پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۲
۱
مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی از بی‌اثر بودن برجام در ۱۰۰ روز اخیر پرده برداشت

بانک‌ مرکزی: نمی‌گذارند پولِ‌ نفت بعد از برجام‌ وارد کشور شود!

شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 486667
مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی گفته که درحال حاضر بانک مرکزی دریافت کننده کل وجوه حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی کشور بوده که این وجوه پس از دریافت، به خزانه دولت واریز می‌شوند.
بانک‌ مرکزی: نمی‌گذارند پولِ‌ نفت بعد از برجام‌ وارد کشور شود!
به گزارش جهان، مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد که وجوه حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی صادراتی در حساب‌ها جا به جا شده و برای پرداخت اعتبارات اسنادی به نفع وارد کننده و فعالان اقتصادی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمی پیشتر، شرکت ملی نفت ایران اعلام داشت که تولید نفت خام ایران تا دو ماه دیگر به سطح بیش از تحریم‌ها افزایش خواهد یافت و ادامه داده که شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تا پایان خردادماه سالجاری به تولید 3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تولید نفت خام ایران پیش از تشدید تحریم های بین المللی بیش از 4 میلیون بشکه در روز بوده که در دوران تحریم‌ها این رقم به عدد 2 میلیون و 850 هزار بشکه در روز کاهش یافت. از قرار معلوم ایران به دلیل اعمال تحریم‌های بین المللی ناچار بوده که روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کند.

اکنون و پس از اجرایی شدن برجام و آزاد شدن صادرات نفت خام، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه پس از برجام صادرات نفت خام کشور 70 درصد افزایش یافته، گفته است که در اسفندماه سال گذشته این رقم به دو برابر افزایش یافته است.

درهمین راستا مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی به نسیم آنلاین گفته که درحال حاضر بانک مرکزی دریافت کننده کل وجوه حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی کشور بوده که این وجوه پس از دریافت، به خزانه دولت واریز می‌شوند. به گفته حسین یعقوبی میاب، در شرایط حاضر، مشکلی در دریافت وجوه حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی کشور وجود ندارد.

وی، تصریح کرد که هیچ یک از وجوه ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی در شرایط حال حاضر، بلوکه نمی‌شود و توضیح داد که بحث بلوکه شدن پول نفت خام ایران مربوط به قبل از اجرای برجام بوده که در حال حاضر رایزنی‌ها برای یافتن مسیری مشخص با هدف انتقال آن وجوه قبلی ادامه دارد.

مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی، گفت که در حال حاضر مشکلی برای انتقال وجوه نفت خام صادراتی جاری وجود نداشته و همه این ارقام وصول می‌شوند.

یعقوبی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وجوه حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی به داخل کشور منتقل می‌شوند یا خیر، پاسخ داد این وجوه در حساب‌ها با هدف پرداخت اعتبارات اسنادی جا به جا می‌شوند.

وی گفت: این وجوه به نفع وارد کننده و یا بانک ایرانی مورد استفاده قرار گرفته و وارد کشور نمی‌شوند که بر همین اساس صرف تامین واردات برای کشور هم می‌شود.
منبع:نسیم

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جیب هایشان خالی شده بعد از دریافت حق ماموریت جیبشان خالی شده اول جیبهایشان پر شود و سپس اگر پولی ماند وارد کشور شود که شاید یک ریال باقیمانده باشد.