سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

راهکاری برای کاهش هدررفت آب کشاورزی

يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 455587
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با اجرای طرح الگوی کشت و توسعه آبیاری تحت فشار می توان ضمن کاهش مصرف آب نسبت به مدیریت منابع محدود آبی اقدام کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نیاز علی ابراهیمی پاک صبح یکشنبه در جلسه کمیته اصلاح طرح‌های کشت شبکه دشت قزوین که با حضور معاونین و مدیران سازمان برگزار شد، اظهارداشت: در شرایطی که با کمبود شدید منابع آبی روبرو هستیم باید با مدیریت مصرف از مشکلات عبور کنیم.

وی افزود: برای کاهش مصرف و مدیریت منابع آبی باید ضمن ذخیره‌سازی و جلوگیری از مصرف بیش‌ از حد آب در بخش کشاورزی از روشهای مدرن برای آبیاری استفاده کنیم تا ضمن بالا بردن ارزش اقتصادی آب به تولید پایدار هم برسیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: مطالعات زیادی در دشت قزوین صورت گرفته و امروز این دشت به علت بارش کم و همچنین کاهش سهمیه ازسدطالقان با مشکل کم‌آبی مواجه شده و تامین آب به حداقل رسیده است.

وی گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی باید طرح کشت از محل آب کانال دشت قزوین را تغییر داد و با توجه به ناپایداری شدید از منابع آبی موجود برای کشت محصولات کشاورزی استفاده کرد.

مدیر آب ‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم گفت: بیش از ۶۵ هزار هکتار اراضی دشت قزوین تحت پوشش کانال‌های آبیاری است که از این میزان ۶۲ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی وسه هزار هکتار به محصولات باغی اختصاص داده ‌شده است.

محمدحسین عطایی افزود: طرح کشت اراضی محدوده شبکه در سال ۶۸ صادر شده و نقشه موقعیت طرح‌ها ترسیم و تا امروز این طرح‌ها آبدهی مزارع دارند که باید الگوی کشت اصلاح شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون این شبکه دارای ۱۶۵ دریچه آبگیر است که دریچه‌ها GPS شناسایی و ظرفیت آبدهی آن‌ها نیز محاسبه ‌شده است.

* بنیادی : کشت کلزا در استان ۳۴ درصد افزایش یافت

تورج بنیادی مجری مسئول طرح دانه‌های روغنی کلزا استان قزوین نیز اظهارداشت:کشت کلزا دراراضی کشاورزی استان قزوین نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: امسال با فعالیت تیم کارشناسی تولید دانه‌های روغنی کلزا با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در بیش از ۲هزار و ۱۴۵ هکتار از مزارع معادل ۳۵.۷ درصد تحقق‌ یافته است.

بنیادی یادآورشد: در حال حاضر ۱۱۰۰ هکتار از مزارع استان به کشت ارقام وارداتی هیبرید فرانسوی اختصاص یافته است.

وی در ادامه به قیمت تضمینی کلزا در سال زراعی جاری اشاره کرد و یادآور شد: قیمت تضمینی خرید دانه کلزا در سال زراعی جاری به ازای هر کیلوگرم دانه با ۲ درصد ناخالصی و ۱۲درصد رطوبت، ۲۵ هزار و ۳۰۰ ریال تعیین شده است.

بنیادی تصریح کرد: افزایش میزان خوداتکایی در تولید روغن خوراکی، افزایش پایداری در تولید غلات پائیزه و همچنین پتانسیل‌های کشاورزی استان از عوامل کشت و توسعه دانه‌های روغنی کلزاست.

وی افزود: افزایش تولید دانه‌های روغنی کلزا و مزیت‌های اقتصادی و زراعی این محصول نسبت به سایر محصولات کشاورزی بالاست که به‌عنوان تناوب مطلوب با غلات در استان می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *