شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۷
۲۴

حمله ناجوانمردانه روزنامه اصلاح طلب به فرج الله سلحشور!

دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 484306
روزنامه آفتاب‌یزد طی یادداشتی ضمن زیر سوال بردن کارنامه هنری فرج‌الله سلحشور، مدعی شده که برخی‌ها به زور می‌خواهند برای وی محبوبیت جذب کنند.
حمله ناجوانمردانه روزنامه اصلاح طلب به فرج الله سلحشور!
به گزارش جهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، روزنامه آفتاب یزد امروز در سرمقاله خود یادداشتی به قلم سردبیرش منتشر کرد که علامت سوال های متفاوتی را پیش چشم خواننده قرار می دهد.

موضوع از این قرار است که در این یادداشت نویسنده به صراحت و البته با انتخاب تیتری جهت دار با عنوان«محبوبیت دستوری» ضمن رد محبوبیت مرحوم سلحشور در میان مردم و زیر سوال بردن کارنامه هنری‌اش تلاش کرده رسانه های مختلف را به محبوبیت سازی برای این هنرمند متعهد محکوم کند.

این نوشته در حقیقت پاسخ به این یادداشت نیست بلکه سعی دارد مخاطب را به یک قضاوت دعوت کند.

اگر به مجموعه آثار مرحوم فرج الله سلحشور نگاهی گذرا داشته باشیم ؛ به خصوص دو سریال مشهور او یعنی «مردان آنجلوس» و « یوسف پیامبر(ص)» و بازخوردهایی که این دو سریال به تناوب در میان افراد جامعه داشته را بسنجیم پذیرفته شدگی و مقبولیت آن ها و کارگردانش انکارنشدنی است.

اگرچه ممکن است هر اثر هنری دچار نقاط ضعف و قوتی باشد و هر هنرمندی در کارنامه خود دچار نوسان می شود اما مقبولیت این آثار در میان مردم و استقبال آن ها از تماشای چندباره اثری مثل یوسف پیامبر(ص) نشانه چیست؟ حتی اگر بخواهیم پخش بین المللی این سریال در برخی کشورهای اسلامی و استقبال جهانی آن را هم نادیده بگیریم.

رهیافت این سوال نشان از آن دارد که پذیرفته شدن آثار مرحوم سلحشور در این سال ها نشانه ای جز محبوبیتش در میان مردم ندارد و به نظر می رسد هر گونه تلاش برای القای خلاف این مسئله  در افکار عمومی مورد قضاوت قرار گرفته و صحتش تایید نمی شود.

مقایسه دو اثر هنری از دو کارگردان متفاوت در یک ژانر نمی تواند ادله درستی باشد برای زیر سوال بردن ماهیت هنری مستقل اثر یک هنرمند.به عنوان مثال مردم با تماشای سریال مختارنامه هیچ گاه به این مسئله توجه نمی کنند که قوت این سریال باعث به چشم آمدن ضعف های سریال یوسف پیامبر می شود.همان گونه که یک منتقد اثر یک هنرمند را مستقل نگاه می کند مردم نیز دارای این نگاه مستقل هستند و حتی این سوال به وجود می آید که آیا اصلا این مقایسه منطقی است؟

از سویی ایجاد شبهه گفتگوهای خودنوشته پس از مرگ هنرمندان غیر قابل پذیرش و توجیه نیافتنی است.از سال های گذشته بعد از مرگ هر هنرمندی موجی از مصاحبه ها و گفتگو های منتشر نشده در رسانه های مختلف با دیدگاه های مختلف منتشر می شود.از هر هنرمندی با هر طرز تفکری که داشته است هنرمندانی چون محمد علی سپانلو ، محمود استاد محمد ، رسول ملاقلی پور  و بسیاری دیگر که می توان باز از آن ها نام برد.این موضوع برای مخاطبان پذیرفته شده است و به نظر می رسد اهالی رسانه خود بیشتر به دلیل منتشر نشدن این گفتگوها در زمان حیات هنرمندان واقف هستند.گاهی یک گفتگو ممکن است درباره موضوع خاصی بوده و گذشت زمان موجب بیات شدن سوژه و مسئله مطرح شده است.گاهی نیز یک مصاحبه برای روز و مراسم خاصی که قرار است در آینده اتفاق بیافتد صورت گرفته  که ممکن است مرگ یک هنرمند دقیقا قبل از انتشار این گفتگو صورت بگیرد.

از دل همه اتهام ها و حمله هایی که حتی پس از مرگ هنرمندی مثل فرج الله سلحشور بر می آید هر چند به طور مشخص می توان به پاسخ های قاطعی درباره علت این اقدام ها رسید اما موضوع اصلی آن جاست که اخلاق رسانه ای در کجای این نوشته ها قرار دارد.

اگر رسانه ای به بهانه هایی نسنجیده که هیچ رابطه علت و معلولی برای بیان حقیقت و واقعیت ندارد ضمن این که مرحوم سلحشور را نماینده یک تفکر و محبوب یک جریان خاص تلقی کرده  و معتقد است نمی توان به زور یک هنرمند را در دل مردم محبوب کرد با کدام ادله این صحبت را می کند و آیا این جز یک انتقام گیری ایدئولوژیک با هنرمند متعهدی چون فرج الله سلحشور نسیت؟

اگر چه با نگاهی به دور از شایبه اغراض محبوبیت هنرمندی چون مرحوم سلحشور در میان مردم غیرقابل انکار است اما اگر بپذیریم که مرحوم سلحشور نماینده هنری جریان متعهد و انقلابی است حمایت از مرحوم سلحشور حمایت از منش و تفکر اوست.و مسلم است که رفتار آدم هاست که رفتار مردم را می سازد.و نسبت محبوبیت و مردم هم در همین جاست.جایی که محبوبیت بر خلاف گفته مخالفان مرحوم سلحشور دستوری نیست بلکه  پذیرفته می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید عسکریان
دور از شرافت عنوان مناسبی برای چنین..........است

متاسفم برات روزنامه . . ..
رافونه
بی خود نیست که اصلاح طلب نماها را باید افساد طلب خواند! چون اینها خواستار و دوستار انواع و اقسام فسادها هستند، از فساد اخلاقی گرفته تا اقتصادی و ...
اگر یک هنرمند روشنفکر غرب گرا و دارای فساد اخلاقی مرده بود الان های و هوی کرده بودند که هنر جهان خاموش شد چون فلان شخص مرد!
نسل اول
مشکل اصلاح طلب ها با مرحوم سلحشور بلحاظ متدین بودن آن مرحوم است و بس!
فضای هنری که اصلاح طلبان و همپالکی های آنان خواستارش هستند نه به دین اهمیت می دهد نه به اخلاق و نه به عرف های اجتماعی و لذا سلحشور که فقط کمی به تاریکخانه فساد وعیاشی این شبه روشنفکران نورتابانید و باعث افشای آنها گردید ، باید هم درمیان آنها محبوبیت نداشته باشد که این البته یک افتخار بزرگ برای آن مرحوم است
Iran, Islamic Republic of
اینها کارگردان هایی رو دوست دارن که از وضعیت ایران سیاه نمایی را تحویل جامعه کنند
متاسفم برای روزنامه آفتاب
Iran, Islamic Republic of
اینها عکس کارگردانهای مفسد را قاب میکنند
الان که خیلی از بزرگان از ایشان تجلیل کرد ند این ها که اعتقادی ندارند دوباره به تکاپو افتادند هم از ایشان انتقام بگیرند هم به ارزش ها ودین مردم ضربه بزنند
ایرانی
اینها طرفدار فیلمسازانی هستند که به وطن فروشی معروفند.
Iran, Islamic Republic of
شما از یک مشت افساد طلب چه انتظاری دارید؟
مشی شیطانی اصلاحات چه سنخیتی با راه راست و هدایت دارد که انتظار دارید از کسی مثل سلحشور تقدیر کند؟
Iran, Islamic Republic of
از نظر این جماعت فاسد کارگردانی خوب است که غربی‌ها برایش سوت و کف بزنند
خدا رحمتش کند ، سلحشور قهرمانی بود که در تبیین فرهنگ ناب اسلامی ، به خصوص دفاع مقدس از هیچ کوششی فرو نگذاشت.
و اما ، آنانکه در هر قدم و هر قلم و هر کلامشان جز سیاه نمائی کاری بلد نیستند ، کارشان مثل تُف سربالاست که .....
اسم این روزنامه را بگذاریم "آفتاب غرب"؛ خیلی درست تره.
خداربیامرزداین بقزرگ مردمتدین وهنرمندرا.
ماکه میدانیم جماعت آفتاب یزدوهپالگی هایشان دنبال چه هستند!
غرب وامریکا!
زهی خیال باطل!
روزنامه آفتابه يزد
راست میگن دیگه اگه مثل خودشون فیلم های چرت و پرت میساخت و میرفت تو جشنواره های اونور آب اون موقع خوب بود از نظر اینا مرحوم سلحشور اینه دیگه خدا بیامرزدش
حمید
Iran, Islamic Republic of
از نظر این افراد کسانی محبوب هستند که به نوعی گرایش به هرزگی اخلاقی، تمایل به بیگانگان و وطن فروشی داشته باشند و انسانهای پوچ لاف زن که همیشه در بزنگاهها در سوراخ می خزند و در دوران امنیت از لانه ها بیرون می ایند و به شکل مشمئز کننده ای اظهار وجود می کنند .
United States
از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر یادگاری که در این گنبد دوار بماند
Iran, Islamic Republic of
معلوم نيست چرا يه سري انقدر بغض و كينه از انسانهاي متعهد و انقلابي دارند.
Iran, Islamic Republic of
بيش از اين هم نميشه از اين روزنامه افساد طلب انتظار داشت.
Iran, Islamic Republic of
فقط كافيه هرشب ساعت ١٠تو آى فيلم زير نويس ها رو بخونيد كه مردم از همه ايران و جهان پيام ميفرستن و براى مرحوم سلحشور دعا ميكنند
رامین
از روزنامه آفتاب یزد بیش از این انتظار نیست.
Iran, Islamic Republic of
اگر محبوبیت این کارگردان دستوری بود چرا رئیس دولت اصلاحات در سفر به واتیکان کاست های فیلم مردان آنجلوس را به پاپ هدیه داد؟
از افساد طلبان نباید بیش از این انتظار داشت.
واقع بین
Romania
خدا رحمتش کنه واقعاً فیلمهایی که ساخته بخشی از خاطرات ما رو ساخته ولی یه خورده ادبیاتش خوب نبود و اگر بازخورد مردم ملاک محبوبیت باشه و مراسم تشیع پیکر هم ملاک باشه پس نتیجه میگیریم امثال مرحوم پاشایی و غیرو خیلی محبوب تر بوده اند
طرفداران هرزه گی و بی بند وباری قطعا از آقای سلحشور ناخوشنودند چرا که هرگز آلوده به پشت صحنه های فضاحت بار آنان نشد ............