شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

هشدار محرمانه آمریکا به عربستان

پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب: 479163
اقدامات ضد «مقاومت» عربستان چند کشور متحدش در خلیج فارس آنقدر علیه لبنان و حزب‌الله افزایش یافته که آمریکا به ریاض هشدار داده که در این کار افراط نکند به طوری که منافع آمریکا به خطر بیفتد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «عربستان سعودی دارد به کجا می‌رود؟...». این سوالی است که ماجراجویی‌های اخیر عربستان در منطقه و مشخصا علیه لبنان و حزب‌الله برای ما مطرح می‌کند تا بپرسیم، پیامدهای اقدامات خصمانه ریاض و متحدانش چیست؟

* هشدار محرمانه آمریکا

روزنامه‌های السفیر و الاخبار لبنان امروز در گزارش‌هایی نوشتند که آمریکا به طور محرمانه به عربستان هشدار داده که در اقدام علیه لبنان (و مجازات اقتصادی آن) و حزب‌الله افراط نکند.

السفیر نوشت که فشار عربستان نتیجه عکس می‌دهد. «اگر هدف عربستان از ضدحمله‌ای که در جبهه‌های مختلف منطقه انجام می‌دهد، برای تضعیف نفوذ ایران و کاهش نقش متحد راهبردی‌اش یعنی حزب‌الله است، باید گفت، قطعا تحریم‌های بی‌برنامه و خلق‌الساعه عربستان علیه لبنان، نتیجه عکس می‌دهد چرا که خلأی که عربستان با "عقب‌نشینی تهاجمی" خود در نقاط سنتی خود در لبنان ایجاد می‌کند، به تهران و حزب‌الله اجازه نفس بیشتری خواهد داد».

السفیر ادامه داد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها احساس می‌کنند که عربستان با رفتارهایش [در مدت اخیر] که از رفتارهای بچه‌گانه و منفعلانه خالی نیست، منافع راهبردی‌شان شان را تهدید می‌کند. این همان مسئله‌ای است که وال‌استریت ژورنال به نقل از مسئولانی آمریکایی دو روز پیش گفت و گفت که دولت باراک اوباما به عربستان گفته است که گام‌های دیگری برای مجازات اقتصادی لبنان برندارد؛ گام‌هایی که انتقام از نقش سیاسی فزاینده حزب‌اللهی است که ایران حمایتش می‌کند.

السفیر افزود: این روزنامه آمریکایی اختلاف واشنگتن و ریاض در خصوص لبنان را ریشه‌دار در چند دهه می‌داند... این روزنامه گفته که برخی دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی از جمله جان کری وزیر خارجه به طور محرمانه به عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس هشدار داده‌اند که آنها در واکنش به حزب‌الله دارند افراط می‌کنند و ثبات اقتصادی لبنان را متزلزل می‌کنند.

طبق گفته یکی از این مسئولان آمریکایی که از تماس‌های ریاض و واشنگتن مطلع است، آمریکا معتقد است که اقدامات متهورانه عربستان، لبنان را بیش از گذشته تحت کنترل ایران قرار می‌دهد و واکنش ریاض مبالغه‌آمیز است.. «من خشم عربستان را می‌فهمم.. وقتی کسی شکست می‌خورد خشمگین می‌شود و کمترین کاری که می‌تواند بکند این است که عصبانی شود».

به گفته وال‌استریت دولت فرانسه نیز به رهبری فرانسوا اولاند، نگرانی خود را از اقدامات عربستان علیه لبنان در نشست‌های اخیر دوطرفه با عربستان مطرح کرده است. این را مسئولان آمریکایی‌ و عربی نیز گفته‌اند.

* الاخبار: دم زدن الجبیر از وحدت لبنان، تبعیت از هشدار آمریکاست؟

روزنامه الاخبار لبنان نیز با اشاره به اینکه اعتراض فرانسه به عربستان در دیدار اخیر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و پسر شاه عربستان با «فرانسوا اولاند» در پاریس مطرح شده نوشت:

«واکنش عربستان هنوز آشکار نشده است. اعلام کردن تحریم رسانه‌ای حزب‌الله توسط عربستان و کشورهای عربی خلیج [فارس] کار بی‌ارزشی در خصوص ثبات لبنان است. بر خلاف اینکه نمی‌شود روی آنچه عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی اعلام کرده، حساب کرد، اما موضع روز چهارشنبه او (پس از نشست وزرای همکاری خلیج فارس) نوعی عقب‌نشینی از «لحن جنگ‌طلبانه‌اش» علیه لبنان، داشت».

الاخبار نوشت: الجبیر از یک طرف گفت که هدف اقدامات برای حصر رسانه‌ای حزب‌الله برای استفاده نکردن آن از امکانات کشورهای خلیج [فارس] و عدم تعامل با کسانی است که با حزب‌الله [و مقاومت] همکاری می‌کنند و عدم اجازه به این افراد برای سفر به کشورهای خلیج [فارس] است اما از طرف دیگر هدف این اقدامات را «مطالبه وحدت لبنان» دانست.

الاخبار افزود: جریان‌های سیاسی داخل لبنان نگفته‌اند که این حرف الجبیر، التزام به تصمیم آمریکایی [و هشدار جان کری] است یا مقدمات اقداماتی جدید علیه نهادهای دولتی لبنان تحت عنوان «محاصره حزب‌الله» است. آیا دم زدن [وزیر خارجه عربستان] از «وحدت لبنان»، صرفا لقلقه زبان [عربستان] است یا تبعیت از تصمیم آمریکا برای حفظ ثبات [کلی] لبنان؟.

* جزئیات تحریم رسانه‌ای عربستان علیه حزب‌الله و مقاومت

وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای عضو سازمان «شورای همکاری خلیج» فارس، روز سه‌شنبه 8 مارس، در ریاض جلسه مشترک برگزار کردند.

منابع آگاه لبنانی به روزنامه «الجمهوریه» لبنان اعلام کردند تحریم رسانه‌ای حزب‌الله توسط سازمان «شورای همکاری خلیج» فارس، در وهله اول شامل شبکه‌های تلویزیونی لبنانی و عربی حامی ایران و حزب الله خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اکثر این شبکه‌ها از بیروت پخش می‌شود؛ شبکه‌هایی که طی سال‌های اخیر و همزمان با آغاز بحران یمن افزایش یافته، هفت شبکه در ضاحیه جنوبی بیروت تاسیس شده و از استودیوهای خاص پخش می‌شود که از جمله آنها یک شبکه وابسته به «المنار» است.

تحریم‌های مذکور همچنین شامل شرکت‌هایی خواهد شد که برنامه‌های مرتبط با کار حزب الله، اسناد جنگ لبنانی-اسرائیلی را تولید می‌کنند؛ اینها شرکت‌های تولیدی معروفی هستند که تولیدات خود را از طریق ایستگاه‌های عربی و محلی به فروش می‌رسانند.

صحبت‌هایی نیز درباره لیست رسانه‌های حامی حزب‌الله و نظام سوریه و ایران وجود دارد و شامل رسانه‌های مختلف خواهد شد و روند تبعید برخی از کارمندان شبکه‌های عربی عملی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *