سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

۱۰۰۰ روستای شرقی از تانکر آب می‌گیرند

سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 474379
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰۰ روستا در استان به صورت سقایی و با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: برخی روستاهای سیستان و بلوچستان هنوز از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند نیستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا ناروئی با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری گفته‌اند که باید سیستان و بلوچستان را با یک زاویه جدید و در ارتباط با اقتصاد و تجارت جهان مورد توجه قرار داد، گفت: سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است و 11.4 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. در استان سیستان و بلوچستان 2 میلیون و 500 هزار نفر ساکن هستند که 51 درصد این جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان 6553 روستا وجود دارد، گفت: در حال حاضر 3880 روستای استان فاقد شبکه آبرسانی است. بنابراین بارندگی‌های کم و خشکسالی 18 ساله که هم‌اکنون سیستان و بلوچستان آن را سپری می‌کند، به نظر می‌رسد تابستان سال آینده سال دشواری باشد، اما امیدواریم با بارندگی‌های 2 ماه اخیر و چندماه آینده تابستان خوبی را سپری کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اگر بارندگی صورت نگیرد، افت منابع زیرزمینی را شاهد خواهیم بود و چاهها از مدار خارج خواهند شد، گفت: نزدیک به هزار روستا در استان سیستان و بلوچستان با تانکر و به صورت سقایی آبرسانی می‌شود. هرچند به نظر می‌رسد که تعداد 1400 روستا با این وضعیت بارندگی تا سال آینده دور از ذهن نباشد.

ناروئی با بیان اینکه 5.5 درصد روستاهای این استان در سیستان از آب شرب برخوردارند و 27 درصد روستای غیر برخوردار از آب شرب در سیستان وجود دارد، افزود: در حال حاضر 1115 روستای بالای 20 خانوار  از آب شرب بهداشتی برخودار نیستند.

به گفته وی، منابع مالی و اعتبار این شرکت در سال 92 مبلغ 33 میلیارد تومان بود، اما در سال 93 این اعتبار به 203 میلیارد تومان یعنی 6 برابر رشد رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال 93 هزار کیلومتر اصلاح شبکه در استان صورت گرفت، گفت: 10 مجتمع آبرسانی در دست اجرا داریم که 1500 روستا را با جمعیتی بالغ بر 418 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد. بنابراین برای این مجتمع‌ها 90 میلیارد تومان هزینه شده است که امیدواریم در 2 سال آینده به بهره‌برداری برسد.

ناروئی با بیان اینکه شرایط استان ایجاب می‌کرد، به دنبال پروژه‌های بزرگ برویم، گفت: اگر پروژه‌های در دست اجرا به بهره‌برداری برسد ، شاخص برخورداری آب شرب روستایی 3 تا 4 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، یکی از مواردی که بسیار مهم و حائز اهمیت است، این است که روستازایی در این استان زیاد است، به طوری که سالانه 200روستا به این استان اضافه می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان گفت: نیاز است که سرمایه‌گذاران و خیران مسکن‌ساز در بحث روستاهای کشور و به خصوص این استان مشارکت داشته باشند.

به گفته ناروئی، یکی از مواردی که با آن مواجه هستند، عدم پرداخت آب‌بهاء از سوی مشترکان است، در حالی که آب‌بهاء عدد چندانی در سبد خانوار به خود اختصاص نمی‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *