چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

انتقاد روزنامه اصلاح طلب از سخنان موسوی

سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 454764
درحالی که موسوی‌لاری معتقد است، ائتلاف با اصول‌گرایان بده بستان‌ سیاسی مبتذل است، روزنامه آفتاب یزد معتقد است با قبول این تئوری، عملکرد اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی در انتخابات سال ۹۲ نیز بده بستان مبتذل سیاسی و شیره مالیدن بر سر مردم بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عبدالواحد موسوی‌لاری، عضو هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات و رئیس شورای راهبردی اصلاح‌طلبان روز یکشنبه هفته جاری در گفت و گو با روزنامه اعتماد پیرامون ائتلاف اصلاح طلبان با اصول‌گرایان و به خصوص علی لاریجانی گفت: «ما با چهره‌هایی نظیر آقای ناطق و لاریجانی رقابت می‌کنیم نه شراکت».

موسوی لاری همچنین افزود: «این حرف‌هایی که گاهی بعضی ژورنالیست‌ها در رسانه‌ها می‌گویند، حرف خودشان است. جریان اصلاح‌طلب ضمن احترام کامل به اصولگرایان عاقل و خردورز، آنان را به نوعی رقابت منطقی و عاقلانه دعوت می‌کند، نه ائتلاف ریاکارانه و فرصت طلبانه. نه آنها دیدگاه‌های خود را می‌توانند کنار بگذارند و نه ما می‌خواهیم کنار بگذاریم. دلیلی هم نمی‌بینیم این کار را انجام دهیم. ما باید به مردم و شعور آنها اعتماد کنیم. نخواهیم با برخی ساخت و پاخت‌ها و بده بستان‌های سیاسی مبتذل سر مردم شیره بمالیم».

اما روزنامه آفتاب‌یزد امروز سه شنبه در یادداشتی با عنوان «اصلاح‌طلبان راه ائتلاف با اصولگرایان را نبندند» به این اظهارنظر رئیس شورای راهبردی اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد.

این روزنامه اصلاح طلب نوشت که اگر نظر یکی از مهره‌های کلیدی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را که هرگونه ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو را نوعی بده بستان مبتذل سیاسی دانسته و از این استراتژی به عنوان شیره مالیدن بر سر مردم یاد کرده را بپذیریم در واقع به نوعی «سیاست یک بام و دو هوا در جریان اصلاحات را دنبال کرده‌ایم» و «حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز نوعی بده بستان مبتذل سیاسی و شیره مالیدن سر مردم بوده است».

در ادامه متن کامل یادداشت روزنامه آفتاب‌یزد را می‌خوانید: در چند وقت اخیر تنور انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی و خبرگان گرم‌تر و اظهار نظرهای انتخاباتی بیشتر شده و البته تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جریانات سیاسی وارد فاز جدی‌تری شده است.

در جدیدترین راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان که اخیراً‌ اعلام شده،‌ «رقابت» با اصولگرایان معتدل به جای «شراکت» و «ائتلاف» با آنها در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این راهبرد، اصلاح‌طلبان از لاریجانی و ناطق‌نوری برای ورود جدی به عرصه انتخابات دعوت به عمل آورده تا زمام امور اصولگرایان معتدل را به دست گرفته و خود را برای رقابت منطقی با اصلاح‌طلبان آماده کنند.

این در حالی است که تا چندی پیش اصلاح‌طلبان از ائتلاف با اصولگرایان معتدل سخن به میان آورده و حتی از ناطق به عنوان سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یاد می‌کردند.

در واقع جریان اصلاحات به دنبال شبیه‌سازی مدل انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در انتخابات ۹۴ بود. اما جدیداً یکی از مهره‌های کلیدی انتخاباتی اصلاح‌طلبان هرگونه ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو را نوعی بده بستان مبتذل سیاسی دانسته و از این استراتژی به عنوان شیره مالیدن بر سر مردم یاد می‌کند. در این خصوص چند مسئله مهم قابل بیان و بررسی است.

۱- در صورت پذیرفتن این تفسیر، به نوعی سیاست یک بام و دو هوا در جریان اصلاحات را دنبال کرده‌ایم.

در واقع و بر اساس این تفسیر اگر حمایت جریان اصلاحات از یک کاندیدای اصولگرا بنا به هر دلیل موجهی را بده بستان مبتذل سیاسی بدانیم،‌ پس حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نیز نوعی بده بستان مبتذل سیاسی و شیره مالیدن سر مردم بوده است چرا که اصلاح‌طلبان با وجود عبور عارف اصلاح‌طلب از فیلتر شورای نگهبان، وی را مجاب به کناره‌گیری به نفع روحانی نمودند. اما باید توجه داشت که تصمیم آن روز اصلاح‌طلبان بر اساس نگاه واقع‌بینانه و تحلیل منطقی از شرایط و نحوه پیشبرد مطالبات جامعه با توجه به امکانات و ابزار موجود جریان اصلاحات گرفته شد و صدالبته که تصمیمی به جا و بیانگر اوج بلوغ اصلاح‌طلبان بود و هرگز نمی‌توان آن را بده بستانی مبتذل دانست.

۲- با توجه با محدودیت‌های پیش روی اصلاح‌طلبان در بحث احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات و احتمال رد صلاحیت کاندیداهای نزدیک به این جریان، طبیعتاً‌ بر اساس منطق حاکم بر بازی‌های سیاسی، شاهد چرخش احتمالی استراتژی جریان اصلاحات به سوی ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو جهت ایجاد مجلسی معتدل برای همسویی و همکاری با دولت در دوران پسابرجام خواهیم بود. از این منظر به دور از عقلانیت سیاسی است که از الان هرگونه ائتلاف و تعامل با اصولگرایان میانه‌رو را منتفی و با کمال تعجب بده بستانی مبتذل عنوان نماییم.

۳- فضای غالب بر عرصه سیاسی کشور هنوز زمینه فعالیت بدون محدودیت و مطلوب را برای اصلاح‌طلبان فراهم نکرده است. بر همین اساس با در نظر گرفتن احتمال رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان،‌ پافشاری احتمالی بر عدم اتخاذ راهبرد «تعامل» و «ائتلاف» با اصولگرایان میانه‌رو می‌تواند منجر به شکست اصلاح‌طلبان در ورود حتی حداقلی به پارلمان شود. طبیعتاً شکست پس از جان گرفتن دست و پا شکسته اصلاح‌طلبان در موازنه قدرت می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را متوجه این جریان و پایگاه بزرگ اجتماعی‌شان کند.

۴- تحولات دو دهه اخیر نظام سیاسی اجتماعی ایران موجبات ایجاد یک اجماع نانوشته در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نظام جهت حاکمیت اعتدال و میانه‌روی بر مختصات موجود سیاسی اجتماعی کشور را فراهم آورده است. بر اساس این اجماع،‌ بر جریانات سیاسی فرض است تا در مسیر این سیاست کلان که به طور قطع منافع ملی را در دل خود نهفته دارد،‌ گام بردارند. در همین راستا اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو باید با حفظ هویت سیاسی و گفتمانی خویش در جهت مقابله با تندروی‌ و افراط و جلوگیری از پارلمانی رادیکال و تا حاکمیت مطلق اعتدال بر فضای کشور،‌ با یکدیگر تعامل داشته باشند. قطع به یقین «تعامل» و احیاناً «ائتلاف» میانه‌روهای دو جناح راست و چپ، می‌تواند راهبردی کلان برای نیروها و جریانات مؤثر و وفادار به نظام جمهوری اسلامی در جهت تحقیق مطالبات ملی جامعه در زمینه‌های مختلف سیاسی،‌اقتصادی، اجتماعی و ... باشد.

۵- لازم به ذکر است ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه‌رو می‌تواند با توجه به شرایط متفاوت در حوزه‌های انتخابیه صورت‌های مختلفی به خود بگیرد. به عبارت دیگر راهبرد «تعامل» از سوی اصلاح‌طلبان با جریان معتدل اصولگرا در هر حوزه‌ای می‌تواند شدت و ضعف‌هایی نسبت به دیگر حوزه‌ها داشته باشد اما در سطح کلان این راهبرد باید به صورت جدی دنبال شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *