يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

جزئیات منافع توسعه بندر چابهار برای هند

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 493057
وزیر حمل و نقل هند با توضیح جزئیات قرارداد توسعه بندر چابهار و ایجاد امکان دسترسی این کشور به روسیه و حتی اروپا و منافع بی‌شمار هند از توسعه این بندر گفت: این یک اتفاق تاریخی است که منادی یک دوره جدید توسعه است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پی‌تی‌آی خبر داد، هند پس از امضای معاهده‌ای برای فعالیت دریک بندر استراتژیک در سواحل جنوبی ایران، میلیاردها دلار در ایجاد صنایع از ذوب آلومینیوم گرفته تا تاسیسات کود شیمیایی در منطقه آزاد تجاری چابهار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل جاده‌ای و بزرگراه‌ها و کشتیرانی هند گفت امضای قرارداد تجاری احداث و بهره‌برداری از بندر استراتژیک چابهار به هند کمک خواهد کرد جایگاهی در ایران کسب و دسترسی به افغانستان، روسیه و اروپا را با دور زدن پاکستان از آن خود کند.

این مقام هندی توضیح داد: «فاصله میان بندر کاندلا و بندر چابهار کمتر از فاصله میان دهلی نو و بمبئی است و در نتیجه این توافق ما را قادر می‌سازد تا با سرعت بیشتر کالاها را ابتدا به ایران و سپس افغانستان و از طریق یک ارتباط جدید ریلی و جاده‌ای پس از آن روسیه ارسال کنیم.»

وی ادامه داد: «می‌تواند بیش از یک هزار میلیارد روپیه (یک لاک کرور روپیه) در منطقه آزاد تجاری چابهار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند دیروز بعدازظهر برای یک سفر دو روزه و در تلاش برای تقویت روابط ایران و هند و توسعه راه های تقویت تجارت وارد تهران شد.

گادکاری تصریح کرد ایران گاز طبیعی و نیروی برق ارزانی دارد از اینرو شرکت‌های هندی تمایل دارند تا یک کارخانه ذوب آلومینیوم 0.5 میلیون تنی به همراه تاسیسات تولید کود شیمیایی دراین کشور احداث کنند.

وی افزود: «ما سالانه 450 میلیارد روپیه برای یارانه کود شیمیایی هزینه می‌کنیم و اگر بتوانیم آن را در منطقه آزاد تجاری چابهار تولید کنیم و از طریق این بندر به کاندلا و سپس داخل کشور ارسال کنیم، می‌توانیم این رقم را صرفه جویی کنیم.»

گادکاری گفت نالکو یک کارخانه آلومینیوم احداث خواهد کرد درحالی‌که شرکت‌های کود شیمیایی خصوصی تمایل دارند مشروط بر دریافت گازی با قیمت کمتر از 2 دلار به ازای هر mmBtu تاسیسات تولید کود شیمیایی احداث کنند.

این مقام هندی ادامه داد خط آهن PSU IRCON یک خط آهن در چابهار احداث خواهد کرد که کالاها مستقیما به افغانستان ارسال می‌کند.

گادکاری گفت ایندیا پورتز گلوبال، یک همکاری مشترک میان بندر «جواهر لعل نهرو پورت تراست» و «کاندلا پورت تراست» در زمینه توسعه 2 لنگرگاه کانتینری با طول 640 متر و 3 لنگرگاه چندمنظوره باری، 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

این کنسرسیوم هندی، این پیمان بندری را با بندر آریای ایران به امضا رسانده است.

وی افزود: «این قرارداد برای 10 سال است و می‌تواند تمدید شود. ما 18 ماه زمان داریم تا فاز اول را تکمیل کنیم... 2 سال نخست این قرارداد، مدت خوبی است که هند مجبور نیست هیچ محموله‌ای را ضمانت کند.»

از سال سوم، هند 30 هزار TEU محموله را در بندر چابهار ضمانت خواهد کرد و تا پایان 10 سال این رقم به 250 هزار TEU خواهد رسید.

این مقام هندی خاطرنشان کرد پیمان اولیه برای احداث بندر چابهار در سال 2003 امضا شد اما در سال‌های بعد متوقف ماند. این قرارداد در یک سال گذشته به شدت پیش رفته و به امضای فاز یک در جریان ملاقات امروز رسیده است.

وی افزود: «این یک اتفاق تاریخی است که منادی یک دوره جدید توسعه است. ما اکنون می‌توانیم بدون عبور از پاکستان به افغانستان و حتی روسیه و اروپا برویم.»

جاده زرنجان- دلارام در سال 2009 توسط هند احداث شد که این جاده امکان دسترسی به بزرگراه گارلند افغانستان را فراهم می‌کند.

به گفته وزیر حمل و نقل هند، دهلی‌نو با سرمایه‌گذاری 85.2 میلیون دلاری و درآمد سالانه اجاره به ارزش 22.9 میلیون دلار طی 10 سال اجازه، طی فاز نخست توسعه چابهار، به نصب تجهیزات در این بندر و فعالیت 2 لنگرگاه می‌پردازد.

همچنین این مقام هندی تصریح کرد هند یک خط آهن 500 کیلومتری میان چابهار و زاهدان احداث خواهد کرد که چابهار را به آسیای میانه متصل خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *