شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

مقاسیه میزان مصرف آب و میانگین بارشها!

پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 493697
کارشناس ارشد سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: با برداشت بی‌رویه، ذخایر آب کم شده و مصرف سالانه کل آب در کشور 97 میلیارد مترمکعب است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ابراهیم شیروی صبح امروز در همایش مدیریت و بهینه‌سازی برق در بخش کشاورزی با اشاره به مکمل بودن آب و برق در بخش کشاورزی اظهار داشت: اگر چاهی الکتروپمپ داشته باشد، آب داشته باشد، اما برق نداشته باشد، مشکل‌ساز است.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش مولد جامعه است که سبب اشتغالزایی می‌شود و تولید مواد غذایی کشور به این بخش سپرده شده است تصریح کرد: راندمان بخش کشاورزی هم از لحاظ آب و هم برق پایین است و در وضعیت مناسبی نیستیم.

کارشناس ارشد سازمان بهره‌وری انرژی ایران با اشاره به اینکه سال 94 تعداد مشترکان خانگی 26 میلیون و 600 هزار و در بخش کشاورزی 377 هزار مشترک بود، تصریح کرد: از لحاظ مصرف بیشترین مصرف در بخش خانگی انجام می‌شود که بخشی غیرمولد است و ارزش افزوده ندارد.

شیروی با تاکید بر اینکه از لحاظ مصرف در کشور بخش صنعت که کار تولید ثروت و اشتغال دارد، بعد از مصرف خانگی در رتبه دوم و بخش کشاورزی در رتبه سوم قرار دارد عنوان کرد: بخش کشاورزی از لحاظ میزان سهم در کل کشور 16 درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده است.

این مسؤول با اشاره به مصرف انرژی در استان کرمان عنوان کرد: این استان 40 تا 50 درصد مصرف انرژی را در بخش کشاورزی دارد که رقم بالایی است.

وی بیان کرد: سیاست وزارت نیرو برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی است که در استان کرمان 3 هزار و 299 حلقه چاه برق‌دار شده است.

شیروی به تولید محصولات باغی استان کرمان و کسب رتبه دوم سال 93 این استان در این زمینه در کشور اشاره و ابراز داشت: 12 درصد محصولات باغی به این استان اختصاص دارد که  ظرفیت خوبی است.

کارشناس ارشد سازمان بهره‌وری انرژی ایران با تأکید بر اینکه آب نقش حیاتی در کشاورزی دارد، گفت: اما با برداشت بی‌رویه ذخایر آب کم شده و مصرف سالانه کل آب در کشور 97 میلیارد متر مکعب است.

شیروی با عنوان اینکه متوسط بارندگی سالانه در کشور ما 250 میلی‌متر و در جهان 800 میلی‌متر است، گفت: ما کمتر از یک‌سوم جهان بارندگی سالانه داریم که از طرفی تبخیر آب‌ها در کشور ما سالانه 2 هزار و 100 میلی‌متر و متوسط جهانی یک هزار و 700 میلی‌متر در سال است و سه برابر جهان نیز تبخیر داریم.

وی عنوان کرد: از لحاظ کشت آبی و دیم نسبت اراضی آبی به کل اراضی زیر کشت کشور 60 درصد و در جهان 16 درصد است که طبق آمار با نرم جهانی فاصله داریم.

کارشناس ارشد سابا با اشاره به چالش‌های مرتبط با موضوع آب، بهره‌وری پایین در بخش کشاورزی را یادآور شد و افزود: راندمان آبیاری در کشور کمتر از 30 درصد است.

وی عنوان کرد: 70 درصد بارندگی در کشور مربوط به 25 درصد از مساحت ایران و عمده مناطق شمالی است و بقیه مناطق کشور گرم و خشک است، اما یک تغییر کوچک در مصرف می‌تواند راندمان را افزایش دهد.

وی به راه‌کارهای بهینه‌سازی مصرف برق کشاورزی اشاره و به کشاورزان توصیه کرد: از تأسیسات با راندمان بالا استفاده کنند.

شیروی واقعی نمودن تعرفه انرژی، نحوه کنترل ساعت کارکرد سالانه چاه‌های کشاورزی، خروج چاه‌های کشاورزی در ساعت‌های پیک و کنترل بار چاه‌های کشاورزی را از دیگر راه‌کارهای بهینه‌سازی مصرف برق برشمرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *