شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
بازهم تبعیض نژادی در تصمیمات آمریکایی‌ها

طنز تلخ روابط بین‌الملل در حکم دیوان عالی آمریکا/ "گنه کرد در بلخ آهنگری..."

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 487165
آمريكايي ها براي هر كدام از تفنگداران خود كه در اين آن ماجرا كشته شده اند رقمي نزديك به 10 ميليون دلار از دارايي هاي ايران برداشته اند اما قصه وقتي تلخ تر مي شود كه براي هر شهروند افغاني و يمني كه در حملات پهپادهاي آمريكايي ها كشته مي شوند، غرامت بين 40 هزار تا 80 هزار دلار پرداخته مي كنند، يعني 125 تا 250 برابر كمتر از پولي كه هم اكنون براي خون بهاي تفنگداران خود از ايراني ها مي گيرند.
طنز تلخ روابط بین‌الملل در حکم دیوان عالی آمریکا/ "گنه کرد در بلخ آهنگری..."
گروه بین الملل جهان نيوزـ از طنزهاي تلخ روابط بين الملل هم همين حكم ديوان عالي آمريكا در برداشت تقريبا دو ميليارد دلار از اموال ايران براي قربانيان بمب گذاري بيروت در سال 1983 است. آمريكايي ها براي هر كدام از تفنگداران خود كه در اين آن ماجرا كشته شده اند رقمي نزديك به 10 ميليون دلار از دارايي هاي ايران برداشته اند اما قصه وقتي تلخ تر مي شود كه براي هر شهروند افغاني و يمني كه در حملات پهپادهاي آمريكايي ها كشته مي شوند، غرامت بين 40 هزار تا 80 هزار دلار پرداخته مي كنند، يعني 125 تا 250 برابر كمتر از پولي كه هم اكنون براي خون بهاي تفنگداران خود از  ايراني ها مي گيرند.

گنه كرد در بلخ آهنگري

بماند آنكه در ماجراي غرامت دو ميليارد دلاري،  يك كشور با قوانين دادگاههاي داخلي خودش راي به مصادره اموال كشور ديگر داده است كه اين به زعم سخنگوي وزارت خارجه مصداق دستبرد به اموال ايران است.  قصه ايران و اين هزينه دو ميليارد دلاري مصداق همان مثل «گنه كرد در بلخ آهنگري، به شوشتر زدند گردن مسگري» است؛ در آن بمب گذاري، 241 تفنگدار آمريكايي كشته شدند و حدود 181 نفر از بازماندگان آن كشته شدگان آن حادثه از ايران شاكي شده و درخواست غرامت كرده اند.  ايران بارها هرگونه دخالت در بمب گذاري مقر تفنگداران را رد كرده و دادگاههاي آمريكا بدون هيچ مستندي و براساس شهادت هاي دروغين هزينه دو ميليارد دلاري به ايران تحميل كرده اند.

همچنین عده ای از بازماندگان كشته شدگان امریكایی در انفجار برج الخبر در عربستان سعودی در سال 1375 (1996) نیز جزو مدعيان اين پرونده دو ميليارد دلاري هستند. در انفجار برج الخبر عربستان 19 آمريكايي كشته شدند. تمام اسنادي كه در اين پرونده به دست آمد دست داشتن القاعده در اين بمب گذاري را ثابت مي كرد اما پليس فدرال آمريكا (FBI)، ايران و سازمان هاي مرتبط با آن را به دست داشتن در اين عمليات تروريستي متهم كرد.جالب آنکه در سال 1386 ويليام پري وزير دفاع آمريكا در دولت بيل كلينتون اعتراف كرد: ايران در حادثه بمب گذاري سال 1996 در يك پايگاه نظامي آمريكا دست نداشته است. وي گفت معتقد است القاعده به جاي ايران عامل اين حادثه بوده است. با اين حال هم اكنون ديوان عالي آمريكا ايران را متهم به پرداخت دو ميليارد دلار كرده است.

چه كسي خونش رنگين تر است

تيرماه سال 1367 پرواز مسافربري شماره 655 شركت هواپيمايي ايران اير از تهران به مقصد دبي با شليك موشكي از ناو وينسنس آمريكايي ساقط شد. تمامي 290 سرنشين آن كه شامل 66 كودك هم بودند جان باختند.46 مسافر غيرايراني هم در آن پرواز حضور داشتند. ويليام راجرز فرمانده ناو جنگي آمريكا در پايان خدمت خود مدال شجاعت گرفت. دولت آمریکا مبلغ ۶۱.۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد. اين رقم براي هر مسافري كه در داخل آن هواپيما نشسته بود چيزي معادل 21 هزار دلار است كه در مقايسه با خون بهاي حدودا 10 ميليون دلاري كه دادگاه آمريكايي براي تفنگدرانش تعيين كرده است، اصلا ديده نمي شود. اين تنها مصداق از رويكردهاي نژادپرستانه كشوري نيست در قرن 21 درگير شورش هاي نژادي است. مردادماه سال گذشته واشنگتن پست در گزارشي نوشت كه آمريكايي ها به خانواده هاي يمني قربانيان حمله پهپاد آمريكايي غرامت مي دهند. در جريان حمله پهپادهاي آمريكايي به وسايل نقليه يك كاروان عروسي در يمن عده اي شهروند غيرنظامي كشته شدند. واشنگتن پست با آب و تاب گزارش داد كه غرامتي كه آمريكايي ها مي پردازند بسيار بيشتر از آن چيزي كه مقامات يمني به خانواده قربانيان داده بودند. اين روزنامه نوشت این مبلغ حتی از غرامت‌هایی که دولت آمریکا طی یک سال گذشته به دلیل حملاتش به مردم افغانستان پرداخت کرده، بیشتر است. به نوشته اين روزنامه اين مبلغ معادل 60 هزار دلار بود و مبلغ کمتری هم به مجروحان و خسارت دیدگان پرداخت شد. اين 60 هزار دلار را در كنار ده ميليون دلاري كه آمريكا براي تفنگداران خود از جيب ايراني‌ها برداشته است قرار دهيد.

مصاديق ديگري هم از اين تبعيض هاي نژاد پرستانه وجود دارد. در سال 91 رابرت بيلز يك سرباز آمريكايي در روستای اَلکوزای شهرستان پنجوای قندهار به روي شماري از غيرنظاميان افغانستان آتش گشود. در جريان اين حمله 17 نفر كه شامل 8 بزرگسال و 9 كودك بودند كشته شدند.

آمریکا اعلام كرد به خانواده قربانیان حمله یک سرباز آمریکایی به شماری از غيرنظاميان در افغانستان، غرامت پرداخت کرده است.

خبرگزاری رویترز، رقم اين قرارداد را فاش كرد: آمریکا برای هرقربانی این حمله که کشته شده، مبلغ ۴۶ هزار دلار و برای کسانی که در پی این حمله زخمی شده‌اند، ۱۰ هزار دلار پرداخته است.
منبع: روزنامه همشهری
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *