چند برابر هميشگي هستند، دارد به طور حتم نمي تواند مهره ايي تاثيرگذاربراي تيمش باشد و در نتيجه بازيکن ضعيف و ناکارآمد را مي توان يکي از فاکتورهاي ضعف شهرآورد دانست.
با نگاهي به نمونه هاي خارجي مي توان به اين نظريه بيشتر ايمان آورد. بازيکناني که در ديدارهايي نظير بارسلونا و رئال مادريد، اينتر ميلان و آث ميلان، و ديدارهاي حساس ليگ برتر انگليس به ميدان مي روند، چهره هايي هستند که به سقف آرزوهايشان نزديک شده اند و به طور طبيعي حساسيت کمتري نسبت به همتايان ايراني خود به شهرآورد دارند و نتيجه اين مي شود که شهرآوردهاي اروپايي به فوتبالي زيبا و حتي خاطره انگيز تبديل مي شود که کل تماشاگران ورزشگاه و بينندگان تلويزيوني را به تحسين وا مي دارد.

* ناآماده برنده، آماده بازنده!
" هر تيمي که نتيجه هاي ضعيف تري در هفته هاي پيش گرفته است، شانس بيشتري براي پيروز شدن در شهرآورد دارد"
اين هم يکي از قوانين نانوشته شهرآورد تهران است که به حکم آمار نمي تواند فرضيه اي غلط تلقي شود. آمار نشان مي دهد که معمولا تيم هايي که با شرايطي نامطلوبتر به زمين مسابقه با حريف سنتي پا مي گذارند، نتايج بهتري را کسب مي کنند. يکي از علل اين اتفاق اين است که حتي خوش بين ترين هواداران تيمي که نتوانسته در هفته هاي پيش، موفق شود هم انتظار زيادي از تيمش ندارد و همين دليل موجب مي شود تا بازيکنان آن تيم با استرس کمتري بازي کنند.
شهرآورد ديداري است که در آن مسايل رواني به مسايل فني ارجحيت دارد و طبيعي است که تيمي مي تواند نسبت به پيروز شدن خوش بين باشد که استرس کمتري را براي موفق نشدن احتمالي داشته باشد.

* عملکرد رسانه ها، مثبت يا منفي
اينکه اين رسانه هاي نوشتاري و تصويري اين همه به شهرآورد توجه نشان مي دهند، هم مي تواند اثرات مثبت و هم تاثير منفي داشته باشد.
خيلي ها بر اين باور هستند که رويارويي آبي ها و قرمزها به خودي خود حساس و جالب است و حتي اگر مورد بي توجهي رسانه ها نيز قرار بگيرد، باز هم مورد توجه طرفداران اين دو تيم قرار خواهد گرفت. اين عده معتقد هستند که پرداختن بيش از اندازه به اين ديدار از طريق گزارش هايي که در هفته هاي معمولي پخش نمي شود و انجام گفتگوهاي احساسي با بازيکنان دو تيم، موجب مي شود تا آنها واقعا به اين نتيجه برسند که با باخت در اين بازي، همه چيز را از دست رفته مي بينند.
عده اي هم بر اين باور هستند که اگر در اين بازي تماشاگران ورزشگاه را پر مي کنند و اگر فوتبال باشگاهي ايران در هفته اي که شهرآورد برگزار مي شود، نفس تازه اي مي کشد به دليل اهميتي است که رسانه ها به اين بازي مي دهند و به همين دليل کسي نمي تواند نگاه جدي انداختن به شهرآورد را تقبيح کند.
اميد که شصت و هفتمين شهرآورد پايتخت ديداري جذاب، پرگل و تماشاگر پسند و سرشار از ارائه تکنيک ها و تاکتيک هاي ناب فوتبالي باشد که از اين دو تيم پرطرفدار و با سابقه انتظار مي رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *