دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

پلیس نامحسوس منطق درستی دارد

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 490651
جانشین معاونت امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح گفت: هم اکنون می بینیم تهدید آمریکا بیشتر شده و نرمش دولت نتیجه نداده است. هر چه دربرابر دشمن نرمش نشان دهیم، او ده قدم جلو می آید.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سپاه بواسطه دارا بودن پرسنل و فرماندهان متعهد، خدمات زیادی به انقلاب اسلامی ارائه کرده است، از همین رو در آستانه سوم شعبان، میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار به سراغ «سردار علیرضا افشار» رئیس ستاد مرکزی سپاه در دوران دفاع مقدس و نخستین فرمانده نیروی مقاومت بسیج رفتیم تا در گفتگویی صمیمی با ایشان از اهمیت و دستاوردهای سپاه و بسیج سخن بگوییم، موضوعات روز و نیز مسائل اجتماعی از دیگر محورهای گفتگوی ما با ایشان بود.

در قسمت اول این گفتگو که ابتدای هفته جاری منتشر شد اهمیت و دستاوردهای سپاه مورد بررسی قرار گرفت ودر قسمت دوم و پایانی آن که اکنون منتشر می شود به مهمترین مسائل اجتماعی کشور از جمله تشکیل شورای اجتماعی و نیز اقدام جدید ناجا در مبارزه با معضلات اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است.

سردار افشار که در دولت دهم و چند ماهی از دولت یازدهم، قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی بوده است درباره طرح ناجا گفت: در سیستم نامحسوس نیاز به پلیس کمتری است؛ همان نیروهای پلیسی که در جریان ماموریتند و ضابط قضایی هستند و جرم مشهودی را می بیند، موظفند گزارش تهیه کنند. منتها با متهم برخورد نمی کند و گزارش را می فرستد به یک مرکزی و آن مرکز بررسی می کند، متهم احضار و توصیه می شود که شما فلان تخلف را در فلان جا انجام داده اید، بحث حجاب و عفاف هم نیست، بحث کلاً جرایم اجتماعی و اخلاقی است.

قائم مقام سابق وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی درباره تشکیل شورای اجتماعی در ۶ ماه گذشته تصریح کرد: در جلسه ای که ۶ ماه پیش با حضور روسای قوا و دستگاههای عضو شورای اجتماعی کشور خدمت مقام معظم رهبری تشکیل شد، جزییات آسیبهای اجتماعی علل و عوامل راهکار آن مطرح شد. متاسفانه با وجود اینکه قرار شده بود این شورا جلسات بیشتری بگذارد و سطح آن هم با ریاست رییس جمهور عالی تر شود ولی در این ۶ ماه تنها یک جلسه برگزار شده است.

قسمت پایانی گفتگوی تفصیلی با سردار افشار به شرح زیر است:

* حضرت آقا بارها به ضرورت اقدامات فرهنگی در جامعه اشاره کردند و در همین راستا ناجا نیز در هفته های اخیر تعدادی از نیروهایش را در قالب نیروی نامحسوس برای مبارزه با معضلات فرهنگی و اخلاقی به خدمت گرفت؛ این اقدام ناجا را شما چگونه ارزیابی می کنید؟

دشمن  هم اکنون متوجه ریشه قدرت ما شده، آنها پژوهش های مطالعاتی زیادی برای شناخت ماهیت انقلاب و اقتدار نظام راه اندازی کرده اند، در آمریکا، اسرائیل و تل آویو این مراکز وجود دارد؛ شیعه شناسی و شناخت انقلاب و شناخت قدرت ملت ایران، برداشت من این است که آنها سالهاست به این رسیده اند که ریشه این اقتدار کجاست و کدام قسمت و نقطه را باید نابود کرد و آن بحث «فرهنگ» است؛ یعنی فرهنگ هم خودش یک مولفه مهم «قدرت» است و هم موثر در مولفه های دیگر قدرت، مثلا فرهنگ «ایثار» و «شهادت» در قدرت دفاعی ما نیز تاثیرگذار است. ما در قدرت اقتصادی می توانیم با «فرهنگ کار» و «فرهنگ مصرف» رشد کنیم. این واقعیتی است که دشمن از فرهنگ ما می ترسد. آن چیزی که دشمن از آن می ترسد
اگر هم اکنون یک فرانسوی داعشی داریم و یا یک آمریکایی داعشی داریم، محصول مدارسی است که عربستان آنها را راه اندازی کرد
اقتصاد ما نیست، حتی قدرت نظامی ما نیست، از اینها نمی ترسد از فرهنگ ما می ترسد که بین کشورهای دیگر منتشر و منعکس شود و فضای دیگری را در منطقه ایجاد کند و منافع آنها را به خطر اندازد.

دشمن سالهاست علیه این فرهنگ تلاش می کند و هزینه می کند، فضای مجازی رایگانی که در اختیار ملت قرار می گیرد با پول آنهاست و با هدف تخریب فرهنگ ماست. ما باید در مقابله با این حرکت های فرهنگی دشمن و «جنگ نرم» آن، کاری انجام بدهیم. بخشی از کارهای ما که مهمترین بخش هم است، آشنا کردن مردم و ترویج سبک زندگی «ایرانی- اسلامی» است.

ما متاسفانه در این بخش یک کوتاهی هایی داریم و اختلاف نظرهایی هم در شیوه های تبلیغ وجود دارد. ظرفیت های موجود که تعدادشان کم هم نیست؛ حوزه های علمیه، صدا و سیما، ارشاد، سازمان اوقاف و آموزش و پرورش بوده که اگر حالت هماهنگ و هم افزا داشته باشند ما نتیجه بهتری می گیریم. در همین قانون حجاب و عفاف که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، ۲۶ دستگاه مسئول هستند که یکی از آنها ناجا است، ۲۵ دستگاه دیگر هم هستند که بیشتر وظیفه فرهنگی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارند و بخصوص ترویج عفت و حیا که ریشه حجاب است. حجاب، ظاهر است بلکه اصل آن عفافی است که باید تبلیغ شود. این مسائل به عهده دستگاههای فرهنگی است.

البته برنامه های فرهنگی نمی تواند مانع از اقدامات سلبی شود، بالاخره با متجاوزین و ترویج کنندگان هنجارهای اجتماعی باید برخورد قضایی صورت بگیرد، شیوه های مختلفی ناجا داشته است که از قبل هم بوده، این چیزی که  هم اکنون اتفاق افتاده است با عنوان «گشت نامحسوس» به نظر من خیلی گسترده ترش را غربی ها دارند. در انگلستان به ازای هر نفر یک دوربین وجود دارد، تعداد بسیار زیادی دوربین در معابر و جاهای مختلف نصب شده است که تخلفات را ثبت و به پلیس گزارش می دهد و پلیس بلافاصله برخورد می کند.

 در سیستم نامحسوس نیاز به پلیس کمتری است؛ همان نیروهای پلیسی که در جریان ماموریتند و ضابط قضایی هستند و جرم مشهودی را می بیند، موظفند گزارش تهیه کنند. اما با متهم برخورد نمی کند و گزارش را می فرستد به یک مرکزی و آن مرکز بررسی می کند، متهم احضار و توصیه می شود که شما فلان تخلف را در فلان جا انجام داده اید، بحث حجاب و عفاف هم نیست، بحث کلاً جرایم اجتماعی و اخلاقی است.

به نظر من منطق درستی دارد، حالا باید در اجرا دقت شود و آن افرادی که این گزارشات را می دهند، پلیس هایی باشند که آموزش لازم را دیده اند.

البته ما بیشتر باید برویم سراغ جرایمی که مردم دوست دارند سریع رسیدگی شود؛ مانند سرقت، آنها را اولویت بدهیم و چیزهایی که مردم دوست دارند دستگاه پلیس و قضا نظارت سریع داشته باشد و پلیس هم نیست، چون بین پلیس ها هم تقسیم کار شده است و ضابطه تخصصی هستند. این رویکرد باید جلو برود تا ببینیم چقدر جامعه را به سمت نظم  و تبعیت از قانون سوق می دهد.

سال گذشته رهبر معظم انقلاب در چند جلسه با حضور مقامات ارشد و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی کشور به ریشه یابی و بررسی آسیب های اجتماعی و راهکارهای اصلاح امور پرداختند، علی الظاهر نتیجه آن جلسه تقویت شورای اجتماعی کشور به ریاست رئیس جمهور بوده است، شما که سابقه عضویت در این شورا را داشته اید، الان اوضاع را چگونه ارزیابی می کنید؟

در جلسه ای که ۶ ماه پیش با حضور روسای قوا و دستگاههای عضو شورای اجتماعی
در دوران اصلاحات چند بار نیروهای مسلح ما آماده باش شدند؛ یعنی قرار بود آمریکا حمله کند. در حالی که در دوره اصلاحات هر نوع نرمشی با آمریکا نشان دادند؛ هسته ای را پلمپ کردند و بستند
کشور خدمت مقام معظم رهبری تشکیل شد، جزییات آسیبهای اجتماعی علل و عوامل راهکار آن مطرح شد. متاسفانه با وجود اینکه قرار شده بود این شورا جلسات بیشتری بگذارد و سطح آن هم با ریاست رییس جمهور عالی تر شود ولی در این ۶ ماه متاسفانه جلسه برگزار نشد. (این مصاحبه قبل از برگزاری اولین جلسه شورای اجتماعی در هفته گذشته انجام شده است)

* مسئولان نهادهای مختلف گزارشی هم باید ارائه دهند؟

بله باید گزارشی خدمت آقا بدهند که در این ۶ ماه چه کرده اند. حوزه های پیچیده ای را مانند حوزه مقابله با اعتیاد که واقعاً مشکلات پیچیده ای دارد و همت تمام سازمان ها و نهادها را نیاز دارد، تمام کارشناسان اجتماعی در قضیه اعتیاد معتقدند پیشگیری مقدم بر درمان معتاد و مقابله با قاچاقچی است، اصل بر پیشگیری است چون وقتی کاهش تقاضا ایجاد شد، مشکل عرضه هم حل می شود. هر چقدر شما با قاچاقچیان برخورد کنید و مرزها را هم ببندید، تا تقاضا وجود دارد مشکل حل نمی شود. چقدر در راه مقابله با قاچاق مواد مخدر ما شهید دادیم و خسارت ها را تحمل کردیم، ولی هنوز مواد مخدر به راحتی در کشور پیدا می شود، چون تقاضا وجود دارد؛ تا تقاضا باشد، مقابله با عرضه نتیجه نمی دهد، باید تقاضا را کاهش داد و این با ارتقای فرهنگ ممکن است.

ایران امید دنیا برای مقابله با تروریسم است؛ به زبان نمی آورند اما گاهی بعضی از آنها می گویند بدون ایران نمی شود با تروریسم مقابله کرد
برای آن برنامه وجود دارد، سند ملی پیشگیری از اعتیاد مصوب شورای اجتماعی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار وزارت کشور است. آنجا هم تعداد زیادی دستگاه ها مسئول شده اند از دانشگاه ها، آموزش و پرورش و صدا و سیما گرفته تا سازمان ها و نهادهای دیگر. به آن سند متاسفانه عمل نشده است؛ چون دبیر شورای اجتماعی کشور بودم مطلعم که به آن عمل نمی شود.

* سردار! به نظر شما حضور مستشاری ایران در صحنه نبرد با سوریه و عراق چه ضرورتی داشته و چه دستاوردهایی برای ما به همراه داشته است؟

الحمدالله روی این مساله بین جریان های مختلف سیاسی در کشور یک وفاق وجود دارد؛ آقای رئیس جمهور هم اخیراً خیلی تاکید کردند که اگر ایران نبود ما هم اکنون باید با داعش در مرزهای خودمان می جنگیدیم، این نشان می دهد که همه هم نظر هستند که باید تروریسم را در مبدا و پیدایش آن از بین برد و نباید گذاشت اینها تقویت بشوند.

داعش ادعای شام و عراق را داشت، یعنی هم می خواست بغداد را بگیرد و هم دمشق را، اگر این اتفاق می افتاد و آن امکانات و شرایط در اختیارش قرار می گرفت، هیچ کشوری در منطقه دیگر امن نبود؛ واقعاً گرفتاری ها خیلی بیشتر بود، به موقع عمل شد. این جریان مستشاری و کمک هایی که به سوریه و عراق صورت گرفته را بیشتر ایران انجام می دهد، چون همه اطرافیان عراق و سوریه برعکس حامی تروریسم هستند و تنها ایران بود که یک تنه آمد جلو و حمایت کرد و توانست تکفیری ها را مهار کند؛ هنوز مشکل حل نشده ولی توانسته آنرا مهار کند. ایران امید دنیا برای مقابله با تروریسم است؛ به زبان نمی آورند اما گاهی بعضی از آنها می گویند بدون ایران نمی شود با تروریسم مقابله کرد.

واقعاً این فتنه جهانی بود؛ اصل پیدایش داعش قطعاً به دست آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است و در این تردید نیست، چون بحث وهابیت که یک جریان انحرافی در اهل سنت است را خود انگلیسی ها پایه گذاری کردند. هزینه ای که عربستانی ها از طریق دلارهای نفتی برای ایجاد مدارسی با تفکر وهابی گری نه فقط در منطقه بلکه در پاکستان و حتی در کشورهای اروپایی کرده اند، خیلی
آزمایش های موشکی ربطی به برجام ندارد. در برجام به مسائل موشکی پرداخته شد، حتی در قطعنامه سازمان ملل گفتند توصیه می شود آن هم موشک هایی که دارای قابلیت های حمل کلاهک هسته ای است
زیاد است؛ در همه کشورهای دنیا سعودی ها مدارس اسلامی با رویکرد تربیت وهابی ایجاد کردند. یعنی اگر هم اکنون یک فرانسوی داعشی داریم و یا یک آمریکایی داعشی داریم، محصول مدارسی است که عربستان آنها را راه اندازی کرد.

آیا آنها نمی فهمیدند در این مدارس چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ آنها هدفشان از این کار این بود که یک جریان علیه جهان اسلام راه بیندازند و شکافی ایجاد کنند که خود مسلمانان را به جان هم بیندازند؛ البته تا حدودی هم موفق شدند. در ظاهر قضیه آنها موفق شدند و توانستند آن موتور حرکت که انقلاب اسلامی بود و جهان اسلام را به هم نزدیک و وحدت را بیشتر می کرد را تا حدی متوقف کنند. اما هم اکنون خطری که داعش برای کشورهای غربی دارد، کمتر از کشورهای منطقه نیست و با پیروز شدن بر داعش محبوبیت انقلاب اسلامی در میان ملتها به اوج خود خواهد رسید.

* دلایل بی پروایی آل سعود در اقدامات خصمانه علیه ایران و حزب الله را در چه می دانید؟

فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی است که می خواهند تنها نباشند؛ یعنی می خواهند در خود منطقه و کشورهای اسلامی این اختلاف علنی تر شود و شکاف هایی به وجود بیاید که آنها از آن بهره برداری کنند. ترکیه هم متاسفانه خطاهایی داشت و بد عمل کرد. اینها فشارهای آنهاست، این طراحی آنهاست و عربستان بدون اجازه آمریکا اصلاً این کارها را نمی تواند انجام دهد و در این تردیدی نیست. استکبار جهانی ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کند.

ولی مهم این است ما در اثر این توفیقی که به دست آورده ایم خودبخود اینها رنگ می بازند و ملت های مسلمان و دیگر کشورها متوجه حقانیت جمهوری اسلامی ایران می شوند. جریانی که با تروریسم مبارزه می کند، ایران است و روز به روز اوضاع بیشتر به نفع ما پیش می رود.

اگر ما یک مقدار تاخیر می کردیم خیلی از مسائل را از دست می دادیم، بغداد و دمشق سقوط می کردند و کار خیلی مشکل می شد. جریان کمک به دولت های عراق و سوریه خیلی به موقع انجام شد. البته ما مشکلات منابع زیاد داریم؛ یعنی کشور ما خودش دچار مشکل است. ما خیلی محدودیت داریم و بیشترین نقش ما هم کمک های مالی نیست، همان مستشاری است. هم اکنون با طراحی هایی که آنجا می شود داعش تا حلب عقب رفته است و آنجا را هم از دست می دهد، انشاالله.

* بیانیه اخیر سازمان کنفرانس اسلامی علیه ایران و حزب الله را چگونه ارزیابی می کنید و جایگاه این سازمان با این تصمیمات چه آسیبی خواهد دید؟

واقعاً اوج خباثت این کشورهاست. البته در سازمان کنفرانس اسلامی همه رای ندادند و نتوانستند قطعنامه صادر کنند. ولی کسانی که این بیانیه را امضا کردند، نشانگر اوج خباثت و سرسپردگی آنها به رژیم صهیونیستی است.

بعضی اعضا سازمان کنفرانس اسلامی نهایتاً اجازه ندادند آنها تصمیم نهایی را بگیرند ولی به هر حال اقدام اخیر این سازمان را خیلی تضعیف می کند، یعنی قدرت خودش را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از غزه و فلسطین را از دست می دهد و این سازمان موقعیت خوبی داشت، ولی متاسفانه تضعیف شد.

* غربی ها پس از برجام بیشتر از قبل به سراغ فعالیت های موشکی ما آمده اند. به نظر شما آیا یک برجام دیگر در حوزه موشکی تحقق خواهد یافت؟

قطعاً چنین امکانی وجود ندارد. رئیس جمهور هم در حمایت از توان موشکی بارها صحبت کرده اند و الحمدالله در این موضوع هم یک وفاقی وجود دارد. اوایل یک اختلاف نظرهایی وجود داشت؛ آزمایش های موشکی ربطی به برجام ندارد. در برجام به مسائل موشکی پرداخته نشد، حتی در قطعنامه سازمان ملل گفتند توصیه می شود آن هم موشک هایی
در سیستم نامحسوس نیاز به پلیس کمتری است؛ همان نیروهای پلیسی که در جریان ماموریتند و ضابط قضایی هستند و جرم مشهودی را می بیند، موظفند گزارش تهیه کنند. منتها با متهم برخورد نمی کند و گزارش را می فرستد به یک مرکزی و آن مرکز بررسی می کند
که دارای قابلیت های حمل کلاهک هسته ای است و آن هم در حد توصیه و عملاً هیچ کدام پایه حقوقی ندارد و فقط فشار و زور آمریکاست که برای این مساله می آورد و خوشبختانه هم اکنون موضع جمهوری اسلامی در جوامع بین المللی و حقوقی جا افتاده است.

بالاخره در یک کلام باید گفت ایران لیبی نیست، در لیبی همین کار را کردند، ابتدا هسته ای را زدند و بعد موشک هایش را از وسط  نصف کردند؛ فکر کردند ایران لیبی است که بتوانند برجام دوم و موشکی را شکل دهند ولی چنین چیزی اتفاق نمی افتد. ملت ما هوشمند هستند و آنها هم این حرفها را می زنند که مردم یک مقداری فاصله بگیرند، شما از هر کسی بپرسید تردیدی ندارد که ما باید توان موشکی خود را برای دفاع از کشور افزایش دهیم.

* برخی از کارشناسان و مقامات کشور از جمله فرماندهان نظامی بارها اشاره کرده اند که تهدیدات در پسابرجام افزایش پیدا کرده است. شما دلیل افزایش تهدیدات را چه می دانید؟

واقعاً یک نکته عجیبی وجود دارد که انسان نمی داند چگونه تحلیل کند؛ البته ما در جنبه های معنوی و آموزه های دینی مان داریم ولی دو دو تا چهار تا کردن آن سخت است. ما هر وقت «نرمش» به آمریکا نشان دادیم تهدیدات آنها بیشتر شده است، شاید باور نکنید در دوران اصلاحات چند بار نیروهای مسلح ما آماده باش شدند؛ یعنی قرار بود آمریکا حمله کند. در حالی که در دوره اصلاحات هر نوع نرمشی با آمریکا نشان دادند؛ هسته ای را پلمپ کردند و بستند. هر چه آنها گفتند اینها گفتند چشم ولی تهدید بیشتر شد. در دوران آقای احمدی نژاد که بیشترین حملات علیه آمریکا شکل گرفت، ما یک بار هم آماده باش نداشتیم.

هم اکنون باز می بینیم تهدید آمریکا بیشتر شده است و نرمش دولت در حد خودش هم نتیجه نداد. این نشان می دهد ما هر چقدر در برابر دشمن نرمش نشان دهیم و یک قدم عقب برویم، او ده قدم جلو می آید؛ این واقعیت صحنه است. یعنی اگر آمریکایی ها یک مقدار عقل داشتند باید یک مقدار نرمش بیشتری نشان می دادند که جریان مورد علاقه خودشان پایدارتر شود؛ نه اینکه تهدید کنند. آدم در تحلیل این موضوع می ماند الا اینکه خداوند دشمنان را از احمقها قرار داده است.

* اخیرا شاهد دست اندازی آمریکایی ها به دارایی های بلوکه شده ملت ایران در کشورشان بودیم. به نظر شما برای جلوگیری از این دست اندازی ها و اقدامات چه مواضع و اقداماتی باید اتخاذ شود؟

اموال ما آنجا زیاد است، ما کلی پول در بانک های آمریکایی داریم که به دلیل درآمدهای دلاری و مراودات بانکی در شبکه بانکی آمریکایی ها وجود دارد و آنها می توانند به اینها دسترسی داشته باشند.

یک اتفاق نامبارکی افتاده است. تاکنون سابقه نداشته است یک کشوری بدون مراجعه به یک مجمع قضایی بین المللی حکمی را علیه کشور دیگری صادر کند. خود آمریکایی ها دنبال این بودند که این اتفاق نیفتد، چون کشورهای دیگر می توانستند علیه کشور آمریکا حکم صادر کنند. جنایت زیادی آمریکا انجام داده است؛ هواپیمای ایرباس ما را زده است و در پاکستان و جاهای دیگر تا جایی که توانسته جنایت کرده و می کند. اینها همه می تواند باعث شود در محاکم داخلی کشورها علیه این کشور حکم صادر شود، برای اینکه این اتفاق نیفتد خود آمریکا در مجمع بین المللی جا انداخته است که هر کشوری بخواهد علیه کشور دیگری حکم صادر کند، حتما باید برود در یک مجمع بین المللی مانند دیوان لاهه یا دادگستری های بین المللی.

اولین بار است که اینها آمده اند یک طرفه به نفع خودشان حکم صادر کرده اند. این نشان دهنده بی منطقی و بی پایه بودن آنهاست. برداشت ۲ میلیارد دلار از دارایی های ایران در آمریکا، سرقت است و فکر می کنم اگر تعقیب حقوقی خوب بین المللی داشته باشیم قابل جبران است و می شود این را برگرداند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *