شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

آماری ناراحت‌کننده از مرگ مادران باردار

پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب: 476295
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیش از انقلاب مرگ مادران باردار در کشور هر 24 ساعت 240 مورد بوده که این رقم هم اکنون به یک مورد رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، محمد اسماعیل مطلق عصر چهارشنبه در همایش ازدواج آگاهانه که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، افزود: تعداد مرگ و میر نوزادان در هر یک هزار تولد پیش از انقلاب 245 مورد بود که اکنون این آمار به 5/ 9 مورد در هزار تولد رسیده است که باید تا سال 2030 این تعداد به صفر برسد.

مطلق اظهار کرد: در سال بیش از یک میلیون و 700 مورد بارداری در کشور اتفاق می افتد که از این تعداد یک میلیون و 530 هزار مورد به فرزندآوری منجر شده و مابقی سقط می شوند که پیشگیری از سقط جنین نیز در برنامه ها و اهداف وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ناباروری بعنوان یک ناهنجاری و بیماری پنهان یاد کرد و گفت:سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که برنامه هایی برای فرزندآوری آنها در دست اقدام است.

وی ناآگاهی از زندگی زناشویی را عمده ترین مشکل زوج های جوان در کشور بیان کرد و افزود:برای حل این مشکل و با توجه به اینکه بیشتر طلاق ها در سالهای اول زندگی رخ می دهد 17 دانشگاه کشور اعلام آمادگی کرده اند تا آموزش های لازم را به زوج های جوان ارایه کنند.

مطلق به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که اردیبهشت ماه در خصوص جمعیت کشور بیان شد اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات مناسب به مادران به وِیژه مادران باردار و شیرده و پوشش بیمه ای هزینه زایمان ،درمان ناباروری مردان وزنان ،تحکیم بنیان خانواده و پایداری خانواده،اصلاح و تکمیل آموزش مهارت های فرزند پروری ،تاکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ اسلامی و دینی ،ارتقای امید به زندگی،تامین سلامت و تغذیه سالم جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی را از سیاست های مقام معظم رهبری است.

مطلق، نرخ فرزند آوری در کشور را 1.8 درصد اعلام کرد و گفت:برای رسیدن به میزان استاندارد آن که 2.1 درصد می باشد فعالیت ها و برنامه های فراوانی نیاز است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نقش ویژه ازدواج در سلامت افراد نیز اشاره کرد و گفت : افرادی که ازدواج مناسبی دارند از طول عمر بیشتر و سلامت روانی بهتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند و از زندگی شادتر وضعیت جسمی و ارتباطات اجتماعی بهتری نیز برخوردار می باشند.

وی رشد اخلاقی و معنوی،رشد اجتماعی،رفع نیازهای فطری،معنوی و درونی ، مسوولیت پذیری و احساس امنیت را از فواید ازدواج مناسب توصیف کرد و گفت:افرادی که از ازدواج خود ناراضی هستند از نظر سلامت ضعیف تر از مجردها هستند لذا باید به مقوله ازدواج با اهمیت بیشتری توجه کرد.

این مقام وزارت بهداشت با اشاره به این که سن ازدواج در 10 سال اخیر بین چهار تا شش سال افزایش یافته است، گفت:در شهرستان دزفول در سال 92 هشت هزار و 623 مورد ازدواج و یکهزار و27مورد طلاق اتفاق افتاده در حالی که در سال 93 تعداد ازدواج های ثبت شده در این شهرستان هشت هزار و 96مورد و تعداد طلاق ها 898 مورد بوده است که بیانگر کاهش قابل ملاحظه طلاق در این شهرستان می باشد.

وی افزود:پیش از این از هر 10 ازدواج یکی به طلاق منجر می شد در حالی که اکنون از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود ضمن اینکه در شمال تهران از هر 2.5 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می شود.

وی به آمار طلاق در شهرستان دزفول نیز اشاره کرد و افزود:در شهرستان دزفول در سال 92 از هر 5.5 ازدواج یک مورد طلاق و در سال 93 از هر 6.8 مورد ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است.
مطلق به آمار کشوری نیز اشاره کرد و گفت:در سال 93 با کاهش 6.5 درصدی ازدواج نسبت به سال 92 مواجه بودیم در حالی که طلاق 5.3 افزایش یافت.

وی تعداد طلاق های ثبت شده در کشور در سال گذشته را 163هزار و 572مورد عنوان کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت:در ابتدای ازدواج اختلافاتی میان زوج های جوان پیش می آید که در این خصوص استثنا هم وجود ندارد ولی باید در چارچوب عقلانی و با حفظ حقوق یکدیگر و گفتمان این اختلافات را حل کرد.

یوسف پریدار افزود:به همت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تاکنون فعالیت هایی برای ترویج ازدواج در شهرهای دزفول ،شوش وگتوند برگزار شده که امیدواریم برگزاری این برنامه ها نتایج مثبتی در پی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *