جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۳
رژیم صهیونیستی و یک معضل بزرگ؛

تاسیسات هسته‌ای اسرائیل در حال نابودی است/ تکاپوی غربی‌های برای تجهیز مجدد صهیونیست‌ها

بررسی چرایی تغییرات در تاسیسات هسته‌ای اسرائیل
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 488890
بر اساس گزارش های منتشر شده از عمر دیمونا بیش از 50 سال گذشته و طبق استانداردهای هسته ای باید به پایان کار خود نزدیک شده باشد.
تاسیسات هسته‌ای اسرائیل در حال نابودی است/ تکاپوی غربی‌های برای تجهیز مجدد صهیونیست‌ها
گروه بین الملل جهان نيوزـ رسانه های اسرائیلی طی چند روز اخیر از خطرناک بودن و اشکلات فراوان فنی "تاسیسات هسته ای دیمونا " مطالبی را منتشر کرده اند.

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص فاش کرد که دانشمندان هسته‌ای اسرائیل چندی پیش در کنفرانسی درباره مشکلات نیروگاه هسته‌ای دیمونا اعلام کردند 1537 مشکل را در این نیروگاه شناسایی کرده‌اند که نشان از خطرناک بودن آن دارد.

هاآرتص نوشت پروفسور عوزی ایون، عضو سابق کمیته انرژی اتمی کنست بارها خواستار تعطیلی نیروگاه دیمونا به‌علل امنیتی شده و تأکید کرده است عمر زیاد نیروگاههای اتمی، آنها را به خطری زیست‌محیطی تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده از عمر دیمونا بیش از 50 سال گذشته و طبق استانداردهای هسته ای باید به پایان کار خود نزدیک شده باشد. این در حالیست که سران اسرائیل سالهاست با تولید اورانیوم و پلوتونیوم در این راکتور به تولید سلاح هسته ای مشغول بوده اند و برخی ارزیابی ها نشان می دهد که این رژیم غیرقانونی بیش از 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد. در همین حال رژیم صهیونیستی هیچ معاده بین المللی رای برای عدم گسترش سلاح هسته ای تاکنون امضا نکرده و هیچ نظارت بین المللی را نیز نپذیرفته است.

اما جریان سازی مشکوک صهیونیست ها درباره نقص فنی دیمونا در شرایط فعلی بسیار معنادار می باشد. هر چند که بنا به گزارش روزنامه الاخبار چاپ لبنان، با توجه به فرسودگی نیروگاه هسته‌ای دیمونا و قرار داشتن آن در تیررس موشک‌های حزب‌الله، حفاظت از این نیروگاه به باری سنگین بر دوش رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

در همین حال یک روزنامه اماراتی گزارش داد: با پیگیری واکنش‌ها در داخل اسرائیل و سخنان مقامات این رژیم، می‌توان به این نتیجه رسید که نیروگاه دیمونا دیگر به عنوان تولیدکننده مواد پلوتونیوم و اورانیوم که در ساخت سلاحهای اتمی به کار می‌روند، ارزش خود را از دست داده و مهمتر از آن، اینکه رژیم صهیونیستی دیگر نیازی به سلاح اتمی ندارد؛ زیرا این رژیم به اندازه‌ای بمب و سلاح اتمی ذخیره کرده‌ است که برای نابودی کامل منطقه کافی است؛ از این رو، تصمیم گرفته است از این نیروگاه خلاص شود.

به گزارش الخلیج، سخن از نقص‌های فنی دیمونا و خطرات ناشی از انفجار آن، یک هدف دارد و آن اینکه رژیم صهیونیستی قصد دارد توجه کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که تا دیروز حق نزدیک شدن به آن و سخن گفتن از آن را نداشتند، به این مسأله معطوف کند که آژانس و غرب با این رژیم، باب گفت‌وگو در خصوص این نیروگاه را باز کنند.

رژیم صهیونیستی با این کار می‌خواهد هزینه تعطیلی دیمونا و جایگزینی آن با نیروگاه دیگر را بر کشورهای غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحمیل کند.

روزنامه الخلیج ادامه می‌دهد: رژیم صهیونیستی قصد دارد نیروگاه جدید را که با آب سنگین کار خواهد کرد، برای اهداف صلح آمیز به کار بگیرد و به تبع آن، این نیروگاه را تحت مراقبت بین‌المللی قرار دهد تا اینگونه القا کند که اسرائیل به شرایط آژانس اتمی و قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی مرتبط با نیروگاه‌های اتمی پایبند است، بدون اینکه کسی به زرادخانه پنهان آن نزدیک شود.

با همه اینها آنچه مسلم است سیاست اصولی غرب این است که اسرائیل دست برتر را در منطقه داشته باشد. داشتن زرادخانه و نیروگاه هسته ای یکی از سیاست های اصولی غرب برای حفظ و گسترش توانمندی اسرائیل در منطقه بر دیگر کشورها بوده است. به همین دلیل هم است علی رغم رفتارهای افراطی مقامات صهیونیستی هیچگاه غربی ها درباره داشتن بمب هسته ای توسط اسرائیل تردید نداشته اند.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که مقامات اسرائیل به خوبی می دانند که تاسیسات دیمونا در صورت ایجاد یک جنگ جدید میان حزب الله و رژیم صهیونیستی دیگر مکانی امن محسوب نمی شود. به همین دلیل پیش بینی می شود که آنها به دنبال ساخت تاسیسات هسته ای جدید در فضایی هستند که بتوانند ضمانت امنیتی آن را تصویب کنند. اینکه اساسا چنین فضایی در سرزمین های اشغال شده توسط رژیم صهیونیستی وجود دارد یا خیر که از تیررس موشک های حزب الله خارج باشد البته جای تردید دارد. هرچه باشد در تیررس قرار گرفتن دیمونا یعنی کل موجودیت رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفتن  و به همین دلیل آنها نمی توانند نسبت به آینده دیمونا از یک طرف و داشتن یک نیروگاه هسته ای پیشرفته تر و با امنیت تر از طرفی دیگر بی تفاوت باشند.


در همین حال مقامات صهیونسیتی پس از توافق هسته ای میان ایران و آمریکا این برداشت را دارند که این توافق به آنها نیز بهانه ای می دهد که تاسیسات جدید هسته ای را در ابعاد حتی وسیع تر داشته باشند. درخواست ساخت یک نیروگاه پیشرفته هسته ای امتیازی است که مقامات صهیونیستی از آمریکا در ازای توافق هسته ای با ایران می خواهند. البته با این مزیت که رژیم صهیونیستی اینبار پس از داشتن سلاح هسته ای نیازمند نیروگاه هسته ای به اصطلاح صلح آمیزی است که با مشارکت کشورهای غربی ساخته می شود و چه بسا تنها برای توجیهه افکار عمومی حتی تحت نظارت محدود آژانس بین المللی اتمی قرار بگیرد.

این همه در حالیست که رژیم صهیونستی در روزهای که موفق شده بیش از گذشته عریستان، مصر، اردن و به خصوص ترکیه را به سمت عادی سازی روابط سوق بدهد کمتر نگران واکنش ها برای ایجاد تاسیسات جدید هسته ای خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یه شهاب 3 میخواد
Turkey
مرگ بر اسرائیل
ش
ممنون از خبرتون...لطفا بعد از روزنامه الخلیج داخل پرانتز فارس بذارید...درسته که اسم روزنامه الخلیج هست اما شما اینطوری ینویسید ما متوجه میشیم