يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

۲ دلیل خودداری عربستان از تسلیح لبنان

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 475580
کارشناس برجسته لبنان با اشاره به کارشکنی و خودداری عربستان از کمک نظامی به ارتش این کشور، گفت: هم اکنون شرایط برای مطرح شدن مجدد موضوع کمک نظامی جمهوری اسلامی ایران به لبنان بسیار مناسب است.
به گزارش جهان، "امین حطیط" کارشناس مسائل سیاسی لبنانی در گفتگو با تسنیم به موضوع لغو کمک‌های ادعای نظامی عربستان به لبنان اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حقیقت لغو کمک نظامی عربستان به دو مورد اصلی مسئله واقعیت‌های موجود در خصوص این کمک نظامی و اهداف آن  و همچنین اوضاع داخلی عربستان باز می‌گردد.

وی ادامه داد: عربستان از ابتدا اعلام کرد که این کمک سه میلیارد دلاری را به شرط تمدید مدت ریاست جمهوری سابق که کاملاً تحت امر سعودی‌ها بود و تغییر عقیده ملی و میهنی ارتش و مواجهه این نیروها با حزب الله لبنان اعطا خواهد کرد.

*هیچ یک از اهداف عربستان از اعطای کمک نظامی ادعایی به لبنان محقق نشد

امین حطیط در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مسئله دیگری که می‌توان در زمینه اهداف عربستان از اعطای این کمک نظامی به لبنان اشاره کرد راضی کردن فرانسه بود، عربستان در تمام اهدافش ناکام ماند به طوری که مدت ریاست جمهوری تمدید نشده و ارتش لبنان نیز با حزب الله درگیر نشد بلکه برخلاف این مسئله عمل کرده و با تروریست‌های عرسال که عربستان قصد دارد این منطقه را به یکی از مراکز تروریسم تبدیل کند به مقابله برخاست.

*کسری بودجه عربستان مانع اعطای کمک نظامی ادعایی به لبنان است

وی گفت: مسئله دوم وضعیت داخلی عربستان است و در این خصوص باید گفت، اساساً این کمک نظامی، ارثیه ملک عبدالله به پادشاه جدید است که ملک سلمان از تن دادن به آنها خودداری می‌کند، از سوی دیگر کسری بودجه عربستان امسال به حدود یکصد میلیارد دلار رسیده است، تمام این موارد باعث شده است تا عربستان از اعطای این کمک نظامی خودداری کند.

*شرایط برای مطرح شدن موضوع کمک نظامی ایران مناسب است

این کارشناس لبنانی در پایان به موضوع کمک‌های نظامی بی قید و شرط ایران که چندی پیش مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: هم اکنون شرایط برای مطرح شدن مجدد موضوع کمک نظامی جمهوری اسلامی ایران به لبنان بسیار مناسب است زیرا تمام بهانه‌های قبلی از  بین رفته‌ و دیگر موضوع کمک‌های عربستان منتفی شده است همچنین بهانه‌هایی که به تحریم بودن جمهوری اسلامی ایران گرفته می‌شد از بین رفته و تحریم‌های ایران رفع شده‌اند به همین دلیل گروه سیاسی لبنانی که هوادار عربستان است در وضعیت شرم آوری قرار گرفته و باید منتظر موضع گیری آنان باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *